DIY en polyfonie

hehe, je soldeerbout aan de kant zetten en veel spelen.. :D

Want dat heb ik dus ook al weer gemerkt, de tijd die je besteed aan het maken en uitzoeken van dingen, in die tijd maak je weinig muziek..! :frons:

:D :D

En dan nog krijg ik mijn projectjes niet afgebouwd. ik hoop op een hééél lange winter zodat die polyfone modular eens een keertje afgebouwd geraakt.

owja.. ofcourse!

Dus, met de knoppen stel je alle vca's en vcf's in een keer het zelfde in, maar het zijn onafhankelijke signaal paden met eigen vcf's en vca's die je verder niet onafhankelijk kan instellen.

't is me helemaal duidelijk nu.. :W
Neen, het is zoals Nicolas 2000 het omschrijft...
Bij die 'parafone toestellen' :
Er is maar 1 VCF en 1 VCA (en ook 1 EG) waar alle oscillator signalen doorgaan.
Hun instelling wordt (na manuele afregeling) altijd bepaald door de eerst ingedrukte toets,
de daarop volgende 'vallen' gewoon in. Ze veranderen niets meer aan die VCF en VCA instelling, of EG start (tenzij een herstart ervan).

jep, ik heb het gesnopen inmiddels, wat ik beschrijf is polyfoon, wat jij beschrijft is parafoon.

Die Korg Mono-Poly had trouwens beter Korg Mono-Para geheten.. :D

Ik vraag me nog wel af wat voor oplossing Nicolas2000 heeft om zijn polyfone modular ook inderdaad polyfoon te bespelen, dus, het polyfone aansturen van de verschillende voices, daar had ik nog niets over gelezen. (in het geval van een modular dan in ieder geval)

er zijn ook een berg parafone synths die toch weer iets anders werken.
voorbeeld , de siel dk70 en 80

hierbij hebben de 6 voices een eigen envelope en vca, dat gedeelte is dus polyfoon, en daarna een vcf voor de hele bups.
met een eigen envelope generator, die eventueel bij iedere toets aanslag getriggerd kan worden.

en ook nog wat volledig polyfone synth´s, die volgend het divide down systeem ( orgel principe), werken.
hierbij heeft iedere toets zijn eigen vca met envelope generator ( meestal keyer genaamd).
dit is van heel veel stringsynth´s de basis.
vaak dan nog opgeleukt met een vcf en chorus.
en je hebt ze ook volgens bovensaand principe die 12 vcf´s en envelope generators hebben.
voor iedere noot een, dus boven en onderliggende oktaven worden dan gesummed maar de resp. vcf.

:koffie:

Ik vraag me nog wel af wat voor oplossing Nicolas2000 heeft om zijn polyfone modular ook inderdaad polyfoon te bespelen, dus, het polyfone aansturen van de verschillende voices, daar had ik nog niets over gelezen. (in het geval van een modular dan in ieder geval)
Heb dit zelf ooit gedaan op mijn 100M systeem en zo'n 4-voice-polyfoon klavier (de 184, geleend).
Hmmm... ik raad het niemand aan.
Veel kabels.
Veel patchwerk.
Veel regelwerk.
Weinig stabiele toonhoogte.
Geen 'patchmemory' uiteraard.
Geen velocity, (heeeeel errrrggg vind ik).
Veel ruimte nodig (temeer bij 2 VCO's per stem).
Maar ... de afbetalingen zijn nu voldaan :mega:

Toch, een half-digitaal uitgevoerde polyfone modular, dat zie ik toch wel zitten (een soort van Reaktor in hardware bvb. :{)

er zijn ook een berg parafone synths die toch weer iets anders werken.
voorbeeld , de siel dk70 en 80

Ja, hoe de interne elektronika exact opgezet is, dat blijft schema's onderzoeken.
Die Siel's zouden dan weer grotendeels digitaal werken (volgens de 'waarheidsgetrouwe wiki-kundigen', hmmm).
http://en.wikipedia.org/wiki/Siel_DK70

Allicht er zijn variaties op dit thema.
Een zeer mooie is/was ook de VP330 van Roland (string/choir/vocoder, geen modular welteverstaan).

Ja, hoe de interne elektronika exact opgezet is, dat blijft schema's onderzoeken.
Die Siel's zouden dan weer grotendeels digitaal werken (volgens de 'waarheidsgetrouwe wiki-kundigen', hmmm).
http://en.wikipedia.org/wiki/Siel_DK70

Allicht er zijn variaties op dit thema.
Een zeer mooie is/was ook de VP330 van Roland (string/choir/vocoder, geen modular welteverstaan).

de siel dk70 en 80 hebben een soort dco´s.

de vp330 was divide down, mooi ding idd.

Heb dit zelf ooit gedaan op mijn 100M systeem en zo'n 4-voice-polyfoon klavier (de 184, geleend).
Hmmm... ik raad het niemand aan.
Veel kabels.
Veel patchwerk.
Veel regelwerk.
Weinig stabiele toonhoogte.
Geen 'patchmemory' uiteraard.
Geen velocity, (heeeeel errrrggg vind ik).
Veel ruimte nodig (temeer bij 2 VCO's per stem).
Maar ... de afbetalingen zijn nu voldaan :mega:

Toch, een half-digitaal uitgevoerde polyfone modular, dat zie ik toch wel zitten (een soort van Reaktor in hardware bvb. :{)

Mietje. :D ;)

Mijn oplossing:

-auto verkocht en een hypotheek op mijn vriendin genomen ;)
-Roland 184 polyfoon klavier van de System 100M gekocht
-eindeloos groot Formant systeem bij elkaar kopen en bouwen
-dan lekker aan de slag met veel patchkabels, veel gepatch, veel regelwerk, fototoestel als het typische modular patchgeheugen, velocity uit een expressiepedaal, joystick, modwheel etc, muurtje uitbreken om genoeg ruimte te hebben bij 2 VCO's per stem, en klaarrrrrr

OK, het is een behoorlijke hoeveelheid werk tov een Juno60. :) Maar de mogelijkheden zijn zoooooo eindeloos. Multitimbrale patches, wave sequencing...kan plots allemaal met je modular. Stel je een uitgebreide, nog flexibelere Andromeda voor, maar dan zonder menuutjes en met een klank die de kalk van de muren doet springen. 8) Enfin, het is eigenlijk nergens mee te vergelijken omdat een echt polyfone modular zo anders is dan alle "gewone" synths of modulars.

Wat de stabiliteit van de toonhoogte betreft zie ik het probleem niet? Zolang je oscillatoren stabiel zijn. Die van de Formant blijven soms na weken nog in toon tov elkaar.

een polyfone modular rocks....
en is prima te doen, heb zelf vaak zat van alles polyfoon aan mekaar geknoopt.
ik vond het vooral geinig als ik voor de voices verschillende geluiden patchde (te?)

Mietje. :D ;)

Mijn oplossing:

-auto verkocht en een hypotheek op mijn vriendin genomen ;)
-Roland 184 polyfoon klavier van de System 100M gekocht
-eindeloos groot Formant systeem bij elkaar kopen en bouwen
-dan lekker aan de slag met veel patchkabels, veel gepatch, veel regelwerk, fototoestel als het typische modular patchgeheugen, velocity uit een expressiepedaal, joystick, modwheel etc, muurtje uitbreken om genoeg ruimte te hebben bij 2 VCO's per stem, en klaarrrrrr

OK, het is een behoorlijke hoeveelheid werk tov een Juno60. :) Maar de mogelijkheden zijn zoooooo eindeloos. Multitimbrale patches, wave sequencing...kan plots allemaal met je modular. Stel je een uitgebreide, nog flexibelere Andromeda voor, maar dan zonder menuutjes en met een klank die de kalk van de muren doet springen. 8) Enfin, het is eigenlijk nergens mee te vergelijken omdat een echt polyfone modular zo anders is dan alle "gewone" synths of modulars.

Wat de stabiliteit van de toonhoogte betreft zie ik het probleem niet? Zolang je oscillatoren stabiel zijn. Die van de Formant blijven soms na weken nog in toon tov elkaar.

...

Niet echt DIY, maar heb je wel eens naar een Vermona Performer (of OB-2/4/8 voice) gekeken? 4 Monofone synths die polyfoon aangestuurd worden.
Echt een topsynth IMO, helaas uit productie.

met een polyfone midi/CV interface (polydac, MCV24, Pro-4) + aparte synthmodules kun je dit in principe zelf ook opzetten.

Laatst gewijzigd:
een polyfone modular rocks....
en is prima te doen, heb zelf vaak zat van alles polyfoon aan mekaar geknoopt.
ik vond het vooral geinig als ik voor de voices verschillende geluiden patchde (te?)

Gaat inderdaad prima. Mijn modular is ook NIET zo opgebouwd dat bv alle VCO's, VCF's, VCA's...zich bij elkaar bevinden. De Gele Formant is opgebouwd volgens een klassieke patchstructuur, en de rest staat daar semi-random rond gemonteerd.

Ten eerste is die hutsepot van modules naast elkaar zeer handig als je rare patches maakt, ten tweede moedigt het experimenteren en niet-standaard patches aan, en ten derde hindert het mij niet. Want mijn werkwijze voor het klassiekere polyfone werk is als volgt:

-eerst op het Gele stuk een leuke monofone patch bouwen.
-daarna die patch nog 3 keer kopiëren met de overige modules. Doordat je daarbij niet visueel maar functioneel te werk moet gaan (de visuele layout van de andere patches is immers anders doordat de modules zich elders bevinden), denk je automatisch 4 keer goed na over de opbouw van de patch. En dat komt het begrip en de verdere tweakideetjes alleen maar ten goede.

Net zoals mijn nicht de CD's niet alfabetisch maar op kleur rangschikt, doe ik dat met de modules. :) Zilveren kabinet, geel kabinet, lapjeskatkabinet. 8)

Samengevat: polyfoon modular rocks indeed. Als je echt met synthese klooit, is het wat mij betreft het summum. 8) En eerlijk is eerlijk: on stage is een Juno60 praktischer. Maar o wat zijn "gewone" synths beperkt als je ook zo'n polyfoon modular muurtje hebt. :)

polyfoon modular is inderdaad een dwaas maar onvoorstelbaar boeiend idee
een van de tofste redenen om met een modular polyfoon te werken is dat je de voices zodanig van elkaar kan verschillen dat je enorm levende sound krijgt. alsof er werkelijk meerdere instrumenten aan't samenspelen zijn. ( kan ook met een meervoice synth zoals vb de oberheim 2/4/8 voice.)

je bent al snel een uurtje of meer kwijt met het patchen en tunen van een sound.
m'n zelfbouwmodular (muze) is speciaal gebouwd om polyfoon te kunnen gebruiken. 8 osc, de rest x4.
het hart van het systeem is de oakley polydac. om het geheel gemakkelijk te kunnen verstemmen heb ik een centrale module gemaakt met een meerstandenswitch voor octaven, een voor de noten, een tune knop en een vca voor modulaties. is intern gerout naar alle vco's en met een schakelaartje per vco al dan niet actief te maken
een tweede speciaal voor polyfoniegebruik ontworpen module zijn 4 cvmixers die 2 aan 2 identiek en gezamelijk zijn te bedienen door het gebruik van stereopots.
idem met de lag (portamento) processor.
ik heb ondertussen quadrifoniepots gevonden om de boel nog wat te kunnen vereenvoudigen (1 knop 4 koolstofbanen.)

het kan dus, maar blijft (zelfs in zelfbouw) een prijzig en tijdrovende bezigheid.

Maar dan heb je ook wel het summum voor degenen die niet houden van teveel vooraf uitgestippelde paden in een instrument en niet terugschrikken voor het nodige werk om datgene te maken dat ze in hun zieke geestje verzonnen hebben. 8)

Back