Een tweede mixer of een grote nieuwe?

renepela

Ouwe rot
Ik ben al een aantal jaartjes in het bezit van een Behringer DDX3216 met 2 x een ADA8000.
Helaas loop ik tegen het probleem aan dat de mixer helemaal vol zit met synths.
Ik heb simpelweg geen kanalen meer vrij voor nog een synth.

Ik overweeg dus in de toekomst een tweede mengtafel te kopen. Misschien wel een tweede DDX3216, omdat ik op zich best tevreden ben over de prijs/kwaliteit verhouding.
Nou ben ik geen mixer goeroe helaas.
Ik vraag me af hoe ik zoiets nou aansluit.
Kan ik gewoon de output van de tweede mixer inpluggen in twee kanalen van de eerste (stereo)?
Dat kost me dus twee kanalen van de eerste mixer, maar wat daar aan hing hang ik dan op de tweede.
Of is er een nettere oplossing?

Ik heb ook al gekeken of er een betaalbare mixer is waar ik al m'n synths op kwijt kan, maar die heb ik nog niet gevonden. Vaak zie ik wel 48 kanaals mixers, maar meestal zijn er dan maar 24 kanalen voor synths en zijn die andere kanalen bedoeld voor Microfoons en zo. Daar maak ik echter geen gebruik van. Ik zoek gewoon een mengtafel waar zoveel mogelijk synths aan kunnen.

Laatst gewijzigd:
Bij zo goed als alle tafels zijn de kanalen met mic preamp ook gewoon op line level aan te sluiten. Oftewel ook voor synths.
Wat wel vaak het geval is bij zgn budget 48 kanalen tafels is dat er maar 24 met normale EQ zijn en op eigenlijk hetzelfde kanaal een A/B of tape return switch zodat je op het kanaal moet schakelen tussen het normale kanaal en de return en ze zodoende niet tegelijkertijd kan gebruiken en meestal ook beperkte EQ mogelijkheden en maar 1 of 2 aux sends. Je zou dan moeten gaan kijken naar inline tafels en die zijn over het algemeen alleen 2e hands te krijgen en meestal ook alleen pro audio. Oftewel niet goedkoop. Ik zag pas nog een IL48/32 te koop..... Ik geloof zo'n 6000 euro en weegt plm 200 kilo (ex voeding)
Het enige dat ik niet begrijp is dat je tevreden kan zijn over de behringer kwaliteit. Die mixers klinken echt nergens naar. Ik heb zelden zo'n beroerde summing gehoord.

Het enige dat ik niet begrijp is dat je tevreden kan zijn over de behringer kwaliteit. Die mixers klinken echt nergens naar. Ik heb zelden zo'n beroerde summing gehoord.

Zonder er meteen een Behringer discussie van te maken, heb ik gezegd dat de prijs/kwaliteit verhouding van Behringer goed is. Er is ongetwijfeld veel beter spul, maar daar betaal je dan ook veel meer voor.
Bovendien is het digitale spul, waaronder de ddx3216, van Behringer wel erg goed.

Aangezien ik maar een beperkt budget heb, denk ik dat een tweede (kleine) mixer met hooguit 12 kanalen (die te gebruiken zijn voor synths) de beste oplossing is. Dan kan ik dus nog 6 stereo synths kwijt en dat moet genoeg zijn.
Rest alleen nog de vraag hoe ik dat combineer met de reeds bestaande mixer. Is dat gewoon een kwestie van de tweede mixer laten binnenkomen op twee kanalen van de eerste mixer of wordt de boel dan veel te hard?
't Is dan wel een beetje vreemd dat ik een main volume output heb op de tweede mixer die ik vervolgens ook nog eens nog harder kan zetten met de kanaal schuiven en de main volume schuiven van de eerste mixer. Lijkt me toch niet de juiste manier om aan te sluiten misschien.

Moet je op elk kanaal perse effecten en een EQ hebben? Anders kun je ook een summing mixer overwegen.

Effecten zijn niet perse nodig, zolang ik maar een AUX naar alle kanalen kan sturen. De ddx3216 heeft ook effecten op elk kanaal, maar die gebruik ik nooit. Ik gebruik altijd mijn externe reverb unit.
Wat is precies een summing mixer?

Stel dat ik twee mixers zou gebruiken en mijn reverb unit zit op de aux bussen van de eerste mixer, hoe kan ik dat dan gebruiken op de tweede mixer? Dat kan niet vrees ik.

Wat ik me afvraag: heb je ook altijd alle 32 (of meer) kanalen tegelijk nodig?

Anders koop je voor een paar patchpanelen en prik je alleen díe synths in die je op dat moment wilt gebruiken.

Nee, ik gebruik ze eigenlijk nooit alle 32 tegelijk, maar ik zit eerlijk gezegd ook niet te wachten op steeds ompatchen. Dat lijkt me ook niet handig.

't Is dan wel een beetje vreemd dat ik een main volume output heb op de tweede mixer die ik vervolgens ook nog eens nog harder kan zetten met de kanaal schuiven en de main volume schuiven van de eerste mixer. Lijkt me toch niet de juiste manier om aan te sluiten misschien.

Ik zou niet weten waarom niet. Bekijk het als een subgroep.
Misschien kan je dan beter je (nieuwe) kleine mixer op de grote laten binnen komen.
Dan heeft die "submix" toch minder invloed op het geheel. Zet daar de synths op die je het minst gebruikt. Of groepeer daar alle ritmedingen op of zo.

Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken Hermax. Het enige probleem wat ik dan nog heb, is hoe ik mijn reverb die aan de eerste mixer via de aux bussen is aangesloten ook op de tweede mixer kan gebruiken.

Het enige probleem wat ik dan nog heb, is hoe ik mijn reverb die aan de eerste mixer via de aux bussen is aangesloten ook op de tweede mixer kan gebruiken.
Ja, zie je!
Doe 't nou gewoon met patchpanelen ;)

Of met een derder mixer :D

Je voert de AUXen van beide mixers naar een 3e mixer, waar je dan vervolgens weer onder de AUXen verschillende effecten hangt.
De output van de 3e mixer voer je dan weer in in één van de andere 2, kan je zelfs een coole delay feedback maken ;)

[edit]
Of, als je sub-groepen op je secundaire mixer hebt: je stuurt alles wat die reverb moet krijgen naar de ene groep en alles zonder effect naar de andere.
Beide groepen voer je naar aparte inputs op je primaire mixer, alwaar je instelt hoeveel/welk effect er over de bewuste groep heen moet.

Ik zou gewoon een mixer met een AUX uitgang nemen (dus lijnniveau zonder fader) en die aansluiten op je eerste mixer

Ik gebruik ook meerdere kleine Mackie mixers en hetzelfde Mackie heeft precies voor dit 'probleem' ooit een prachtig, iets smaller dan 19", en zeer degelijk gebouwd bakkie op de markt gezet: de Mackie Mixer Mixer. Moet je voor rond de € 100 op Ebay kunnen vinden. De manual staat nog op de M. site: http://www.mackie.com/pdf/archive/mixermixer_qs.pdf

Laatst gewijzigd:
Gezien het feit dat je niet vies bent van Behringer... zou een ULTRALINK PRO MX882 niks zijn om e.e.a. te koppelen/splitten tussen/van/naar mixers en effecten?

Ik had vroeger een Yamaha MV802 line-mixer met aux erbij als uitbreiding op mijn toen te kleine mixer. Dat is ideaal, kost weinig, prima(!) kwaliteit en 2 aux send.
Er staat er nu zelfs een op marktplaats

Je zou evt. er nog een tweede bij kunnen kopen (ebay?). Dan kun je 8 synths stereo aansluiten.

En verschillende sends naar 1 FX laten lopen kun je dan ook weer via óf je Behringer (1xFX over alle Yamaha kanalen in 1x) doen, of via een mixer waar je beide FX sends bij elkaar laat komen, en tezamen naar de FX processor stuurt. Return dan gewoon weer naar de Behringer.

En die MX882 zoals hier boven gesuggereerd zou dat idd prima kunnen. Is prima kwaliteit. Ik gebruik er zelf 2, 1 als mixer voor FX processors en 1 als splitter.

Als ik jou was, zou ik je huidige mixer verkopen en 1 mixer zoeken die aan je wensen voldoet. Alleen dit is wel erg afhankelijk van je budget..

Back