Nicolas 2000
It's a household name
Als jij me nu kan leren hoe ik een fatsoenlijk arrangement en mix maak... 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Neen, het is zoals Nicolas 2000 het omschrijft...owja.. ofcourse!
Dus, met de knoppen stel je alle vca's en vcf's in een keer het zelfde in, maar het zijn onafhankelijke signaal paden met eigen vcf's en vca's die je verder niet onafhankelijk kan instellen.
't is me helemaal duidelijk nu..![]()

Heb dit zelf ooit gedaan op mijn 100M systeem en zo'n 4-voice-polyfoon klavier (de 184, geleend).Ik vraag me nog wel af wat voor oplossing Nicolas2000 heeft om zijn polyfone modular ook inderdaad polyfoon te bespelen, dus, het polyfone aansturen van de verschillende voices, daar had ik nog niets over gelezen. (in het geval van een modular dan in ieder geval)

)er zijn ook een berg parafone synths die toch weer iets anders werken.
voorbeeld , de siel dk70 en 80
Ja, hoe de interne elektronika exact opgezet is, dat blijft schema's onderzoeken.
Die Siel's zouden dan weer grotendeels digitaal werken (volgens de 'waarheidsgetrouwe wiki-kundigen', hmmm).
http://en.wikipedia.org/wiki/Siel_DK70
Allicht er zijn variaties op dit thema.
Een zeer mooie is/was ook de VP330 van Roland (string/choir/vocoder, geen modular welteverstaan).

Heb dit zelf ooit gedaan op mijn 100M systeem en zo'n 4-voice-polyfoon klavier (de 184, geleend).
Hmmm... ik raad het niemand aan.
Veel kabels.
Veel patchwerk.
Veel regelwerk.
Weinig stabiele toonhoogte.
Geen 'patchmemory' uiteraard.
Geen velocity, (heeeeel errrrggg vind ik).
Veel ruimte nodig (temeer bij 2 VCO's per stem).
Maar ... de afbetalingen zijn nu voldaan
Toch, een half-digitaal uitgevoerde polyfone modular, dat zie ik toch wel zitten (een soort van Reaktor in hardware bvb.)

Maar de mogelijkheden zijn zoooooo eindeloos. Multitimbrale patches, wave sequencing...kan plots allemaal met je modular. Stel je een uitgebreide, nog flexibelere Andromeda voor, maar dan zonder menuutjes en met een klank die de kalk van de muren doet springen.
Enfin, het is eigenlijk nergens mee te vergelijken omdat een echt polyfone modular zo anders is dan alle "gewone" synths of modulars.
Mietje.![]()
Mijn oplossing:
-auto verkocht en een hypotheek op mijn vriendin genomen
-Roland 184 polyfoon klavier van de System 100M gekocht
-eindeloos groot Formant systeem bij elkaar kopen en bouwen
-dan lekker aan de slag met veel patchkabels, veel gepatch, veel regelwerk, fototoestel als het typische modular patchgeheugen, velocity uit een expressiepedaal, joystick, modwheel etc, muurtje uitbreken om genoeg ruimte te hebben bij 2 VCO's per stem, en klaarrrrrr
OK, het is een behoorlijke hoeveelheid werk tov een Juno60.Maar de mogelijkheden zijn zoooooo eindeloos. Multitimbrale patches, wave sequencing...kan plots allemaal met je modular. Stel je een uitgebreide, nog flexibelere Andromeda voor, maar dan zonder menuutjes en met een klank die de kalk van de muren doet springen.
Enfin, het is eigenlijk nergens mee te vergelijken omdat een echt polyfone modular zo anders is dan alle "gewone" synths of modulars.
Wat de stabiliteit van de toonhoogte betreft zie ik het probleem niet? Zolang je oscillatoren stabiel zijn. Die van de Formant blijven soms na weken nog in toon tov elkaar.
...
Ik vraag me nog wel af wat voor oplossing Nicolas2000 heeft om zijn polyfone modular ook inderdaad polyfoon te bespelen, dus, het polyfone aansturen van de verschillende voices, daar had ik nog niets over gelezen. (in het geval van een modular dan in ieder geval)
Wat is die Andromeda ?
(Of toch niet een ensemble uit Reaktor, niet ?)
Betreft die kalk, m'n muren zitten al haast zonder...

een polyfone modular rocks....
en is prima te doen, heb zelf vaak zat van alles polyfoon aan mekaar geknoopt.
ik vond het vooral geinig als ik voor de voices verschillende geluiden patchde (te?)
![]()
Zilveren kabinet, geel kabinet, lapjeskatkabinet. 
En eerlijk is eerlijk: on stage is een Juno60 praktischer. Maar o wat zijn "gewone" synths beperkt als je ook zo'n polyfoon modular muurtje hebt.