[TR-909] Voltage / Stekker ombouwen

CraZ

..
Hier een verslagje van het ombouwen van een TR-909 van 117Volt/Roland stekker tot 240V/Eurostekker. Geen heel bijzonder DIY project.. maar toch leuk om eens te zien.. en wellicht leerzaam voor diegenen die nog nooit een 909 open hebben gehad.

TR-909 AC.JPG

De 'gewraakte' Roland 2-pins AC Connector..

Ondanks dat Roland-snoeren nog best wel te krijgen zijn.. leek het me toch beter om deze oude Roland aansluiting te vervangen door de gangbare 3-pins Euro-connector. Wel zo handig.. en je loopt minder risico dat je dat verrekte snoer niet kan vinden.

TR-909 117.JPG

Hoeveel volt... 117?

Tja.. 117 Volt.. ik was het bij een 909 nog nooit tegen gekomen.. maar bepaalde delen van de USA gebruiken nog steeds dit maffe voltage. Ombouwen is gelukkig eenvoudig.. en in 1984 had Roland al door dat we in Europa wel eens op 240 Volt netspanning terecht zouden kunnen komen..

TR-909 RC.JPG

Rhythm Composer.. jazeker wel!

Altijd leuk, die teksten op zo'n printplaat. De 909 is echt een professioneel ontworpen apparaat.. en in tegenstelling tot bijvoorbeeld de TB-303 en TR-606 is er redelijk veel ruimte.. zowel in de kast.. als op de printplaten.

TR-909 FUSE.JPG

Ontworpen door een forumlid.. ?

Het trafo-bordje.. hier kun je de te gebruiken netspanning instellen. In dit geval kan ik kiezen tussen 100, 117, 220 en 240. Ik heb voor 240 gekozen.. omdat we dat hier in de Nederlanden nou eenmaal als netspanning hebben.. (220 is het al lang niet meer..). Het kiezen van het voltage gaat middels een 'soldeerbruggetje'. Ik heb het oude bruggetje er uitgesloopt.. en er een 'pootje' van een weerstand ingezet.. geleidt goed.. en zit er netjes in.

De kast zit er inmiddels weer op.. stroom er op.. en gaan met die banaan. Deze 909 heeft overigens serienummer 416015.. en behoort daarmee tot de laatste revisie van deze TR.

Bedankt EJ!! Altijd interessant om te weten.

gr. Mario

Dacht dat je je 909/jd 800/juno 106/D50 stroom snoer kwijt was anders had ik er nog wel een voor je.Wel leuke foto,s
van een bekend verhaal.Mocht je de orginele aan sluit stekker er toch in willen laten zitten dan heb ik anders nog wel een recerve snoer ;)
btw mijne heeft nog hoger serie nummer.

Laatst gewijzigd:
Chapeau!

Nu weet tenminste iedereen dat je geen electronicanerd hoeft te zijn om in een 909 de spanning te veranderen. Ik was er vroeger nogal huiverig voor.

Ik heb de spanning intern zoals ook in die thread is aangegeven aangepast en voor de zekerheid een euro-aansluiting erin gezet.

Je bent vrij om te kiezen , ik vind de ombouw handiger , minder zeulen met zo'n trafo ..

Origineel geplaatst door divi
hmm... ik heb nooit een soldeerbout in m'n handen gehad. denk dat k maar een transfo haal morgen.
of er zou iemand in de buurt van utrecht moeten zijn die me kan helpen?

1 'soldeerbruggetje', daar is niet echt vreselijk veel deskundigheid voor nodig.
je moet sowieso even kijken of die niet al toevallig omgezet is voordat je je 909 sloopt

ook een plaatje
met op de achtergrond de eurostekker aansluiting te zien

ik heb ook de zekering vervangen door een 0,5 A 240 V

Attachments

• 909voeding1.jpg
    909voeding1.jpg
    53,8 KB · Bekeken: 110
plaatje van de eurostekkeraansluiting

Attachments

• 909euroding.jpg
    909euroding.jpg
    39,1 KB · Bekeken: 103
Als je een org 220 heb is het dan verstandig om hem naar 240 te veranderen ?

echt nodig denk ik niet,
maar het kan zeker geen kwaad, omdat het waarschijnlijk minder warmte zal produceren in je voedingscircuit

Origineel geplaatst door matt second
ik heb ook de zekering vervangen door een 0,5 A 240 V

Naar aanleiding van een vraag via PB :

De zekering is zo'n glazen buisje. Deze bevindt zich onderop het groene voedings-circuit-board waar op de foto's "FUSE" staat.
TR-909%20FUSE.JPG

Je kunt daar zonder het board los te maken bij.
Ik heb daar met zwarte stift de waarde van de nieuwe zekering geschreven.
attachment.php

succes

Origineel geplaatst door mono-poly
Maar een 0, A 110 volt is toch het zelfde als een 1A 220 volt zekering?

In een 110/117V TR-909 hoort een zekering van 1 A te zitten en in een 220/240V versie een zekering van 0,5 A.

Bij zekeringen gaat het vooral om de A-waarde die erop staat. Het voltage op een zekering is de maximale spanning welke deze aankan. Meestal zijn zekeringen geschikt tot 250 V en kun je ze dus gebruiken in zowel apparaten die op 110/117V lopen als in apparaten die 220/240V gebruiken.

Ik heb 2 dagen geleden m`n 909 uit Amerika ontvangen :D (lang leve eBay !!)
Zat al heel veel jaartjes achter dit bakkie aan, maar ik had geen zin om Fl. 3000,- neer te tellen.
Heb er nu $850,- voor betaald (ongeveer 690,- Euro) , inclusief verzenden. Heb een waarde van $50,- en het opschrift 'computer parts' op de verzenddoos laten zetten en gelukkig is de douane erin getrapt: geen extra BTW en geen invoerrechten :maffia:

Maar nu de reden dat ik dit bericht op deze plaats post:
Ik heb `m niet eerst getest met een 110V adapter, maar gelijk opengeschroefd en `m van 117V naar 240V overgezet.
In eerste instantie deed `ie `t prima (behalve de ride-cymbal, die ruist verschrikkelijk)
maar tijdens `t programmeren van een pattern sprong `ie spontaan weer in track-modus.
Dit gebeurde keer op keer, vooral met `t invoeren van veel rimshots achter elkaar.

Vandaag de hele 909 uit elkaar gehaald, printplaat schoongemaakt, printbanen bekeken, (zat veel rotzooi op) en de boel weer in elkaar gezet.
Probleem was nog steeds `t zelfde. Ik kreeg een beetje `t idee dat ie te weinig stroom kreeg en daardoor een soort reset uitvoerde.

Even de netspanning hier in huis gemeten en dat bleek 216V te zijn (binnenstad Haarlem)

Heb zojuist de voeding weer omgesoldeerd van 240V naar 220V en het probleem is nu verholpen ! :mega:
Heb ook `t idee dat `t nu allemaal ook wat krachtiger klinkt, maar dat kan ook m`n verbeelding zijn.
Maar ik kan me zo voorstellen dat als de 240V instelling de boel kan laten crashen, het ook iets met `t geluid doet. (ook al doet `ie het verder normaal)

Heb zojuist de voeding weer omgesoldeerd van 240V naar 220V en het probleem is nu verholpen ! :mega:
Heb ook `t idee dat `t nu allemaal ook wat krachtiger klinkt, maar dat kan ook m`n verbeelding zijn.
Maar ik kan me zo voorstellen dat als de 240V instelling de boel kan laten crashen, het ook iets met `t geluid doet. (ook al doet `ie het verder normaal)

Doet hij het nog steeds goed?

Back