Welke kabels?

tim

Ouwe rot
Ik heb echt bout verstand van kabels :confused:, maar ik moet er nu toch een aantal hebben! Heb niet zoveel zin om er een fortuin aan uit gegeven maar aan wat voor eissen moet een kabel minimaal voldoen? Welke bedrijven verkopen kabels (op internet)? Is het verstandig om een "Patchkabel" te kopen of toch allemaal losse kabels?

groeten

Tim

Kabels van quicklock zijn wel oke je kunt
ze bij feedback kopen.

Als je genoeg inputs hebt zal ik gewoon die gebruiken alleen
als je te kort komt zal ik een Patchbay overwegen.

Origineel geplaatst door Digimod
deze bedoel je :D

Die ja! Maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt met genoeg inputs? :confused:

Re: Kabels?????????

Re: Kabels?????????

Origineel geplaatst door tim
Ik heb echt bout verstand van kabels :confused:, maar ik moet er nu toch een aantal hebben! Heb niet zoveel zin om er een fortuin aan uit gegeven maar aan wat voor eissen moet een kabel minimaal voldoen? Welke bedrijven verkopen kabels (op internet)? Is het verstandig om een "Patchkabel" te kopen of toch allemaal losse kabels?

groeten

Tim

Volgens mij bedoel je hier niet patch kabels maar een zgn recordingsnake (kabel waarbij meestal 8 kabels gebundeld zijn in één dikke kabel). Althans Hosa noemt ze zo. Patchkabels zijn korte kabels die je gebruikt bij een (jawel ;) ) patchbay. Met een recording snake kun je de boel netjes houden in je studio (makkelijk weg te stoppen) en hij is voorzien van kleurcodering en da's ook handig bij het pluggen. Denk er wel aan dat die acht samengebonden kabels dus ook 8 pluggen hebben die dicht bij elkaar zitten. Handig als je je rack met apparatuur wilt bekabelen maar wat minder als je al je synth-klavieren aan wilt sluiten op je mengtafel ;). Denk bij het kopen ook even aan gebalanceerd/ ongebalanceerd.

Heb toevallig ook nog niet zo lang geleden een hele berg HOSA snakes gekocht. WAUW dat ruimt op!! Tis echt veel overzichtelijker nu.

Alleen die HOSA snakes zijn niet echt goedkoop. Ik heb ze bij Feedback gekocht, net voor een prijsverhoging van 20% (dat was mazzel hebben). Balanced kabels hebben overigens een levertijd van een week of 10 (althans bij mij). Ik heb een kleine EUR.350,- betaald voor :

2 x 4m balanced (CSS-804)
3 x 4m unbalanced (CPP-804)
2 x 2m unbalanced (CPP-802)

allen 8 voudig 1/4''Jack -> 1/4''Jack. En dat was voor de prijsverhoging.

tim heeft het nog helemaal niet over een patchbay gehad.
met patchkabels bedoelt hij volgens mij simpelweg 'instrumentkabels', om apparatuur dus mee aan te sluiten.

de vraag is
WAT wil je aansluiten?
hoe lang moeten de kabels worden en hoeveel kabels ga je aansluiten.

kabels van klotz en tasker zijn goed, pluggen van neutrik zijn goed, en als je een heel klein beetje kan solderen dan mag zelf maken geen probleem zijn.

neutrik pluggen kosten tussen 2 en 5 euro per stuk. voor kabel moet je iets minder dan 2 euro per meter rekenen.

Origineel geplaatst door Roel
de vraag is
WAT wil je aansluiten?
hoe lang moeten de kabels worden en hoeveel kabels ga je aansluiten.

Wat ik aan wil sluiten zijn drie synth's en een sampler (12 mono en 2 stereo)... De kabels moeten zo rond de 1 a 2 meter lang zijn.. En zelf zolderen daar ga ik echt niet aan beginen veels te veel priegel werk! (of valt dat nog wel mee?)

Origineel geplaatst door tim
Wat ik aan wil sluiten zijn drie synth's en een sampler (12 mono en 2 stereo)... De kabels moeten zo rond de 1 a 2 meter lang zijn.. En zelf zolderen daar ga ik echt niet aan beginen veels te veel priegel werk! (of valt dat nog wel mee?)

dat zijn 14 kabels....
tsja priegelen valt op zich mee (can be frusty:)) als je neutrik neemt... solide pluggen, simpele montage en grote contactpunten.

anders moet je 14 * 15 euro uittrekken en dan kan je de kabels kopen

anders ben je kwijt

30 meter kabel = 60 euro
24 mono pluggen = 75 euro
4 stereo pluggen = 20 euro

scheelt iets van 50 euro dan... :)

Heb besloten om toch maar zelf te gaan solderen! Maar nu vroeg ik me af of je voor een synth (de a-station) die alleen een Left en een Right uitgaan heeft ook gewoone mono kabels voor kan gebruiken? of moeten dit juist stereo pluggen zijn? Kan je dan wel de zelfde kabel gebruiken bij stereo kabels als die voor mono kabels?

meestal als een synth L en R output heeft staat er bij L ( mono ) bij daar moet je geen stereo plug in stoppen.En op de vraag kan ik stereo draad gebruken voor een mono kabel van te maken denk het wel maar in ket kader van zo goed koop mogelijk goede kabels maken warom dat stereo draad gebruiken voor mono snoeren te maken :confused:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door marcuuu
meestal als een synth L en R output heeft staat er bij L ( mono ) bij daar moet je geen stereo plug in stoppen.En op de vraag kan ik stereo draad gebruken voor een mono kabel van te maken denk het wel maar in ket kader van zo goed koop mogelijk goede kabels maken warom dat stereo draad gebruiken voor mono snoeren te maken :confused:

Ja ik snapte het niet helemaal maar ik heb hem nu begrepen hoor! gewoon allemaal mono kabels dus...
thanks

groeten
Tim

Ik bedoel inderdaad een HOSA snakes ( geen patchbay ) maar een
patchkabel is ook weer iets anders dan een multikabel en een multikabel
is ook geen HOSA snakes kabel.

Origineel geplaatst door Digimod
Ik bedoel inderdaad een HOSA snakes ( geen patchbay ) maar een
patchkabel is ook weer iets anders dan een multikabel en een multikabel
is ook geen HOSA snakes kabel.

wow je hebt daar een mooi kabeltje liggen digimod!

ik ben nogal een kabelleut (zie ergends anders in dit forum) ik zou zelf net even een preferer kabel kopen en zelf er even plugjes aan solderen.. vaak NET even wat beter..

Origineel geplaatst door Gitaarwerk
ik ben nogal een kabelleut (zie ergends anders in dit forum) ik zou zelf net even een preferer kabel kopen en zelf er even plugjes aan solderen.. vaak NET even wat beter..

En wat is nou een goede kabel dan??

ah die kabel zooi, mij allemaal te duur voor wat het waard is..

dure dikke instrumenten kabel en dure dikke metalen jacks.; is mooi om op te kijken, en zal zeker niet kapot gaan in live situatie..
maar wat is het nut in een studio waar je - eenmaal je de boel aangesloten hebt - bijna nooit meer een kabel moet verplaatsen?

als je een goedkope oplossing zoekt:
standaard mono of stereo plugjes: 0,50e-1,00e /stuk (hangt natuurlijk af van hoeveelheid en winkel)
standaard kabel: zo'n 1e / m vermoed ik (is alweer lang geleden dat ik nog inkopen gedaan heb)
deftige soldeerbout: 25e ?
soldertin: 0,50e? voor tubetje.

Zelf maken is echt een makkie, oefen eerst wat in het hanteren van een solderbout, en eens je het doorhebt ben je er zo weg mee.
LET OP: veel verkomende fout die te wijten is aan verstrooidheid: schuif eerst het omhulsel over de kabel voor je begint de jack zelf te solderen, anders mag je de boel weer losmaken :stupid

Back