Hoe arrangeer ik een nummer (in het kort): (misschien dat je er wat mee kan)
Ik speel zelf zeer veel orgel/synthesizer
zie hier . zonder bladmuziek, dus komt het op improviseren aan. De muziek die ik speel heeft altijd een begin een doel en een eind. Dit gaat vanzelf.....
Tegenwoordig maak ik ook muziek via de pc en dat sort of stuff.
Hoe arrangeer ik nu een nummer wat duidelijk is , niet saai, en toch een iegen geluid heeft?
1. Ik vind ineens een pakkend of lekker klinkend melodietje met een aantal accoorden. Dit zal jij ook wel kunnen toch???
2. Ik ga eens met de geluiden daarbij klooien en kom tot iets waarvan ik zeg. HEEE...hier gaan we wat van maken. De basis melodie is gelegd. Ofwel!!!!!! De kern van mijn muziekje is klaar. Dit zal dus steeds terugkomen in mijn mijn muziekje
3. Dan ga ik kijken op wleke manier ik dit kleine stukje melodie ga aankleden. Wat voor ritme, wat voor geluidjes effecten wil ik erbij? (lees: proberen proberen proberen)
4. Als ik dat een beetje weet. Ga ik droog inspelen en opnenem, sequencers mee draaien, zodat ik alle geluiden bij elkaar hoor, en de meleodie steeds hoor terug komen.
5. Door hier naar te luisteren probeer ik een sfeer te scheppen in mijn hoofd, zodat ik weet waar ik in het refrein naar toe wil. Wil ik droevig, blij, ultra...enz in het refrijn. Ik vind dit een heel belangrijk aspect in een arrangement. Want een refrein geeft meestal aan wat je nu eigenljik wil zeggen met je nummer (puur gevoel dus).
Mijn refreinen zijn meestal op een andere toonhoogte. andere melodie, maaaar wel passend bij wat ik al had.
6. oke, ik heb me refreintje te pakken. Vraag???? welke geluiden van de hoofd melodie neem ik mee in mijn refrein. Dus welke sfeer elementen neem ik mee. Of wil ik met mijn refrein iets heel anders gaan zeggen??? Als je dit weet dan komet stap 7
7. Neem je voorlopige track op, melodie en refrein. In een aantal verschillende volgordes, met verschillende geluiden enz..
Nu komt het aan op kennis van je apparatuur, en in hoeverre jij bij machte bent om er echt iets van te maken. Deze vraag is neit te beantworoden. Want iedereen kent wel een aantal truukjes in de muziek. Weet je die leuk en origineel toe te passen?!?! beters, zoniet, luister goed naar anderen. en vind ze uit.
PS: Ik heb verstand (

ahum) van harmonische muziek. Hierbij weet ik hoe je van de ene accord naar de andere kunt toe spelen, op een droevige manier, blije manier, afwachtende manier, enz........ ritmes zijn mijn zakke punt bijvoorbeeld. Is dus erg goed luisteren. Leer bijvoorbeeld, welke snelheden er in bepaalde nummers worden gebruikt. Welk soort klaknen daarbij naar voren komen. Als je dit in de gaten hebt ben je weer een stap verder.
misscien dat je erwat mee kan?