[n00b vraag] aansluiten van monitor op geluidskaart

JohnDoe20

Ingeburgerd
Ik zit momenteel een beetje te kijken voor monitors (Bijv. Yamaha HS50M/KRK RP5) maar vraag mezelf toch af of mijn huidige geluidskaart wel voldoet aan de eisen om zulke monitors aan te sluiten..

ik heb momenteel dus deze geluidskaart:

m-audio%20firewire%20audiophile.jpeg

en de achterkant van bijvoorbeeld zo'n HS50 ziet erzo uit:

hs50m-back.jpg

is het dan de bedoeling dat de HS50's via de RCA outputs met RCA to jack-kabels moeten worden aangesloten?

dit soort kabels dus? :

BEL-F8V3013AE1-5MG.JPG

bij voorbaat dank.

(balanced of xlr input is best).
Nee hoor, een unbalanced rca output wordt niet opeens balanced omdat je hem in een xlr ingang plugt.
Ik zou er voor kiezen om een rca (tulp) naar jack adapter in de monitor te pluggen en dan tulp-tulp snoeren van je kaart naar monitoren gebruiken.

soundking_rca_to_jack_adapter_5682big.jpg

Laatst gewijzigd:
Ja ok maar die geluidskaart heeft geen balanced outputs dus het doet in dit geval totaal niet ter zake. De topic starter geeft aan een noob te zijn dus waarom zou je hem onnodige informatiie gaan geven? Is alleen maar verwarrend voor hem.

Haha, sorry dat het verkeerd uitpakte :) Ik wilde juist een zo simpel mogelijk antwoord geven om verwarring te voorkomen.
Nou ja, laten we er maar van uitgaan dat hij nu iig weet hoe hij ze aan kan sluiten.

Bedankt voor de info allen :-) Nog één vraagje.. wat is eigenlijk het voordeel van balanced outputs? links is toch links en rechts is toch rechts ?

Je kan met balenced kabels storingen uit de weg gaan......
Eigenlijk alleen van toepassing als je hele lange kabels gebruikt. In je home studio niet echt van toepassing.

het zou pas storingen kunnen geven van kabels van 15 meter of meer.

Nog één vraagje.. Ik neem aan dat speaker1 speaker2 aanstuurd? wat ik bedoel: er komt vanaf de geluidskaart een signaal naar speaker1 en die geeft het weer door naar speaker2 toch? ze hebben toch niet beide dat achterpaneel zoals hier boven aangegeven staat?

anders zou ik allebei mn outputs moeten gaan gebruiken om ze aan te sluiten?

Sorry voor de onnodige extra info.

Dan moet wel de afscherming direct op het chassis zitten. En dat is in 99.9% van alle gevallen niet zo.

Correct me if I'm wrong, maar dat lijkt me niet. Afscherming helpt natuurlijk wel, zoals bij alle kabels, maar het idee van balanced kabels is dat het signaal "beide kanten op gaat". Storing op de ene ader is daardoor precies het tegengestelde van de storing op de andere ader en heft zichzelf zo op.

PS. Sorry dat ik deze thread verder vervuil met het gedoe over balanced kabels :P

Nog één vraagje.. Ik neem aan dat speaker1 speaker2 aanstuurd? wat ik bedoel: er komt vanaf de geluidskaart een signaal naar speaker1 en die geeft het weer door naar speaker2 toch? ze hebben toch niet beide dat achterpaneel zoals hier boven aangegeven staat?

Nee. Beide speakers moeten op de geluidskaart worden aangesloten. RCA Line Output 1 moet naar Input 2 van de linker speaker en RCA Line Output 2 moet naar Input 2 van de rechter speaker. Voor de duidelijkheid: dan heb je output 3 en 4 dus nog over.

Dus, zoals Nisei al zei, pak een gewone stereo RCA kabel en twee van die adapter pluggen. Waarschijnlijk moet je beide draadjes van de stereo RCA kabel uit elkaar trekken om de afstand tot beide speakers te kunnen overbruggen. Meestal kun je die gewoon zonder al te veel moeite van elkaar aftrekken.

Attachments

• soundking_rca_to_jack_adapter_5682big.jpg
    soundking_rca_to_jack_adapter_5682big.jpg
    7,3 KB · Bekeken: 139
  • rca-cable.gif
    rca-cable.gif
    15,9 KB · Bekeken: 147

Ze hebben allebei dezelfde achterkant, maar je hoeft maar 1 output te gebruiken...de rooie gaat naar je rechter speaker en de witte naar je linker.

Oké bedankt allen.. ik snap het helemaal nu :-)

Als je trouwens moet gaan shoppen voor die kabels/adapters, je kunt natuurlijk ook meteen de goede kabel kopen, die hebben ze bij alle muziekwinkels.

Attachments

• 1200x800_19436.jpg
    1200x800_19436.jpg
    101,8 KB · Bekeken: 144
Back