Logic 9 vs Ableton 9

even een citaat van een plugin developer over AU vs VST

"AND FINALLY: This is only semi-related. I've lately noticed a lot of people that use Live as their main DAW, and don't have Logic at all, who use the AU instead of the VST. All our recent products are built using Sonic Charge's Symbiosis compatibility layer, and the AU is just a VST with an extra layer of crap on top to make it act like an AU. With commercial plug-ins, it is very rare for the plug to be a true AU. Almost all commercial plugs use some sort of compatibility layer or wrapper to create the AU, and you are nearly always better off using the VST, given the choice between the two.

I imagine that the reasoning behind using an AU in Live is that people think "well, I'm on an Apple. The AU must be better!!!" This is false. The AU is never better. Ever. You might like the preset mechanism more, but as far as Live's presets go, this is a transparent experience to the user, and thus moot. The only reason you'd have for using an AU in Live is if you want to make presets there and then use them in Logic or DP, or vice-versa. If you don't do this, use the VST.
"

Hieruit moet ik afleiden dat ik beter geen logic aanschaf omdat deze enkel au kan draaien maar vst is toch beter? Heb ik het juist of niet ? :P

nou ja leid er uit af wat je wilt, ik heb vroeger met veel plezier logic gebruikt tot versie 5.5 op pc. Toen dat niet verder werd door ontwikkelt ben ik rond versie 4 van ableton live daarop overgegaan. Ben nu dus al jaren een ableton gebruiker en zou echt niet meer terug willen. Ik draai inmiddels ook al jaren op mac, maar dat terzijde. Ik heb laatst nog wel een poging gewaagd aan logic 9, maar kan echt niet wennen aan die workflow, vind het helemaal niks [subjectief].

Ableton kan tenminste wel met AU en VST overweg, logic kan dat niet. En wat ik er zelf over lees is VST beter.

In live 9 suite krijg je straks ook max for live er bij, en das toch wel supergaaf :)

ik gebruik logic sinds 4.7 op OS9 Op zich prima all round pakket met zeer sterke basis set plug-ins. Goed voor muziek maken, sound design en post-productie.

sinds 2 jaar Live Suite die voor mij echt een stuk sneller en vriendelijker werkt voor electronisch compositie. Heeft een mooie set basis muzikale plug-ins zal best lekker zijn voor sound-design, maar niet voor audio-post.

sinds een paar weken protools die nu al superieur aanvoelt qua audio editing en opname.

Logic vind ik de stevige all-rounder die echter door zowel Live als Pro-Tools wordt overschaduwt in bepaalde gebieden. Ik gebruik Logic nu nog alleen voor (steeds minder) audio-post en tracking op lokatie (geen dongle) Maar het zal niet lang meer duren.

Kortom. prima software allebei. ligt een beetje aan wat voor muziek je maakt en welke workflow bij je past.

Je kan misschien ook eens proberen te werken in garage band (het kleine zusje van Logic) als die workflow iets voor jou is zou ik misschien toch voor logic gaan vind je dat helemaal niet jouw ding dan raad ik je aan voor ableton live te kiezen.

Goed dat je het zegt :)
Hier heb ik overigens ook al met gewerkt, de manier van werken zit (denk ik) goed.
Maar doordat deze zeer beperkt is kan ik niet echt goed beoordelen voor logic.

Laatst gewijzigd:
Ableton kan tenminste wel met AU en VST overweg, logic kan dat niet. En wat ik er zelf over lees is VST beter.

In live 9 suite krijg je straks ook max for live er bij, en das toch wel supergaaf :)

Kan je het gebruik van vst in logic niet omzeilen met een programma?
En voor de duidelijkheid live 9 suite staat niet op mijn lijstje :P
Want deze kost 374 euro voor mij.. En aangezien ik al komplete 8 heb is er niet echt uitbreiding op gebied van instrument plugins nodig.
Ik heb enkel een goede daw nodig met goede effect plugins en mix mogelijkheden.

En tenslotte, weet er iemand het verschil in CPU gebruik van Logic en Ableton?
Want deze is ook heel belangrijk voor mij. :)

Hieruit moet ik afleiden dat ik beter geen logic aanschaf omdat deze enkel au kan draaien maar vst is toch beter? Heb ik het juist of niet ? :P

Niet helemaal. Logic komt met z'n eigen software instruments (een stuk of 10) en plugin's (heel erg veel). Ik ga er vanuit dat dat echte AU's zijn. Daarnaast kun je AU's gebruiken van andere makers. Dit zijn dus vaak VST's in een AU wrapper. Met die laatste heb ik geen ervaring, want ik heb m'n handen vol aan wat Logic zelf allemaal biedt.

Wat de verschillen in workflow tussen Live en Logic betreft: Live werkt veel makkelijker met loops. Het is er helemaal op gebaseerd. Het voelt voor mij meer als een DJ-insteek. In Logic zijn loops een afterthought. Logic heeft een mentaal model van een meersporenrecorder, en ondersteunt wat meer het denken als een klassieke componist. Dat model zit zo ook in GarageBand. Dus als je daar makkelijk mee werkt, dan zal Logic ook wel lukken.

Aan de andere kant, GarageBand gebruikt waarschijnlijk intern de "Logic-engine", en is aan de buitenkant helemaal herontworpen voor toegankelijkheid. Met Logic kun je tracks als een kerncentrale maken, als je maar eerst de jarenlange opleiding doorloopt. Logic is best ontoegankelijk en heeft een flinke leercurve. Ik heb zelf veel gehad aan het Logic boek uit de Apple Pro Training Series (dat was wel voordat YouTube bestond ;-).

Nope... de Logic instruments zijn helemaal geen plugins, die zijn iets natives in Logic. Het hele verhaal van AU vs. VST is in mijn ogen altijd wat overtrokken geweest, tenzij je een poweruser to the extreme bent zul je weining merken van de verschillen. Ik heb met plugins net zoveel issues met AU als VST.

Ik gebruik al jarenlang beide paketten, ik moet zeggen dat ik persoonlijk vaak voor songstructuren de lineaire Logic timeline fijner vind dan die in Live, maar je Live heeft dan wel weer Max for Live. Wat voor mij persoonlijk de reden is om (nog) bij Logic te blijven is dat de note editor gewoon superieur is aan die van Live, hoewel nu met Live 9 er eindelijk zaken zoals note transformation in komen, iets wat Logic volgens mij al een eeuwigheid had. Dat samen met horizontale timeline en de vele goede effecten en instruments die meekomen is het persoonlijk wel logic voor mij.

Beide tools hebben trouwens wel nog steeds hun nukken met hun MIDI implementatie (de MIDI clock van Logic zuigt!)

KJ

Niet helemaal. Logic komt met z'n eigen software instruments (een stuk of 10) en plugin's (heel erg veel). Ik ga er vanuit dat dat echte AU's zijn. Daarnaast kun je AU's gebruiken van andere makers. Dit zijn dus vaak VST's in een AU wrapper. Met die laatste heb ik geen ervaring, want ik heb m'n handen vol aan wat Logic zelf allemaal biedt.

Wat de verschillen in workflow tussen Live en Logic betreft: Live werkt veel makkelijker met loops. Het is er helemaal op gebaseerd. Het voelt voor mij meer als een DJ-insteek. In Logic zijn loops een afterthought. Logic heeft een mentaal model van een meersporenrecorder, en ondersteunt wat meer het denken als een klassieke componist. Dat model zit zo ook in GarageBand. Dus als je daar makkelijk mee werkt, dan zal Logic ook wel lukken.

Aan de andere kant, GarageBand gebruikt waarschijnlijk intern de "Logic-engine", en is aan de buitenkant helemaal herontworpen voor toegankelijkheid. Met Logic kun je tracks als een kerncentrale maken, als je maar eerst de jarenlange opleiding doorloopt. Logic is best ontoegankelijk en heeft een flinke leercurve. Ik heb zelf veel gehad aan het Logic boek uit de Apple Pro Training Series (dat was wel voordat YouTube bestond ;-).

Jep dat ging ik zeker doen :D (zie voorstelling)
Overigens zou ik mij ook 'Apple Pro Training Series' van David Nahmani aanschaffen bij Logic 9 op aanraden van Craig Williams.

En youtube is ook mijn vriend op dat vlak. Soms lastig om de bomen door het bos te zien maar als je een gouden kanaal vindt ben je wel voor een tijdje zoet! :)

Overigens heb ik nog zitten denken over de reden dat ik Ableton ben beginnen gebruiken.
En eigenlijk was dat ook vooral omdat ik bij de aankoop van Maschine een "daw" bij kreeg van native instruments.
(deze is ook goed voor wat te jammen en is eigenlijk ook gelijkaardig op vlak van werkwijze gelijk ableton..)
Maar ik kan daar geen sidechain compressie toepassen.. :D
En daarom heb ik dat omzeild door ableton te gebruiken als daw maar maschine als daw in ableton zodanig dat ik kon sidechainen via ableton.

Misschien zou ik beter gewoon maschine en ableton verder gebruiken als daw voor wat te klooien en daarna mijn geklooi op logic uit te werken?
Maar daarmee is het crash probleem van Ableton Lite nog niet opgelost :P

Dat Live een loop pakket is voor DJ's is kortzichtig.

Hands-on 2 weg communicatie met midi controllers dat in 1 keer werkt. Nee echt. Laat Logic maar komen met die nachtmerrie van een "learn controller" gedoe.

Je klikt ergens, diep in een effects chain op een parameter van plug-in en deze staat in de arrange klaar om automation aan te passen. Probeer dat maar in Logic of Protools. Pull down menus en gezeik.

Zet een aantal tracks/effects in elkaar in de session view. Vervolgens op record drukken. Met een launchpad en nocturn controller helemaal los jammen en vervolgens kan je bij alle, maar ook alle handelingen in de arrangement view je jam namonteren.

Wil je plannen, nadenken. Logic.

Met je handen improviserend (elektronische) muziek. Ableton

Vroeger kreeg je de nieuwe versie goedkoper als je Logic al had. Geen flauw idee of Apple dat vol wil houden. Kan het momenteel in ieder geval in de on-line Store niet vinden. Wel is het zo dat Logic via de App Store goedkoper is. Ik weet alleen niet of je dan alles krijgt wat je ook in de doos krijgt, zoals Soundtrack en Compressor. En voor MainStage mag je apart betalen...

Wel is het zo dat Logic via de App Store goedkoper is. Ik weet alleen niet of je dan alles krijgt wat je ook in de doos krijgt, zoals Soundtrack en Compressor. En voor MainStage mag je apart betalen...

Het enkel de download versie die ik zou aanschaffen en daarbij krijg je Compressor en Soundtrack en Mainstage niet. (Zoals je al zei :) )
En de knoop is door voor mij, nog goede tutorials gezien over hoe je maschine in Logic kan gebruiken en dus ga ik voor de Logic, en vroeger al in een lineaire daw gewerkt en dat staat me zeker ook aan maar ik kan (zoals ik al zei) de "Daw" van Maschine nog gebruiken voor ideeën snel over te zetten op daw. Workflow he :P

Allemaal bedankt voor de hulp! :)

Vriend van me is na jarenlang schipperen tussen logic en live overgegaan naar Studio One
http://studioone.presonus.com
Hij is zeer tevreden (zelf ik heb ik er geen ervaring mee)

DAW keuze is natuurlijk altijd iets die sterk afhankelijk is van welke muziek je maakt en hoe je dat graag doet vind ik.

Vriend van me is na jarenlang schipperen tussen logic en live overgegaan naar Studio One
http://studioone.presonus.com
Hij is zeer tevreden (zelf ik heb ik er geen ervaring mee)

DAW keuze is natuurlijk altijd iets die sterk afhankelijk is van welke muziek je maakt en hoe je dat graag doet vind ik.

Studio One ziet er toch meer uit als Logic, een paar dingen zie ik ook terug uit ableton maar dat zijn meer functies die je in elke daw ziet. :P

Ik heb beide. Persoonlijk gebruik ik voor live optredens liever Ableton maar zoals jezelf ook al zij. Logic 9 heeft hele mooie plugins en is voor studio gebruik veelzijdiger en ook heel stabiel.

PS Ik heb een Logic 9 Studio te koop staan. Uiteraard in originele doos + manuals. Je mag een bod doen, ik gebruik deze niet meer en dan heb je wel de uitgebreide versie met heel plugins.

dan nog vindt ik logic goedkoop ! Hij is inderdaag wel wat duurder geworden, maar ik vind die 180 euro verbleken bij de 650 (ofzo) die ik ooit voor cubase 4 heb betaald.

Gewoon beide gebruiken. Zowel Logic als Live hebben leuke voordelen.
Ja de workflow van Ableton is flexibel en is in het kader van bepaalde projecten zeker een betere optie t.o.v. Logic maar Logic is rete stabiel en de onboard plugs zijn echt van enorm hoge kwaliteit. Beter dan het gemiddelde vst principe. Ik wissel zelf regelmatig tussen beide programma's. Het loop/take principe is leuk in ableton maar af editen in de arrangement view is echt de dikste hell. Logic is gebouwd op arrangement en alles is super degelijk en visueel inzichtelijk. Automation workflow is velen malen beter in mijn opinie.

Gewoon beide gebruiken. Zowel Logic als Live hebben leuke voordelen.
Ja de workflow van Ableton is flexibel en is in het kader van bepaalde projecten zeker een betere optie t.o.v. Logic maar Logic is rete stabiel en de onboard plugs zijn echt van enorm hoge kwaliteit. Beter dan het gemiddelde vst principe. Ik wissel zelf regelmatig tussen beide programma's. Het loop/take principe is leuk in ableton maar af editen in de arrangement view is echt de dikste hell. Logic is gebouwd op arrangement en alles is super degelijk en visueel inzichtelijk. Automation workflow is velen malen beter in mijn opinie.

Volledig mee eens! :)
Maar ik denk dat je de thread niet echt gelezen hebt, want ik moet kiezen tussen 1 v/d 2. Geld he... :P

Back