Ik heb zelf enige tijd geleden de Micron en Microkorg XL vergeleken. Ze klinken beide goed, waarbij de Micron is afgeleid van de Ion en de Microkorg XL van de R3 of Radias. Misschien een idee om de recensies van Ion en R3/Radias te lezen op soundonsound. Ik kan me voorstellen dat het allebei goede VA synths zijn, en dat je het beste kan letten op de bediening. Microkorg XL heeft kleine toetsjes (niet ZO fijn, maar veel beter dan de 'gewone Microkorg' overigens, die je om die reden beter kan vermijden) en iets prettigere knoppen. Daarnaast, en dat vind ik zelf erg fijn aan de microSAMPLER, werkt hij op batterijen. Dan heb je gelijk een portable keyboard!
Ga je niet voor de batterijen en kleine toetsjes van de Microkorg XL, probeer dan wellicht liever R3 en Micron te vergelijken.
Uiteindelijk heb ik zelf voor een 2ehands Ion gekozen. Mede omdat ik erg veel problemen zag met de Micron op internet! De hoofdknop is blijkbaar nogal breekbaar. (Wellicht geldt dit ook voor de Ion, maar daar wordt de bediening over meer knoppen verspreid.)