Arrangeren, wat moet je weten om het te leren

SpaceAgent202

Sinds 2001
Hier een draadje over een onderwerp dat ik zelf nog moet leren... arrangeren dus.
Ik kom zelf na veel prutsen (daar ben je hobbyist voor) altijd uit op niet afgemaakte stukjes herrie van plusminus 30 seconden, en daarna laat ik het liggen en ga verder met wat anders. En waarom, omdat ik een hoop niet weet. :L

vragen zoals de volgende mogen hier beantwoord worden:

* Hoe wordt een arrangement over het algemeen opgebouwd, en zijn hier klassieke en/of moderne voorbeelden van;
* Wat zijn de benamingen voor de verschillende delen van een arrangement of nummer;
* Wat voor opbouw wordt er gebruikt in de top40/popmuziek;
* Is het een kwestie van stukjes aan elkaar plakken, geluiden stapelen en weglaten, of kan het ook interessanter;
* Hoe kies je een percussiepatroon bij bijvoorbeeld de hoofdmelodie, is dat een kwestie van geluk of kan je dit speciaal op elkaar afstemmen volgens bepaalde methoden.

Dat was het als begin... :) ik ben benieuwd naar de reacties!

Origineel geplaatst door 6 trak
talent hebben... gevoel kunnen leggen in je eigen muziek... lef hebben om origineel te zijn...
analyseren... converteren... syntheseren... componeren...
:okdan: daar ben ik het mee eens.
maarrr ! ik wil niet het wiel opnieuw uitvinden, dus ben op zoek naar een Basis .. :) Zodat als ik mijn basis heb gelegd, ik zelf zonder bewust na te moeten denken creatief kan verdergaan.
Niet dat ik lui ben, maar ik doe liever aan voor-denken dan aan na-denken.

* 6 trak kijkt naar de avatar van roel en legt een link
* roel kijkt naar de link van 6 trak 8o)

zullen we verder gaan? ;)

Origineel geplaatst door Slipperman
Woej :D
het waait buiten ja, on topic aub

Nou eeh ALS je origineel wilt zijn...

Niets moet , alles mag binnen de electonische muziek...Dat maakt het juist zo interessant !!

Ik bedoel, ik ga echt niet per se een nummer indelen in intro, break , refrein, outro enz.ofzo....
als ik vind dat er een break moet komen, doe ik een break, als er met filters gespeeld moet worden, draai ik aan de filters...

Gewoon je eigen ding doen...

...vind ik...

Waar ging het ook alweer over????

Oh ja arrangeren dus. Ik denk als je dat wil leren zou ik om te beginnen eens veel luisteren. Je hoeft inderdaad niet altijd opnieuw het wiel uit te vinden, dus luister eens naar wat favoriete tracks. Luister hoe een track is opgebouwd. En maak het na, als project om te leren en ervaring op te doen. Als je dan die ´vaardigheid´ wat beter onder de knie hebt ga dan zelf zaken verzinnen, origineel zijn, eigen stijl ontwikkelen.

Eric

Hou 't in het begin heel simpel. Maak eerst een globale structuur, desnoods door lomp te cut/copy/pasten, en breng er gaandeweg soepelere overgangen en meer details in. Als je maar een globale opzet hebt, kom je vanzelf op nieuwe ideeen om dit stuk aan te passen en uit te breiden. Luisteren verbeteren luisteren verbeteren luisteren verbeteren luisteren verbeteren luisteren verbeteren.
Ik weet 't, hier heb je weinig aan, maar ik vind de vragen die je stelt niet echt zinvol... ze zijn te algemeen en er is geen eenduidig antwoord op. Je moet 't gewoon doen en van jezelf leren, klaar. En voor commentaar van anderen kan je altijd iets posten op het track forum :)

Ik ben het met Auxillary eens.

Luister gewoon naar jou voorbeelden, en ga ze niet kopieeren (alhoewel je daar ook ontzettend veel van leert)
maar zorg ervoor dat je in ieder geval een beetje een idee hebt van hoe die nummers verlopen.

Je pakt dan de dingen die bij jou stijl aansluiten eruit. en gewoon ontzettend veel klooien.
Je kan jezelf ook huiswerk opleggen. Dat je gewoon jezelf verplicht om deze dag alleen aan de slag te gaan met zon 30 seconden maaksel van een jaar geleden ofzo. ;) of doe mee aan een sample contest (hint hint)

of uhm:

gouden tip

:D

maar hallo :) zo ver was ik ook al !

wat ik mis is een theoretische onderbouwing...
ik kan wel nummers analyseren, kan ook nog wel onderscheiden wanneer er wat verandert, maar verder.... benoemen lukt niet en das wel zo handig als je weleens wat opschrijft....

wat is een couplet wat is een refrein, wat is een chorus, wat is een break, waar moet je op letten qua maatverdeling, zijn daar verschillen in, etc etc///

meer gerichte vragen komen gaandeweg wel... :peukie:

Re: Arrangeren, wat moet je weten om het te leren

Origineel geplaatst door Roel

* Hoe wordt een arrangement over het algemeen opgebouwd, en zijn hier klassieke en/of moderne voorbeelden van;
* Wat zijn de benamingen voor de verschillende delen van een arrangement of nummer;
* Wat voor opbouw wordt er gebruikt in de top40/popmuziek;
* Is het een kwestie van stukjes aan elkaar plakken, geluiden stapelen en weglaten, of kan het ook interessanter;
* Hoe kies je een percussiepatroon bij bijvoorbeeld de hoofdmelodie, is dat een kwestie van geluk of kan je dit speciaal op elkaar afstemmen volgens bepaalde methoden.

Ik zal eens kijken wat ik erover kan zeggen alhoewel ik niet bepaald een expert ben

Maar vooraf zeg ik je dat je je het beste aan ZO MIN MOGELIJK regeltjes kan houden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
, en voor de originaliteit is dit wel zo leuk
Verder is het leuk om na wat prutsen een beetje een eigen vorm te maken, of zoals ik zelf wel eens heb geprobeerd om een nummer te maken met de opbouw van een klassieke symfonie

Een goed arrangement is van belang zodat een nummer niet te eenzijdig wordt, je kan wel een mooie "hook" in je track hebben maar je moet er wel wat mee doen

Een echte vaste opbouw heb je eigenlijk alleen bij van die vervelende top40 riedeltjes (nummers durf ik het niet te noemen) en bij klassieke stukken
Bij de betere moderne muziek is het meer de bedoeling om je fantasie de vrije loop te geven.
Als je geinteresseerd bent in de opbouw van klassieke stukken moet je maar even online of in de boeken gaan zoeken want dat is nogal uitgebreide kost(als je niets vind kan ik een poging tot uitleg geven)
In moderne nummers is het vaak een opbouw in de zin van intro-couplet-refrein-couplet-refrein-bridge-refrein-outro ofzoiets
Dat is volgens mij een beetje de standaard opbouw van popnummers
Echter zit je op een synthforum dus betwijfel ik of je dat soort muziek maakt

Dan hangt het eigenlijk helemaal van jou en je manier van werken af hoe je je nummers arrangeert
Het gaat erom dat je nummers niet eentonig worden en dit kan je doen door te varieren met een motiefje te gaan spelen, dwz als je een leuk melodietje hebt verander je het geluid ervan, of de toonhoogte, of je zet hem eens in een andere toonsoort of je verandert een paar noten.
Je kan ook meer opbouwend werken, dwz steeds een geluidje erbij, en zo naar een soort climax toewerken
Je kan ook heel minimaal te werk gaan door steeds heel subtiel met filters en effecten te werken en zo je nummers interessant houden
Verder is het belangrijk op de juiste plaatsen breaks te gooien, en een juiste plaats dat wil zeggen wanneer JIJ vind dat er een break moet komen, er zijn daar echt geen regeltjes voor
(behalve dan dat je ze meestal in een maatnummer zet dat deelbaar is door je maatsoort)

Voor keuze van percussiepatronen geld hetzelfde als bij de keuze van je geluidjes, namelijk dat ze moeten passen bij de "feeling" van het nummer.
Pak geen simpele 4/4 kick in een funky nummer, en als het moet swingen gebruik je triplet-feel bij je hihat

Tot slot nog een keer: regels zijn regels en het is leuk om ze te proberen maar zoek je eigen manier van werken dat is het best.

ik was zo lang bezig met typen dat ik je laatste antwoord had gemist

een couplet is vaak wat rustiger in de begeleiding en de lead krijgt de meeste aandacht en probeert te varieren dmv een improviastie of uitwerking van een motiefje
een refrein(ik dacht dat ze dat ook wel eens chorus noemden) daar is de begeleiding wat heftiger en is ook steeds hetzelfde, dwz er verandert bijna niets aan, een refrein heeft vaak de hook van een nummer
een bridge is eigenlijk gewoon een afwijking, het is geen couplet en geen refrein en je mag het daar helemaal zelf weten

vergeef mij mijn voorgaand kletsverhaal:stupid

Intro
verse1
bridge
chorus
verse 2
bridge
chorus
middle eight
verse 3
bridge
chorus
outro

De bridge verbind de verse met de chorus stel dat je een goeie verse en een chorus hebt,maar ze passen niet echt inelkaar stop je de bridge ertussen de bridge kan in feitte ook de hook wezen

0Y€

Hoe arrangeer ik?

1° -maak een structuur volgens de klassieke redevoering,

intro, plot, besluit, (vul dit naar smaak in*

de intro is de aankondiging, daar kan reeds iets inzitten dat ook in het tweede deel van het plot of in een scharnierstuk voorkomt.

het plot bestaat altijd uit twee delen (vraag-antwoord, mannelijk-vrouwelijk, coro-pregon enz......[een spitsvondig arrangeur weet er altijd een derde deel in te passen, maar begin maar met twee])

het besluit staat vast en kan alleen maar op een eindcadens eindigen ( V I of IV I ) [een besluit kan even lang zijn of alle andere delen samen en kan verwijzen naar alle voorgaande stukken maar moet als karakter een afsluitend geheel zijn van al het voorgaande]

2° -vul nu elk deel in met een eigen herkenbaar onderwerp (uw melodie of klank, sample, kreet, effect enz...)

een (echte) melodie, bestaat uit zinnen (net zoals hoe wij spreken) die gevormd worden door motieven die bestaan uit intervallen (afstand tussen twee tonen, samples, kreten, klanken) zoals wij letters gebruiken om woorden te vormen, en woorden om zinnen te maken.
het einde van een zin wordt gekenmerkt door een cadens [ons punt (.) of vraagteken (?)] een kadens is een interval die ons terug leidt van de spanning naar de ontspanning in het tonaal centrum (uw grondnoot, basissample, effect, kreet)

maak natuurlijk ook een tweede zin die elementen bevat van de eerste zin maar die bevestigend eindigt (dus in de tonica mocht je eerste zin in de dominant eindigen) [eindigen in de dominant geeft automatisch het verwachtingpatroon dat je het voorgaande gaat herhalen maar dan uiteindelijk gaat eindigen in de grondtoon]

nu zoek je DE herkenningsmelodie, sample, effect, gimmick, (bijvoorbeeld refrein). die staat overwegend in contrast (vraag-antwoord, mannelijk vrouwelijk enz..) met de eerste twee zinnen.

herhaal je tweede zin uit het eerste gedeelte (omdat die bevestigend eindigt, anders moet je wéér tweemaal die eerste zin herhalen) en je eerste gedeelte is (zou moeten) klaar (zijn).

wat nu?

we hebben: A, A', B, A(')

nu zijn er vele mogelijkheden:

-we herhalen
-we moduleren
-we improviseren
-we besluiten
-we maken een derde deel

indien we heralen zijn we verplicht een korte adempauze in te lassen (break) anders spelen we A driemaal achtereen

indien we moduleren zijn we verplicht dit in onze melodie aan te kondigen door een toon (sample, gimmick,) te spelen die niet in de toonaard voorkomt maar wel in de nieuwe waar we naartoe gaan

indien we improviseren breaken we in de laatste maat van de laatste A' (die adempauze) en spelen we een fantasierijkere melodie dan de gegeven melodie in de themas (dit kan op 1001 wijzen (naar smaak)

indien we besluiten hebben we een korte maar zeer krachtige compositie

indien we een derde deel inlassen (wat eigenlijk alleen maar zou mogen na een herhaling) moet de melodie dààrvan minstens even sterk zijn dan de refreinmelodie uit het eerste stuk OF moet naar een totaal nieuw bijpassend karakter gezocht worden dat analoog is aan DE INTRO én HET BESLUIT.

maak een besluit: vindt de bevestigende zin (sample, klank, kreet, gimmick) die al het voorgaande als evidentie laat overkomen, en probeer zeker in de tonica (grondtoon) te eindigen als je zeker wil zijn van uw betoog.

het is echter niet verboden uzelf in twijfel te trekken en te eindigen in de dominant (open vraag, einde) of met een bedrieglijke cadens (waarmee je ooit eens gemoduleerd bent (die noot die niet tot de toonaard behoorde).

- 3° maar hoe arrangeer je nu eigenlijk?

bekijk (in uw geval beluister) uw gegevens (melodieen, vragen antwoorden, samples, gimmicks, effecten) IN HUN STRUCTUUR

zoek de spanningsvelden op van uw bovenste noot (melodie) tegen over de grondnoot van het akkoord waarin zij zich bevinden in uw toonaard.

harmoniseer die noten verticaal naar beneden met de dichtsbijzijnde noten van dit akkoord tot wanneer je alle noten van dit akkoord 1 maal hebt (dit kan met 2, 3, 4, 5, klanken)

je kan natuurlijk ook juist deze noten vermijden maar dan ben je verplicht om op te vullen met de overige noten van DE TOONAARD (dus niet het akkoord) waarin ze zich bevinden. automatisch resulteert dit in een nieuwe kleur gevormd door 7, 9, 11, 13 klanken. dit klinkt heel dik dus gelieve hier niet mee te overdrijven, wil je je werkstuk hoorbaar en herkenbaar houden voor de luisteraar.

buiten harmonisatie zijn er ook een ganse waslijst van rimische effecten, motivische herhalingen (riffs), afbreken van catarsisen en opbouwen van climaxen, die je naar eigen smaak en kunde zal moeten invullen. al deze zaken gebeuren op hetzelfde systeem zoals reeds boven beschreven.

Ik (€£ §eÑoR M@mB0) zou zeggen:

hou het simpel!

Ook naar de muziekschool geweest zeker :D (of iets meer). Wel interessant om nog eens te lezen, hier heb je tenminste nog iets aan.

Origineel geplaatst door Toon
Ook naar de muziekschool geweest zeker :D (of iets meer). Wel interessant om nog eens te lezen, hier heb je tenminste nog iets aan.
Nou zeker wel! hahhha

UndErdOg BEDANKT!
€£ §eÑoR M@mB0 BEDANKT!

Dít zijn de zinvolle reacties waar ik zo van hou! :koffie: :W
Even mijn kijk op de zaak tot nu toe samengevat:
* Arrangeren is als een verhaaltje schrijven, maar dan met noten;

* Het is volgens mij ontzettend moeilijk.... als beschouwd wordt hoe weinig mensen hun gevoel in woorden kunnen uitdrukken, laat staan dan het uitdrukken van woorden in percussie en toonaarden uit te drukken, of zelfs het direct vertalen van gevoel in klanken;

* Dus als je een boeiend verhaal kunt verzinnen (iets wat ik ook nog moet leren :P) ... dan moet je dat in mijn geval, als je iets met muziek wil doen, dat eens proberen te vertalen in klanken dus als ik het goed begrijp...

Over de opbouw heb ik nu in ieder geval een stukje geleerd... geloof ik. Dan nu de volgende vraag.. :
* Wat maakt een verhaal in het algemeen boeiend, en wat maakt dus ook een muzikaal arrangement boeiend?

Tot besluit:
Ik ben zeker van plan om een gevoel in muzikale 'woorden' onder te brengen; Maar, vergelijkend, zie maar eens in een gewone redevoering alle luisteraars op je hand te krijgen... Met muziek is dit dus nog moeilijker (al lijkt mij ook weer dat niet iedere muziekluisteraar even kritisch is, dus wellicht is gevoel leggen in muziek makkelijker dan gevoel leggen in woorden?) --> "Hee een paradox".

Mijn speerpunt is dus INHOUD, maar het zal zeker nog een poos duren voordat ik iets met inhoud op papier kan zetten.
Een mooi citaat: "First you learn the instrument, then you learn the music, then you forget all that shit and just play" van Charlie Parker.
Ik denk dat ik de eerste fase grotendeels heb bereikt, en we (koninklijk meervoud) gaan aan de tweede punt werken, namelijk het leren van de muziek (en dus ook arrangeren). Dit refereerde weer naar de inleiding, en zou dus een passend besluit kunnen vormen? (want dan heb ik de verhaalvorm weer onder de knie):)

Alle nuttige en opbouwende aanvullingen op alle bovenstaande zijn altijd welkom!! Enig abstractieniveau is geen probleem. Goed bezig!

Origineel geplaatst door Roel

* Arrangeren is als een verhaaltje schrijven, maar dan met noten;

* Het is volgens mij ontzettend moeilijk.... als beschouwd wordt hoe weinig mensen hun gevoel in woorden kunnen uitdrukken, laat staan dan het uitdrukken van woorden in percussie en toonaarden uit te drukken, of zelfs het direct vertalen van gevoel in klanken;

* Dus als je een boeiend verhaal kunt verzinnen (iets wat ik ook nog moet leren :P) ... dan moet je dat in mijn geval, als je iets met muziek wil doen, dat eens proberen te vertalen in klanken dus als ik het goed begrijp...

Eeh nou eigenlijk is het de bedoeling dat het gewoon leuk klinkt 8o)

Even over je nieuwste vraag.. daar is gewoon geen antwoord op
Een verhaal wat de een heel leuk vindt, vindt een ander niks aan en omgekeerd. Om de verhalen-metafoor wat bij te sterken zou je kunnen zeggen dat een aantal leuke plotwendingen een verhaal boeiend houden zodat je niet precies weet wat er komt, maar als je te veel plotwendingen toe gaat passen dan wordt het een onsamenhangend zooitje.....

Hey dat klinkt eigenlijk best wel logisch.....:confused:

nouja tussen kunnen arrangeren en goed genoeg zijn om je fantasie om te zetten in een nummer zit een hoop hard werken
Wat is zelf overigens heb overgeslagen omdat ik liever gewoon muziek maak*D

Back