MPC3000 / SP 1200

Orgineel geplaatst door Arveyman
Heb je niet een website ofzo waar we kunnen zien wat je allemaal voor een rap/hiphop maakt?
Ik heb namelijk een zoektocht gedaan met Google naar Firearms, maar kon nix vinden.

gr
Arv

Nee man, wordt wel aan gewerkt. Het enige "tastbare" dat we nu hebben zijn de gigs die we gedaan hebben.

Je kan wel luisteren naar een nieuw hiphop programma genaamd "ondergewaardeerd" op >>musicinjection.com<< iedere dinsdag tussen 19:00 en 21:00.

Ze draaien een uur U.S. rap en een uur rap van Nederlandse bodem. Daar komen we regelmatig langs. Als je zelf ook bezig bent, kan je je opnames opsturen.

Maar wat over een MPC-60? non-lineair? DrDre?

p.s. Ik ben ook een hiphop fan... Ik ben nu FunkMaster Flex aan het luisteren :) hmmm

Orgineel geplaatst door JohnnyBusca
Maar wat over een MPC-60? non-lineair? DrDre?

p.s. Ik ben ook een hiphop fan... Ik ben nu FunkMaster Flex aan het luisteren :) hmmm

Wat bedoel je???

typisch typisch mieren******

typisch typisch mieren******

en ja hoor we hebben weer met muziekanten te maken :-)

Een Mpc en recycle gaat niet werken omdat ze allebei master willen zijn en da ken nie he

Een Sp1200 is vooral bekend door zijn sample vermogen want de interne geluiden zijn niet bijster intersant
Het geheim zit em in de analoge filters op de 8(!) outputs, de seqencer en juist het feit dat je gelimiteerd ben om met 10 sec sample tijd te werken. De Sp1200 heeft een oprechte cultstatus (todd terry, MAW kwam omdat veel NY studios sp1200's hadden )
en dus niet alleen in de hiphop

sample rate is rond 26,8 khz btw

De seq van de sp is rete strak maar super basic in vergelijking met de mpc's

De chips voor seq. in de mpc 60, 2000 (Xl) en 3000 zijn allemaal gelijk dus wat de quantize van Linn betreft ...... ;-)

Wat met linear word bedoelt
is dat ie clean is
wat er in gaat er uit
(het freq. spectrum is hetzelfde bij de sample als het origineel)

En dit klopt // qoute

Simpel gezegd, de 2000xl neemt niet de hele sample mee of nog beter: VOEGT ER NIETS AAN TOE.
//

dus niet

Zei de moeder cat !

Orgineel geplaatst door napalmman

Wat bedoel je???
Ik bedoelde dat ik altijd gedacht had dat DrDre begonnen is met een MPC-60. En dat er nog steeds veel mensen een MPC-60 willen ipv een 2000(xl) of 3000. Is dat gewoon omdat ze op een oude vintage bak geilen of heeft ie weer iets anders.
Ik heb alleen maar met een 2000xl gewerkt, dus leer mij de verschillen...

Eindelijk heb ik door wat met dat non-lineaire sampling bedoelt wordt.
Hij 'krikt' het geluid gewoon op. Of het nou in filters zit of digitaal gebeurt boeit niet denk ik. Er komt meer oempf uit. (maar dat wisten we al)
Dan kun je er net zo goed een db120 achter plakken. Zeker als je vette hiphop wilt maken. Mja, analoge filters hebbie ook als je een MFC achter je MPC plakt.

En ik vraag me nu ook eigenlijk af wat een cultstatus te maken zou moeten hebben met wat jij wil kopen. Lijkt me belangrijker dat je prettig met die apparaten kun werken. En in dit geval zijn beide aparaten verouderd (maar niet afgeschreven). Zelf zou ik eerder voor iets nieuwers gaan. En omdat het zeker beter klinkt , je er meer mee kunt en omdat het makkelijker werkt, want de gebruikersvriendelijkheid gaat er meestal op vooruit.
Mja, wat dat betreft ben ik wel een beeldenstormer.

Ben zelf geen hiphopper maar wat mij wel intrigeert is die megavette lage geluiden die ze weten te maken. En volgens mij maakt het dan wel uit wat voor hardware je gebruikt omdat het allemaal zo precies komt.

Ben zelf geen hiphopper maar wat mij wel intrigeert is die megavette lage geluiden die ze weten te maken. En volgens mij maakt het dan wel uit wat voor hardware je gebruikt omdat het allemaal zo precies komt.

Mooi gezegd

Last edited by a moderator:
Lineair vs. Non-Lineair..

Lineair vs. Non-Lineair..

Goed .. omdat ik de hele discussie over lineair/non-lineair samplen niet helemaal kon volgen ben ik even op onderzoek uitgegaan..

Lineair samplen werkt met een vast aantal bits (bv 16bit) om de amplitude van het te samplen signaal vast te leggen. De sample-frequentie ligt ook vast (bv 44.1 Khz).

Non-lineair samplen werkt weliswaar met een vaste sample-frequentie, maar past het aantal bits aan op basis van de maximale amplitude (hoe minder de amplitude, hoe minder bits er worden toegepast).

Diepe bas heeft weliswaar een lage frequentie.. maar een enorme dynamiek. Door hier meer bits toe te passen dan bij laag-dynamische signalen, kan met non-lineaire sampling een betere representatie bereikt worden.

In het tijdperk van 24bit/96Khz en erger (zie ProTools | HD) is het allemaal om het even.. maar in de tijd dat geheugen nog peperduur was moest men wel naar de trucendoos grijpen.

dus de S3000 doet dit ook, want die hep exact dezelfde sampling-engine als de MPC3000....kan iemand dit ff bevestigen?

Olaf

Hehe, eindelijk een uitleg over 'nonlineair sampen' die wel klopt..
Wat een ***koek wordt er vaak in de wereld geholpen zeg!

Maar goed, het is inderdaad een beetje oude manier van samplen ja. Nu ik er over nadenk, heeft de MPC 3000 of de MPC 60 ook niet deze zelfde manier van samplen?

Ik heb er nooit naar gezocht, maar bestaan er eigenlijk samplers waarbij je dit als optie kan aanzetten?

Arv

ATRACS

ATRACS

Nieuwere samplers die dit kunnen ken ik niet.. maar Atracs (de encoder van MiniDisc) doet dit ook.

En verder kun je deze truuc ook met een goede MP3 encoder uithalen. Variable bitrate encoding noemen ze dat.

Maar of je er wat aan hebt is een tweede.. ;)

maar als het op de MPC3000 non-lineair is, dan neem ik toch niet aan dat het hoger dan 16bits gesampled wordt, maar 16bits en lager? toendertijd hield volgens mij niemand zich nog bezig met 20 en 24bits DAC's..toch?

Olaf

maarre....dat non-lineair samplen....dat is dan toch alleen maar om ruimte te besparen of zie ik dat fout?

als een file gedeeltelijk in 16 bit wordt gesampled en gedeeltelijk in 12 bit ik zeg maar iets

en een andere file helemaal in 16 bit

dan is die eerste toch niet superieur qua sound? alleen qua RAM gebruik?

enlighten me

mmm 12 of 16 bit

mmm 12 of 16 bit

tja ik snapte het ook niet
want meer dan 16 bit ga je niet krijgen dus die oemf is niet duidelijk door non / lineair veroorzaakt.
(aangezien bass dynamiek vol is
ik denk dat het combinatie is van ad/da converters
Mijn k2000 klinkt ook warm maar verwacht geen mooi recht spectrum qua sampling.

dan neem ik toch niet aan dat het hoger dan 16bits gesampled wordt, maar 16bits en lager?
dan is die eerste toch niet superieur qua sound? alleen qua RAM gebruik?
ik denk dat het combinatie is van ad/da converters
Klopt als een koe.. ik vermoed ook dat het signaal pad, plus ad/da converters er veel mee te maken hebben.

Sterker nog.. door toepassing van analoge filters, en slimme anti-aliasing circuits werden er voor die tijd met 12 bit sampling (Emu Emulator bijvoorbeeld) al geweldige resultaten behaald.

Origineel geplaatst door fuse
Eindelijk heb ik door wat met dat non-lineaire sampling bedoelt wordt.
Hij 'krikt' het geluid gewoon op. Of het nou in filters zit of digitaal gebeurt boeit niet denk ik. Er komt meer oempf uit. (maar dat wisten we al)
Dan kun je er net zo goed een db120 achter plakken. Zeker als je vette hiphop wilt maken. Mja, analoge filters hebbie ook als je een MFC achter je MPC plakt.

En ik vraag me nu ook eigenlijk af wat een cultstatus te maken zou moeten hebben met wat jij wil kopen. Lijkt me belangrijker dat je prettig met die apparaten kun werken. En in dit geval zijn beide aparaten verouderd (maar niet afgeschreven). Zelf zou ik eerder voor iets nieuwers gaan. En omdat het zeker beter klinkt , je er meer mee kunt en omdat het makkelijker werkt, want de gebruikersvriendelijkheid gaat er meestal op vooruit.
Mja, wat dat betreft ben ik wel een beeldenstormer.

ey,

deze thread is dan wel oud maar ik wil nog wel even wat kwijt hierover.

1. De mpc3000 is niet verouderd en als je er mee overweg kan is hij misschien wel beter dan mpc2000xl/mpc4000
qua functies die ze alle drie hebben dus ik bedoel geen effecten en time stretch etc etc.

2. Met de sp1200 kan je wel een hele track maken als je er maar mee overweg kan, als je eenmaal truukjes ken kan je de sample tijd als het ware langer maken.

3. En met wat filters erover en eq's krijg je niet het zelfde geluid als een sp1200 want anders zou niemand een sp1200 kopen.

4. Ik ben het dan ook met het meeste eens wat napalmman zegt, dat een mpc3000 een klassieker is en dat hij in de studio handiger is.

5. Maar 1 ding is me wel opgevallen op het hele forum dat de mensen die software of hardware gebruiken met extra veel hyper moderne functies, de hardware met minder functies (bijv. een mpc60, mpc3000, sp1200 en sp12) nooit bij iemand aanraden die tussen deze dingen wil kiezen.
Dat komt volgens mij als je aan die functies bent gewend die software te bieden heeft (bijv. cubase sx etc etc.) niet meer terug wilt naar iets met minder functies bijv een sp1200.
De mpc60, mpc3000 en sp1200 hebben niet zo erg veel functies maar wat ze doen doen ze ook echt goed maar dat wordt door mensen afgekraakt die hyper moderne software en hardware gebruiken (ik meen dit echt, zo ervaar ik het, want hij vraagt iets over oude dingen en dan worden er moderne dingen bij gehaald, waar hij helemaal niet om gevraagd heeft.)
Maar graafmachine (het is nou wel een beetje te laat, maar...) als je tussen die 2 zou kiezen zou ik voor de mpc3000 gaan aangezien je al een mpc60 heb is het makkelijk om de mpc3000 te leren.

Dit wou ik even kwijt, en het meeste wat ik zeg meen ik, en dat over die software gasten is echt niet verkeerd bedoelt maar het is wel zo en denk daar nou maar even over na.:maffia:

mvg

mpc liefhebber wesley aka enyo-dog

1.of een apparaat verouderd is maakt geen moer uit, nieuwer is beter gaat niet altjd op. Ouwe spullen kunnen specifieke eigenschappen hebben die ze daarom nog populair maakt.

2. 4 banken van 2.5 secs is weinig.. daarom sampelen de hiphop dudes vanaf een draaitafel.. ze pitchen die omhoog zodat de sampletijd kort kan zijn.. in de SP pitchen ze de sample dan weer omlaag... er komt zo ook een extra lo-fi soundje bij

3. ik denk deels voor de punch in de sound (net als de andere 12 bitters als de S-950 en MPC-60) en deels vanwege de cult-status

5. mensen geven je gewoon alternatieven omdat we nu zo'n 15 jaar verder zijn dan bv een sp-1200.
Er zijn nu zoveel machines verkrijgbaar die voor minder geld geavanceerder zijn. Mensen die je advies geven willen gewoon niet dat je je blindstaart op ouwe 'cult' status apparatuur.
De reden waarom mensen die spullen gebruikten is lang niet altijd geweest omdat dat het beste was indertijd. Vaak was het ook en budgetkwestie

Furious5,
in sommige dingen heb je gelijk MAAR,
bij sommige software (niet slecht bedoelt wil geen discussie veroorzaken.:D )
gaat bijna alles vanzelf maar bij zoiets als een mpc60, mpc3000 en sp1200
moet je ervoor werken om er wat vets uittekrijgen en veel mensen willen
dat niet of zijn er te beroerd voor of hebben gewoon geen tijd.
En daarom stappen ze over op software omdat dat snel werkt,
maar IK wil niet dat alles BIJNA vanzelf gaat want ik wil er echt voor
werken, kan me niet schelen hoe lang, als ik er maar naar een tijdje iets
leuks uit krijg wat goed klinkt.
Graafmachine vroeg tussen welke hij zou kiezen de sp1200 en de mpc3000 en hij wil hiphop gaan maken,
hij wil/wou dus kiezen uit 2 echt hiphop bakken en dan als je er een rs7000 bij ga halen of cubase
daar schiet hij niks mee op dus als hij daaruit wil kiezen mij best daar dacht ik eerst zelf ook over
om een van die twee te kopen en daar denk ik soms nog over.
Maar als ik hem advies moest geven zou ik zeggen dat hij goed moest nadenken en ze ergens of bij iemand
gaan uit proberen en dan een mpc2000xl moest gaan gebruiken en dan moest kiezen welke hij het fijnst vond
en het beste en dan niet naar ons luisteren.
Maar daar is het te laat voor.:(

wesley aka enyo-dog

440!

Attachments

• studio440.jpg
    studio440.jpg
    22,5 KB · Bekeken: 111
Back