waz
Hobbyhoer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je die Dynaudio's boven de CMS65's kan plaatsen. De originele BM6A's waren beter dan de MKIIs, en daardoor ook nog steeds duurder.De Yamaha NS10 hebben een frequentieoverdracht van +/- 15dB. Geen goed voorbeeld van een referentiespeaker dus.
Speakers met extreem rechte en objectieve weergave zijn de Klein+Hummel o300's. Ook Dynaudio maakt speakers die je imo referentiespeakers mag noemen. Heb zelf de BM6Amk2, maar moet zeggen dat ze wel iets kleuren t.o.v. de K+H o300 die puur uitspugen wat je erin stopt.
Die heb ik geluisterd. Vond ze leuk klinken maar had er meer van verwacht. De BM6A mk2 en ook de Genelec 8040 vond ik echt een niveau hoger.
Die schijnt beter te zijn. Compleet andere speaker dan de CMS serie. Heb ze helaas niet gehoord maar heb er wel erg hoge verwachtingen van. Verwacht dat ze zeker niet onderdoen voor de BM6A mk2's. Heb me indertijd niet verder in de Focal 6 Solo BE verdiept aangezien ze toch niet veel op de 2e hands markt te vinden zijn.
Ga binnenkort de Twin uitvoering luisteren (nieuwe aanschaf van een bekende van me). Weet niet hoe de akoestiek is (en dus hoe goed ik hem kan beoordelen) maar ik laat wel weten wat ik er van vindt.
Per definitie is een monitor niet eerlijk. Dat kan ook niet aangezien er in elke monitor een filter zit die het geluid op de een of andere manier kleurt (of eigelijk uit fase plaatst).
De kwaliteit van dit filter bepaald in principe de kwaliteit van de monitor. En aangezien dat erg moeilijk is om deze zo neutraal mogelijk te maken is dat een duur grapje. Dan komen de versterkers er nog bij die het zaakje verder kleuren en dat gaat zo door t/m de kast waar het zaakje in is gebouwd. Dus al met al zijn monitoren nooit neutraal. Maar daardoor wel verschillend qua geluid en dus ook kwaliteit.
Mijn tip is om zoveel monitoren achter elkaar te beluisteren zodat je een goed onderscheid kunt maken qua geluid. Qua muziek... gebruik het liefst iets waarvan je weet dat het goed gemixt is zodat je een reverentie hebt.
Sommige bedrijven die verkopen monitoren hebben deze gekoppeld aan schakelkastjes waardoor je snel tussen de monitoren kunt wisselen. Zo kun je snel het kaf van het koren scheiden. Je hoort vanzelf welke goed zijn en welke niet. Tussen degene die goed zijn ga je A-B vergelijkingen maken en op verschillende punten letten waaronder hoe het laag wordt weergegeven, hoe het hoog wordt weergegeven en hoe de plaatsing van het geluid in het stereobeeld is. Op deze manier kom je op een paar modellen uit die je eventueel thuis zou moeten uitproberen om een beter beeld van het geluid te kunnen krijgen.
Ik heb in het verleden veel mensen om deze manier geholpen aan goede monitoren eb heb nooit klachten gekregen. Werkt overigens in alle prijsklassen.
@DJ REsound; wat is je budget? Hoe groot is je ruimte?
Voor ruimtes kleiner dan 20m2 zou ik sowieso niet voor nearfields met 8" woofers gaan, of je moet je ruimte al belachelijk goed getuned/'treated' hebben.
Ik denk dat een set ADAM A7's (heb de A7x niet gehoord; lees wel veel dat ze er teveel laag in hebben gestopt, wat het midgebied negatief aantast) een goede verbetering t.o.v. je Truths zijn, als je budget onder de 800 euro per paar ligt.
1200-1300=Focal CMS65's (of die nieuwe Neumann KH 120A's moeten interessant/goed genoeg zijn).
Budget ligt inderdaad rond de 800 euro, beetje meer of minder is natuurlijk ook goed, maar 900+ niet meer. Ik heb nu die behringers in mijn studio, en die zijn op zich heel prima te noemen, maar toch weet ik dat het net even wat preciezer kan. Overigens draai ik ook wel eens ooit dj setjes op de monitoren, vandaar dat de pioneers wel interessant lijken. Je kan ze namelijk verschillend kleuren per input (je kan direct switchen tussen 4 ingangen en die remote is ook wel super lijkt me). Op zich is mijn studio rond de 16m2 maar wel goed gedempt (tapijt, geen haakse hoeken, monitoren in het vrije veld etc.). Zo nu en dan mag het ook op hoog volume, vandaar mijn keuze voor 8inch ipv 5. Dat heb ik nu ook en dat bevalt goed. Maar ja, blijft dat ik niet snel blind ga kopen, maar iemand moet de eerste zijn...
TAD heeft die ervaring; Pioneer van oudsher niet. En ik had het ook over gevoelsmatig.http://www.hitso.co.th/TAD.htm is nu van Pioneer.... zou ik geen car hifi willen noemen....

Ik denk dat jij in jou geval gewoon echt naar serieuzere monitoren moet gaan kijken. Bijvoorbeeld Adam, PSI, dynaudio. Je producties worden daar namelijk echt veel beter van. Pioneer zal nooit een fatsoenlijke studio monitor gaan bouwen, dan kan ik me niet voorstellen.
Kortom: laat je niet verleiden door 10% extra korting. Das te weinig om een verkeerde keuze te gaan maken.
Kom bij mij anders een keer luisteren naar PSI, dan weet je ook wat dat kan
Wat is PSI ?
Maar eehm ben het wel met Pim eens bezuinigen op monitoren is een slecht plan heb ik altijd geleerd
.