JX8P Programeren/Editten

Ja, reuze leuk, maar kan iemand mij hier mee helpen? :)

Effe wat anders:

Ik heb geen PG800 voor mijn JX8p, en zit te denken om daar een Behringer BCR-2000 voor in de plaats te kopen.
Ik heb hem niet nodig om andere synths aan te sturen, dus zou ik de BCR het beste via MIDI aan de JX8p moeten koppelen? Ik wil de JX nog wel via Cubase kunnen sequencen namelijk. Of zou het beter zijn om de BCR in CUbase als controller te gebruiken? Ik gebruik een ouwe versie van Cubase (VST/32), en JA ik heb de manual gelezen hehe.

Graag wat gebruikers ervaringen aub! :D

thanks guys

S.

okay, thanks!

Dat tekeningentje wat je laat zien is dus een HPF. DE hoge frequenties blijven en de lage zijn weg.

Dus zoeits? (Cutoff)

attachment.php
nee, het hoog is niet het bovenste maar het rechter gedeelte van de grafiek, zo dus:

attachment.php

dit is overigens geen HPF maar een LPF grafiek (laagdoorlaat filter)

Attachments

• ____laagmidhoog.jpg
    ____laagmidhoog.jpg
    17,2 KB · Bekeken: 121
Frequenties gaan van links naar rechts. Het volume van elke frequentie gaat van onder naar boven. De karakteristiek van een filter wordt weergegeven als een rechte lijn met aan de rechterkant een knik naar beneden. Die karakteristiek kun je zien als een vermenigvuldiging voor het volumeniveau van een frequentie op een bepaald punt.

attachment.php

Elke golfvorm kun je opsplitsen in een som van sinusgolven (Fourier). Hier kun je zien dat een sinusgolf op 400 Hz ongeschonden er door gaat, terwijl die op 4000 Hz in volume verminderd wordt. Boven welke frequentie ze verminderd worden, dat regel je met de cutoff (afsnijfrequentie), en hoe steil die vermenigvuldiging is ligt aan het type filter - 6, 12, 18 of 24 db (of extremer).

Resonantie is het lokaal opvoeren van die vermenigvuldingsfactor; alle frequenties in het gebied van de blauwe stip worden -versterkt- in plaats van afgekapt.

De reden dat er geen "lowpass" op de JX8P staat is omdat zo ongeveer elke subtractieve synthesizer een lowpass filter heeft; band- en highpass zijn extra's, en dat staat er dan ook specifiek bij vermeld als je die hebt.

Nederlandse cursussen, daar heb je weinig aan als alle termen op een synthesizer in 't Engels zijn. Leer gewoon het jargon.

en voor je DX7:

Wat je Save A Prayer geluid betreft:

Oscillator 1: blokgolf, octaaf '16
Oscillator 2: blokgolf, octaaf '8

Vind de rest zelf maar uit.

Attachments

• lowpass.png
    lowpass.png
    2,8 KB · Bekeken: 115
nee, het hoog is niet het bovenste maar het rechter gedeelte van de grafiek, zo dus:

attachment.php

dit is overigens geen HPF maar een LPF grafiek (laagdoorlaat filter)

Roland%20PG-800.jpg

Maar wat ik dus niet snap, onder VCF staat cutoff freq (is dus voor de HPF).... waar is dan de mid filter en low pass filter?

*zucht*

Cutoff / Reso zijn voor de LPF, die zoals gezegd, al toch op elke synth wel zit. Dan hoef je niet extra op 't paneel uit te leggen dat 't uberhaupt om een laagdoorlaat filter gaat, dat boeit toch niet.

De HPF-slider heeft 4 standen voor de cutoff -daar- van te regelen. De HPF had er niet eens op gehoeven, maar is voornamelijk voor het weghalen van het laag in bepaalde geluiden zodat 't beter in de mix ligt zonder dat je daar voor een aparte EQ voor nodig hebt.

Gaap. slok koffie, komt die: Je hebt 2 filters in je JX8p namelijk een Lowpassfilter en een highpassfilter,
De HPF heeft alleen maar 1 knopje, namelijk die schakelaar. Dus geen schuifjes enzo. Je kan dus niet zo gek veel doen met je HPF
De LPF heeft veel meer opties, namelijk schuiven voor Cutoff en Resonance, en zelfs schuifen om hem te laten moduleren door de ENV of LFO (die eronder).
Een Midpassfilter heb je niet. er zijn wel BandPassFilters maar die zitten niet op jou JX8P

Gaap. slok koffie, komt die: Je hebt 2 filters in je JX8p namelijk een Lowpassfilter en een highpassfilter,
De HPF heeft alleen maar 1 knopje, namelijk die schakelaar. Dus geen schuifjes enzo. Je kan dus niet zo gek veel doen met je HPF
De LPF heeft veel meer opties, namelijk schuiven voor Cutoff en Resonance, en zelfs schuifen om hem te laten moduleren door de ENV of LFO (die eronder).
Een Midpassfilter heb je niet. er zijn wel BandPassFilters maar die zitten niet op jou JX8P

Dus cutoff freq en Resonance hebben betrekking tot de LOW pass filter?:D

hoop dat ik het zo goed heb.

Back