Ooit FM-chip aan kunnen sturen vanuit Windows?

ironfreq

You're the man now, dog!
Heb zitten twijfelen of dit draadje in deze forum of in de 'Software'-forum thuishoor, maar gokte maar even hier op...

Ik had voor DOS ooit een GEWELDIGE tracker gedownload die puur de FM-chip van de Ad Lib (en Sound Blaster) kaarten ondersteunde. Echt geweldige demotracks zaten ook bij die editor en was ook wel het bewijs dat je met die ene chip (voor de kenners: uit mijn hoofd was dat de YM3812 OPL2-chip, maar wellicht heb ik het mis) echt hartstikke leuke dingen kon doen ipv simpele nep-piano's en bliepjes uit computerspellen uit die tijd.

In het Windows tijdperk is deze chip natuurlijk helemaal nooit meer tot zijn recht gekomen, omdat de standaard Windows driver blijkbaar alleen toegang gaf tot een of andere dramatische, waanzinnig verschrikkelijke, diep-trieste, mens-onterende en respectloze "General-MIDI" soundbank :stupid. Is er naar jullie weten ooit een driver geweest voor een 32-bit Windows van een-of-andere hobby-programmeur die het mogelijk maakte om alles uit deze chip te persen wat er uit te halen viel (of dat veel/weinig is laten we maar ff in het midden :D ) en de kaart enigszins nuttig maakte in een muziek-PC of iig creatief mee kon rommelen? Zou leuk zijn voor bezitters van oudere PC's die nog van die geniale ISA sloten hebben :)

Eigenlijk stel ik deze vraag 10 jaar te laat ofzo, want welke gek (bij wijze van spreken) heeft er nog een geluidskaart met een 'echte' FM-chip in zijn PC :) Maar vind idee zo 'zonde' dat "iedereen" op een gegeven moment een simpele FM-synth in zijn PC had zitten, maar er niets mee deed of vooral kon doen... Je bent nerd of niet zullen we maar denken :L

Ik heb ook nog een heuse Ad Lib, daar zat ook een FM editor bij...
ben ook groot voorstander van het onderhouden van oude systemen...
(heb zelfs nog een Vic20 paraat staan om geluidjes te sampelen...)

Aaah, dat moet dan Visual Composer geweest zijn, evt. met Ad Lib Instrument Maker zeker? Dat waren nog eens tijden...!

Die deuntjes die bij de JukeBox zaten vond ik destijds geweldig :D Maar goed, was toen alleen de pc-bleeper gewend ;)

De tracker waar ik over had was toch wel van een stuk hoger niveau, van wat ik me ervan herinner dan. Ik heb ook nog een 'echte' :L Ad Lib kaart in mijn bezit. Ik wil nog eens een 386 of 486 computer opknappen. Ik heb wel eens een site gevonden met instructies hoe je op een originele Ad Lib kaart een digitale uitgang of iets dergelijks kunt maken :D Het moet echt niet gekker worden ;)

zoek maar eens of je RAD kan vinden is een OPL2/3 tracker programma die het onder win9x ook nog doet... anders heb ik hem misschien thuis nog wel ergens voor je... iets van 40kb helemaal in assembler geschreven :D

Druid

PS RAD staat voor "Reality ADlib" tracker

Back