wat voor comp???

Kaymir

Stamgast
yo

ik ga binnekort een nieuwe comp kopen maar weet nog niet wat voor. Ik wil hem gebruiken voor me homestudio. Maar hij moet met midi apparaten goed kunnen functioneren. en moet ook 'geschikt zijn voorals me studiotje wat proffesioneler wordt.
een mac of microsoft windows achtig iets? desktop of laptop??

help me out!!

alvast erg bedankt!!

Kaymir

kwestie van prijs.. en 'connecties'

kwestie van prijs.. en 'connecties'

Als je makkelijk aan software voor de Mac kunt komen (of gewoon alles koopt.. zoals het hoort), dan zou ik persoonlijk voor een Mac kiezen. Mits je daar het geld voor hebt natuurlijk.

Ik wil de hele PC/Mac discussie niet gaan voeren hier.. maar als standalone audio machine is de Mac niet te verslaan.

Hangt van je budget af. Volgens mij werkt een Mac een stuk probleemlozer dan een Windows bak, maar is ie wel wat minder stabiel dan Windows 2000 (minder rare problemen, maar vaker een crash).

MacOS X is nog net iets te pril, en ik heb ook geen eerste hands ervaring er mee, zeker niet met audio, dus ik kan daar niks zinnigs over zeggen.

Als je voor een PC gaat en je hebt geld, koop dan Intel. Zit je redelijk krap met budget, zou je een AMD kunnen overwegen, want qua prijs/prestatie is die echt zo veel beter dan Intel. Alleen zit je nog altijd met die verrotte chipsets. VIA heeft een hele slechte naam wat dat betreft, en daar kom je wel vaak bij uit.

Tja een laptop is leuk als je veel live wilt gaan doen, anders zou ik altijd voor de tower gaan. Die zijn sneller, goedkoper en er passen PCI kaarten in.

budget is niet echt een probleem ga volgend jaar een jaartje tussen uit gewoon werk dagen van 8 uur maken en voor de rest heb ik nog wel wat kosten posten maar die zijn minimaal over het helejaar gezien.
moet ik dan denken aan een I-mac?
klinkt mischien erg dom maar waarom staat de mac zo goed aangeschreven als audio computer?

Kaymir

Macs hebben minder 'kuren' (hoewel ik toch al heel wat verhalen heb gehoord....) en het klassieke MacOS zit heel dicht op de hardware, net als een Atari of DOS, waardoor de latency heel laag is van nature. Een PC moet daar ASIO drivers voor hebben, een Mac heeft dat gewoon al en dat kost geen extra kracht.

Over MacOS X hoor en lees ik allerlei spannende verhalen, dat Core Audio moet blijkbaar erg goed zijn. Ik geloof dat er tot nu toe 1 MIDI interface en 1 semi-pro geluidskaart op MacOS X werken, en dat Melodyne er native onder draait. Dus wat dat betreft moet je er van uit gaan dat je het eerste jaar nog alles onder Classic moet doen.

Een iMac heeft de nadelen van een laptop: klein scherm, geen PCI sloten. Ik zou dan eerder voor een laptop kiezen. Of je moet het over de nieuwe iMacs hebben, die hebben geen PCI sloten, verder zijn ze wel redelijk rap (let alleen op, 800 MHz G4 in een iMac presteert minder dan in een tower omdat de cache gehalveerd is en de bus trager is!).

ik wil graag Logic en/of Protools eronder draaien. Een klein beeldscherm maakt me niet heel veel uit. want wat ik nu heb is helemaal mini... en wil graag me synthesizer erop aan sluiten en een Mixer.

iemand ideetje voor me?

Kaymir

(wel vetjes dat jullie allemaal zo snel reageren, op amdere forums duurt het dagen voordat ik 3 reply's heb TOP NOTCH!!)

Protools draait niet onder windows 2000. Tenminste, de dure Protools vooralsnog niet. Hoe het precies staat met updates e.d. weet ik niet.

Ik geloof ook niet onder MacOS X. Maar Protools is mijn terrein niet. Logic werkt op zich voor Mac en PC het zelfde.

Wat is je budget eigenlijk?

Laatst gewijzigd:
okay thanx....

dus de mac is aanteraden voor mij dan? (ik ga studie doen bij SAE en later naar HKU componeren en muziektechnologie) dus moet niet zo zijn dat na een jaartje alles "verouderd" is.

welke zou je/julie aanraden?

Kaymir

He, lekker duidelijk jongens. Stuur hem effe het bos in.
Trouwens de vraag is erg breed en een goed antwoord geven is bijna onmogelijk. Mja, als eerste post moet zoiets kunnen. :)

Met de stelling dat een stand alone Mac niet te verslaan zou zijn ben ik het dus niet eens. Want het maakt eigenlijk niets uit en dan word het een persoonlijke keuze.

Kijk, als je een Mac gewend bent dan is een Mac handig, en als je een PC gewend bent is dat handiger.

Een laptop (zij het een ibook of een pc laptop) is wel het allerduurste wat je kunt kopen. En bij een Mac zou ik zeker wel aan een G4 denken en aan je budget laten aansluiten.
En OSX word sneller geupdate dan je zou denken hoor, als zij al standaard ondersteuning voor firewire hebben gaat het zeker de goede kant op. En superstabiel dat zeker, maar wel dat je een sneller computer nodig hebt want het vergt veel van je Mac.

Voor een PC zou ik altijd voor een Athlon XP kiezen omdat je voor de extra 400€ die je voor die PIV moet dokken je een veel vettere geluidskaart of meer geheugen kunt kopen. Wie beweert dat een PIV beter met bepaalde programma's zou presteren moet toch wat eens beter de testdata nakijken want zolang de PIV geen snel geheugen heeft blijft het steken onder de prestaties van de XP. En SSE2 is nog lang niet geimplementeerd in alle programma's.
En dan een moederbord zonder VIA chipset kiezen, want die blijken nog steeds moeilijk te werken met bepaalde geluidskaarten. En uiteraard alles op NT2000/XP afstemmen qua hardware want de experts vinden dat het beste OS voor op je PC.

Orgineel geplaatst door fuse
Met de stelling dat een stand alone Mac niet te verslaan zou zijn ben ik het dus niet eens. Want het maakt eigenlijk niets uit en dan word het een persoonlijke keuze.

Tegenwoordig wel ja.

En OSX word sneller geupdate dan je zou denken hoor, als zij al standaard ondersteuning voor firewire hebben gaat het zeker de goede kant op. En superstabiel dat zeker, maar wel dat je een sneller computer nodig hebt want het vergt veel van je Mac.

OS X is OK, alleen de hardware en software is nog niet echt superveel te krijgen.

Voor een PC zou ik altijd voor een Athlon XP kiezen omdat je voor de extra 400€ die je voor die PIV moet dokken je een veel vettere geluidskaart of meer geheugen kunt kopen. Wie beweert dat een PIV beter met bepaalde programma's zou presteren moet toch wat eens beter de testdata nakijken want zolang de PIV geen snel geheugen heeft blijft het steken onder de prestaties van de XP. En SSE2 is nog lang niet geimplementeerd in alle programma's.

Klopt op zich wel, maar als het geoptimaliseerd is (bijvoorbeeld Reaktor) dan merk je het verschil heel goed. Verder is de keus voor een P4 meer bedoeld als "als je toch zat geld hebt en je kiest voor een PC neem dan een P4". Niet qua prestaties, gewoon qua stabiliteit en compatibiliteit. Je kiest voor de chipset, niet voor de processor, want die is zeker niet beter dan de XP!

En uiteraard alles op NT2000/XP afstemmen qua hardware want de experts vinden dat het beste OS voor op je PC.

En Protools dan?

Orgineel geplaatst door bikkel
En Protools dan?

Dat draait alleen onder NT4 zover ik weet, maar ze zijn ook met Windows 2000 bezig zover ik op hun site kon lezen. Volgens mij moeten ze nu wel omdat er steeds meer PC in de studios komen.

Trouwens als je aan PT gaat denken kun je allebei ook wel dokken want dan is zo'n computertje ook peanuts.

Pas vanaf 8 tot 10.000 gulden budget kan ik pas zeggen "OK kies maar wat je leuk vindt", voor minder zou ik niet voor de Mac gaan, of je moet een goedkope dual op de kop kunnen tikken.

Je kunt beter een PC hebben dan een iMac als je budget lager ligt.

als je voor een PC gaat gewoon standaard bewezen componenten erin knallen, geen AMD en VIA stuff, maar Intel...dat is het meest stabiel en dus minder kans op problemen met hardware of drivers...wel ietsje duurder...

windows 98SE erop installeren, tenzij je windows XP drivers voor je hardware kan vinden, dan is XP een goeie optie (lees meer over XP voor audio in de laatste SOS) ...

geen overbodige rotzooi in je audio bak installeren ,zowel op hardware als op software gebied....

ik heb het zelf niet zo op Mac's dus daar ga ik je verder nix over vertellen ;)

ohja, op de site van RME (van de hammerfall kaart) www.rme-audio.de staat veel info over referentie PC's en hoe je systeem te configgen

Olaf

Orgineel geplaatst door olafmol
ohja, op de site van RME (van de hammerfall kaart) www.rme-audio.de staat veel info over referentie PC's en hoe je systeem te configgen

Olaf

Kijk da's nou weer zo'n terloopse tip waar we wat aan hebben!

Maar volgens mij is XP niet echt veel beter dan 2000 hoor, op het aantal MIDI devices na. Het gaat er meer om dat je over 2 jaar niet meer om XP heen kunt......

Ik draai op mjin pc ook wel eens 45 midi kanalen en 16 audio tracks in een arragement, an dat zonder vastloper ed.

je moet alles een beetje overdrijven.

ik het bv. win op een aparte hd staan.

verder staat de software, 6 progjes op een 10 gig hd.

de audio staat op hs 3 van 20 gig, en alleen maar de audio waar ik mee bezig ben. de rest op de zip of op cd.

en je comp. alleen maar gebruiken voor muziek. geen spelletjes en ook geen internet.

dit laat best veel troep achter.

en inderdaad win 98 of zelf 95 draaien. daar zjin de drivers voor de meeste kaarten het beste voor.

vooral xp heeft veel problemen, dat merk ik hier in de winkel wel.

Ik denk dat het verschil tussen mac en pc (helemaal nu) weinig verschil maakt.

Ik denk dat mac gebruikers over het algemeen lees : OVER HET ALGEMEEN, wat doelbewuster voor een mac kiezen.
Zo van ik koop een mac want ik wil er dit en dat mee draaien.

Pc: ik koop een pc want daar kan ik alles mee.

Of dit nu helemaal waar is weet ik niet zeker, maar wat ik probeer te zeggen is dat als je een aantal programma's draait en je houd het daarbij en je instaleerd sporadisch iets wat je ook daadwerkelijk gaat gebruiken zal je niet veel problemen tegen komen.

Zo draaide ik 4 jaar lang os 7.6 op m'n oude macje met in die tijd misschien 4 keer een vastloper dus uit en weer aan en weer lopen (en dan omdat ik zelf iets verkeerd deed).

Nu heb ik een G3 met logic/protools-free/peak enz. en daarnaast een pc waar ik allerlei programma's op uitprobeer en mee internet. Vind ik het wat koop ik het op de mac vind ik het niks pleur ik het er weer af.

Betekend wel dat ik in de afgelopen jaar 3 a 4 keer opnieuw heb moeten instaleren, maar m'n macje draait ondertussen wel gewoon lekker door.

Dus ik kan iedereen aanraden om programma's te testen op een andere pc/mac als waar je daadwerkelijk je muziek mee maakt.

PS persoonlijk heb ik ook het idee dat als je je registers netjes bijhoud en zo nodig weg flikkert als het programma er af is je ook weer wat langer met je systeem kan doen.

GlennPlumber

Laatst gewijzigd:
Ik heb ook een tijd een PowerBook 1400cs gehad en dat ding liep eigenlijk nooit vast, alleen bij dingen waar ik meteen van kon zeggen "dat lag hier aan" en dus meteen gefixt konden worden.

Maar ik heb het idee dat vanaf 8.6 of 9.0 er toch te veel troep in die Macs zit. Als ik een Mac klant aan de lijn had destijds bij Planet Internet met vage problemen, liet ik hem altijd de 'basis set extensies' kiezen met een paar extensies die nodig waren, vaak loste dat vage problemen op en hij werd nog sneller ook.

Orgineel geplaatst door bikkel
Ik heb ook een tijd een PowerBook 1400cs gehad en dat ding liep eigenlijk nooit vast, alleen bij dingen waar ik meteen van kon zeggen "dat lag hier aan" en dus meteen gefixt konden worden.

Maar ik heb het idee dat vanaf 8.6 of 9.0 er toch te veel troep in die Macs zit. Als ik een Mac klant aan de lijn had destijds bij Planet Internet met vage problemen, liet ik hem altijd de 'basis set extensies' kiezen met een paar extensies die nodig waren, vaak loste dat vage problemen op en hij werd nog sneller ook.

Ik denk dat de extensie in de mac en registers in de pc ook voor de problemen zorgen. Als je die schoon houd los je bij voorbaad al een hoop op.

Back