Wat is de "eerlijkste" monitor

Per definitie is een monitor niet eerlijk. Dat kan ook niet aangezien er in elke monitor een filter zit die het geluid op de een of andere manier kleurt (of eigelijk uit fase plaatst).

De kwaliteit van dit filter bepaald in principe de kwaliteit van de monitor. En aangezien dat erg moeilijk is om deze zo neutraal mogelijk te maken is dat een duur grapje. Dan komen de versterkers er nog bij die het zaakje verder kleuren en dat gaat zo door t/m de kast waar het zaakje in is gebouwd. Dus al met al zijn monitoren nooit neutraal. Maar daardoor wel verschillend qua geluid en dus ook kwaliteit.

Mijn tip is om zoveel monitoren achter elkaar te beluisteren zodat je een goed onderscheid kunt maken qua geluid. Qua muziek... gebruik het liefst iets waarvan je weet dat het goed gemixt is zodat je een reverentie hebt.

Sommige bedrijven die verkopen monitoren hebben deze gekoppeld aan schakelkastjes waardoor je snel tussen de monitoren kunt wisselen. Zo kun je snel het kaf van het koren scheiden. Je hoort vanzelf welke goed zijn en welke niet. Tussen degene die goed zijn ga je A-B vergelijkingen maken en op verschillende punten letten waaronder hoe het laag wordt weergegeven, hoe het hoog wordt weergegeven en hoe de plaatsing van het geluid in het stereobeeld is. Op deze manier kom je op een paar modellen uit die je eventueel thuis zou moeten uitproberen om een beter beeld van het geluid te kunnen krijgen.

Ik heb in het verleden veel mensen om deze manier geholpen aan goede monitoren eb heb nooit klachten gekregen. Werkt overigens in alle prijsklassen.

Ik ben me ook aan het orienteren zodat ik ga upgraden van mijn Behringer B2031A's naar ...?

Mijn oog viel op de Pioneer S-DJ08, morgen ga ik luisteren naar zowel die als andere monitoren. Zijn er al gebruikerservaringen van de pioneer serie? Ze zijn redelijk nieuw op de monitormarkt natuurlijk, dus dat houd me een beetje tegen. De looks zitten wel goed. Morgen even aanhoren hoe ze klinken. Iemand al een mening?

Om het dilemma groter te maken: Morgen hebben ze 10% korting op alles (feedback), dus interessant om te overwegen, echter hebben ze deze monitoren nog niet binnen. Ik kan ze wel al bestellen. Maar monitoren bestellen zonder ze gehoord te hebben.... mmmja. Not done lijkt me. Maar ja, 10% korting op 900 euro is toch de moeite.

De Yamaha NS10 hebben een frequentieoverdracht van +/- 15dB. Geen goed voorbeeld van een referentiespeaker dus.
Speakers met extreem rechte en objectieve weergave zijn de Klein+Hummel o300's. Ook Dynaudio maakt speakers die je imo referentiespeakers mag noemen. Heb zelf de BM6Amk2, maar moet zeggen dat ze wel iets kleuren t.o.v. de K+H o300 die puur uitspugen wat je erin stopt.

Die heb ik geluisterd. Vond ze leuk klinken maar had er meer van verwacht. De BM6A mk2 en ook de Genelec 8040 vond ik echt een niveau hoger.

Die schijnt beter te zijn. Compleet andere speaker dan de CMS serie. Heb ze helaas niet gehoord maar heb er wel erg hoge verwachtingen van. Verwacht dat ze zeker niet onderdoen voor de BM6A mk2's. Heb me indertijd niet verder in de Focal 6 Solo BE verdiept aangezien ze toch niet veel op de 2e hands markt te vinden zijn.

Ga binnenkort de Twin uitvoering luisteren (nieuwe aanschaf van een bekende van me). Weet niet hoe de akoestiek is (en dus hoe goed ik hem kan beoordelen) maar ik laat wel weten wat ik er van vindt.
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je die Dynaudio's boven de CMS65's kan plaatsen. De originele BM6A's waren beter dan de MKIIs, en daardoor ook nog steeds duurder.

Ik heb diverse uitgebreide luistertests gedaan, en ik vond dat de BM6A MKII's redelijk de kant op gingen van KRK VTX6's; ze maken het wat mooier dan het is, er ontbreekt wat detail, met name in het laagmid en mid, en de transient response laat ook te wensen over. Allemaal punten waarop de CMS65 wel goed scoort. "At the time" vond ik zelfs de ADAM A7 een 'eerlijkere' keus dan de BM6A MKII's, die bijna 2x zo duur zijn.

@DJ REsound; wat is je budget? Hoe groot is je ruimte?
Voor ruimtes kleiner dan 20m2 zou ik sowieso niet voor nearfields met 8" woofers gaan, of je moet je ruimte al belachelijk goed getuned/'treated' hebben.
Ik denk dat een set ADAM A7's (heb de A7x niet gehoord; lees wel veel dat ze er teveel laag in hebben gestopt, wat het midgebied negatief aantast) een goede verbetering t.o.v. je Truths zijn, als je budget onder de 800 euro per paar ligt.
1200-1300=Focal CMS65's (of die nieuwe Neumann KH 120A's moeten interessant/goed genoeg zijn).

Per definitie is een monitor niet eerlijk. Dat kan ook niet aangezien er in elke monitor een filter zit die het geluid op de een of andere manier kleurt (of eigelijk uit fase plaatst).

De kwaliteit van dit filter bepaald in principe de kwaliteit van de monitor. En aangezien dat erg moeilijk is om deze zo neutraal mogelijk te maken is dat een duur grapje. Dan komen de versterkers er nog bij die het zaakje verder kleuren en dat gaat zo door t/m de kast waar het zaakje in is gebouwd. Dus al met al zijn monitoren nooit neutraal. Maar daardoor wel verschillend qua geluid en dus ook kwaliteit.

Mijn tip is om zoveel monitoren achter elkaar te beluisteren zodat je een goed onderscheid kunt maken qua geluid. Qua muziek... gebruik het liefst iets waarvan je weet dat het goed gemixt is zodat je een reverentie hebt.

Sommige bedrijven die verkopen monitoren hebben deze gekoppeld aan schakelkastjes waardoor je snel tussen de monitoren kunt wisselen. Zo kun je snel het kaf van het koren scheiden. Je hoort vanzelf welke goed zijn en welke niet. Tussen degene die goed zijn ga je A-B vergelijkingen maken en op verschillende punten letten waaronder hoe het laag wordt weergegeven, hoe het hoog wordt weergegeven en hoe de plaatsing van het geluid in het stereobeeld is. Op deze manier kom je op een paar modellen uit die je eventueel thuis zou moeten uitproberen om een beter beeld van het geluid te kunnen krijgen.

Ik heb in het verleden veel mensen om deze manier geholpen aan goede monitoren eb heb nooit klachten gekregen. Werkt overigens in alle prijsklassen.

Je hebt een klein beetje gelijk als je zegt dat een monitor per definitie niet neutraal is. Dit is namelijk de stand van zaken zoals ze nu in de praktijk zijn. Iaw elke monitor zuigt, de ene wat meer dan de andere.
En het is idd zo dat de filters in een speaker de kwaliteit bepalen. Maar je vergeet 2 dingen: 1 De speakers zijn zelf filters ( electro mechanische bandpass filters) en 2: je kan filters bij elkaar op tellen. Een perfecte speaker is zo ontworpen dat als je alle filters (dus de filters van de speakers plus de filters van het scheidings filter) bij elkaar opteld je 1 (dat wat je erin hebt gestopt) krijgt. Iaw: de ingang en uitgang zijn hetzelfde. Het is dus gewoon een kwestie van goed door ontwerpen en dan heb je op een gegeven ogenblik een perfecte speaker. Je kan dan geen verschil meer horen tussen de werkelijkheid en de weergave. Er is maar 1 fabrikant die z´n speakers demonstreed door te vergelijken met de werkelijkheid: Celtic Audio. Dus een echte zanger met instrument, dat word opgenomen en weergegeven door de speakers. Een perfecte speaker zal geen verschil laten horen tussen de 2 situaties.
Ik ben nog 1 belangrijk ding vergeten en dat is de ruimte waar de speakers in staan, die moet ook neutraal zijn. Ik ken maar 1 fabrikant die de speakers samen met de ruimte ontwerpt: Forum lid Mischa. Echt goede speakers zijn dus op 1 hand te tellen.

Nog even wat over versterkers: Die zijn tegenwoordig zo goed dat je geen verschil meer hoort tussen in en uitgang, tenzij er opzettelijk vervorming word toegevoegd. Leuke site waar een zo goedkoop mogelijke set word vergeleken met een highend set. Resultaat geen hoorbaar verschil.

Verder zijn je tips over het uitzoeken van speakers prima.

@DJ REsound; wat is je budget? Hoe groot is je ruimte?
Voor ruimtes kleiner dan 20m2 zou ik sowieso niet voor nearfields met 8" woofers gaan, of je moet je ruimte al belachelijk goed getuned/'treated' hebben.
Ik denk dat een set ADAM A7's (heb de A7x niet gehoord; lees wel veel dat ze er teveel laag in hebben gestopt, wat het midgebied negatief aantast) een goede verbetering t.o.v. je Truths zijn, als je budget onder de 800 euro per paar ligt.
1200-1300=Focal CMS65's (of die nieuwe Neumann KH 120A's moeten interessant/goed genoeg zijn).

Budget ligt inderdaad rond de 800 euro, beetje meer of minder is natuurlijk ook goed, maar 900+ niet meer. Ik heb nu die behringers in mijn studio, en die zijn op zich heel prima te noemen, maar toch weet ik dat het net even wat preciezer kan. Overigens draai ik ook wel eens ooit dj setjes op de monitoren, vandaar dat de pioneers wel interessant lijken. Je kan ze namelijk verschillend kleuren per input (je kan direct switchen tussen 4 ingangen en die remote is ook wel super lijkt me). Op zich is mijn studio rond de 16m2 maar wel goed gedempt (tapijt, geen haakse hoeken, monitoren in het vrije veld etc.). Zo nu en dan mag het ook op hoog volume, vandaar mijn keuze voor 8inch ipv 5. Dat heb ik nu ook en dat bevalt goed. Maar ja, blijft dat ik niet snel blind ga kopen, maar iemand moet de eerste zijn...

Budget ligt inderdaad rond de 800 euro, beetje meer of minder is natuurlijk ook goed, maar 900+ niet meer. Ik heb nu die behringers in mijn studio, en die zijn op zich heel prima te noemen, maar toch weet ik dat het net even wat preciezer kan. Overigens draai ik ook wel eens ooit dj setjes op de monitoren, vandaar dat de pioneers wel interessant lijken. Je kan ze namelijk verschillend kleuren per input (je kan direct switchen tussen 4 ingangen en die remote is ook wel super lijkt me). Op zich is mijn studio rond de 16m2 maar wel goed gedempt (tapijt, geen haakse hoeken, monitoren in het vrije veld etc.). Zo nu en dan mag het ook op hoog volume, vandaar mijn keuze voor 8inch ipv 5. Dat heb ik nu ook en dat bevalt goed. Maar ja, blijft dat ik niet snel blind ga kopen, maar iemand moet de eerste zijn...

Ik denk dat jij in jou geval gewoon echt naar serieuzere monitoren moet gaan kijken. Bijvoorbeeld Adam, PSI, dynaudio. Je producties worden daar namelijk echt veel beter van. Pioneer zal nooit een fatsoenlijke studio monitor gaan bouwen, dan kan ik me niet voorstellen.

Kortom: laat je niet verleiden door 10% extra korting. Das te weinig om een verkeerde keuze te gaan maken.

Kom bij mij anders een keer luisteren naar PSI, dan weet je ook wat dat kan

Zou ik nog niet te zeker van zijn, Pioneer heeft een paar jaar geleden wel TAD overgenomen, een extreem high end luidspreker fabrikant, kan best zijn dat dit de eerste TAD IP spruiten zijn... en in dat geval bijv goede competie voor Mackie 824 MK2 bijv

Gevoelsmatig zou ik eerder gaan voor een gerenommeerd merk dat al (veel) ervaring heeft met het maken van monitor speakers. Pioneer zit veel meer in de (car) hifi markt.

5" woofers hoeft ook niet (vind ik zelf ook een maatje te klein), maar 6,5" à 7" is vaak een goed compromis tussen relatief voldoende laag en een goede definitie/representatie van het mid-gebied.

Bijna alle 8" woofer monitors in de sub 1000 euro per paar categorie klinken te gemaakt vet, waar het midgebied onder te lijden heeft. Typisch voorbeeld vind ik de RP8 G2 van KRK; de iets kleinere RP6 vind ik eerlijker klinken.

Goede vraag, zou i.i.g. gaan luisteren en ze niet zonder meer van tafel vegen

Ja, maar iemand die van Behringer af komt, kan t beste kiezen voor iets dat zich al bewezen heeft. Nieuwe dingen proberen kun je altijd t beste aan mensen overlaten die ervaring hebben, en als je eenmaal zelf zover bent, er zelf aan beginnen om dingen te testen.

Ik denk dat jij in jou geval gewoon echt naar serieuzere monitoren moet gaan kijken. Bijvoorbeeld Adam, PSI, dynaudio. Je producties worden daar namelijk echt veel beter van. Pioneer zal nooit een fatsoenlijke studio monitor gaan bouwen, dan kan ik me niet voorstellen.

Kortom: laat je niet verleiden door 10% extra korting. Das te weinig om een verkeerde keuze te gaan maken.

Kom bij mij anders een keer luisteren naar PSI, dan weet je ook wat dat kan

Ik kom graag weer een keertje langs, ik wil morgen om 12:30u gaan luisteren bij feedback, dus ben in de buurt en ik kom graag nog eens bij je langs! Maar PSI..., daar ga ik inderdaad van kwijlen, maar volgens mij zijn die gewoon een stapje te duur voor mij op het moment. Natuurlijk beveel je iedereen aan meteen de "top off the bill" te halen, maar ja, allemaal kwestie van budget natuurlijk.

Trouwens, ik houd zelf soms wel van een ondernemersgokje, en pioneeren in pioneer trekt me ook wel. Iemand moet het doen toch? En pioneer heeft me in al mijn gear nog nooit teleur gesteld (vandaar dat ik de prijs van deze monitoren eigenlijk eng laag vind, maar dat is misschien omdat ze net de markt betreden).

Trouwens, de adam heeft ook 10% korting... ook interessant (en oerlelijk).

Wat is PSI ?

Maar eehm ben het wel met Pim eens bezuinigen op monitoren is een slecht plan heb ik altijd geleerd

ik heb inmiddels al een paar maand een setje Focal CMS 50's staan, deze bevallen mij 100% prima, en ik kan ze iedereen aanbevelen...
Eigenlijk zou ik destijds liever de Solo 6 BE gehad hebben, maar deze gingen mij net iets te ver boven mijn budget...

Voor het geld zijn de CMS 50's prima monitoren!

Aah i see......

Pijnlijke bedoeling idd. Waar haal je die prijzen vandaan?

Edit: zie ze voor 920 euro pst staan

Back