Van welke synthesizer heb je spijt dat je hem ooit verkocht???

spijt? ach, al mijn verkopen zijn altijd ten bate van de aankoop van een spannend nieuw apparaat geweest dus echt spijt heb ik niet. Maar als het had gekund zou ik mijn Jupiter-8 en/of MKS-80 liever niet weggedaan. maar ja, dan had ik nu weer geen ruimte gehad voor bijv. de Polymoog. Conclusie: je kunt nu eenmaal niet alles hebben.

het enige waar ik soms met weemoed aan terugdenk is mn Sherman Filterbank II

daar kon je toch wel bizarre sounds uithalen

Roland TR-808. Is geen synth he? Gekocht voor 1000 gulden in 1986 van iemand die er een Yamaha DX-7 van wilde kopen (zijn Minimoog kon ik niet betalen) en een paar jaar later verkocht voor 300 gulden aan muziekzaak Ronald Suiker in Den Haag, die erbij zei dat analoog uit was.
Ik wilde toen ook echte samples! Ik moest er nog van Groningen naar Den Haag ook.
Maar het domste was dat ik hem niet in datzelfde jaar heb teruggekocht voor 400 gulden bij het Noordnederlands Muziekhuis in Groningen.
Nu heb ik de MFB-522 en andere alternatieven.

Het ligt op dit moment bij mij een beetje stil in de muziek en apparatuur kopen zal ik dan ook zeker niet meer, tenminste voorlopig echt niet. Maar verkopen zal ik ook niet zo snel want ik ben toch wel blij met de spulletjes die ik heb staan....en als ik de posts hier lees ligt spijt al snel op de loer, zeker bij bepaalde analoge bakken.

Ik zat een tijdje terug te dubben om bepaalde dingen weg te doen (303, Odyssey en MKS-80) maar voorlopig gaat dat dus echt niet gebeuren. Kan altijd nog :)

Altijd haat-liefde gehad met (semi-)analoge Korgjes. De Poly-61 was de eerste, na brakke batterij geruild voor een EX800. Vond ik toch te mager, weg, terug een DW8000. Ook dat was em niet. Later nog een Siel EX80 (soort EX800), maar ook weer niet. Tussendoor een Minikorg 700S en ook die was het niet. Inmiddels geen analoge korgjes meer hier, maar er komt er vast weer een. (mijn analoge Yammie, Roland en Moog zijn wel blijvers)

Oberheim 4-voice. En ik had geld nodig voor een nieuwe Amiga computer.
Die is intussen ook al lang weer verdwenen.
Een EMS Synthi uit de aller-allereerste generatie heb ik verkocht aan het haags gemeente museum.
Want ik wilde een Elka Syntex. En ja hoor, ook die is weer weg.

Eigenlijk niet heel veel synths gehad. MonoPoly heb ik nooit zo'n spijt van gehad maar mijn Jupiter 4 mis ik af en toe wel eens. Aan de andere kant; het is een lompe zware bak en het toetsenbord vond ik niet echt lekker spelen.

Eens je wat spaargeld hebt, is het ook moeilijker om spullen weg te doen, denk ik.
Dan ben je eerder geneigd pas te verkopen wanneer het écht écht nodig is, wegens financiële problemen ofzo.
Anders pak je maar lekker uit het potje.

Maar een stuk gear dat maar wat stof zit te rapen is altijd zonde. Kan je beter wegdoen.

Bovendien blijven die prijzen heus niet stijgen. Toch zeker niet voor VA's. Die horen in principe steeds krachtiger en beter te worden. Software zelf kan je als producent perfect kosteloos recyclen. (tenzij iemand de broncode delete ofzo)
Bovendien, momenteel is synthmuziek weer hartstikke in. Wie weet is dat binnen 10 jaar weer helemaal anders en moet niemand er nog van weten.

Maar ontopic, nog niets van (synth)gear verkocht. Misschien ooit mijn Millenium drumkit.

Oberheim 4-voice. En ik had geld nodig voor een nieuwe Amiga computer.
Die is intussen ook al lang weer verdwenen.
Een EMS Synthi uit de aller-allereerste generatie heb ik verkocht aan het haags gemeente museum.
Want ik wilde een Elka Syntex. En ja hoor, ook die is weer weg.

Oei, dat lijken me inderdaad wel pijnlijke missers.
Een Oberheim 4-voice vs. een Commodore Amiga. Ik kan me nog goed herinneren hoe graag ik destijds een Amiga wilde. Had zelf een C64 en de Amiga was een grote stap omhoog.
Weet je nog wat je destijds voor de 4 voice gekregen hebt?

808 en Jup4. Spijt is een groot woord, De Jupiter4 had ik nooit mee terug kunnen verhuizen vanuit Ierland, en die 808, nou daar ben ik stiekem dus weer naar opzoek. Ondertussen doet de CR78 het truckje ook wel. SH101 en Juno6 had ik ook spijt van, dus die heb ik weer terug gekocht. Soms moet je even een andere synth hebben gehad voordat je je oude pas echt waardeer. :geslaagd:

Bovendien blijven die prijzen heus niet stijgen. Toch zeker niet voor VA's.

Hmm hmm hmm. Dingen gaan meer naar zeldzaamheid en prestaties geprijsd worden na verloop van tijd.

Dat zie je nu al bij sommige analoogjes: een heel goed klinkende beperkte synth wordt meer waard dan eentje met meer functies die prut klinkt.

Bij VA's lijkt het mij ook zo: als ze klankmatig nog iets te bieden hebben, hebben ze een blijvende waarde. Daarom dat de JP8000 na bijna 15 jaar nog altijd stevig wat centjes moet kosten, ondanks de opvolgers. Die klank haal je niet zomaar uit iets anders.

Dus deze prijscorrectie zal wel gebeuren. Verder zie ik daarna de prijs van een synth alleen maar dalen als hij heel onbetrouwbaar of lastig te repareren blijkt, of algemeen als de interesse in synths wegvalt. Dat KAN gebeuren, kijk naar peperdure orgels die nu 50€ kosten. Maar synths gaan onderhand ook alweer 35+ jaar mee in zowat alle lagen van de populaire muziek, dus ik zie ze eigenlijk niet meer weggaan. Ook al omdat zowat elke synth wel aan een DAW te koppelen valt (mits enige moeite soms), blijven ze modern inzetbaar. En anders speel je gewoon op dat klavier. :)

het enige waar ik soms met weemoed aan terugdenk is mn Sherman Filterbank II

daar kon je toch wel bizarre sounds uithalen

Ik ben zo krankzinnig geweest om zo'n modulaire Sherman QMF te kopen, waarvan er maar 100 werden gemaakt, om die dan een goed jaar en een half later node te moeten verkopen om mijn studies mee te financieren. Samen met nog een heleboel synths, maar die QMF, dat doet nog altijd pijn... =(

Ben ondertussen afgestudeerd, en heb een leuke job, weer geluidsmachientjes aan 't kopen maar zo'n QMF zie ik niet een, twee, drie voorbijkomen op marktplaats oid... En zeker niet aan een schappelijke prijs.

stom, stom, stom! :stupid:stupid:stupid

Dat zie je nu al bij sommige analoogjes: een heel goed klinkende beperkte synth wordt meer waard dan eentje met meer functies die prut klinkt.

Bij VA's lijkt het mij ook zo: als ze klankmatig nog iets te bieden hebben, hebben ze een blijvende waarde. Daarom dat de JP8000 na bijna 15 jaar nog altijd stevig wat centjes moet kosten, ondanks de opvolgers. Die klank haal je niet zomaar uit iets anders.
Wat de analoogjes betreft, absoluut. Die bestaan uit componenten die je tegenwoordig heel moeilijk of zelfs niet meer terugvind. En onder de motorkap zijn ze best complex.
Dat is een voordeel (je hebt iets uniek) en een nadeel (je gaat je hechten aan iets uniek dat vroeg of laat de geest zal geven).

Dat gaat mijn inziens niet op voor VA's. Die bestaan simpel gezegd maar uit een DSP, een stuk software, een D/A-convertor, en een behuizing. Dus vallen heel makkelijk te clonen.
Indien Roland er echt van overtuigd kan worden dat er nog veel vraag is naar de JP-8000, dan zal die em zo weer opnieuw produceren in een nieuw cool jasje.
Dan blijven alleen nog de hardnekkige believers over die met het idee blijven lopen dat er nog een extra magisch component moeten zitten in die originele JP-8000. Of dat die er mooier uitziet (er valt altijd wel een reden te vinden)

Kijk naar die nieuwe Novation, de UltraNova. Klinkt ie als een Nova ? Moeilijk te zeggen. Sommigen zullen beweren van wel, anderen van niet.
De vraag is of Novation er baat bij heeft om een synth uit te brengen die "minder goed" klinkt. Bovendien zijn de kosten lager wanneer je op dezelfde code / engine voortborduurt.
Ik betwijfel echt dat er tegenwoordig nog moeite en tijd wordt gestoken in het herschrijven van algoritmes.
In IT is, helaas, al legacy wat de klok slaat.

Wat de analoogjes betreft, absoluut. Die bestaan uit componenten die je tegenwoordig heel moeilijk of zelfs niet meer terugvind. En onder de motorkap zijn ze best complex.
Dat is een voordeel (je hebt iets uniek) en een nadeel (je gaat je hechten aan iets uniek dat vroeg of laat de geest zal geven).

Analoogjes zijn te herstellen hoor, op een uitzondering na. Vaak erg eenvoudig te herstellen zelfs. Ze nieuw nabouwen is echter zo bewerkelijk dat het meestal niet de moeite loont. In die zin blijft het unieke van het oude analoge synthje dus wel bestaan.

Dat gaat mijn inziens niet op voor VA's. Die bestaan simpel gezegd maar uit een DSP, een stuk software, een D/A-convertor, en een behuizing. Dus vallen heel makkelijk te clonen.
Indien Roland er echt van overtuigd kan worden dat er nog veel vraag is naar de JP-8000, dan zal die em zo weer opnieuw produceren in een nieuw cool jasje.
Dan blijven alleen nog de hardnekkige believers over die met het idee blijven lopen dat er nog een extra magisch component moeten zitten in die originele JP-8000. Of dat die er mooier uitziet (er valt altijd wel een reden te vinden)

In theorie ga ik akkoord met het bovenstaande, maar de praktijk blijkt toch anders omdat er geen echte klonen gemaakt worden. De nieuwere VA's van Roland klinken anders dan de JP8000, omdat ze anders ineen zitten (qua software en hardware). Dus tenzij Roland een re-issue wil maken, zal je voor de echte JP-8000 klank toch gewoon eentje moeten kopen.

Overigens heeft de DA/outputstage wel enige invloed op de klank, dus dat deel zou het klonen moeilijker maken. Maar dit detail is niet relevant omdat men de rest van de synth dus ook niet kloont. Men komt als fabrikant liever met iets nieuws.

Heb er eerder spijt van dat ik een tijd heb lopen *$%-violen met m'n financien waardoor ik genoodzaakt was spullen te verkopen (op mezelf gaan wonen was niet bevordelijk, wel nuttig)..

minimoog, ms-20, monopoly, qmf, g2x .. ook wel e.e.a. ingeruild maar ook het ingeruilde verkocht op een gegeven moment. Jammer de bummer zeker omdat in die tijd de prijzen schappelijker waren en de handel levendiger (leek); wellicht hadden die 2 met elkaar te maken.

Het meest mis ik toch de g2x, ookal was de sound niet altijd je-van-het, ik had daar het meeste speelplezier van en kon eindeloos sounds maken en ideeen uitwerken.. die gaat er zéker nog eens komen.

als eerste de Korg MS-20, jaar of 10 geleden verkocht, maanden met een rot gevoel gelopen, dat ik hem weg had gedaan.
set van 2 juno 60's, jsq-60 en md-8(midi<>dcb)
en tr606 maar dit laatste komt ooit nog wel een keer terug.
Denk niet dat ik nu nog weer voor een ms20 of juno 60...

Back