zelfbouw Modular

een glide functie op de bus werkt natuurlijk totaal anders dan een glide functie per vco, dus idd, ik durf het al bijna niet meer te zeggen,..........

anyways, wat betreft het tweede gedeelte van je bericht heb je alweer gelijk.

:koffie:

heb net een paar vco's een oktaaf laten oplopen met elk een aparte portamento tijd. Resultaat is verschrikkelijk als je probeert de beide tijden identiek te zetten. Als je echter een grotere gap voorziet is het resultaat best OK. Op weg naar de nieuwe toon hoor je verschillende zwevingen wanneer de harmonischen elkaar efkens overlappen... M.a.w. de portamento per VCO moet er komen. Zeker op een bank van 3 units...

Nu, inmiddels is de knoop doorgehakt qua bussen: het worden 3,5mm jacks. Gezien het machien toch vast wordt opgesteld is de kans op beschadigingen door stoten of dergelijke miniem. Het prijsverschil daarentegen is groot!

Mochten er mensen interesse hebben; ik heb hier een kleine (nieuwe) voorraad van een 40-tal 1/4" chassisdelen en een 25 tal 1/4" stekkers die de deur uit mogen voor een aanvaardbare prijs!

heb net een paar vco's een oktaaf laten oplopen met elk een aparte portamento tijd. Resultaat is verschrikkelijk als je probeert de beide tijden identiek te zetten. Als je echter een grotere gap voorziet is het resultaat best OK. Op weg naar de nieuwe toon hoor je verschillende zwevingen wanneer de harmonischen elkaar efkens overlappen... M.a.w. de portamento per VCO moet er komen. Zeker op een bank van 3 units...
...
???
Het principe van 'hoe valser hoe beter' dus...
Daar zal er zeker wel één mee akkoord gaan. :koffie:

Ik kan die redenering ook volgen. Staan de portamento's bijna gelijk, dan gaat hij van getuned naar een matig ontstemde klank naar getuned. Matig ontstemd klinkt vals. Maak je de portamentotijd sterker verschillend, dan komen er zo'n grote verschillen in pitch dat je mooie effecten kan krijgen wanneer de pitchen van het ene harmonische interval naar het andere glijden om tenslotte terug in tune te zijn. Ik heb het zelf nog niet getest, maar ik vergelijk het met het volgende: een lichte sinusmodulatie op je pitch klinkt al snel jengelend vals. Doe je dat veel zwaarder, dan krijg je een sirene maar die komt een stuk minder vals over.

Ik kan die redenering ook volgen. Staan de portamento's bijna gelijk, dan gaat hij van getuned naar een matig ontstemde klank naar getuned. Matig ontstemd klinkt vals. Maak je de portamentotijd sterker verschillend, dan komen er zo'n grote verschillen in pitch dat je mooie effecten kan krijgen wanneer de pitchen van het ene harmonische interval naar het andere glijden om tenslotte terug in tune te zijn. Ik heb het zelf nog niet getest...
Het zal een beetje klinken als een portamento tussen akkoorden op een polyfone synth, maar...
De klankkleur zal in die 'portamento-tussentijd' wel haast onvoorspelbaar veranderen omdat er geen uniform klankspectrum
meer gevormd wordt door de vco's zelf (in elke verschuivende toon : zowel bij de monofone of polyfone toepassing hiervan).
Ik heb het zelf al wel getest... niet mijn genre geluidjes of muziek.
... maar ik vergelijk het met het volgende: een lichte sinusmodulatie op je pitch klinkt al snel jengelend vals.
Dit is toch gewoon de massaal toegepaste vibrato patching. Is dat jengelend vals ?

Over die 3,5mm jacks en zelfbouw gesproken, heeft iemand een voorkeur voor een type en met/zonder switching? Ben wel op de hoogte van 1/4", maar 3,5mm is wel een stuk anders qua assortiment/ kwaliteit.

@audiocollage: indien het een realistische modulatiediepte (weinig) en tempo (relatief snel) heeft klinkt een vibrato inderdaad niet vals. Als het tempo van de vibrato echter wat laag wordt zoals bij een sirene (maar dan met een veel lagere modulatiediepte), klinkt het in mijn oortjes eerder als vals gejengel dan als een mooi muzikaal effect. :) Maar ieder ervaart dat natuurlijk op zijn manier.

aan SRPP: de goedkoopste 3,5mm chassis bussen die ik tot nu toe heb gevonden: http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAP...562577&ssPageName=STRK:MEWAX:IT#ht_2019wt_906

die zijn switching en je heb er bij manier van spreken 4 voor de prijs van 1 non-switching 1/4"...
Naar mijn mening heb je in de meeste gevallen voldoende zonder switching tenzij je een signaal naar de GND moet trekken als de plug er uit is.

als ik een eerste ruwe schatting maak heb ik voor een eerste werkende set modules al een 80-tal bussen nodig!te

en de kwaliteit is weer iets anders: ik kocht een paar jaar terug 100 stuks eenvoudige jack bussen voor 1/4". ( http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=456283 ) en hier en daar was het contact niet OK. Beetje bijplooien van de contactlip en het was wel weer in orde. Als je er echt kwalitatief goeie wilt dan gaat de prijs wel de pan uitswingen... Tuurlijk, voor iemand die op 't podium moet met zijn gear is die dure kwaliteit dan wel weer een noodzaak, niet?

Die bij Pic projects had ik inderdaad al gevonden, heb daar al een paar keer wat gekocht, die potmeter knoppen zijn ook prima, en erg goedkoop (wel opletten dat je 1/4" koopt en niet 6mm, tenminste voor Alpha pots).

bedankt, 29 USD bij Mouser (16PJ138 = 23 euro) - zie niet direct de verzendingskosten?

op ebay dus 29 euro voor 100.

inderdaad een groot verschil!

Minder groot dan ik dacht. Dat linkje op ebay zag ik bijna 1 pond voor 4 stuks, maar misschien niet goed gekeken. Ik betaalde $19 bij Mouser dus ze zijn of duurder geworden of dat waren toch net andere.

efkens een jump in de toekomst:

op basis van de electronica van een Korg Delta wil ik me een soort polyfone sequencer bouwen. Daarvoor zouden een groot aantal druktoetsen (MOM-OFF) worden gebruikt om functies aan/af te zetten.
Per drukknop moet ik een beetje electronica hebben: "push-on, push-off" en dat kan met een flip-floppeke met 2 transistors of met???? is er iemand thuis in Cmos en TTL toestanden?

alvast bedankt!

Of met een bistabiele schakeling rond een 555, als ik begrijp wat je bedoelt. Een boel 555's dus, maar die kosten vrijwel niets.

ik zoek het meer in de vorm van een matrix uitlezen... bespaart een hoop cablagewerk t.o.v. 555's of dergelijke!

Misschien is een PIC of AVR hiervoor de beste oplossing. Als je je knoppen gaat multiplexen of zo heb je toch nog steeds flip-flops nodig om ze te laten 'toggelen'. Om hoeveel knoppen gaat het precies?

een 80-tal!

ik ken helaas niets van PICs of AVRs... al duizend keer gedacht een cursus te volgen maar tja, altijd andere prioriteiten! is da moeilijk?

Heb zelf weinig ervaring met microcontrollers 'as is', wel met de Arduino.

Je hebt in principe enkel een programmer nodig en wat kennis van C of een andere taal. Het programma zou vrij simpel zijn, maar een microc. met 160 i/o pins vinden is wat minder evident... Misschien kun je het inderdaad zoeken in matrices, multiplexers, etc. zoals je al eerder aangaf om het benodigde aantal pins te verminderen. Ik geloof dat je in dat geval slechts 9 pins nodig hebt voor de ingangen, en nog eens 9 voor de uitgangen. Een controller met minstens 18 i/o pins aan boord is dus voldoende.

't Zal wel een flink projectje worden, maar op deze manier kun je al klaar zijn met één IC in plaats van 80 555's of 40 dual flip-flops, en een hele constructie met multiplexers, decoders etc. Daar zou ik niet eens aan beginnen, een microcontrollertje is een mooiere oplossing voor zo'n problemen.

Hoe de drukknopjes aangesloten moeten worden moet je zelf maar eens opzoeken. :)

voor het gewone werk, push on/off kan je ttl of cmos flipflops gebruiken.
een 555 lijkt mij wat lastig, kan wel, maar dan heb je veel extra onderdeeltjes nodig.
een 4013 of 7474 oid, daar zitten er 2 in, en kost bijna niets.

afhankelijk wat je aan wilt sturen, kan het idd handiger zjn eenuC te gebruiken, kan veel onderdelen schelen.

het werkt zo, als je met 80 schakelaars 80 dingen moet bedienen, dan zijn flipfloppekes handig.
als he met 80 schakelaars bus achtige functies moet bedienen, dan is een uC makkeloijker, da is inclusief het leerproces.
neem dan een avr, download de bascom avr demo, lees goed de voorbeelden, en gaan met die banaan.
alleen als je nog nooit iets in basic gedaan heb, dan heb je er wel wat meer tijd voor nodig.
dan zo ik toch voor de flip-flopjens gaan.
:mega:

Back