Ik vrees dat dit het zoveelste 'wat voor geluidskaart moet ik kopen' draadje wordt. Maar een interessante vraag. Welke 3 eisen vind jij dat een geluidskaart aan moet doen.
Met wat smokkelen kom ik wel op mijn 3 eisen uit:
-Stabiele drivers en een goede geluidskwaliteit
-Lage latency en ondersteuning voor software waar ik mee werk
(dus ook OS)
-Gebruikers zijn tevreden met de kaart en aan de hand daarvan zal ik kunnen verwachten of ik hem ook naar tevredenheid kan gebruiken
(advertenties en reviews zijn dus geen klap waard, daar wordt soms flink gelogen)
Prijs, kwaliteit en mogelijkheden hangen meestal wel samen. Maar als ze niet aan de eerste 3 eisen voldoen dan heeft de rest weinig zin lijkt me. Als je niet meer geld (er voor over) hebt dan moet je kiezen. Bijv een RME multiface is leuk, maar kan voor menig thuisstudio gewoon teveel. En wat doe je met die extra Adat? Voor minder geld kun je ook een goede M-audio delta kopen die het ook goed doet volgens veel gebruikers.
En voor de beginners is een Audiophile of een Terratec 24/96 ook goed genoeg. Veel leden hebben deze kaart en volgens mij zijn ze daar tevreden mee. Of een niet al te dure OEM versie van de INCA wat in feite alleen een pure multi IO geluidskaart is. En in dat prijssegment is er zo ontzettend veel te koop. De keuze is dan erg moeilijk. Gewoon op je instinct afgaan en ook die kaart terugbrengen/omruilen voor een ander als hij niet bevalt. Er zijn ook zat mensen die een synth maar een week in huis hebben of hij gaat al weer de deur uit.