Wat is de "eerlijkste" monitor

Ok, na even zoeken wellicht goedkoper te vinden. Neemt niet weg dat het meer dan 200% van mijn budget is. En een budget is juist om niet van af te wijken.

Het is nooit goed, kan altijd beter enz. enz.

Neem gwoon de beste in jou budget en leer er mee werken.

Een monitor moet straight klinken, dat is je uitgangspunt.

Nou, ik ben weer terug na een blitsbezoek bij Pimpampeter en luistersessie bij Feedback.

Er stonden 2 pioneer S-DJ05 monitoren... nou ,die mogen de naam monitor niet hebben. Ze zien er wel mooi uit, maar qua klank is het echt een ramp. Met name het lage gedeelte. Ik ben meteen genezen.

Toen maar even het betere werk gaan horen (de sectei rokit etc. maar over geslagen, ik moet immers vordering maken). De hele krk vxt serie is alleraardigst, startend bij de vxt6. De vxt 4 is gewoon te klein om fatsoenlijk mee te werken. Toch is de kleuring van het laag veel te aanwezig. Ze klinken "vet". Dan heb ik liever een eerlijkere monitor zodat het bij een goede afmix altijd en overal vet klinkt. Dat kan bij de vxt nog wel eens tegenvallen. Maar toch, het viel me niet echt tegen. VXT zat qua prijs goed, maar het was gewoon net niet wat ik zocht.

De adam (met ribbon tweeter) is totaal niet mijn ding. Het uiterlijk is al verschrikkelijk, maar de klank is ook niet om over naar huis te schrijven. De tweeter lijkt in het "hooghoog" een onaangename schelheid te hebben. Ik denk dat het na lang werken aardig gaat irriteren. Die vielen snel af, volgens mij mij name door de ribbon die me niet bevalt.

Toen de dynaudio BM 5 en 6 A MKII. De 5 was mij ook te dik in het laag, een lichte wapperbass zeg maar. De 6 echter, die was gewoon goed in verhouding. Fijn geluid, eerlijkheid. Eigenlijk de enige waar ik tevreden over was (en dat was niet omdat Pimpampeter dat een uur eerder ook al zei ;)). Dus mocht ik willen upgraden, dan zou dat een hele goede optie zijn! Echter is het budgeet hiervoor te laag. Deze zit op 1500 euro, minus een beetje gebruikelijke korting. Voorlopig te veel dus. Misschien aan het eind van de zomer... of in een gekke bui. In ieder geval stak deze speaker met kop en schouders boven de rest daar (genelec heb ik niet geluisterd, dat is gewoon niet mijn ding).

Als een monitor je echt aanspreekt zal ik ervoor gaan, als je vaak muziek maakt is het erg fijn om dat dan ook te doen over monitors die je goed vind klinken.....zie het als een investering op de lange termijn.

mijn ervaring is dat als je monitors koopt die anderhalf keer zo duur zijn als wat je in gedachten had, je echt heel blij wordt. dat klinkt een beetje als een open deur, maar waar het op neer komt is dat je altijd compromissen sluit als je een budget in je hoofd hebt. omdat je nou eenmaal het beste wil hebben wat er in die klasse mogelijk is. praat jezelf dan aan een stapje hoger te gaan, je gaat jezelf heel blij maken. beter even doorsparen dan vanaf dag 1 bewust zijn van wat er minder tof is aan je nieuwe (grote) aankoop.

Mooi verslag REsound :okdan:

Kan mij goed vinden in uw weergave. Even over die Adam's vond ze vrij plat, levenloos klinken in verhouding tot de KRK's. Volgens mij is dat een goede indicatie voor een goede monitor. Dat tweeter in top hoog kan ik mij niet meer herinneren.

Goede review, allemaal nuttige info. waar ik ook op kan letten de eerst volgende X dat ik ga luisteren. Ga trouwens een mic meenemen en opnames maken zodat ik thuis op mn gemak eea kan analyseren.

Voor de rest sluit ik mij aan bij de rest van de commentaren.

Goeie shit kost geld, helaas :(

BM6a. Goede keuze. Zeker als PSI niet in het budget zit.

Enne, weer ff goed bij kunnen kletsen, al was t wat kort! hahaha

Ja, ik denk veels te kort. Je bent net een beetje bijgepraat, en voor je over leuke nieuwe dingen (waar vul je elkaar aan) kan praten is de telefoon al weer daar ;) Dat gebrek aan tijd ook altijd... De slechte factor in kwalitatief hoogwaardige muziek producties. Misschien dat een keer een hele avond tryouten en kratje bier wonderen doen.

Nog heel kort trouwens: Alhoewel die dynaudio BM6a goed klinken... mooi uiterlijk is ook anders, zeker dat amateuristische beugeltje voor de tweeters. Maar ik ben toch nog steeds aardig overtuigd van de grote sprong voorwaarts als ik over ga op die monitoren.

Trouwens, de enige reden die ik me kan bedenken waarom mensen de BM5a zullen nemen is het lagere bedrag dat je neer moet tikken. Oftewel: niemand zal ooit blij zijn met die aankoop lijkt me omdat de bm6a gewoon beter klinkt, dus een overbodig model om uit te brengen toch?

Ik was indertijd ook gaan kijken naar de BM6a's en toen heb ik de BM15a's aangezet.......op slag verliefd en boven mijn budget gaan zitten, maar nu al een aantal jaar zwaar tevreden over de sound in mijn studio.

Ja, die zijn echt overdone, qua grootte en budget. Ik snap dat het altijd beter kan, maar het is en blijft mijn hobby, en de middelen moeten gewoon passen bij het doel.

Nou, de kogel is door de kerk. Het worden de Dynaudio BM6A mkII's. Ik ga ze straks halen. Mijn besluit staan nu vast, dus dan kan ik ze beter maar meteen halen. Dat betekent langer genieten en ook even de korting nog meepakken.

Dank jullie voor jullie adviezen!

Gefeliciteerd met je besluit.

Jammer dat je de Focal CMS-65's niet hebt kunnen beluisteren; zitten in zelfde prijsklasse (1200-1400 euro per paar), en persoonlijk vond ik ze wat eerlijker dan de Dynaudio's; die vond ik dingen iets te mooi maken, met name in het laag ("smearing").
Heb zelf ook heel lang getwijfeld over ADAM P11A's (grote broer van de A7's) of de P22A's, maar voorlopig toch erg blij met de CMS-65's. 6.5" woofers, en -3dB punt op 45Hz. (tuurlijk wil je die 25Hz tot 45Hz ook nog, maar gezien mijn ruimte is hier goed mee te leven, plus ik heb 2 top koptelefoons om 'anomalies' in het sublaag mee te checken.

http://www.mixonline.com/gear/reviews/focal-professional-cms-powered-monitors-review/

Nu maak ik het mee zeg... nieuwe monitoren op het bureau gezet. Eerste nummer afspelen en luisteren... zakt me daar het hele bureau in mekaar =(! (IKEA verstelbare poten zijn gewoon kapot, ik kan ze zo in en uit elkaar trekken terwijl ik ze normaal met een schroefdraad kan verstellen.) Moet niet gekker worden. Heb ik nu als IKEA klant recht op nieuwe (en ook nog bijna vergoeding van alle gear die er op stond)!? Ze zijn ca. 4 jaar oud. Dat kan toch echt niet. Bovendien heb ik er nu lichtere monitors op gezet dan dat er op stonden. Sorry hoor maar WTF!!!

W00T flip mode

Dit zijn imo de leuke juridische acties. Voor jou minder leuk.

Schiet er fotos van maak er een filmpje van, zorg voor bewijs.

Post het hier op t forum :)

Neem contact op met een jurist/ advocaat en contacteer IKEA.

Jammer dat ik dit berichtje te laat zie had je willen vragen om een unbox/ action filmpje te schieten.

Wat is er kapoet op je bureau na dan?

Gelukkig stond ik er bij en zag ik het meubel gaan dus ik heb meteen de monitoren er af geplukt. Dat was ook het enige dat er op stond (2 x 10kg, terwijl de poten per stuk 50kg moeten kunnen hebben).

Ik heb meteen een mail naar IKEA gedaan. Ik houd jullie op de hoogte!

Over de monitoren... tja de positionering is nu dus kut, maar ze klinken al lekker!

Heb i geluk :)

Video review van je bm's in action ?

Ja, nu even geen tijd (bovendien is het hier nog een puinhoop met mijn ingestorte bureau!

Een idee van hoe het stond voordat het geheel in mekaar craschte... geen foto's van de nieuwe monitoren, want die stonden er net 1 minuut.
Zoals het dus hoort te staan...

p.s. ik heb er ook mopads onder gekocht en een nanopatch knop! Dat scheelt trouwens!

Ja, nu even geen tijd (bovendien is het hier nog een puinhoop met mijn ingestorte bureau!

Een idee van hoe het stond voordat het geheel in mekaar craschte... geen foto's van de nieuwe monitoren, want die stonden er net 1 minuut.
Zoals het dus hoort te staan...

p.s. ik heb er ook mopads onder gekocht en een nanopatch knop! Dat scheelt trouwens!

Nou dat klinkt alsof t uiteindelijk helemaal goed gaat komen! ben heel benieuwd naar je eerste productie op je nieuwe speakers. Als t goed is, gaat dat een flinke sprong in kwaliteit zijn!

Eindelijk een avondje lekker de monitoren uitgeprobeerd... en wat een geluid! Echt niet meer te vergelijken met mijn vorige speakers. Het wordt gewoon allemaal veel beter in verhouding omdat je door de helderheid veel preciezer gaat luisteren naar elk geluidje. Echt: MEGA! Na één avondje al een kwaliteit van geluid neergezet die ik nooit eerder heb kunnen halen.

Back