Oberheim Son of 4-voice

schneider: grote speler, maar wel in een niche hè.... klein hoekje van de markt

se1 beter dan een voyager? dat is inderdaad een kwestie van smaak. rare smaak ;)
se1 is zeker leuk, maar dan toch de atc1 liever....

deze zomer hoop ik naar amerika te gaan. meenemen zou mooi zijn - kopen bij schneider buro betekent denk inderdaad (en logisch) dat $1 = €1 of meer.....

Laten we het niet over raar hebben Leo. ;)

2 woorden: Voyager Oldschool. :doei:

Op diverse fora wordt de nieuwe 4-voice goed onder de aandacht gebracht...
De 4-voice wordt imo de hit in analogue synthland van 2011...

@Leo....
Kan je niet een poos wachten met het kopen van de 4-voice?
Met de komst van de Fenix's heb ik komende jaren geen budget om de 4-voice 2e hands van je over te nemen ;)

Stiekem heb ik al de patch SEM en de 4-voice op mn wishlist gezet :D

Als ik 2 dikke vette opdrachten krijg in eerste half jaar, dan koop ik hem wellicht ook wel... :)

Iemand een toffe Flash-website, campagne, game, portfolio, iPhone, iPad, dinges nodig?

Nu Schneiders zegt hem te gaan verkopen, ben ik overtuigd dat het geen spookverhaal is.
Ik hoop voor Tom Oberheim dat het een succes wordt en hem een onbezorgde oude dag oplevert.

Tom gevraagd naar de cv-specs:

"there will be a 1-volt-per-octave input and one gate input per voice."

Ik hoor net dat de mijne ook pre-ordered staat bij Schneiders... spannunt!

Van de thread op Sequencer.de haal ik het volgende;

Herr Oberheim schrieb auf meine Frage nach der CV/Gate-Steuerung:

"The SO4V will have a 1 volt per octave CV input and a +5 volt Gate input to each voice."

Mehr vom Meister:
• Weitere Kontrollspannungseingänge lassen sich nur unter Schmerzen nachrüsten, da Programmer und MIDI-Interface so gut wie alle Eingänge auf den SEMs belegen. Um derlei müsste man sich bei Bedarf also selbst kümmern, aufgrund des nötigen Aufwandes und der Firmengröße – schließlich handelt es sich nur um Herrn Oberheim selbst – wird so etwas auch auf Nachfrage nicht angeboten.
• Einzelne Stimmen lassen sich verschiedenen MIDI-Kanälen zuweisen.
• Einzelne Stimmen lassen sich zur Zeit nicht von der Ansteuerung durch das MIDI-Interface ausnehmen.

Letztere Entscheidung finde ich etwas fragwürdig: Falls doch mal – was der Gott der Elektrotechnik verhüten möge – ein SEM ausgebaut und repariert werden müssten, könnte man den So4V dann nicht mehr per MIDI spielen, da das MIDI-Interface ja nach wie vor alle vier Stimmen bedient und somit ab und an Notensignale an einen leeren Einbauschacht schickt.

Selbst im normalen Betrieb finde ich diese Entscheidung überdenkenswert, macht sie doch eine gemischte Notensteuerung über MIDI und CV/Gate (z.B. 3 SEM per MIDI, 1 per CV/Gate) unmöglich, da man nie sicher sein kann, ob ein Modul nicht gleichzeitig Notensignale über MIDI und CV/Gate erhält.

Hij staat nu ook op de webstek van de meester zelf.... met een notitie over de programmer.

Het enige jammere is aan bestellen bij Schneidersladen (ik had ze 'toevallig' toch nog aan de lijn, alleen niet Thomas zelf maar een collega) is dat er niet echt garantie op zit dat je 'm dan ook krijgt.
Het is een soort vrijblijvende (wederzijds dus...) inschrijflijst maar de medewerker aan de telefoon vertelde me dat ze nog geen idee hebben of en hoe veel ze er krijgen etc. etc.
Dit i.t.t. de reservering bij de Amerikaanse reseller waar ook meteen een aanbetaling tegenover staat.
Kortom, ik ben er niet echt gerust op, maar ja - wat kan je anders doen dan afwachten... mmm :P

Het enige jammere is aan bestellen bij Schneidersladen (ik had ze 'toevallig' toch nog aan de lijn, alleen niet Thomas zelf maar een collega) is dat er niet echt garantie op zit dat je 'm dan ook krijgt.
Het is een soort vrijblijvende (wederzijds dus...) inschrijflijst maar de medewerker aan de telefoon vertelde me dat ze nog geen idee hebben of en hoe veel ze er krijgen etc. etc.
Dit i.t.t. de reservering bij de Amerikaanse reseller waar ook meteen een aanbetaling tegenover staat.
Kortom, ik ben er niet echt gerust op, maar ja - wat kan je anders doen dan afwachten... mmm :P

Ik zou me er geen zorgen over maken Hans, want het verhaal zit anders in elkaar. Tom Oberheim wilde het misverstand graag zelf uit de weg ruimen hier, maar dat mocht niet in het Engels.

Daarom op deze manier de volgende info, direct van Tom Oberheim:

"Schneiders are a dealer for Europe, and gsfagency is the dealer for US etc."

"There are certainly no plans to do a limited run of SO4V. I plan to be making them for a long time." "It is definitely not a limited edition."

"Both Schneidersladen and gsfagency are in the same boat - neither company will get any units until I finished the design and make some!"

Je kan er 2 aan elkaar linken, dan heb je dus een son of 8 voice. Maar dan zonder de keyboards...

Ik vind het wel verfrissend om nog eens een product te zien dat in de eerste plaats draait om de klank, niet het gebruiksgemak. Wat Oberheim ook eerlijk toegeeft.

Back