Logic 9 vs Ableton 9

Dubluv

Ouwe rot
Hi folks!

Ik kan nog altijd niet de keuze maken tussen Logic 9 en Ableton 9..
Wegens dat ik bij mijn midi keyboard een halfjaar geleden een Ableton lite versie gekregen had.
Deze heeft mij gewoon gemaakt met Ableton te werken maar eigenlijk zou ik liever met Logic werken omdat deze goedkoper is en ook veel goede plugins heeft.
(En natuurlijk ook zeer goede recensies krijgt.)

Maar ik heb schrik om mijn 'work flow' te verliezen.
Ableton is wel tof om wat mee te jammen maar Ableton durft wel te vaak raar doen, crashen en haperen is ongeveer alledaags geworden.
Meestal is het bij dezelfde plugins.. Moog plugin van Arturia en de freeware plugins van TAL.
Waardoor er een hoop gevloek bijkomt omdat ableton niet alles terug hersteld bij een crash..

(Ik werk met een Macbook pro) dus misschien is Logic wel beter op vlak van stabiliteit?
Zijn er mensen met dezelfde problemen met ableton of is dat enkel bij de lite version?

Ableton lite naar live 8 update is 224 euro maar daar zit wel maar 1 extra instrument bij en 6 extra effecten + update naar live 9.. Dus 224euro is wel veel voor meerdere kanalen te kunnen gebruiken + paar effectjes en 1 "instrument".. Dus enkel als 9 echt vernieuwend en beter prestaties heeft op cpu vlak dan zou ik deze misschien aanschaffen.
En Logic is 180 euro alles erop en eraan.

Iemand tips? Ik wil geen overhaaste beslissing nemen want ik kan maar één v/d twee betalen.

Alvast bedankt :halleluja

Ik heb geen ervaring met Ableton, maar ik gebruik Logic wel. Dat bevalt mij erg goed, het is overigens wel zo dat Logic al een hele tijd geen echte update gehad heeft. SOmmige mensen vragen zich dan ook af of Apple Logic nog wel serieus neemt. Overigens geeft Apple aan dat ze hard werken aan een nieuwe versie. De vraag is natuurlijk wel wanneer deze dan uit zal komen (het wordt wel tijd). Als je nog even geduld hebt en je nu nog red met Ableton, zou ik je aanraden om nog even te wachten. Alleen heb ik geen idee hoe lang ;)

Misschien moet logic eerst eens updaten naar 10 :) en dan is het het overwegen waard

Gebruik dan een paar maand Reaper kan je ook al terug wat gewoon worden aan het horizontaal lineair werken, moest je dan toch de stap wagen naar Logic, maar aangezien hun laatste grotere update van Jan 2010 is zou ik dat toch nu niet aankopen en wachten tot versie 10.

Gebruik dan een paar maand Reaper kan je ook al terug wat gewoon worden aan het horizontaal lineair werken, moest je dan toch de stap wagen naar Logic, maar aangezien hun laatste grotere update van Jan 2010 is zou ik dat toch nu niet aankopen en wachten tot versie 10.

Sowieso zou ik met ableton of logic werken. Wegens dat beide goede plugins hebben.
En ik wil niet per se de laatste versie hebben van een daw.. Zolang de daw werkt zoals het moet zonder crashen en te veel cpu usage is het goed. + natuurlijk goede workflow (Subjectief) en prijs kwaliteit wil ik er ook het beste uithalen. :)

Goedkoop is niet altijd de beste oplossing zeker niet als je de workflow van Ableton gewoon bent, en daarom dat ik dus voorstel om dat eerst al even te testen of gewoon een andere liniaire workflow zoals reaper omdat je dat volledig gratis kan testen en maar 60 EUR kost (hetgeen nog minder dan logic is) en toch een volwaardige DAW is weliswaar zonder al te veel plugins.

Lastig. Als ik jou was zou ik toch voor Ableton kiezen. Ik heb ableton 8 en logic 9 en gebruik beide naar smaak, maar met Ableton wen je altijd sneller aan qua werkwijze. Logic is net iets moeilijker maar de geluiden daar klinken iets meer geraffineerd, tenminste is mijn ervaring...

Ik heb beiden (nou ja de beta van Live 9 dan) en ik vind beiden erg mooie pakketten.
Ze zijn echter wel totaal anders.

De compleetheid van logic is overigens wel heel mooi. Wat dat betreft loopt Ableton nog steeds achter. Je hebt echt nagenoeg alles in 1 pakket beschikbaar.

Logic kun je 2e hands nog wel goedkoper dan 180euro kopen.

Oh he, dan komt er zeker een nieuwe versie aan, kunnen we al wennen aan de nieuwe prijs :).

Ik vind zelf de plug-ins in Logic erg fijn, de ES2 vind ik erg lekker. Was overigens voor mij een belangrijke de rede om voor Logic te kiezen i.p.v. Cubase op de Mac

Je kan misschien ook eens proberen te werken in garage band (het kleine zusje van Logic) als die workflow iets voor jou is zou ik misschien toch voor logic gaan vind je dat helemaal niet jouw ding dan raad ik je aan voor ableton live te kiezen.

even een citaat van een plugin developer over AU vs VST

"AND FINALLY: This is only semi-related. I've lately noticed a lot of people that use Live as their main DAW, and don't have Logic at all, who use the AU instead of the VST. All our recent products are built using Sonic Charge's Symbiosis compatibility layer, and the AU is just a VST with an extra layer of crap on top to make it act like an AU. With commercial plug-ins, it is very rare for the plug to be a true AU. Almost all commercial plugs use some sort of compatibility layer or wrapper to create the AU, and you are nearly always better off using the VST, given the choice between the two.

I imagine that the reasoning behind using an AU in Live is that people think "well, I'm on an Apple. The AU must be better!!!" This is false. The AU is never better. Ever. You might like the preset mechanism more, but as far as Live's presets go, this is a transparent experience to the user, and thus moot. The only reason you'd have for using an AU in Live is if you want to make presets there and then use them in Logic or DP, or vice-versa. If you don't do this, use the VST.
"

Back