Cylon EMS Vocoder 2000 vs Eiosis ELS Vocoder VST contest

janec

Stamgast
Ben maar eens gaan stoeien met de Eiosis ELS Vocoder! Wat een geweldige plugin :-) Ik had hem al geruime tijd in mijn cubase 4 (Mac OSX) VST lijst staan. Zoals je misschien al weet ben ik al tijden op zoek naar de EMS Vocoder 2000 (hardware) aan het zoeken. Helaas heb ik nog niets gevonden. EMS Rehberg reageert niet eens (meer) op mailtjes. Misschien istie op vakantie.

Zie: http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=135425

Nu leek het me een leuk idee (geboren tijdens het stoeien met de ELS) om eens een gouwe ouwe te reproduceren qua geluid:

De Battlestar Galactica Cylon Centurion stem! Er wordt veel over geluld op fora en fansites over de hele wereld. Sommigen zijn het niet eens over de origine van het effect destijds. De een zegt "het is een Sennheiser vocoder" de andere is overtuigd dat het een EMS vocoder is.

Ik ben er stellig van overtuigd dat het een EMS versie is. Of het nou de EMS 5000 of 2000 is ... maakt niet uit.

Ik ben al aardig op weg met het reproduceren en er schort nogal wat aan mijn versie(s), teveel noise, timbre en slew zijn niet goed. Mocht je het leuk vinden om met mij te zoeken naar dat ene bepaalde geluid doe dan mee! Ik heb een preset aangemaakt in de Eiosis ELS Vocoder 1.6 plugin die je kan vinden als bijlage. Deze kan je laden in jouw versie van je ELS Vocoder plugin.

Laat me weten wat je van mijn preset vind en verbeter em als je kan ;-)

Bijlagen:
Janec-ELS-Vocoder-Cylon-Probeersel = Mijn resultaat na het stoeien ;-)
Janec-ELS-Vocoder-Cylon-Origineel = Zo klonken de ECHTE Cylons
Janec-ELS-Vocoder-Cylon-Bank = Mijn preset voor Eiosis ELS Vocoder
Janec-ELS-Vocoder-Cylon-Stem = De stem van een EMS medewerker gebruikt voor dit project

Attachments

• Janec-ELS-Vocoder-Cylon-Bank.zip
    3 KB · Bekeken: 207
  • Janec-ELS-Vocoder-Cylon-Probeersel.mp3
    941,3 KB · Bekeken: 188
  • Janec-ELS-Vocoder-Cylon-Origineel.mp3
    379,2 KB · Bekeken: 191
  • Janec-ELS-Vocoder-Cylon-Stem.mp3
    519,4 KB · Bekeken: 197
Ik vind de voorbeelden erg ok ! :okdan:

In mijn beleving zou het nog iets overtuigender zijn met een gate erachter, zodat de woorden worden benadrukt.

Gelijk even die plug proberen.. :walker:

Edit: 220 euro is niet perse te duur, maar wel boven mijn budget, jammer genoeg.

Hey Snitch, bedankt voor het compliment! ;-) 220 euro is idd wel ff een uitgave ... ben blij dat ik hem toen aangeschaft heb. Goede tip btw over een gate. Ga er, wanneer ik tijd heb, meteen mee aan de slag.

De Cylon voice hoeft niet perse nagebootst te worden met de ELS Vocoder! Mocht je tips, truukjes, advies hebben over een andere oplossing, hoor ik dat graag!

groetjes!

Hallo Janec,
In de bijgevoegde afbeelding vind je naast elkaar twee sonogrammen. (een sonogram is een tijd-frequentie-analyse van een geluid; hoe luider een boventoon klinkt des te helderder die wordt afgebeeld)
Het linkse sonogram is van Janec-ELS-Vocoder-Cylon-Stem.mp3,
het rechtse van Janec-ELS-Vocoder-Cylon-Probeersel.mp3.

Wat het meest opvalt in beide sonogrammen is dat dat ze "smalbandig" zijn: boven 3500 Hz "gebeurt niks", daar zit geen enkele boventoon meer. In principe is dat in dit geval geen ramp, want het gaat om spraak, en de belangrijkste informatie van een spraaksignaal zit daar onder (als dat niet zo zou zijn, dan kon je simpelweg niet verstaan wat "stem" zegt). Maar bij muziek hoor je natuurlijk ook graag hoge tonen.

Verder valt op dat het sonogram van Probeersel een zeer heldere zone heeft rond 1200 Hz. Dat betekent dat de bovenstaande diagnose van klankendokter 6 trak juist is: er is sprake van een duidelijke versterking in het gebied rond 1200 Hz, zo'n versterkt gebied heet een "resonantie".

Als je oog voor detail hebt, dan zie je in het Stem-sonogram heldere, vrij scherp omlijnde lijntjes die afwisselend een beetje naar boven en naar beneden lopen. Dat op en neer gaan is de stembuiging: je stembanden produceren bij het spreken geen toon met constante toonhoogte, maar een met allerlei subtiele variaties. Lettergrepen die je wilt beklemtonen krijgen een hogere toonhoogte dan onbeklemtoonde woorden. In het Limburgse dialect zijn die variaties wat duidelijker te horen (dat is de bekende "zangerigheid" van het Limburgs). Dergelijke toonhoogteschommelingen kun je in een sonogram altijd gemakkelijk zien.

Vergelijk je ze met de lijntjes in het sonogram van Probeersel, dan valt op dat ze daar wat waziger zijn. Dit verschijnsel noemen we "uitsmering in het frequentiedomein". Waarom dat zo heet? Als je heel goed kijkt dan zie je dat die wazigheid alleen in verticale richting (= frequentie) loopt en niet horizontaal (= tijd). Een mogelijke oorzaak van frequentie-uitsmering is amplitudemodulatie.

Wil je je vocoder beter aan de tand voelen? Vervang dan het spraaksignaal door zuiver pulsen (als je die kunt maken...) Je kunt dan de werking van de vocoder gemakkelijker analyseren, omdat een puls een heel mooi en simpel spectrum heeft: een horizontale rechte lijn. Dat betekent dat het outputsignaal van je vocoder dan niets anders kan zijn dan de eigenschappen van de vocoder zelf!

Attachments

• Sonogram Janec-ELS-Vocoder-Cylon-Probeersel2.jpg
    Sonogram Janec-ELS-Vocoder-Cylon-Probeersel2.jpg
    40,2 KB · Bekeken: 169
Laatst gewijzigd:
Alweer een flinke tijd verder (en na heel wat experimentjes) ben ik gekomen tot de Cylon setup waarvan ik denk dat het compleet is. In deze documentaire probeer ik in het engels ... met ontzettend nederlands accent ;-) ... mijn Cylon setup uit te leggen. Het heeft veel tijd, arbeid en geld gekost ... maar ben hartstikke trots op het resultaat. Op Youtube zelf is de HD versie te bekijken. Veel kijkplezier!

Alweer een flinke tijd verder (en na heel wat experimentjes) ben ik gekomen tot de Cylon setup waarvan ik denk dat het compleet is. In deze documentaire probeer ik in het engels ... met ontzettend nederlands accent ;-) ... mijn Cylon setup uit te leggen. Het heeft veel tijd, arbeid en geld gekost ... maar ben hartstikke trots op het resultaat. Op Youtube zelf is de HD versie te bekijken. Veel kijkplezier!

The Secret Signal of Excitation - YouTube

Holy crap! Wat een werk man. En wat een geweldige visuals! Top! :halleluja

Bizar.....petje af.

Stuur matrixsynth ff een mailtje....dit verdient meer views.

Misschien iets voor IDFA? :) IFFR is net achter de rug helaas :-P

Dat zijn clones idd, maar met cy er voor is het cirkeltje weer rond toch?

Heel gaaf hoor. Erg tof gedaan.

Ik vraag me alleen af of er geen compressor in het proces heeft gezeten. Als ik het originele (oorspronkelijke opnames van de Cylons) beluister dan klinkt het einde van elke zin perfect. In het resultaat op 13:43 hoor je dat de zinnen aan het einde bijna onverstaanbaar zijn of iig afzwakken.

Door de carrier enigszins te compressen krijg je een meer evenredig signaal. Maar ik kan het mis hebben. Ik heb me er niet heel erg in verdiept.

Maar puik werk hoor! Mijn complimenten.

Ik maak best veel gebruikt van vocoders (heb een Synton 222, Roland SVC350, Korg VC10 en een Electro Harmonix Vocoder). Zelf gooi ik eigenlijk altijd een compressor in het signaalpad. Vaak achter de microfoon en achter de synth.

Back