Midi Track Volume

sni66274

Ingeburgerd
Ik gebruik midi tracks voor Bas & Drum. Hiervoor importeer ik midi files in cubase en kleed ze uit zodat ik alleen nog maar note commando's over hou. Ik exporteer deze files vanuit cubase opnieuw naar standaard midi en speel ze dan af op een module waar ik een performance gebruik waar mijn instrumenten standaard staan ingesteld.

Het probleem is dat de volumes van de verschillende files niet aan elkaar gelijk zijn.

Nu heb ik een programma, midi normalizer waarmee je ook de file uit kan lezen en dan zie ik dat er toch een volume instelling gevonden word. Het "normalizeren" werkt ook niet zoals verwacht.

Kan iemand mij vertellen waar ik die volumes in cubase kan vinden? Op sommige sporen zit ook nog een reverb instelling.......

Ik probeerde het volume van een midi track aan te passen in de mixer maar dan schiet hij steeds terug naar een default waarde. Worden er soms waardes geimporteerd die dan default worden of zit er ergens een master track?

Het toevoegen van een cc heeft ook niet geholpen, die wordt dan weer niet herkend.

Graag wat hulp, alvast bedankt voor de moeite,
Jack Snijders

Ik werk niet met Cubase (waarom zou ik als ik Logic heb).

MIDI basic's :
* hopelijk filter je ook niet de note-off commando's (zoals velen doen bij Bas & Drum);
* het volume van elke noot wordt met de velocity in elke noot-on waarde afzonderlijk beschreven;
* een midi normalizer haalt alle dynamiek uit die velocity, je Bas & Drum (n.m.i. rotzooi dus);
* een globale volume regeling doe je met een midi-controller-waarde (CC 7);
* je dient elke noot-on-velocity waarde te verhogen voor jou doel (easy in Logic);
Het toevoegen van een cc heeft ook niet geholpen, die wordt dan weer niet herkend.
Betere software aanschaffen ?!

Zijn het veel files... ?

Laatst gewijzigd:
Kan iemand mij vertellen waar ik die volumes in cubase kan vinden? Op sommige sporen zit ook nog een reverb instelling.......

Ik probeerde het volume van een midi track aan te passen in de mixer maar dan schiet hij steeds terug naar een default waarde. Worden er soms waardes geimporteerd die dan default worden of zit er ergens een master track?

Graag wat hulp, alvast bedankt voor de moeite,
Jack Snijders

Standaard volume waardes van de MIDI tracks staan in de inspector.
Verder kan er 'generale' volume-info aan het begin van de track staan (net als cc's, in de list-editor).

Succes ermee!

Ok, tijdens de export de inspector aanzetten werkt, had ik eerder kunnen bedenken..... Is er een reden waarom het volume niet lager gaat dan 100?

In principe gaan alle MIDI waarden van 0-127 of 1-128 (merk afhankelijk).
Alle MIDI waarden gaan altijd van 0-127. Dat is de standaard.
Enkel voor de programchanges gebruiken sommige fabrikanten in hun toestel een verschuivingstabel waarmee dan waarden van bvb. 1-128 aangegeven worden.
Extern verzonden dienen ook die waarde binnen de range 0-127 te blijven.
Dit is enkel om de voor de 'beginner' moeilijk te verstane 0-waarde te verdoezelen.
Of dat ze het daardoor eenvoudiger maken is zeer de vraag.

Alle MIDI waarden gaan altijd van 0-127. Dat is de standaard.
Enkel voor de programchanges gebruiken sommige fabrikanten in hun toestel een verschuivingstabel waarmee dan waarden van bvb. 1-128 aangegeven worden.
Extern verzonden dienen ook die waarde binnen de range 0-127 te blijven.
Dit is enkel om de voor de 'beginner' moeilijk te verstane 0-waarde te verdoezelen.
Of dat ze het daardoor eenvoudiger maken is zeer de vraag.

Geweldig!
En heb je nu hiermee de vraag van Jack opgelost?

Geweldig!
En heb je nu hiermee de vraag van Jack opgelost?
Als hijzelf niet te lui is, dan had hij dat met mijn eerste antwoord inderdaad al kunnen doen (omdat ik nadien dit zag) :
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=120078
En jij had hem daar al op die list-editor gewezen.
Over de juistheid van jou antwoord aldaar zal ik maar zwijgen of...
wel ja, het is niet beter dan wat je hier schrijft.

Tuurlijk heb je inhoudelijk helemaal gelijk. Ik heb ook niet echt meer dan 30 sec. genomen voor het antwoord.
Ik zat je gewoon wat te pushen ;)
Zet dan maar beter dat je cursussen pushen geeft, want midi, de helft van waarmee
in Cubase wordt gewerkt, daar ken je niet veel van. Of vind jij dat TS soms naar
foutieve antwoorden vraagt ?!

Met de uitleg die je daar ook geeft, weet diezelfde TS helemaal niet meer hoe hij
GM instrumenten in een standaard midi file moet instellen en dan begint hij maar
met sysex te werken. Dit enkel omdat jij hem op het verkeerde spoor brengt !
Hou je maar beter met die cassettes bezig i.p.v. MIDI tracks hoor.

Als je mensen ten onrechte wil zwart maken, man vroeg of laat valt iedereen door de mand hoor.
Ik was daar echter niet naar opzoek, je hebt het mezelf 'aangeboden'. Laat dat.

Laatst gewijzigd:
Zet dan maar beter dat je cursussen pushen geeft, want midi, de helft van waarmee
in Cubase wordt gewerkt, daar ken je niet veel van. Of vind jij dat TS soms naar
foutieve antwoorden vraagt ?!

Met de uitleg die je daar ook geeft, weet diezelfde TS helemaal niet meer hoe hij
GM instrumenten in een standaard midi file moet instellen en dan begint hij maar
met sysex te werken. Dit enkel omdat jij hem op het verkeerde spoor brengt !
Hou je maar beter met die cassettes bezig i.p.v. MIDI tracks hoor.

Als je mensen ten onrechte wil zwart maken, man vroeg of laat valt iedereen door de mand hoor.
Ik was daar echter niet naar opzoek, je hebt het mezelf 'aangeboden'. Laat dat.

Tsjonge, jonge,
Ja, ik had even primair program changes in mijn hoofd, nou en?

Wie zit hier wie zwart te maken. Je bent wel een gefrustreerd mannetje zeg! :stupid
Relax man! :walker:

Je maakt er een redelijk aggressieven discussie van, terwijl jij de TS helemaal niet helpt. Richt je frustraties ergens anders op...........:dj:

Back