Wanneer is een synth minimaal een synth?

Hum valt bij nader inzien nog mee dat er nog niemand is die geantwoord heeft:

"Als er houte zijkantjes opzitten" :D

Ik zat er net aan te denken :P

Maar wat een lastige vraag,

Wikipedia vind dit:
Een synthesizer is een elektronisch muziekinstrument dat klanken en geluiden kunstmatig (meestal elektronisch) opwekt. Met een synthesizer is het mogelijk het op te wekken geluid vergaand te beïnvloeden, zodat nieuwe, nog niet bestaande klanken gemaakt kunnen worden. Ook kunnen sommige synthesizers de klanken van reeds bestaande (akoestische) instrumenten, bijna perfect nabootsen (bijvoorbeeld piano of orgel).

Ik heb zelf altijd het onderscheid gemaakt door te kijken hoe de klank opgewekt word. Dus op het moment dat het met samples werkt valt het een beetje uit de boot van synthese voor mij gevoel.

Verder sluit ik mij verder aan op het rijtje van de TS. Behalve dan dat de LFO er evt nog wel uit mag, zonder LFO zou het met de resterende ingrediënten voor mij nog steeds een synthesizer zijn. Wel een hele saaie btw.

oei! stomme Nederlandsche wikipedia ook. niet te vertrouwen:

synthese is dingen samenvoegen tot een (nieuw) ding. dat klopt....maar dit klopt niet:
'Een synthesizer is een apparaat dat verschillende geluiden door elkaar mengt'
ik las er een beetje over heen.

een synthesizer is denk ik, niet genoemd naar synthese. Wel de verschillende methodes van klank genereren. additief, FM, enzvoort....

De naam synthesizer komt denk ik van synthetisch, en synthetiseren.
wat zoveel wilt zeggen als: kunstmatig namaken.

en dat klopt, want ze hoopten met synthesizers alle instrumenten te kunen nabootsen.
De Korg MS-20 bijvoorbeeld: De tweede minimale ENV heeft als primaire functie een vibrato met delay voor bijvoorbeeld expressieve viool en blaasinstrument-klanken.

Ik zat er net aan te denken :P

Ik heb zelf altijd het onderscheid gemaakt door te kijken hoe de klank opgewekt word. Dus op het moment dat het met samples werkt valt het een beetje uit de boot van synthese voor mij gevoel.

Verder sluit ik mij verder aan op het rijtje van de TS. Behalve dan dat de LFO er evt nog wel uit mag, zonder LFO zou het met de resterende ingrediënten voor mij nog steeds een synthesizer zijn. Wel een hele saaie btw.

Hum ik denk dat ik het hier wel mee eens ben :okdan:

synthese is dingen samenvoegen tot een (nieuw) ding. dat klopt....maar dit klopt niet:
'Een synthesizer is een apparaat dat verschillende geluiden door elkaar mengt'
Dat is een mengpaneel. :D Maar wikipedia is altijd een betrouwbare bron van informatie :okdan:

Dat is een mengpaneel. :D Maar wikipedia is altijd een betrouwbare bron van informatie :okdan:

wikipedia.nl is altijd een bron van informatie. maar wel onbetrouwbaar! :-)
ik ben al een hoop onzin tegengekomen, en wat er staat is meestal erg minimaal of onvolledig

de engelse versie vertrouw ik een stuk meer.

een sample opzich is in principe niet meer dan een amplitude sequence...
maar als die audio dan weer door bijv. een filter gaat is er wel weer sprake van synthese...
ik ken die synth geloof ik :D

een sampler heeft de functie van een digitale recorder, tot en met die van een synthesizer. en alles daar tussen....lijkt me dan toch wel echt dus....

in een sampler zitten alle basisfuncties van een synthesizer, en als je een loop van geluidsgolf gebruikt, dan heb je zelfs een digitale oscillator, net zo als bij een digitale synth.

je kan alleen niet de puls veranderen van een pulsgolf......maar een sampler is ook een synthesizer, maar dan wel op zijn manier.

30 vco´s, enkele flinke vc mixers, een flinke lading vc lfo´s, een vcfje, en wat envelope generators.
dat begint er dan een beetje op te lijken.
en als het apparaat stinkt, dan zal het wel vintage zijn:D

:mega:

dat zou wel mogelijk zijn als het start en eind pointer verplaatst kan worden...

zo dus:
Code:
+--------+        
|        |                  
|        |                  
|        |                  
+        +------------------                        
[COLOR="Red"]|                |[/COLOR]
start         eind

ja, zulke soort dingen kunnen wel op sommige samplers..en heb ik wel eens gedaan. extreem schuiven met loop-punten in een hele kleine loop.
geeft nogal apart effect, maar wel koel en vet koel ook!

30 vco´s, enkele flinke vc mixers, een flinke lading vc lfo´s, een vcfje, en wat envelope generators.
dat begint er dan een beetje op te lijken.
en als het apparaat stinkt, dan zal het wel vintage zijn:D

:mega:

Daar geraak zelfs ik niet aan. :D Al heb ik wel 12LFO's en 3 VCLFO's. 30 VCO's zal me niet lukken :P, maar je 1 VCFje overtref ik dan weer wel met 5 exemplaren. Muhaha. :)

Maar ik vind de Minikorg met zijn minimale mogelijkheden ook zeer leuk, en ook nog eens divers qua klanken.

Ik maak het onderscheid tussen keyboards en synths als ik de klanken op meer gebieden kan aanpassen dan louter wat effecten en layeren.

dat kan een gewone synth weer niet!

ik bedoel wat een sampler kan..loopp[unten verschuiven..)

Back