Nieuwe detroit HOUSE track

Nou, die ik nog een veer in je reet. Ik vin 'm ook helemaal top!!! Het swingt op de juiste punten en neemt gas terug op waar nodig. Al dat gelul over wel/niet sampelen....niets van aantrekken. Sampel alles wat je wilt wanneer je dat wilt. Eindresultaat is het enige dat telt. En als dat eindresultaat zo is als dit doe je de originele makers alleen maar eer toe komen. Ik kan me vinden in Jamez argument dat de mix wat tam en netjes klinkt. Persoonlijk zou ik het ook wat goorder maken. Maar ik vind dat echter totaal niets af doen aan de essentie van het nummer. Dat staat als een huis!

Heee schiet me ineens te binnen:
IS dit geen goeie voor de nieuwe SPringcollective release????Past opzich bij julie label dit.

Origineel geplaatst door bobaphat
Heee schiet me ineens te binnen:
IS dit geen goeie voor de nieuwe SPringcollective release????Past opzich bij julie label dit.

[even off topic]
Ja, en hier wou ik ff op inhaken. Deze track is praktisch opgebouwd uit samples van een niet al te kleine band. Wil je zo'n plaat uitbrengen, dan moeten deze samples natuurlijk gecleared worden. Ik hoor hierover allerlei tegenstrijdige verhalen. Van een vriend van me die het SAE college doet hoorde ik 'niet aan beginnen'. Anderzijds lees je dat dit in de praktijk best wel meevalt. Zelf rip ik doorgaans ook behoorlijk wat samples. Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het clearen van samples en hoe dit in de praktijk gaat.

ik heb daar ervaring mee en niet zulke leuke..

een tijd geleden had ik een rip off/ remix gemaakt van Duran Duran The Reflex. Ik had hem aan Laidback Lukemans gepaast en die draaide hem echt overal, met als gevolg United Records aan de lijn dat ze hem wilde releasen! Het zou de doorbraak betekenen voor mij als DJ zijnde en natuurlijk als producer heel wat deurtjes openen.

1 probleem. EMI records en Simon Lebon moesten de samples clearen.. Nou ik met die track naar mijn publisher (ID-T) en die hebben EMI aangeschreven. Deze track zit niet bij EMI nederland maar bij EMI UK en dat blijkt HEEL wat te schelen. Je kan ook zelf hun benaderen hoor, maar ik bewandelde een al eerder gebruikte weg in de hoop vaart in het proces te krijgen..

Nou geloof me, het heeft een half jaar geduurd voordat ik antwoord kreeg van Simon Lebon in een Emailtje met 3 regels.. dat ze niet akkoord gingen met de sample clearing..

hup geen DJ doorbraak, hup geen platen deal, hup geen deurtjes open.. dus focus je niet al te veel op dit proces, als je lef hebt en dat had ik ook moeten doen maar ik werd het sterk af-geadviseerd..

Zorg gewoon dat die plaat op vinyl uit komt en ga daarna maar de strijd aan als ze je zoeken ivm de samples.. veelal halen ze alleen de platen uit de winkel, maar dan heb jij er al een paar 1000 van verkocht.. OF ze zeggen, goh het is wel een succes, geef mij alle inkomen er maar van.. das kut, maar je naamsbekendheid gaat wel omhoog..

Hey James,

Thanx voor je antwoord. Toevallig, ik ben zelf ook een keer met The Reflex bezig geweest, maar dat is uiteindelijk niets geworden.

Mag ik uit je verhaal opmaken dat je je track in principe gewoon op vinyl kunt uitbrengen zonder al te zwaar in de problemen te raken. Ik bedoel, ook al zijn er maar enkele van je platen verkocht, niet dat ze een vorm van schadevergoeding aan je vragen voor het schenden van het copyright alleen? Ik ga รก priori niet voor het geld met mijn muziek, dus in principe de gok gewoon maar nemen?

hey man,

luister.. ze KUNNEN wel een claim aan je broek hangen.. maar het is het spel.. Denk je nou echt dat Duran Duran of EMI er op vooruitgaan als ze aan 1 persoontje een 10.000-en Euro claim gaan hangen? En al zeker niet als je er maar 1000 van verkoopt.

Kijk met die Reflex track was het wat linker, want die scoorde in UK, Berlijn, Frankrijk en Nederland heel veel aandacht en echt iedereen sprak erover.. het enge is dan dat het uit de hand kan lopen.. Dan zit zo'n claim wel op de loer..

maar normaliter zeggen ze gewoon tegen je : 1) alle platen uit de winkel en 2) al het geld dat je eraan verdient hebt inleveren.. 3) je hebt gelijk een slechte naam bij bijv. EMI .. dus wil je een keer een sample clearen, hopen dat ie dan niet blij EMI ligt..

Goed voorbeeld is die rip off van Buschwacka van zijn Michael Jackson - Billy Jean remix.. die had hij gemaakt maar niet uitgebracht. Het verhaal gaat de rondte dat iemand die plaat gejat heeft van hem en hem uitgebracht heeft op White Label.. Iedereen weet dat hij die gemaakt heeft maar hij heeft er geen gezeik mee gekregen.. het is maar hoe je het speelt..

Ik baal nu nog dat ik die samples gecleard ging vragen, had het gewoon moeten doen :-(
maar , grote kans dat hij toch nog uitkomt op White Label vanuit Berlijn..onder een hele andere naam ;-))

Origineel geplaatst door bobaphat
chic.jpg

Soup for One zou ik eerder jatten, hier zit een hele stoere drive in en is nog niet eerder gejat.

Mijn reactie was ook niet hostiel bedoeld, ik wilde alleen even uitleggen waarom ik het niet eens was met de meeste enthousiaste reacties hier.

:peukie:

ahum, soup for one was de basis van de MEGAgrote zomer hit "Lady" van Modjo ;)
wel een erg vette plaat van chic overigens, ik draai em regelmatig in mijn DJ-sets....

Origineel geplaatst door djsirjamez
gek dat iedereen over deze track heel lyrisch is en over sommige tracks die ik hier hoor van andere alleen kunnen afzeiken..

ik vind het idee erachter heel tof, maar de sound is echt wack.. er zit totaal geen body in.. het is net alsof je het in fruity gemaakt hebt maar de moeite niet hebt genomen om het af te mixen..

verder zit er ook geen agressie in de loopjes.. het is vrij tam en plat.. ik zie dit eerder als een leuk loopje dat ik nog eens door de mangel gooi om er weer een remix van te maken..

zo zien we maar weer hoe smaken kunnen verschillen ;) ik vindt de sound juist erg VET terwijl bij jou tracks de boel voor mijn smaak juist iets te agressief/midrange is

Origineel geplaatst door Rino
[even off topic]
Ja, en hier wou ik ff op inhaken. Deze track is praktisch opgebouwd uit samples van een niet al te kleine band. Wil je zo'n plaat uitbrengen, dan moeten deze samples natuurlijk gecleared worden. Ik hoor hierover allerlei tegenstrijdige verhalen. Van een vriend van me die het SAE college doet hoorde ik 'niet aan beginnen'. Anderzijds lees je dat dit in de praktijk best wel meevalt. Zelf rip ik doorgaans ook behoorlijk wat samples. Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het clearen van samples en hoe dit in de praktijk gaat.

ik begeef met wel regelmatig op fora in de US waar veel amerikaanse house-producers rondhangen..... de consensus daar is dat zolang het om een bescheiden vinyl-release gaat niemand zich druk gaat maken over het gebruik van samples...we praten dan ook over dansmuziek op vinyl, dat zijn relatief kleine oplages in vergelijking met commerciele top40 radiomuziek ed..... maaaaaaaaarrrrrrrrrrr....op het moment dat je een hit in handen denkt te hebben, en je hoopt op licensing ed dan heb je wel een probleem, want dan wegen de kosten van het clearen vaak al niet meer op tegen de opbrengsten..dit omdat het nummer al een "buzz" om zich heen heeft, en de eigenaars van de samples ook al wel aanvoelen dat er geld te verdienen is..... dus: als je er geld mee wilt verdienen en een dikke vette hit denkt te scoren: opnieuw laten inspelen en/of clearen...anders gewoon op vinyl uitbrengen in een beschaafde oplage..

Olaf

Back