akai miniak

Fideelski

Ingeburgerd
Ik las her en der zowel goede als slechte dingen gehoord over de akai miniak, terwijl de microkorg bijvoorbeeld wel quasi unaniem goede commentaren krijgt... Nu overweeg ik om zo'n akai miniak te kopen, al sluit ik de microkorg of de microkorg xl nog niet uit... Ik ben vooral op zoek naar goede klanken....

Okay, cool..

Voor zover ik weet is een Miniak een Alesis Micron in disguise en met die Micron heb ik wel veel plezier gehad. Er zit een hoop leuks in, waaronder goede geluiden (wel even zelf maken he) en leuke sequence-mogelijkheden. Als je de beschikbare controllers slim toewijst is de Micron best bespeelbaar. Als eerste of enige synth is tie behoorlijk leuk.
Het enige wat echt een beetje tegen werkt is de editing (klein scherm en beperkte controle-elementen). Laat ik nou helemaal geen ervaring hebben met de Microkorg, maar die lijkt me ook niet ideaal wat bediening betreft.
Een Miniak heeft in ieder geval meer stemmen en een bruikbaarder keyboard dan een Microkorg.

Ik zou voor de Miniak gaan, de sound engine is lijkt me iets leuker dan de MK XL. De originele MK is wel leuk, maar heeft kut toetsjes.

ik heb zelf een Microkorg en vind het persoonlijk een zeer leuk ding. gebruik het sinds 2 jaar bijna alle dagen. Het heeft zeer leuke geluiden. De kleine toetsen eraan zijn natuurlijk iets minder, maar dit los je op met een midicontroller.

hier is alvast een kort vb. van hoe die klinken kan.

Attachments

• Microkorg.wav
    2,2 MB · Bekeken: 113
Het zijn allebei leuke synth's voor ongeveer de zelfde prijs. Misschien toch even opmerken dat de miniak drums een "sequencer" en 3 oscillators aan boord heeft. En dat heeft de MK niet. De MK(XL) heeft 2 oscillators en geen drums. Ik zelf heb een Micron(=miniak) en een MK en qua bediening vind ik de MK iets makkelijker.

ook aan een korg R3 gedacht? Die is makkelijker te editten dan een mk/miniak en persoonlijk vind ik het geluid ook veelzijdiger. Heb zelf mijn ms2000 (zelfde sound als mk) ingeruild voor een r3 en heb absoluut geen spijt.

Ik heb ook een Miniak en wat ik nog kwijt wilde is dat de vocoder onbruikbaar slecht is. Microfoon staat leuk maar zul je niet gebruiken ben ik bang. Verder een leuk ding met een leuke sound. Bij Thomann nog maar 292 euro (vaak uitverkocht) en voor die prijs een leuk ding. De analoge drumklanken zijn heel goed zelfs en leuk als je je eigen drumsounds wilt gaan maken. De preset lead-sounds zijn slecht in vergelijking wat eruit te halen is. De sounds zijn het vaak net niet allemaal en ik ben een paar weken intensief bezig geweest om hele goede MiniMoog-achtige leadklanken te maken. De preset bassen en geluidseffecten zijn wel waanzinnig goed.

Wat ik mij afvroeg, is of de MiniAK ook met de editing software van de Micron zou werken. Zo gebruikte ik bij de Micron het freeware programma MicronAU (http://mysite.verizon.net/retroware/) en aangezien beide dezelfde synth engine hebben zou dit theoretisch gezien moeten lukken. Iemand ervaring?

Ik heb zelf enige tijd geleden de Micron en Microkorg XL vergeleken. Ze klinken beide goed, waarbij de Micron is afgeleid van de Ion en de Microkorg XL van de R3 of Radias. Misschien een idee om de recensies van Ion en R3/Radias te lezen op soundonsound. Ik kan me voorstellen dat het allebei goede VA synths zijn, en dat je het beste kan letten op de bediening. Microkorg XL heeft kleine toetsjes (niet ZO fijn, maar veel beter dan de 'gewone Microkorg' overigens, die je om die reden beter kan vermijden) en iets prettigere knoppen. Daarnaast, en dat vind ik zelf erg fijn aan de microSAMPLER, werkt hij op batterijen. Dan heb je gelijk een portable keyboard!

Ga je niet voor de batterijen en kleine toetsjes van de Microkorg XL, probeer dan wellicht liever R3 en Micron te vergelijken.

Uiteindelijk heb ik zelf voor een 2ehands Ion gekozen. Mede omdat ik erg veel problemen zag met de Micron op internet! De hoofdknop is blijkbaar nogal breekbaar. (Wellicht geldt dit ook voor de Ion, maar daar wordt de bediening over meer knoppen verspreid.)

Wat ik mij afvroeg, is of de MiniAK ook met de editing software van de Micron zou werken. Zo gebruikte ik bij de Micron het freeware programma MicronAU (http://mysite.verizon.net/retroware/) en aangezien beide dezelfde synth engine hebben zou dit theoretisch gezien moeten lukken. Iemand ervaring?

Ik vermoed van wel. Ik zelf heb een micron en heb de presets (banks, patterns,...) eens gedownload van de miniak en via sysex naar mijn micron overgezet. Omdat ik vind dat de miniak presets beter zijn dan die van de micron. En dat werkt prima. Dus als dat gaat zal het waarschijnlijk ook geen probleem zijn om de miniak editor te gebruiken voor de micron.

Laat ik nou helemaal geen ervaring hebben met de Microkorg, maar die lijkt me ook niet ideaal wat bediening betreft.
Die bediening valt heus wel mee hoor!
De parameters bevinden zich onder een logisch geordende matrix dus iedere parameter is hoogstens 2 knoppen verwijderd !
Dus ik zou zelfs zeggen: op vlak van bediening zijn de Micron en Miniak echt wel ondergeschikt aan de MK (de originele versie).
De mini-keys zijn misschien niet ideaal, maar bekijk het zo: je krijgt ze er gratis bij, terwijl het ding toch lekker compact blijft.

Grootste minpunten van de MK zijn de beperkte polyfonie (4 stemmen) en afwezigheid van reverb.

Let op, ik heb het dus over de originele MK, niet de XL-versie. Die laatste zou ik sowieso voorbij lopen.

ION / Miniak / Micron klinkt wat mij betreft analoger en heeft 3 oscs i.p.v. 2.
De "Alesis" synthesizers, behalve de ION, alleen wel lastig te editten in vergelijking tot de R3 / Microkorg (MK) / Microkorg XL (MKXL)

De R3 en de MKXL kunnen via een truc een extra OSC krijgen via een insertie effect. Maar dat terzijde.

De R3 en de MK zijn niet te vergelijken. R3 en de MKXL zijn gebaseerd op Radias/MMT en MK op MS2000 techniek.

Wat is je budget? De AKAI miniak is nu voor een belachelijk laag bedrag verkrijgbaar bij www.thomann.de (289?)

Wat wil je er mee doen? Kan de topicstarter zich ook even melden? :?

Inderdaad.

Ik zou daarentegen de originele MK voorbijlopen :)
Die toetsen zijn wat mij betreft niet te bespelen op een manier dat er mooie muziek uitkomt...

Virkaz,

Het genre wat ik zou maken is indietronica... Elektronica met nog steeds wat live instrumenten in. Iets in de stijl van The postal service of the notwist...

Ik probeerde enkele dagen geleden de miniak en ik vond die nogal 'hard' klinken, terwijl de microkorg me eigenlijk meer aanstond...

Maar een MK als enige synth is dan toch best wel weinig, niet ? (gezien de 4 stemmen en mono-timbraliteit)
Tenzij je er een looper aan hangt (iets als een Boss RC2).

Waarom noem je eigenlijk juist die synths op ?
Budget, size, keys, ... ?

Kan het toch niet laten:
pip schreef:
Ik zou daarentegen de originele MK voorbijlopen :)
Die toetsen zijn wat mij betreft niet te bespelen op een manier dat er mooie muziek uitkomt...
En hoeveel hersencellen zijn er nodig om een midi-kabel te verbinden tussen de out van een midi controller en de in van een synth ??
Ik snap echt dat gebash op die mini-keys niet. Ik bedoel: VOOR DIE PRIJS ?!! Het is een EXTRAATJE. Hang er dan keys aan die je zelf oh zo geweldig vindt. Het gaat bij een synth toch in de eerste plaats om de sound.
Soundgewijs bestaat er trouwens geen alternatief voor de MK, buiten de MS2000, maar die is dan weer 3x groter en wat duurder.

Laatst gewijzigd:
Het gaat natuurlijk om smaak, als de sound je eigenlijk al niet aanstaat zou ik verder kijken naar o.a. die MK of MK XL.
Of kijk eens naar de R3: 2ehands wel te vinden voor een goede prijs en goede sounds en zeer bruikbare vocoder + onboard veel betere effecten dan op de micron / miniak

Zoals reeds geopperd zou ik de Novation synths prijs-kwaliteitsgewijs ook overwegen.
Zo'n xiosynthje klinkt echt tof !
Alleen jammer van de bediening, maar dan zijn er nog de K/X-station.

Back