Origineel geplaatst door fuse
Eindelijk heb ik door wat met dat non-lineaire sampling bedoelt wordt.
Hij 'krikt' het geluid gewoon op. Of het nou in filters zit of digitaal gebeurt boeit niet denk ik. Er komt meer oempf uit. (maar dat wisten we al)
Dan kun je er net zo goed een db120 achter plakken. Zeker als je vette hiphop wilt maken. Mja, analoge filters hebbie ook als je een MFC achter je MPC plakt.
En ik vraag me nu ook eigenlijk af wat een cultstatus te maken zou moeten hebben met wat jij wil kopen. Lijkt me belangrijker dat je prettig met die apparaten kun werken. En in dit geval zijn beide aparaten verouderd (maar niet afgeschreven). Zelf zou ik eerder voor iets nieuwers gaan. En omdat het zeker beter klinkt , je er meer mee kunt en omdat het makkelijker werkt, want de gebruikersvriendelijkheid gaat er meestal op vooruit.
Mja, wat dat betreft ben ik wel een beeldenstormer.
Ben zelf geen hiphopper maar wat mij wel intrigeert is die megavette lage geluiden die ze weten te maken. En volgens mij maakt het dan wel uit wat voor hardware je gebruikt omdat het allemaal zo precies komt.
ey,
deze thread is dan wel oud maar ik wil nog wel even wat kwijt hierover.
1. De mpc3000 is niet verouderd en als je er mee overweg kan is hij misschien wel beter dan mpc2000xl/mpc4000
qua functies die ze alle drie hebben dus ik bedoel geen effecten en time stretch etc etc.
2. Met de sp1200 kan je wel een hele track maken als je er maar mee overweg kan, als je eenmaal truukjes ken kan je de sample tijd als het ware langer maken.
3. En met wat filters erover en eq's krijg je niet het zelfde geluid als een sp1200 want anders zou niemand een sp1200 kopen.
4. Ik ben het dan ook met het meeste eens wat napalmman zegt, dat een mpc3000 een klassieker is en dat hij in de studio handiger is.
5. Maar 1 ding is me wel opgevallen op het hele forum dat de mensen die software of hardware gebruiken met extra veel hyper moderne functies, de hardware met minder functies (bijv. een mpc60, mpc3000, sp1200 en sp12) nooit bij iemand aanraden die tussen deze dingen wil kiezen.
Dat komt volgens mij als je aan die functies bent gewend die software te bieden heeft (bijv. cubase sx etc etc.) niet meer terug wilt naar iets met minder functies bijv een sp1200.
De mpc60, mpc3000 en sp1200 hebben niet zo erg veel functies maar wat ze doen doen ze ook echt goed maar dat wordt door mensen afgekraakt die hyper moderne software en hardware gebruiken (ik meen dit echt, zo ervaar ik het, want hij vraagt iets over oude dingen en dan worden er moderne dingen bij gehaald, waar hij helemaal niet om gevraagd heeft.)
Maar graafmachine (het is nou wel een beetje te laat, maar...) als je tussen die 2 zou kiezen zou ik voor de mpc3000 gaan aangezien je al een mpc60 heb is het makkelijk om de mpc3000 te leren.
Dit wou ik even kwijt, en het meeste wat ik zeg meen ik, en dat over die software gasten is echt niet verkeerd bedoelt maar het is wel zo en denk daar nou maar even over na.
mvg
mpc liefhebber wesley aka enyo-dog