FM-synthese gebruikers gezocht

Mezzelink

Nieuwkomer
Hallo,

In het kader van een opdracht voor school (HKU) doen we een onderzoek naar gebruikers van FM-synthesizers; met name de SY99, DX7 & FM8 zullen centraal staan.

Zijn jullie tevreden met de functies en sound van de FM8? Of toch liever de bovengenoemde hardware-bakken?
Kortom, wat zijn jullie ervaringen met deze synths?

Antwoord zou chill zijn :D

Ik heb een DX-11, DX-7 en FM7 en FM8. FM8 gebruik ik regelmatig in producties, maar die kan uiteindelijk veel meer dan alle andere bij elkaar. De DX-11 gebruik ik voor de typische FM piano's en baslijnen waar de DX's zo bekend om staan. Maar dat is vooral omdat hij meer 'hands on' is dan de plugins.

Ik had een DX7 en dat was wel een coole bak hoor, je kan er madhard mee noisen en de electrische piano/rhodes geluiden waren erg realistiesch en goed bruikbaar. Voorderest kannie ook wel dikke pads maken.

Ik verkies sowiezo hardware boven software dus ik kan niets zeggen over FM8.

De FM8 mist uiteraard de keyboard-feel van de DX7 die ik persoonlijk echt relaxed vind (al rammelt en klettert die nogal hard :P )

En het voor je hebben staan van een DX7, je kan er niet omheen, is echt wat anders dan met de muis knopjes draaien in de FM8.. ik vond de FM8 persoonlijk niet zo denderend.. te veel gericht op preset-klikken; uiteraard niet verplicht.

De typische DX7 sounds (droog, korrelig, harsh, digitaal -bijna schreeuwend om een galm/chorus) vond ik in de presets van de fm8 nauwelijks terug vanwege het overmatige gebruik van effecten; tuurlijk moeten ze representatief zijn vwb de mogelijkheden, maar 'ze' (de makers) zouden óók de gortdroge down-to-basic sounds niet moeten vrezen.. juist niet!

Die gortdroge sounds vragen nl. de creatieve aandacht van de gebruiker om er wat mee te doen; het is 't nét niet, nog niet, maar de basis hoor je > dát geluid zoek ik, nu alleen nog een blablabla erover en een ditje datje. Veel leuker dan een dikke saus er al overheen, laat mij maar bepalen hoeveel saus, hoeveel zout/peper/sambal :P

Dat is mijn pers. ervaring met FM8.

Heb een DX7, DX7 IID en een TX816 (monster-FM bak) gehad in het verleden.. en zoals ik in de DX7 zowat kon verdwijnen (jazzy chords, etherische pads), dat heb ik nooit met de FM7/8 gehad.

Laatst gewijzigd:
old school soundje, enigste reden om vooral een DX7 of mischien voor de liefhebber een SY99 te halen
De FM8 valt direct af want dat is computersoftwareen klinkt niet zoals het echte geluidje ondanks alle mogelijkheden
Als je eenmaal een geluidje in je hoofd hebt...

FM8 heeft mij ook nooit kunnen bekoren.
Zoals Sander al aanhaalde, de presets bevatten teveel FX en klinken mij te platjes. Totaal geen pit in.
Dan vind ik Sytrus echt 10x indrukwekkender maar die UI is nogal bizar. Ik denk ook dat Sytrus veel meer mogelijkheden heeft, nl. niet gelimiteerd tot x aantal algoritmes. Je krijgt een vrije matrix onder de neus waarin je alle oscs elk andere osc kan laten moduleren.

Ik gebruik zelf de FM-8. Ik heb wat DX-7 .syx-bestanden geimporteerd en dat ging prima.
Dan hoor je weer de pure DX-sound minus de slechte DA-conversie van de eerste DX-en.

FM-8 is gewoon super.

heb sinds kort een dx200.
ik wistniet dat fm zo cool was ±P vette geluiden!

Er is nog geen enkele FM synth geweest die een fatsoenlijke interface had, en helaas hoort FM8 daar bij. Net wat meer denkwerk over de UI - en dat geldt al helemaal wat betreft de hardware - zou een SY onsterfelijk hebben gemaakt.

Ik heb FM8. Ik heb of had een DX7, DX7IIFD, FB01, TX81z, DX100. Ik zeg geen nee tegen een nette DX21 - op hun eigen manier zijn 4 ops heel erg charmant. Het toetsenbord van de originele DX is geweldig, en ik vind het kleurenschema fantastisch.

FM8 kan op de volgende wijze verbeterd worden:

- low-level emulatie van de FM chips zoals in de DX
- LFO per operator, routeerbaar naar volume en toonhoogte
- envelopes zoals in Massive - dus ADSR complex met instelbare curves, stepper en performer.
- betere GUI
- morphen tussen algorithms
- templates voor operator-clusters zodat je heel snel 2 x 3 of 3 x 2 kunt combineren.

FM8 RULEZ! keppum, ennik luffum!:luv:

Mensen bedankt voor de reacties zover. Zeer nuttig om mee te nemen in de presentatie!

De feel van de hardware bakken wordt door vele dus toch als een groot voordeel gezien als k het zo zie. Je zou kunnen zeggen dat je met een midi-keyboard en de FM8 ook volwaardig aan de slag kan met inspelen etc maar voor de puristen blijft de DX7 of SY99 zo te zien toch de bom.
FM8 zou qua mogelijkheden meer moeten kunnen dan de HW-bakken (afgezien van de sample-input functie van de SY99), en als je puur op de specs afgaat zou de klank ook niet onder hoeven doen. Het zit m dus vooral in de tijd die mensen erin willen steken om zelf een goeie sound te maken.
Wat vinden jullie, liever een preset aanpassen (hoe belangrijk zijn presets voor FM-gebruikers?)
Of helemaal vanaf 0 een sound opbouwen, zelf carriers en operators instellen etc etc?

't Is misschien een beetje vloeken in de kerk hier op het synthforum, maar als het gaat om FM synths, zijn presets voor mij zeer belangrijk. Dat komt misschien ook omdat ik in het bezit ben van de mooiste (althans in mijn ogen) FM synth die er is. De FS1R. Helaas is dit meteen ook de synth met de meest verschrikkelijke interface die er bestaat.
Ik gebruik om drie redenen presets:

1) FM synthese is voor mij dusdanig complex dat ik niet gericht kan toewerken naar een bepaald geluidje. 't Is bij mij meer een kwestie van geluk als ik een geluid zou gaan opbouwen.
2) De interface van de FS1R is zo klein en onoverzichtelijk dat het ook niet uitnodigt om de gaan editten
3) Er zitten onvoorstelbaar veel en ook goede presets in. Er is altijd wel een goed geluid te vinden.

Dus op de FS1R gebruik ik presets.

Ik gebruik zelf de DX200 (ook de enige FM synth waar ik ervaring mee heb) en ik vind dit echt super naast een VA synth. De typische FM sound geeft iets extra's aan nummers. Voor de realtime controllers op de DX200 zijn erg bruikbaar en vet. Nadeel is dat je de software (alleen voor Windows) moet gebruiken om dieper te kunnen editten.

De feel van de hardware bakken wordt door vele dus toch als een groot voordeel gezien als k het zo zie.
Mwa, 't is ook een kwestie van de ruisende lo-fi converters. Vooral bij de cheapo 4-ops geeft dit een smerig randje aan het geluid.

Wat vinden jullie, liever een preset aanpassen (hoe belangrijk zijn presets voor FM-gebruikers?)
Presets zijn gruwelijk belangrijk, al was 't maar als startpunt. De range aan geluiden van een synthesizer is een oceaan; presets zijn eilanden. Waarom een rot-eind zwemmen als je al kunt gaan duiken vanaf een bestaand eiland?

Mwa, 't is ook een kwestie van de ruisende lo-fi converters. Vooral bij de cheapo 4-ops geeft dit een smerig randje aan het geluid.
maar da's dus een imperfectie, of ie nu mooi is of niet... maar of het ook destijds ook zo HAD moeten klinken/bedoeld was, tsja...

Back