Battle of the Titans

DigiLoog

Ouwe rot
Wil wel eens weten van de ''experts'' al hier welk (Japans) merk (Roland-Korg-Yamaha) als het vooruitstrevendste en revolutionairst uit de bus komt.
Yamaha bracht de CS-80 en DX-7 uit, wat hadden Roland en Korg er in die tijd tegen over staan.
Roland had het Systeem 700 en de Jupiter 8, wat hadden Yamaha en Korg hier in die tijd tegen over staan.
Korg de PS 3300 en DW-8000, wat hadden Roland en Yamaha hier in die tijd tegen over staan.
Waar het me in deze nieuwe te starten discussie om gaat is werk merk als eerste met revolutionaire technologie kwam en welk merk altijd achter de feiten aan liep.
Hoop op een leuke en verrassende discussie.

Je vergeet Sequential Circuits met de Prophet VS..... En de fairlight ?

Grapjas :D
Ik heb het niet over de Amerikaanse merken, Moog/Oberheim/Sequential Circuits/Arp, of over het Australische Fairlight.
Even min over Elka/Crumar/Synton etc.
Deze discussie begint al weer helemaal verkeerd =(

Verkeerd? De fairlight en prophet VS waren ook uniek in hun soort, daar ging het toch om ?

Denk toch dat Roland met de step sequencers begon en daarmee het meest revolutionair was, of in ieder geval wel erg veel impact heeft gehad op de toekomst van muziek en instrumenten.
Korg heeft wat mij betreft toch erg lang de meest 'aparte' instrumenten uitgebracht.
Yamaha heeft zich volgens mij altijd op de grote markt gericht (iets wat nu alleen nog maar bestaat)).

Voor alledrie is wel iets te noemen, dus ook dit is weer onderhevig aan smaak en mening.

Neem nou de ribbon controller op de CS 80, het duurde toch heel wat jaren voor dat Roland (JP-8000) en Korg (Prophecy) er mee kwamen.
Moog was dan wel eerder, maar we richten ons nu op deze 3.

Wil wel eens weten van de ''experts'' al hier welk (Japans) merk (Roland-Korg-Yamaha) als het vooruitstrevendste en revolutionairst uit de bus komt.
.

In het verleden was de prestatie & concurrentie-drang volgens mijn bescheiden mening niet zo een punt.

... maar als ik uit ervaring op de dag van vandaag spreek, op het gebied van de top-master keyboards, steken voor mij de Korg-M3 & de yamaha Motif ver uit boven de roland fantom-reeks.

Ik heb de motif 2 jaren uitgebreid gebruikt (en jammer genoeg ondertussen verkocht) , maar de fantom G6 heb ik meteen na 3 maand alweer doorverkocht.(en achteraf zeker geen spijt gehad).

De aanschaf van een motif-XS ligt bij mij momenteel in de bovenste schuif.

De M3 gebruik ik nu (en waarschijnlijk tot in de eeuwigheid) voluit.

ze zijn wel weer gelijk met:
Roland Mc-303
Korg Electribes
Yamaha Rm1X

later:
Roland Mc-505
Korg electribe MK2
Yamaha ???

nog later
Roland Mc-808
Korg electribe Sx en Mx
Yamaha ???

yamaha heeft ertussen wel nog de rs7000

Als het werkelijk om revolutionaire technologie gaat vind ik dat Yamaha het meest belovende werk heeft afgeleverd.
Hun FM-systeem, het onvoorstelbare prachtige VL-systeem en dan nog hun analoge modeling (even wat demo's bijgevoegt) die toch ook zeer goed is.
Voordat ik met Yamaha-materiaal begon te werken had ik Roland stuff in gebruik zoals System 100M, Jupiter 8, TR808 enzomeer.
Mooie dingen maar n.m.i. niet echt revolutionaire technologie. (Misschien dat latere sample stretch ding nog wel, maar dat heb ik nog niet onder handen gehad).
Korg, ja vroeger hun polyfoon modulair systeem...

Allicht voor mij gaat het om de kwaliteit van het geluid en de mogelijkheden om deze te editeren, niet zozeer om een mooi toestel,
hoewel handig werken ook belang heeft [JP8].
Er valt nog veel meer over te zeggen... de laatste decennia word er veel 'heruitgevonden' vind ik.

Attachments

• PLGPF_VL_Trumpets.mp3
    506,9 KB · Bekeken: 81
  • PLGAN_Strings.mp3
    394,6 KB · Bekeken: 88
ps ps en de tenori-on ook niet vergeten ....

klopt, die is gebaseerd op de korg pad serie:P alleen de yamaha is beter, maar ook meteen duurder.

Roland heeft niks met touchpads.

Roland heeft dan wel weer de nutteloze D-beam...(handig als je gehandicapt bent.)

Van de Roland Phantom G6 was ik na een half uur spelen ook al meteen uitgekeken.
Wat me opviel is dat er nog steeds een standaard GM soundbank in zit, die in elke andere Roland ook al aanwezig was.
Niet bepaald vernieuwend, laat ze eens goede sound designers inhuren die wat vernieuwends brengen en niet altijd die afgezaagde standaard klanken.

Back