MPC3000 / SP 1200

Graafmachine

- MPC 60 Pimp -
Ik sta nu op het punt een mpc3000 of een sp1200 aan te schaffen. Oke nu wil ik gaarne twee dingen weten, gelet op het feit dat jullie allemaal kenners zijn;

Ten eerste is het veilig om via ebay.com aan te schaffen? (ik kan een mpc3000 kopen vaniemand die qua stats vrij betrouwbaar is)

Ten tweede; wat is een betere optie de mpc 3000 of de sp1200?. Ik weet dat het samplegeheugen van een sp1200 tegenvalt (volgens mij kun je er geen hele beat mee maken)
Daarentegen is de sound erg vet.
De mpc3000 is erg prijzig, maar daarentegen erg compleet...

Wie helpt me????

SP1200 zou ik zeker niet kopen als je nog nix anders hebt..het is een behoorlijk liefhebbers item...volgens mij heeft ie 30 seconden sample-ram......leuk voor erbij maar niet als basis imho..de 12 bits samples van de SP12(00) zijn overigens ook wel behoorlijk te benaderen met de bitrate-reductie die veel samplers ingebouwd hebben

de MPC3000 heeft echt een cultstatus, maar dat betekent niet dat de MPC2000 slechter is..alweer imho....

als ik jou was zou ik even wachten totdat de MPC4000 echt op de markt komt, en vervolgens of een MPC4000 kopen, of een MPC2000XL die dan waarschijnlijk een stukje goedkoper gaat worden.....

als je ook synthsounds en effecten belangrijk vindt kan je ook eens een yamaha RS7000 proberen, die heeft naast een sampler ook een synth en een shitload met effecten, en veel realtime control......evt met een akai SPD16 drumpad te combineren als je je beats wilt drummen met je vingers..al heeft de RS7000 zelf ook 2 rubber pads...

als budget een issue is zou je ook eens naar de korg ES1 kijken.....

maar het allerbelangrijkste: interfaces en klank-karakter zijn erg subjectief gebonden...dus ga naar je plaatselijke muziekwinkel en probeer zoveel mogelijk tijd met de apparaten zelf te spelen om aan te voelen wat je het meest prettig vindt...

succes, Olaf

hoi welkom

ik zou ook even wachten tot de nieuwe akai komt en als 2e optie de sp1200
de sp1200 is ook een echte hip hop r&b bak maar hij is wel duur voor alleen de toffe beats en met een akai kan je veel meer mee
de mpc3000 is ook leuk maar je hebt er weinig aan (tot 16mb uitbreiding)en ik denk zelf dat de mpc2000xl beter is met zijn specs.

Attachments

• mpc3000small.gif
    mpc3000small.gif
    21,5 KB · Bekeken: 136
SP1200
het samplen is 2.5 (22.???khz)sec per blok en je hebt vier blokken
als je geld te veel hebt koop je een sp1200 en een mpc dan kan je leuke hip hop maken hoor

Attachments

• ltm.jpg
    ltm.jpg
    7,9 KB · Bekeken: 141
Hmm. Maar vergeet niet dat een merk/apparaat niet direct garant staat voor een goed nummer. Dat is natuurlijk vette onzin!

Arv

Je KAN er leuke hiphop mee maken. Of Graafmachine dat KAN is een tweede, natuurlijk :)

je zal er misschien verbaast over staan maar veel hiphop en arrenbie producers gebruiken tegenwoordig de Korg Triton.....

ik weet in ieder geval dat Dr.Dre die triton veel gebruikt, in combi met een MPC3000....vergeet overigens niet dat die MPC3000 zo'n cultstatus heeft gekregen omdat er toen nog geen alternatief als bv de MPC2000 was, en dus veel beroemde tracks met die 3000 zijn gemaakt....

leuk interview met Dr.Dre: http://www.eqmag.com/0601/feature_dre_107.html

Olaf

je moet het een beetje zo vergelijken de tr909 word giganties veel in de house gebruikt en de sp1200/sp12/drumulator weer meer in de hip hop en r&B (ik heb ze ook wel eens in div club nrtjes gehoord)
en dr dre gebruikt een mpc3000 met een sp1200
de geluiden die in de sp1200 zitten zijn super vet maar met een paar goede samples in een mpc moet je het ook kunnen redden
al zit er wel verschil tussen de samples en het orgineel
maar vergeet een ding niet samplen met een akai of een emu zit zeker een klank verschil (nou is dit geen vergelijking 12 bit emu en een 16/24 bit akai) maar neem maar eens een akai sampler en een emu sampler naast elkaar

ik denk zelf dat je de sp1200 als drumcomputer moet zien en even het sample gedeelte vergeten en een mpc als volwaardig produktie station en wat word je keuze dan

voor de klank de sp1200 en voor de funkties een mpc een moeilijke keuze dus
en de sp1200 is niet zo makkelijk te vinden hier in europa en voor een mpc loop je in je pyjama even naar de eerste de beste muziek winkel

Re: MPC3000 / SP 1200

Orgineel geplaatst door Graafmachine
Ik sta nu op het punt een mpc3000 of een sp1200 aan te schaffen. Oke nu wil ik gaarne twee dingen weten, gelet op het feit dat jullie allemaal kenners zijn;

Ten eerste is het veilig om via ebay.com aan te schaffen? (ik kan een mpc3000 kopen vaniemand die qua stats vrij betrouwbaar is)

Ten tweede; wat is een betere optie de mpc 3000 of de sp1200?. Ik weet dat het samplegeheugen van een sp1200 tegenvalt (volgens mij kun je er geen hele beat mee maken)
Daarentegen is de sound erg vet.
De mpc3000 is erg prijzig, maar daarentegen erg compleet...

Wie helpt me????

He Lennaert,

Feisal hier man. Luister nou,...ga gewoon voor de 3000. Daar heb je veel meer aan. Je bent een beginnend producer en als je snel, pragmatisch, schoon/vies (geluidskwaliteit) wil werken is de 3000 jou ding.

Ennnnn,...hij stijgt nog steeds in waarde, dus ook nog eens een mooie investering!

"Daar heb je veel meer aan" kijk dat zijn nou argumenten waar je wat mee kan! ;)

Olaf

"Daar heb je veel meer aan" kijk dat zijn nou argumenten waar je wat mee kan! ;)

zou je iets meer toelichting kunnen geven, is wel zo interessant..

Olaf

Re: Re: MPC3000 / SP 1200

Re: Re: MPC3000 / SP 1200

Orgineel geplaatst door napalmman
[B

heb je veel meer aan. Je bent een beginnend producer en als je snel, pragmatisch, schoon/vies (geluidskwaliteit) wil werken is de 3000 jou ding.

Ennnnn,...hij stijgt nog steeds in waarde, dus ook nog eens een mooie investering! [/B]

Ennnn zoals al eerder uitgelegt op dit forum, de sp1200 heeft maar 10!!! seconden sampletijd. Daar bereik je moer mee tegenwoordig als dat jou enige "instrument" is. En voorlopig blijft.

Volgens mij als je de twee gaat vergelijken moet je jezelf afvragen wat je er mee wilt.

Die sp1200 is een 12 bitter dus heeft een veel ander geluid dan die MPC. Maar volgens mij is het feit dat de MPC meer geheugen heeft bijna altijd toch wel handiger. En de sequencer van de MPC lijkt me ook superieur. Ik zou die sp1200 eerder met een MPC2000 vergelijken trouwens. En het feit dat de sp1200 een bejaarde is kun je deze moeilijk qua techniet met een MPC vergelijken.

En tjsa, die nieuwe MPC4000 is gewoon vet en vet duur. Misschien dat je nog een RS7000 op eBay kunt vinden. Die zijn misschien ook wel OK voor je.

hallo mensen weten jullie wel waar jullie over praten
ik heb zelf met deze apparaten gewerkt (ik heb ze zelf niet)

die sp1200 is een drumcomputer sequencer met een 12 bit sampler (2,5 sec per blok)

en de mpc3000 is een sampler sequencer

ok hier komt het : sp1200 duur apparaat met supervette drumgeluiden de mpc3000 ook duur sample uitbreiding heel duur en is verouderd (doet nog wel goed mee in de studio)
kijk eens de specs op het internet
als jij meer dan 1800€ er voor over hebt voor een sp1200 en je hebt al een leuke basis studio moet je dit doen
als je geen basis setup hebt dan zou ik de sp en de mpc3000 bijde overslaan en voor de mpc2000xl aan met een scsi kaart in
je computer en een kopie van recycle moet je dan eens zien wat je voor hiphop kan maken en mogenlijk heden je hebt

het voordeel van de mpc3000 is dat je 10 outs hebt en smpt maar als je nog basis set up hebt dan heb je er weinig aan

voor de sp1200 is het anders omdat daar drumgeluiden bij zitten en daar gaat het ook om bij de sp1200 en de filters maar ook 10 outs en smpt

het voordeel van de mpc2000 is dat je die 2e hands voor een redelijke prijs kan kopen met 32mb en met 10 outs en je kan er een flash mamory in doen tm 16mb dan zit je al op 48 mb evt later nog een effectboard toevoegen

Orgineel geplaatst door zoe

ja dus aangezien iedereen hier hetzelfde adviseert als jij ;)

Olaf

Orgineel geplaatst door zoe

die sp1200 is een drumcomputer sequencer met een 12 bit sampler (2,5 sec per blok)

en de mpc3000 is een sampler sequencer

ok hier komt het : sp1200 duur apparaat met supervette drumgeluiden de mpc3000 ook duur sample uitbreiding heel duur en is verouderd (doet nog wel goed mee in de studio)
kijk eens de specs op het internet
als jij meer dan 1800€ er voor over hebt voor een sp1200 en je hebt al een leuke basis studio moet je dit doen
als je geen basis setup hebt dan zou ik de sp en de mpc3000 bijde overslaan en voor de mpc2000xl aan met een scsi kaart in
je computer en een kopie van recycle moet je dan eens zien wat je voor hiphop kan maken en mogenlijk heden je hebt

het voordeel van de mpc3000 is dat je 10 outs hebt en smpt maar als je nog basis set up hebt dan heb je er weinig aan

voor de sp1200 is het anders omdat daar drumgeluiden bij zitten en daar gaat het ook om bij de sp1200 en de filters maar ook 10 outs en smpt

het voordeel van de mpc2000 is dat je die 2e hands voor een redelijke prijs kan kopen met 32mb en met 10 outs en je kan er een flash mamory in doen tm 16mb dan zit je al op 48 mb evt later nog een effectboard toevoegen

Ja dat weten wij ja. Maar kom als-ju-blieft niet uitleggen dat de MPC3000 verouderd is en dat je d'r weinig aan hebt.

Laat mij 's wat uitleggen,...de 3000 sampled non-linear en de 2000xl linear.

Dat houdt in: een geluid met een lagere frequentie sampelen heeft meer check-punten nodig voor het voltage van het analoge geluid per tijdsperiode.

>>>>VANDAAR DE ZWAARDERE DREUN VAN DE MPC3000<<<

(Niet te vergeten dat de persoon die deze vraag stelde hiphop wil gaan maken, deep bass needed!!!)

Je hoort EN voelt het verschil tussen deze twee apparaten, mede door de Roger Linn quantize! Het is natuurlijk MIJN mening maar ik zie de 3000 ook nog eens als een investering en een classic onder de andere giganten.

Let maar 's op hoe de 2000xl en counterparts gaan kelderen in prijs als de 4000 uitkomt. But the 3000 is going to stay in place.

Mark my words!!!:stupid

kun je iets meer uitleggen (bij voorkeur theoretische onderbouwen etc) over dat non-lineair samplen? zegt me nl nix

thanx, Olaf

Orgineel geplaatst door olafmol
kun je iets meer uitleggen (bij voorkeur theoretische onderbouwen etc) over dat non-lineair samplen? zegt me nl nix

thanx, Olaf

Simpel gezegd, de 2000xl neemt niet de hele sample mee of nog beter: VOEGT ER NIETS AAN TOE.

Rap heeft die dreun nodig en in ieder geval een volwassen sound. In mijn opinie ( en die van een heleboel professionals) levert de 3000 beter werk.

Kijk voor de grap maar 's op marktplaats hoe ze bij bosjes verkocht worden. En zeker de helft van die mensen heeft 'm nauwelijks een jaar. FACT.;)

Simpel gezegd, de 2000xl neemt niet de hele sample mee of nog beter: VOEGT ER NIETS AAN TOE.

come again??? ik snap er echt nix van......leg nou eens uit wat non-lineaire sampling precies betekent...

Olaf

Dat houdt in: een geluid met een lagere frequentie sampelen heeft meer check-punten nodig voor het voltage van het analoge geluid per tijdsperiode.

>>>>VANDAAR DE ZWAARDERE DREUN VAN DE MPC3000<<<

Je hoort EN voelt het verschil tussen deze twee apparaten, mede door de Roger Linn quantize! Het is natuurlijk MIJN mening maar ik zie de 3000 ook nog eens als een investering en een classic onder de andere giganten.

------------------------------------------------------------------------------------

Nog simpeler: We moeten allebei een stapel bakstenen sjouwen. Jij kan er 10 dragen en ik maar 8. We dragen hetzelfde alleen is jou stapel zwaarder.

MPC3000= zwaarder

MPC2000xl= lichter (qua sound)

Linear= rechtlijnig.

Non-linear= met een curve.

Ik hoop dat het duidelijk is.

;) ;)

Laatst gewijzigd:
Back