Quantising

Origineel geplaatst door justin
ja klopt dag.

Jij vraagt echt om een ban.. zielig persoon, haal je Duplo aub uit de kast.

Origineel geplaatst door krz
Jij vraagt echt om een ban.. zielig persoon, haal je Duplo aub uit de kast.
Huh? krz een ban? Waarom?

Ik vond het een goede vraag en vind het nog steeds, dus..

p.s. Als mensen het niet eens zijn met posts, gebruik dan Meld dit bericht aan een moderator dat bij elke post staat ipv offtopic posten. Dat scheelt een hoop troep op het forum.

Zelf de maat houden

Zelf de maat houden

Heeft iemand wel eens geprobeerd gewoon in de maat te spelen?;)
Ooit wel eens geprobeerd om een track 1 voor 1 op te nemen zonder de metronoom aan en zonder gebruik van quantizen?
Natuurlijk wat moeilijker te gebruiken voor dancemuziek.
Nadeel is natuurlijk ook dat je achteraf niks kan plakken en knippen omdat niets in de maat staat.
Maar voor ambient achtige muziek en andere muziek soorten leent deze methode zich prima.

Last edited by a moderator:
Rubato

Rubato

Quantising.. de hokjesgeest van de grid-based sequencer ? Ik weet het niet.. maar ik blijf erbij dat muziek niet visueel is.. en je dat ook niet zo moet zien. Natuurlijk kan het tot interessante resultaten leiden (ik herinner me een thread over een sequencer met plaatjes als input.. en die thread over de 'visuele' overeenkomsten die iemand's drumtrack had met die van de Neptunes)..

Maar in essentie ben je denk ik verkeerd bezig om er vanuit te gaan dat alle nootjes netjes op een grid thuishoren. Juist alles wat er nét niet in de buurt komt.. klinkt op de een of andere manier lekker. Omdat muziek er van gaat 'slepen'.. of 'duwen'. "Groove" en "Swing".. zijn ook al van die dingen..

En muziek met een groove was er natuurlijk al eeuwen voordat er überhaupt in ppqm gedacht werd.

Ik heb dan ook een hekel aan het principe van "swing" toevoegen door je quantize op 55% te zetten.. wat een kolder! Wie maakt dan de muziek.. jij of je sequencer ? Net zo lang rondklikken tot het goed klinkt.. hmm..

Componisten als Chopin en Satie hebben zich lang geleden al in meer of mindere mate los weten te maken van het strakke regime van de maatstreep die vooral mensen als Mozart zeer hoog in het vaandel hadden staan. Termen als 'rubato'.. moedigen de pianist aan om vooral te interpreteren en het tempo te laten 'voortvloeien' uit de muziek.. te spélen met het tempo.

bovenstaande is zo maar een losse gedachte.. maar ik wilde het even kwijt.. nu ga ik terug naar mijn 16 steps TR sequencer.. muhahhaaa

Re: Rubato

Re: Rubato

Origineel geplaatst door CraZ
Maar in essentie ben je denk ik verkeerd bezig om er vanuit te gaan dat alle nootjes netjes op een grid thuishoren. Juist alles wat er nét niet in de buurt komt.. klinkt op de een of andere manier lekker. Omdat muziek er van gaat 'slepen'.. of 'duwen'. "Groove" en "Swing".. zijn ook al van die dingen..

Je had het niet beter kunnen zeggen.
Dit was eigenlijk mijn strekking ook.
Ik gebruik zelf ook vaak quantizen, maar gewoon een zelf lekkere groove kunnen inspelen zonder kliinkt vaak stukken beter.

ff over de swing van de MPC60 deze moet over te zetten zijn naar Cubase je kunt namelijk in Cubase ook een Groove uit een loop jatten (al lukt dit niet altijd)
Er zijn zelfs een soort ''templates'' van de TR-909 swing en dergelijke downloadbaar (weet niet precies waar) die je los kunt laten in Cubase dus er zal vast wel zo'n template zijn van de MPC60...

(Zal ik zelf toch ook eens ff gaan zoeken:eureka: )

Origineel geplaatst door Kevin
ff over de swing van de MPC60 deze moet over te zetten zijn naar Cubase je kunt namelijk in Cubase ook een Groove uit een loop jatten (al lukt dit niet altijd)
Er zijn zelfs een soort ''templates'' van de TR-909 swing en dergelijke downloadbaar (weet niet precies waar) die je los kunt laten in Cubase dus er zal vast wel zo'n template zijn van de MPC60...

(Zal ik zelf toch ook eens ff gaan zoeken:eureka: )

Die mpc60 file staat seker weten ergens op het net..ik heb em ooit gehad...helaas een keertje iets te enthousiast files in de prullenbak gegooid.

p.s. Justin: opemerkingen achter de ps zijn niet de belangrijkste boodschap. Lees alles voor mijn ps en doe er je voordeel mee. Wie weet kom je volgende week al blaten over 'killer grooves' waar 'timbaland jaloers op zou zijn' of 'swingende funk' waar george clinton niet aan kan tippen.

Back