Overstappen op windows 64bit???

Special K

Stamgast
Beste allemaal,

Eens in de zoveel jaar loop ik tegen de beperkingen van mijn huidige setup en is het weer tijd om te upgraden. Op het moment gebruik ik 2 dual core pc's met elk 4Gb geheugen die windows xp draaien. Op 1 pc draai ik Cubase studio 4 en de andere pc gebruik ik eigenlijk alleen als sampler via FX teleport. Ik maak gebruik van veel grote libraries zoals Symphobia en Stormdrum2 etc. Tijdens het gebruik van deze libraries wordt het begin van iedere sample in het werkgeheugen geladen en de rest van de hard disk gestreamed. Ik heb nu regelmatig het probleem dat het werkgeheugen van beide pc's vol zit. Dus nu vraag ik mij af of het zin heeft om over te stappen naar 64 bit windows, zodat ik een pc kan bouwen waar ik meer dan 4Gb geheugen in kan stoppen. Of dat ik er beter nog een pc naast kan zetten die ik wederom koppel met FX teleport.

Ik vraag mij met name af of het haalbaar is om alle grote libraries op 1 pc te draaien, omdat ik dan de bottleneck van het werkgeheugen naar de IO met de harddisk verplaats.

Zodra ik overstap naar 64bit windows kan ik geen gebruik meer maken van FX teleport en zal ik dus op 1 pc verder moeten of een alternatief gebruiken zoals Vienna Ensemble. Alleen begreep ik dat deze de plugins van East West niet ondersteunt.

Hopelijk kan iemand mij hier iets over duidelijk maken.

Als je huidige harddisk je bottleneck is dan kan het handig zijn je libraries op een snelle SSD-drive te plaatsen. Nog niet snel genoeg? Meerdere SSD's in RAID plaatsen. Dure oplossing lijkt me dat maar wel snel.

Momenteel is de hard disk niet de bottleneck, maar dat is omdat ik niet zoveel libraries kan inladen voordat het geheugen vol loopt. Vandaar dat ik het over 2 computers heb verspreid. En de libraries over meerdere harde schijven tactisch heb verdeeld. Als ik straks alles in 1 computer prop vrees ik inderdaad dat de IO met de hard disk een probleem gaat opleveren. Vervelende is dat die libraries echt onwijs groot zijn en ik dan inderdaad een vermogen kwijt ben aan SSD schijven. Dus zoek ook een beetje betaalbare oplossing. :-)

't lijkt er inderdaad op dat FXT soortvan 'achterhaald' is door de ontwikkelingen op PC gebied.

Men ziet in quad-core's met 64 OS (en extra latjes) blijkbaar een volwaardige vervanger.. ik zit zelf ook al een aantal maanden op 64bit windows/cubase en -ik had het kunnen weten- ik baal toch wel beetje dat voor zoveel dingen geen of nog geen volwaardige opvolger komt voor de 64bit.

Net als bijv. m'n midi-box, 8 goed werkende midipoorten I/O.. support gestopt, jammer jongen, nieuwe kopen. Ik hou er niet van goedwerkend spul weg te gooien, en verkopen is de moeite niet.. ik vind het schandalig eigenlijk dat ze dat ons telkens weer flikken, ik pleit voor 100% backwards compatibility en zoniet? > 100% compensatie voor het verlies en ongemak; en dat vastgelegd in een internationaal verdrag.

Ik las ook een verhaal van iemand met een 3-server configuratie met FXT.. die wil graag over naar 64bit, helaas, is er niet. Daar zit je dan met al je zooi.

Vrees dat het idd die extra PC optie wordt, of nog meer geduld hebben tot FXT 64 beta ooit een keer komt.
http://www.cubendo.com/showthread.p...still-waiting-for-a-new-FX-Teleport.../page2&

Ja daar lijkt het inderdaad op! Fucking zonde, want het is een briljant stukje software! Het werkt net zo simpel als dat het er uit ziet en van de tutorial video van Vienna Ensemble begreep ik geen snars! Veel te veel romslomp! Ik heb al wel zitten kijken of mn geluidskaart etc ondersteund wordt en daar zie ik voorsalsnog geen problemen. Maar heb ook niet zo'n zin om een pc te bouwen met zoveel werkgeheugen dat het streamen van de harddisk nu een probleem zal worden. Maar dan is overstappen op SSD altijd nog een goede maar dure oplossing.

Werkt al je software/plugins verder wel goed onder 64bit?

Je zou naar 64-bit OS kunnen gaan, Cubase naar Studio 5 upgraden, er nog een bij kopen, en dan gaan werken met System Link van Steinberg. Kun je op beide draaien, beide hoef je dan verder alleen je RAM te upgraden. Je moet wel 2 geluidskaarten met een digitale I/O hebben.
http://www.steinberg.net/en/company/technologies.html#

En je kunt anders toch ook 2 HD's inbouwen op verschillende controllers? En dan de samples verdelen (per pakket oid) over de 2 schijven?

Dat klinkt interessant! Ik heb 2 systemen die ik beide naar 8 Gb werkgeheugen zou kunnen upgraden. En dan op beide Windows 64 bit installeren. Maar ik moet dan wel een extra cubase aanschaffen? En kun je ook gewoon instrument tracks aanmaken met een plugin op de andere pc? Zodat ik wel alles in 1 project kan blijven opslaan?

Maar ik moet dan wel een extra cubase aanschaffen? En kun je ook gewoon instrument tracks aanmaken met een plugin op de andere pc? Zodat ik wel alles in 1 project kan blijven opslaan?

Hoe het exact werkt weet ik ook niet. Dan moet je even de manual doorlezen van je Studio4, want die technologie was er toen ook al.;)

Als je huidige harddisk je bottleneck is dan kan het handig zijn je libraries op een snelle SSD-drive te plaatsen. Nog niet snel genoeg? Meerdere SSD's in RAID plaatsen. Dure oplossing lijkt me dat maar wel snel.

8o)

ik zou gewoon meer geheugen kopen en eventueel een snellere schijf (SSD of Raptor 15000rpm schijf)
64 bit is niet nodig, het enige voordeel van 64 bit is dat videobewerkingen sneller gaan, voor de rest niks, sommige programma's werken niet/niet goed op 64 bit, en er is ook een patch dat je met 32bit tot 64GB aan werkgeheugen kan hebben (microsoft had 32bit zelf gelockt op 3-3.3gb geheugen om 64 bit te promoten)

ik zou gewoon meer geheugen kopen en eventueel een snellere schijf (SSD of Raptor 15000rpm schijf)
64 bit is niet nodig, het enige voordeel van 64 bit is dat videobewerkingen sneller gaan, voor de rest niks, sommige programma's werken niet/niet goed op 64 bit, en er is ook een patch dat je met 32bit tot 64GB aan werkgeheugen kan hebben (microsoft had 32bit zelf gelockt op 3-3.3gb geheugen om 64 bit te promoten)

Oef, dan zou ik toch echt voor een SSD gaan.
Ik had eerst ook een raptor (10.000rpm) maar die krengen maken me een partij herrie, echt niet cool... =(

Dat kost ook meteen wel weer een paar honderd euro :P als ze 2 SSD's koopt en je wil toch wel 80+gb.

Ik ben recentelijk ook overgegaan naar W7 64bit middels een i5, maar toch blijf ik audio clicks houden
ik heb een Edirol UA25ex en de documentatie geeft aan dat W7 64bit niet volledig gegarandeerd goed resultaat geeft
. maar zelfs met veel buffers nog clicks. heel vervelend
en buiten DAW om met bv Media Player ook!!! geen dropouts maar wel hinderlijke korte klik

iemand tips?

Hoi, dat klinkt niet best.. enige wat ik kan aanbevelen is door uitsluiten erachter te komen waar het 'm in zit.

Ga ervanuit dat je nieuwe PC een onboard sounc-card heeft, wellicht eens kijken of je daarmee ook last hebt van de clicks.

Beetje off-topic : Over ontwikkelingen gesproken , ik zie trouwens met veel plezier dit tegemoet >> http://www.tomshardware.com/reviews/intel-uefi-firmware,2486.html

Back