ik heb hem al geruime tijd, en of het wat is ....tja dat kan ik niet voor je uitmaken, maar kan je wel vertellen wat hij wel en niet kan.
Je zei het al het is een 8 sporen multitrack recorder, tevens phrasesampler en CD-brander.
Hij beschikt over 2 mic/gitaar inputs, een line L/R input en zowel een optische als coax digitale in- en output.
Verde is er een midi in en out/thru en een kan er ook nog een voetschakelaar worden ingeprikt.
Opnemen kan op 2 sporen tegelijk, en mochten je sporen tekort komen dan kun je ook nog je sporen bouncen.
Opnemen doe je op CD-RW schijfjes. Dat heeft als nadeel dat na elke take deze eerst weggeschreven moet worden naar schijf, dat de nodige tijd kost. Groot voordeel is wel dat geheugen godkoop is. Op 1 CD-RW kan ongeveer 15 minuten worden opgenomen. Je opgenomen audio editen is beperkt tot de loop effects (delay/chorus en reverb).
Interessant zijn de insertion effects (cosm). Dat zijn er zo'n 200 en deze kunnen ook nog eens naar smaak worden aangepast.
De Phrasesampler werkt vrij intuitief. Je kunt je samples opslaan in 64 banken van elk 8 pads. Stereo beschik je over 4 noten polyphonie (8 mono). De samper beschikt ook nog over een interne sequencer. Je kunt je samples (of sequences) op je vrije sporen opnemen en zo opnemen in je song. Verder beschikt de sampler over de standaard truckjes (pitch, tempo, reverse, etc.) Verder zit er ook nog een rythm guide in, houdt een beetje het midden tussen rimtebox en metronoom. Je kunt deze midi uit laten zenden en zo "echte" drumgeluiden laten triggeren.
De CDX-1 is via midi te synchroniseren maar vooral handig vind ik dat de play/stop knoppen ook diezelfde functie hebben in je software sequencer. Zo beginnen sequencer en opname altijd perfect gelijk.
Als je tevreden bent kun je een mixdown uitvoeren. Je 8 sporen worden dan (realtime) naar het interne geheugen geschreven waarna je het geheel op een CD-R (650mb) kunt branden. Je hebt hierbij ook nog de beschikking over mastering tools, effecten die ook weer te editen zijn. Een andere mogelijkheid is om een inkomend dignaal meteen te branden op audioCD-r. Misschien handig voor live registratie .
Is het wat?
Tja...voor mij wel, toen ik een aantal jaren geleden op zoek was naar een betaalbaar systeem voor multitrack opnamen en mogelijkheid tot het creeren van m'n eigen CD's was dit het aantrekelijkste alternatief voor mij. Een combinatie van een "allround" apparaat tegen een aantrekkelijke prijs. Er kleven wel wat nadelen aan. Als audio eenmaal is opgenomen valt er weinig aan te editen. Even audio een halve seconde opschuiven zit er niet in. Een ander nadeel is dat opslag op CD-RW niet de snelste methode is, maar daar staat tegenover de prijs van een CD tegenover een harde schijf.
Verder is het een vrij intuitief apparaat qua bediening. Het is mijn eerste recorder en na een kwartiertje lezen en kloten lukte het me al een opname te maken. De handleiding is trouwens ook een goede hulp voor als je het echt niet meer weet. Een ander groot voordeel kan zijn dat hij erg handzaam is, hij past keurig in een alu-koffertje en er zijn al een aantal mensen die plezier hebben gehad van mijn "mobiele studiootje". Al met al ben ik na 2 jaar nog steeds een tevreden gebruiker van de CDX-1 en doet hij wat ik wil.
Verwacht geen VS2480, maar als snelheid geen hot item voor je is, en wil je gewoon op een eenvoudige manier je songs opnemen, dan is de CDX-1 zeker waar voor zijn geld.
Groet
Tom