Roland SH-5 - verschillende filters ?

4 pole, dus 24dB.
schokking !
altijd aan genomen dat ie 12db was, zelfs nu kan ik het moeilijk accepteren.
hij reageert ook helemaal niet zo scherp afkappend als bv de system100m filters
(meer als hele mooie klinkende ms20 filters )
dat kan toch ook niet samenhangen met het feit dat het diodeachtig is ?

zelfde, zelfde tijd/ ontwikkellijn, alleen wel multimode en extra parallel statische bandpass.
vind het schema niet. maar heb beiden gehad en , ook klankmatig, vrijwel overeenkomend

begrijp niet de 18db broodjes aap verhalen die maar blijven rondspoken. ( alhoewel het schema inderdaad toch wel weer die richting uitwijst )

De 303 en system 100 hebben 4 pole filters, maar 1 condensator is de helft kleiner dan de andere 3. Je zou dan kunnen denken dat in het 1e octaaf het filter 18dB is en daarna 24dB. Maar omdat er tussen de filter trappen geen buffers zitten, beinvloeden ze elkaar. En het resultaat is een gewoon 24dB filter over het hele bereik.
Hier staat het hele verhaal.

begrijp niet de 18db broodjes aap verhalen die maar blijven rondspoken. ( alhoewel het schema inderdaad toch wel de richting van 24 db uitwijst )
even mezelf gecorrigeerd, na al dat plak en knip werk staat er soms opeens wat vreemds
24 db dat is dus !
en nee , geen varaities voor de sh5
( back on the road )

De 303 en system 100 hebben 4 pole filters, maar 1 condensator is de helft kleiner dan de andere 3. Je zou dan kunnen denken dat in het 1e octaaf het filter 18dB is en daarna 24dB. Maar omdat er tussen de filter trappen geen buffers zitten, beinvloeden ze elkaar. En het resultaat is een gewoon 24dB filter over het hele bereik.
Hier staat het hele verhaal.

Wie heeft Ron z'n account gehackt? :D

interessant en komt overtuigend over, leuke site
maar na verder lezing, toch niet echt refentiemateriaal: prar een beetje in z'n eigen verkoopstraatje: bv oscilatoren van system100, system110m, system 700 , sh5 en jp8 zouden vrijwel gelijk zijn, nou , daar ben ik het niet zo helemaal mee eens.....
klinken toch wel anders oa in volheid van het geluid
sys700, volst . naar het schijnt, daarna sys100 + sh5, dan jp8, daarna pas de system 100m

Laatst gewijzigd:
schokking !
altijd aan genomen dat ie 12db was, zelfs nu kan ik het moeilijk accepteren.
hij reageert ook helemaal niet zo scherp afkappend als bv de system100m filters
(meer als hele mooie klinkende ms20 filters )
dat kan toch ook niet samenhangen met het feit dat het diodeachtig is ?

kijk :

Why does it sound different? The diodes in a Low Pass ladder filter do not separate the capacitor sections from each other, like a transistor ladder does. So a diode filter has the poles scattered along the x axis instead of at the same location. This makes a diode filter sound different and the Frequency cutoff slope is more gradual, and they require a lot more feedback to break into oscillation. This is why 4-pole diode filters often get labeled as 18dB filter cut off, its simply that the slop is more gradual - it is still a 4-pole filter.

inderdaad een officiele 4 pole , die echter niet zo klinkt
wie weet komen we ooit nog wel op 12db uit, nog wat verder lezen

Wat maakt 't allemaal ook uit, kunnen we deze subtiele verschillen ook met ons gehoor waarnemen.
Een SH-5 is gewoon een goed klinkende synth, vooral bedoeld om mee te experimenteren.
Had ergens op het net gelezen dat sommige lieden die zowel de MiniMoog alsmede de SH-5 in bezit hebben gehad de SH-5 toch voor de MiniMoog prefereerden.
Daar sluit ik mij volledig bij aan, een SH-5 is gewoonweg flexibeler, mooier, zeldzamer en blijft wel in ''tune''.
Maar goed meningen en smaken verschillen, einde discussie.

wtf heeft zeldzaam er nou mee te maken, is het dan beter????

Of is dat weer een reclame praatje van je ;) kennelijk niet goed genoeg om te behouden voor een synthlover zoals jij....

sh-5 is dik maar "ik heb ergens gelezen" is natuurlijk een KUL argument.

wtf heeft zeldzaam er nou mee te maken, is het dan beter????

Of is dat weer een reclame praatje van je ;) kennelijk niet goed genoeg om te behouden voor een synthlover zoals jij....

sh-5 is dik maar "ik heb ergens gelezen" is natuurlijk een KUL argument.

Ik denk dat die leuker is om te poetsen. Dat bedoeld die

Back