Hulp bij solo MET SPOED!

Diede555

Nieuwkomer
Hallo,

ik moet voor school (Amsterdams Conservatorium) een solo uitzoeken. Het gaat om het nummer 'Just Abuse Me' van 'Air Traffic', makkelijk te downloaden en op YouTube te vinden. Nu gaat het om de solo die (op het mp3 bestand) rond de 1:30 plaatsvindt. Het gaat me veel te snel en de piano is ook nog eens vrij slecht te horen. Nu heb ik het programma ASD (Amazing Slow Downer), maar langzaam is 't weer 'n ontzettende ruis voor mij. Er staan verschillende versies online, die wel duidelijker te horen zijn, maar nog steeds voor mij te snel gaan om zeker te weten wat er gebeurd.

Deze live versie kan misschien van pas komen:

Zou iemand mij hier z.s.m mee kunnen helpen?

Alvast ontzettend bedankt!

Liefs,
Diede

wat je kan doen is de MIDI file zoeken en deze eens rustig bekijken in een midi editor. Zo zie je precies welk instrument wat bespeelt.

Hum je moet wel van goede huize komen om zoiets helemaal kloppend uit te zoeken hoor...

Maar hoe te werk te gaan (althans voor mij werkt het wel)

- Even de key waarin die speelt opzoeken
- Even de flow van de solo bekijken, dus waar jazz likjes, waar apergios enzo
- Als je dan dus de opbouw in kaart heb gewoon per stukje met een piano erbij uitzoeken.

Dus eigenlijk opdelen in kleine stukkies die dan bij benadering na spelen, en dan in vullen tot het hetzelde is.

Succes in ieder geval

Bericht door een moderator:
SVP geen berichten dubbel, of zelfs driedubbel plaatsen, hoe groot de spoed ook mogen zijn. Bericht hoort in forum "Hulp gevraagd" derhalve verplaatst.

zijn gewoon blues toonladders en lickjes, en moet je dit op school exact naspelen dan?.
Lijkt me mooier er een eigen versie van te maken, zodat het wat meer eigen wordt.
Maar voor de rest stelt die solo niet veel voor, gewoon even wat blues lickjes instuderen en je bent er.

Uhhm,,.. JIJ zit op school... Toen ik vroeger huiswerk kreeg, moest ik 't ook zelf uitzoeken..., :erm:

Een beetje jazzpianist speelt deze solo binnen 10 minuten na. Noteren op notenschrift is wat lastiger. Vraag het even op school aan iemand die jazzpiano studeert of die het even voor wil doen of zo.. Ik ga er igg van uit dat jouw hoofdvak geen toetsen is.:D

Laatst gewijzigd:
Rock 'n Roll in C, heerlijk voor een toetsenist.
Hij ramt gewoon de akkoorden en speelt wat Jerry Lee Lewis-achtige riffs.
Die loopjes naar beneden is gewoon bluesladdder Cmin volgens mij.
En tussendoor een chromatisch loopje omhoog op het D7 akkoord.

Wel leuk hoor. Ik hou wel van dit soort solo's.

Als het te snel gaat pak ik meestal een pitch-bender (pitchshift + timestretcher in 1) om de kwaliteit hoog te houden, alleen stretchen klinkt belabbert.

En dan je keyboard mee transponeren zodat je met de key meeverhuisd als je het nr pitched, zo speel je dezelfde toetsen als je het nummer uitzoekt alleen klinkt het wat lager.. en dan stapje voor stapje (halve semitoon) het nr verhogen + je keyboard tot je het op de originele snelheid speelt

Hiervoor heb je een sample-bewerkingspakket nodig zoals bijv. soundforge of adobe audition of eentje uit een DAW zoals sonar/cubase/logic als je die hebt.

Je kan ook foetelen, je pakt een keyboard die midi kan afspelen, je speelt het midi bestandje af en doet alsof jij dat speelt terwijl jij een kanaal bespeeld waarvan het volume op 0 staat;)

10 of 20 keer achter elkaar luisteren, als je'm dan nog niet voor 90% kunt reproduceren moet je je afvragen of je op het conservatorium thuis hoort. Sorry, misschien wat grof gesteld, maar zo is het volgens mij wel aangezien alles in C staat. De piano is namelijk erg goed te horen vind ik zelf, zeker in dit filmpje.

Uhhm,,.. JIJ zit op school... Toen ik vroeger huiswerk kreeg, moest ik 't ook zelf uitzoeken..., :erm:

De heren van Daft Punk werden ook geholpen met hun "homework" ;)

Gewoon blues hakken in c voor zover ik t hoor,.
Zou me er niet te druk om maken en lekker een eigen swing er aan geven!
Wat een domme opdracht trouwens,. leer iemand liever de basis zodat ie z'n eigen
stijl kan ontwikkelen!

voor het conservatorium een bestaande solo uitzoeken?
das wel suf, een betere opdracht zou zijn zelf een solo improviseren in een bepaalde toonladder en toonsoort

edit : sorry TS ik kan je niet helpen :(

voor het conservatorium een bestaande solo uitzoeken?
das wel suf, een betere opdracht zou zijn zelf een solo improviseren in een bepaalde toonladder en toonsoort
Onzin, echt echt onzin.. sommige dingen zou ik never nooit geleerd hebben zij het dat ik andermans solo's tot op de noot heb uitgezocht.. en geloof me, dat is net zo goed keihard werken en investeren in jezelf.. dat krijg je niet uit een boekje, zo snel en zo concreet.

Het is zo ontzettend leerzaam om te doen, en het helpt je bij je solfège voor zowel noten als ritme én het is leuk / lonend om te doen, wat wil je nog meer?

En al weet je in eerste instantie -als je zo'n solo uitzoekt- niet waarom de beste man/vrouw het zo speelt, waar het vandaan komt, hoe diegene erop komt het zo te spelen... later, en dat kan jaaaren later zijn, kan ineens het kwartje vallen als je inmiddels theoretisch sterker bent geworden.. en dat heeft tijd nodig, tot die tijd hoef je je absoluut niet te schamen als je iemand anders z'n solo hebt uitgezocht >> die heb je dan maar alvast in je pocket!! en dat neemt niemand je weer af en daarmee kan je iemand anders weer verbluffen (hoe komt-ie erop?? rara ;) gooi 't op kruisbestuiving)

De opdracht die jij voorstelt is óók belangrijk, maar dan voor andere doeleinden, voor creativiteit of om te toetsen of je de theorie hebt begrepen en in praktijk kunt brengen.

Denken dat je alleen je eigen stijl kan ontwikkelen door alles zelf (zgn autodidactisch) uit te zoeken.. dat vind ik een ietwat krampachtige manier van benaderen, sorry. Benut het volle spectrum van wat voorhanden is, theorie, praktijk, eigen muziek, andermans muziek, interesseer je in andere instrumenten, zoek eens een sax-solo uit, zoek eens een gitaarsolo uit enz

Laatst gewijzigd:
goed voorbeeld is de blues..
vette bluesgitaristen spelen alle licks na die ze horen
om je rugzak te vullen.. zodat je zelf nog vettere solo's aan elkaar kan rijgen
ik zou dit solootje alleen links laten liggen persoonlijk

maar bass serieus, als je nou s iets opener zou staan voor allerlei dingen zou je jezelf zo kunnen verrijken
t lijkt wel asof je een platina muur om je heen aan t bouwen bent en aan het verdedigen bent waar NIKS door mag
zonder dat je beseft dat je continu de achterdeur hebt open staan
alleen al door t tjekken van dit youtube filmpje raak je geinfecteerd door anderen en andermans ideetjes.. laat dat nou es ruimschoots toe.. slurp alles op
daar word je echt alleen maar beter van
zelfs van dingen maken die anderen al hebben gemaakt leer je
als je jouw muziek kan verrijken met ideeen van anderen waar je zelf niet op gekomen was dan is dat toch briljant? uiteindelijk giet je het toch wel in jouw eigen stijl
beschouw t als een groot cadeau dat je vanuit je stoeltje ongeveer alle muziek kan luisteren die gemaakt wordt/is
t uitzoeken van solo's is ook weer goed voor je luistervermogen, waardoor je nog beter ideeen van anderen op kan nemen en omgieten tot iets nieuws
t zou je grootste creatieve uitspatting ever zijn als je je zelfbeperkende verdedigingsmechanieken s los zou laten

Back