Geluidsvorming bij Time Stretching LOGIC Pro 9

Jacquelien

Stamgast
Hallo Forumvrienden,

Wanneer ik een audiofile (.wav) sneller of langzamer probeer te maken in Logic Pro 9 krijg ik iedere keer geluidsvervorming. Echt heel irritant. Ik heb al van alles geprobeerd m.b.t timstretching / algoritme: "Universeel, Complex, Percussie", het resultaat is gewoon jammerlijk. De Legacy's van Version 5 zijn nog slechter.

Het gaat maar om minimale veranderingen van tempi, maar het probleem blijft bestaan.

Ik wil het bewust niet pitchen, toonsoort moet blijven zoals ik het vanaf de oorspronkelijke CD heb ingevoerd.

Iemand een idee wat ik misschien fout doe en hoe dit op te lossen is? :?;{

welke manier van timestretching gebruik je? wat doe je precies, want je kan met logic toch gewoon; control of option of command (weet t f niet) iig 1 van die 3 ingedrukt houden en de file groter of kleiner verslepen naar daar waar jij wilt. Zou er nauwelijks vervorming moeten zijn.
Volgens mij zoek je deze timestretch. grtz

Hai,

Ben niet zo bekend met Logic, maar volgens mij moet daarin een fatsoenlijke time-stretch wel te maken zijn. Misschien bij algemene instellingen kijken of daar een basisinstelling aan te geven is.

Of uitbesteden, als je precies weet hoeveel sneller de file moet, doet Audacity een goede job met snelheden en pitches. Daarna in je project invoeren, en zou moeten werken.

succes.

welke manier van timestretching gebruik je? wat doe je precies, want je kan met logic toch gewoon; control of option of command (weet t f niet) iig 1 van die 3 ingedrukt houden en de file groter of kleiner verslepen naar daar waar jij wilt. Zou er nauwelijks vervorming moeten zijn.
Volgens mij zoek je deze timestretch. grtz

Ja dat kan, mij is opgevallen dat deze manier van timestretching niet zo best klinkt.

Beter kun je de audiotrack in flex-mode zetten en dan je algoritme kiezen; monophonic, polyphonic enz...
Speel met je tempo en de audiotrack gaat gelijk mee.

Oké! Subgroover, dank je wel, ik ga het proberen. Ik laat je weten of het gelukt is.

En Relexted, jouw manier heb ik ook al geprobeerd, maar dat helpt niet.

En Searcheon, dank voor je antwoord, maar uitbesteden komt bij mij "nicht im Frage". Dat zou heel misschien een allerlaatste redmiddel zijn.

Tot later.

Berichtje voor Subgroover,

Ik dacht dat ik je had begrepen, maar waarschijnlijk doe ik het nog niet goed. Het klinkt nog niet goed.
Dit heb ik gedaan (even stap voor stap):

1. Nieuw project geopend met lege Template,
2. Audiotrack ingevoegd via 'Import Audio File',
3. De knop "Flex"aangeklikt,
4. Toen naar 'Audio' in het menuutje gegaan, en het algoritme op 'Complex' ingesteld,
5. Toen Alt ingedrukt gehouden en rechtsonder Audiofile met de muis ietsjes verschoven om het tempo op te voeren. Het gaat eigenlijk maar om 5 BPM.

Toen wachten op de Sampleberekeningen

6. Daarna afspelen en toen klonk het nog steeds vervormd/hakkerig.

Dit heb ik ook geprobeerd met het algoritme op 'universeel' en 'percussive', het maakte weinig uit.

Daarna heb ik bovenstaand proces opnieuw herhaald tot en met stap 4 en geprobeerd in de "Global Tracks" met de tempolijn op en neer te schuiven, maar dat haalde niets uit.

Waarschijnlijk heb ik je verkeerd begrepen. Ben je bereid om het me per stap uit te leggen?

Alvast heel erg bedankt, je zou me enorm helpen!

Je haalt nu een paar dingen door elkaar.
Je hoeft namelijk niet te wachten op sampleberekeningen, Logic 9 kan namelijk realtime stretchen.

Inderdaad flex aanzetten.
Je moet nu niet zijn bij de timestretching algoritmes (complex / percussive enz...) neeeej.

Kijk links waar je "Off" ziet staan.
Zet hem daar op Monophonic of Polyphonic, of slicing (even proberen welke het beste klinkt).
Verander je songtempo en tadaaa!

Je ziet nu dat je audiotrack oranje gekleurd is, dit betekent dat Logic hem realtime op een ander tempo afspeelt.

Het is natuurlijk wel handig om te weten wat je originele songtempo is, zodat je precies weet hoeveel BPM je hem sneller kunt laten gaan.

van hoeveel bpm naar hoeveel bpm wil je gaan?
als er 5 bpm verschil in zit hoor je dat amper, en als je van 60 bpm naar 125 wilt gaan, dan heb je ook met de flex tool een probleem heur...

ik gebruik altijd timestretch optie, en dan vul ik in hoeveel bars ie moet zijn, hoef je ook niet te klooin met aantal bpms...

van hoeveel bpm naar hoeveel bpm wil je gaan?
als er 5 bpm verschil in zit hoor je dat amper, en als je van 60 bpm naar 125 wilt gaan, dan heb je ook met de flex tool een probleem heur...

Het gaat eigenlijk maar om 5 BPM.

:mega:

5 BPM is natuurlijk relatief, want van 50 naar 55 bpm is uiteraard een groter tempoverschil dan van 180 naar 185 bpm.

Maar over het algemeen gesproken moet 5 bpm geen enkel probleem zijn voor Logic.
Tuurlijk hoor je altijd wel iets van artefacts, maar het valt over het algemeen wel mee.

ha, ik las er overheen..

Ik heb het vermoeden dat het een langer en druk stukje audio is vol met vocals, klopt dat Jaquelien?
het enige wat ik stretchte waren loops, en dan van max 8 beats/2 bars. Nog nooit echt irritante dingen gehoord. T zal ook echt wel uitmaken wat je stretcht. een stem hoor je eerder dan 2 claps en een tom.

succ6!

Dank je wel Subgroover. Ik heb het geprobeerd zoals jij aangaf. Het klinkt inderdaad een stuk beter, maar nog niet helemaal zonder oneffenheden. Ik vind het erg aardig van je dat je me even op weg hebt geholpen want ik heb nog niet zoveel ervaring. Maar dat had je vast al in de gaten.

Het heeft misschien idd te maken met het feit dat het om een volledige audiotrack gaat met brede en complexe harmonieën, zoals Rubbah ook al vermoedde.

Ik vraag me dan ook sterk af of het überhaupt mogelijk is een tempoverandering van een complexe track 'glad' te krijgen in Logic Pro 9. Iemand met veel ervaring krijgt het vast voor elkaar, maar ik (nog) niet.

Met de korte loops is het idd geen probleem en klinkt het al snel goed.

Je zou idd zeggen dat 5 BPM nauwelijks hoorbaar is, maar toch is het een heel verschil als je 90 BPM verhoogt naar 95. Vooral als het moet passen bij videobeelden.

Tuurlijk hoor je altijd wel iets van artefacts, maar het valt over het algemeen wel mee.

Ja! die 'artefacts' zijn razend irritant. Kan een reden zijn om de computer geforceerd af te sluiten en de volgende dag (na afkoeling) weer verder te gaan.
Helaas hoor ik alle oneffenheden die je maar kunt verzinnen. Van flageoletten tot de zachtste disharmonieën in een complexe compositie. Ook hele hoge pieptonen die een normaal mens niet kan horen, hoor ik. Je zou misschien zeggen; 'nou dat is toch super, dan heb je een goed gehoor', dat klopt, maar het is ook heel irritant. Daardoor ben je nooit tevreden en wordt je, als je niet oppast, het slachtoffer van je eigen perfectionisme, oftewel 'miereneukerij'.

Haha, heel herkenbaar ja.
Post eens een voorbeeldje van wat je gedaan hebt, want ik ben wel benieuwd naar wat jij nu ervaart als storende oneffenheden.

Ik vind de timestretch van Logic ook niet echt geweldig. Ook in minder complexe files hoor je van alles. Ik gebruik time stretch hoofdzakelijk voor losse vocal tracks en percussie. Maar hoor altijd wel wat erin. Ik doe het altijd in melodyne en importeer de gestretchte file daarna in logic, klinkt een stuk beter.

Hoi Subwoofer,

Ik zal een stukje posten van wat ik gedaan heb, weet niet of het vandaag nog lukt, maar doe het zsm. Zit nu aan een andere computer en ben niet thuis.

Hoi Subwoofer,

Ik heb besloten geen Mp3 te posten. Ik heb nog niets in mijn repertoire wat ik aan jan en alleman wil laten horen. Gewoon niet goed genoeg. Hoop dat je het begrijpt.

Goeie uitvoering van Philippe Herreweghe

Ik ken het!!! Ja, dat is ook mooi. Vooral tijdens zo'n dance festival imponeert die muziek geweldig. Ik zou het thuis niet zo gauw draaien hoor. Daarvoor is het te 'machtig'.

Back