Hoe laat je een bas goed klinken

Fillizzz

Nieuwkomer
Hey fellow musicfreaks...

Ik ben pas net bezig met FL9, en nu heb ik een paar leuke bassdrum samples. (gated bassdrums) Als ik deze echter na elkaar zet klinkt het niet goed. Alsof de geluiden worden afgebroken. Weet iemand hoe ik dit het beste kan laten klinken?

Voorbeeld in de bijlage

Attachments

• GATED-15.wav
    71,4 KB · Bekeken: 65
Ik heb FL niet even bij de hand, maar dit kan aan diverse dingen liggen.

1) de stepsequencer heeft een monofone sampler: als er een sample wordt afgespeeld wordt deze afgekapt door de volgende die er afgespeeld wordt. Dit heeft z'n voordelen: als je een breakbeat gebruikt zoals in (effect is goed hoorbaar op 0:18 ) kun je deze heel makkelijk retriggeren, en het is ook de standaard manier van werken op trackers.

2) De volume-envelope van de sampler kapt de sample automatisch (te vroeg) af.

3) een instelling in de sampler zelf kapt 'm af.

De oplossing voor 1) is - gebruik een andere sampler die polyfoon is. De oplossing voor 3) is : kijk hier: http://flstudio.image-line.com/help/html/chansettings_misc.htm - en zet "cut itself" uit, en zet de polyfonie op (minimaal) 2.

Herkenbaar FL 'probleem' ja

1) de stepsequencer heeft een monofone sampler: als er een sample wordt afgespeeld wordt deze afgekapt door de volgende die er afgespeeld wordt.

En daar ligt het aan. Als de samples niet te lang zijn kan je de sampler duplicaten, ombeurten laten afspelen en het duplicaat naar het zelfde channel op de mixer routen :)

Herkenbaar FL 'probleem' ja

En daar ligt het aan. Als de samples niet te lang zijn kan je de sampler duplicaten, ombeurten laten afspelen en het duplicaat naar het zelfde channel op de mixer routen :)

Ik heb FL niet even bij de hand, maar dit kan aan diverse dingen liggen.

1) de stepsequencer heeft een monofone sampler: als er een sample wordt afgespeeld wordt deze afgekapt door de volgende die er afgespeeld wordt. Dit heeft z'n voordelen: als je een breakbeat gebruikt zoals in YouTube - Cru-L-T ; Jimmy J - Six days (effect is goed hoorbaar op 0:18 ) kun je deze heel makkelijk retriggeren, en het is ook de standaard manier van werken op trackers.

De oplossing voor 1) is - gebruik een andere sampler die polyfoon is. De oplossing voor 3) is : kijk hier: http://flstudio.image-line.com/help/html/chansettings_misc.htm - en zet "cut itself" uit, en zet de polyfonie op (minimaal) 2.

Wacht even. Als je gewoon de FL "Sampler" bedoelt dan ga je naar het kopje Misc, en cut / cut by op -- -- zetten. Niks afkappen meer, gewoon polyfoon nu ;)

Edit: Laat maar, ik was te snel met lezen. Al snap ik het probleem niet als hij gewoon polyfoon is?

Ik wist dat er een optie voor moest zijn, alleen heb je als je via je telefoon post niet even de mogelijkheid om FL te installeren om 't ook daadwerlijk te controleren ;).

bij renoise heb je dit 'probleem' niet, hoewel het wel in te stellen valt (gleuf ik)...

Dat was nou juist 't geweldige, met die 64 stapjes in FastTracker II kon je de gaarste breakbeats eruithalen.

Back