Nieuwe 'grote' mixer

Dus een samenvatting voor beter geluid : een mega-tafel die amper in huis past is beter, semi pro klinkt rommelig.

ik denk dat je met 1500 euro een beetje in de onderkant van de 'grotere' mixers blijft hangen. de volgende tranche zit rond de 2000-4500 en dan 5000-10000. daarna wordt het een grote sprong naar een oude ssl 4k ofzo.

praat eens met tim jones van studiosystems in engeland. hij heeft over het algemeen erg zinnig advies.

En ik ben degene die de Ghost een semi pro tafel noemt... en dat is het ook. Beetje een wannabe pro studio console. Dan zou ik zoeken naar een Sapphyre, 3200 of 2400 serie
En zo is 't ook.. heb 'm ook staan de ghost, ben zelf nieteens 'pro' bezig en zal nooit claimen dat ik dat ben.

De ghost doet voor mij precies wat-ie moet doen en ben er erg blij mee. Als je zoals d.c. al zegt met een echte pro-tafel hebt gewerkt dan heb je iig een vergelijking cq nieuw eikpunt, dan kan ik me voorstellen dat je de ghost (plots) een semi-pro tafel vind.

Het zegt iig niet veel over de resultaten die je ermee kan boeken hit-technisch gezien, ik zou persoonlijk nooit verwachten dat er uit mijn studio een nummer komt met een sound die 100% af is en zo de ether in kan... als een nr echt goed is en mensen geloven in 't materiaal (en ik heb wat centjes wellicht over om te investeren) dan gaan er deuren open van top-studio's waar wél die dikke tafel staat, en meer.

De ghost zie ik danook nieteens als een compromis, maar als een luxe manier om m'n geluiden te mengen.. het had ook e.o.a. behringer / inkel / samick kunnen zijn, heb ik ook gehad.. maakte er niet minder muziek door.

Heb niet veel verstand van mengerds maar zal ik eens iets raars zeggen?

Midas Venice. Die vallen tweedehands wel in jouw prijsklasse. Zijn live tafels maar wel goed!

Dus een samenvatting voor beter geluid : een mega-tafel die amper in huis past is beter, semi pro klinkt rommelig.

Beetje kort door de bocht. Ik zeg niet dat semi pro rommelig klinkt... ik zeg dat over Mackie. En groot hoeft een pro tafel ook niet te zijn. Zijn zat API, SSL, Neve tafels die niet groot zijn maar wel groot klinken.

Het is ook maar waar je voor kiest... Ik weet alleen wel dat er nogal verschil in kwaliteit is. Wanneer je goede audio kwaliteit wil dan kan je beter niet voor budgetmixers gaan. En natuurlijk zijn er op een Ghost, Berry etc, etc prima mixen te maken. Je merkt alleen het verschil wanneer je hetzelfde op een protafel gaat doen dat het allemaal een stuk makkelijker gaat en beter klinkt. Ik was bijv op de mackie tafels ik weet niet hoelang bezig om m'n laag goed te krijgen en dan nog was het een compromis, de tafel kon het gewoon niet. Op de Soundtracs was het in 2 minuten gepiept.

Soundtracs ! Bijv mr-series. Blijf uit de buurt van de spirits etc. De soundcraft ghost was altijd een leuke tafel omdat hij in die prijsklasse de beste was, maar bijv de soundtracs mr is kwalitatief een superieure tafel met goeie eq's. Wel hard insturen!

Pfoe, het wordt er niet makkelijker op...

Veel tegensprekende berichten...

In welke categorie vallen de Tascam M2524 en de Tascam M3700?

En speciefiek voor de M2524... ik lees in de handleiding dat er ook inserts op de bus zitten, alleen vind ik die nergens terug op plaatjes oid, betekent dit dat ik dan de group-outputs als inserts dien te gebruiken en ze dan laten 'returnen' op kanalen van de mixer?

De M3500 en M3700 zijn zeer goede tafels die gebouwd zijn als een tank. Klankmatig zijn ze anders (niet beter of slechter) dan b.v. een Ghost. Blijft vaak toch ook een beetje een persoonlijk voorkeur.
Ik heb zelf nooit met een M2524 gewerkt dus vergelijk kan ik niet maken, maar de M3X00 zaten een stuk hoger gepositioneerd. Zo was een 32 kanaals M3700 volgens mij zo rond de 40.000 gulden.

Ik heb zowel een 3500 gehad als nu nog een 3700 en heb momenteel ook nog een Soundtracs MRX.

Uiteindelijk gaat de M3700 bij mij weg. Ik vind het wel een betere tafel als b.v. de Soundtracs MRX, (ook visueel gezien trouwens). Maar voor mij is de MRX wat praktischer (wat minder diep en uiteindelijk in mijn uitvoering ook meer kanalen.

De M3x00 series zijn bijvoorbeeld nog modulair opgebouwd. Is niet per definitie beter maar daar is dan in ieder geval niet op bezuinigd. De manier van bouwen zoals de Ghost en ander soundcraft - spirits waarbij 1 PCB gebruikt wordt heeft duidelijk een cost-effective reden.

Ook dit heeft trouwens dan ook wel weer voordelen.

Maar als ik hem kwijt zou kunnen dan zou mijn persoonlijk voorkeur vaan een M3700 uitgaan boven een Ghost of Mackie.

Hou er trouwens ook rekening mee dat een M3500 of M3700 wel minimaal 20 jaar oud zijn. Een Ghost zal denk ik tussen de 10 en 15 slingeren. Mijn 3500 was toen ik hem wegdeed nog in een zeer goede staat (op dat moment een jaar of 18), geen krakende faders of pots. Mijn M3700 begin je de ouderdom hier en daar wel te merken.

Ben met hetzelfde onderzoek bezig Barn and I feel your pain lol. Velen spreken mekaar tegen, er is slechts een grote consensus en dat is dat de summing van Mackie berestront blijkt te zijn (wat ik weer bizar vind gezien dit vroeger (10 jaar terug) toch wel een referentie was in het amateur en semi-pro segment).
Meeste mensen zijn blijkbaar wel te spreken over de 2ehands Soundtracs (Topaz) en de Tascams (Mxxxx), daarna gaat het budgettair hard omhoog...

Gezien jij ook een Detroit fan bent, enige weet wat die gasten allemaal gebruik(t)en ?

Hier hetzelfde dillema, alleen is mijn ruimte beperkter. Als ik plek had was een Dayner een mooie flexibele optie.

Heb maximale breedte van ongeveer 1.20, voor een 16/24 kanaals 8-bus mixer, liefst met flink wat aux met send EN returns(tot 12 stuks...). Ga daar maar eens aanstaan :(

Heb maximale breedte van ongeveer 1.20, voor een 16/24 kanaals 8-bus mixer, liefst met flink wat aux met send EN returns(tot 12 stuks...). Ga daar maar eens aanstaan :(

Ik ben bang dat je wat jouw wensen betreft niet gaat slagen omdat ze strijdig zijn.
Veel sends en returns zitten alleen op (hele) grote tafels.
Ik werk zelf op een Soundtracs Topaz 24ch en die heeft 6 sends, waarvan je er per kanaal niet meer dan 3 of 4 gelijktijdig kunt gebruiken. En ook maar 4 stereo returns. Voor meer returns moet je dan weer kanalen offeren of een submixer/rackmixer in moet zetten. Meer dan zeg eens 6 sends/return vind je volgens mij pas op tafels vanaf 56ch.

Veel succes met jullie keuze/zoektocht.

Een Dayner is volgens mij beter uitgerust, maar past gewoon niet in mn studio. Een Venice was een plan, maar 8-bus is wel echt heel belangrijk. Mischien gewoon maar mn effectbakken splitten en 1 digitaal op de bussen via mn geluidskaart en 1 via aux op mn mixer.

Is een GS3 van A&H aan te raden? Of is Soundcraft echt een slag beter?

Is een GS3 van A&H aan te raden? Of is Soundcraft echt een slag beter?

GS3 heb ik ook bekeken en best wel wat mensen tevreden van MET de melding dat deze een zeer specifieke sound heeft waar je ofwel voor of tegen bent. Tja, daar sta je dan weer :okdan:

Gedoe hoor, ik zou het liefst ook gewoon zonder mixer werken(mn geluidskaart heeft een 80-bits mixer intern) maar vooral voor mn 808 en 909 werkt dat gewoonweg niet. Die moeten echt los uitgemixt en dan is 8 in echt teveel 1 drumbak tegelijk.

GS3 ziet er goed uit, volgens mij in verhouding redelijk compact en de 24-kanaals is 8-bus?

Gedoe hoor, ik zou het liefst ook gewoon zonder mixer werken(mn geluidskaart heeft een 80-bits mixer intern) maar vooral voor mn 808 en 909 werkt dat gewoonweg niet. Die moeten echt los uitgemixt en dan is 8 in echt teveel 1 drumbak tegelijk.

Maar wat dacht je dan van een MOTU 2408 MK3. Of 2 stuks daarvan. Dan heb je 24 (of dus achtenveertig) inputs en je bent totaal geen ruimte kwijt, geen gedonder met uitvallende kanalen/krakende pots e.d.
Je hebt wel 2 PCIe slots nodig voor de bijbehorende kaarten, en dus ook geen laptop.

Ik zit op een iMac(firewire) dus dan moet ik die ook vervangen. En Motu is kwalitatief een flinke stap terug van mn Metric. Een tweede metric is evt een optie, maar een mixer is beter(flexibeler) denk ik.

Stond een Metric 2882 op de marktplaats voor 1500, niet goedkoop maar je ziet ze niet vaak tweedehands(en dat zegt genoeg ;) )

@nerve - Ik weet dat Mills vroegah op een Mackie werkte... maar zal nu wel een dikke tafel hebben. Verder boeit het me eerlijk gezegd niet...

Back