Wanneer is een synth minimaal een synth?

oh jee :dubbel:

phase verschuiving toch wel?

oh, dat zal vast wel.
ik hou het ook allemaal niet meer bij. ik ben niet zo bezig met die kant van muziek/geluid maken.
maar houd dat niet in, de oscillator ten opzichte van een andere oscillator eerder of later starten?
Een faseverschuiving t.o.v. niets...daar heb je weinig aan.

bij een sampler is het leuke, dat je door een sample heen en weer kan fietsen met een hele kleine loop.

als ie een variabele toonhoogte , klank en volume biedt , liefst binnen ruime grenzen.

Jarenlang bleef ik herhalen dat het geen piano's zijn, in het begin nog met de toevoeging dat het synthesizers zijn, ik heb de moed inmiddels opgegeven... nu noem ik ze zelf piano's zodat ze begrijpt wat ik ga doen.

:)..

Een faseverschuiving t.o.v. niets...daar heb je weinig aan.
true, maar jij had het over dat een gewone osc zijn start en eind punt niet kon verschuiven, dat kan dus met een phase verschuiving... hoe het dan wel of niet klinkt is weer een andere questie...

Definition of synthesis (noun) form plural: syntheses combining of separate elements into a complete whole.

Definition 2: The combining of separate elements or substances to form a coherent whole.

Definition 3:the combining of the constituent elements of separate material or abstract entities into a single or unified entity (opposed to analysis).

En ja een orgel is ook een synthesiser zelfs de vader :engel: van de synthesiser een additieve synthesiser.

pcies...

er hoeft ook verder niet te worden gezocht naar de precieze definitie van wat algemeen als synth word gezien...
het gaat er om wat jij persoonlijk nog net een synth noemt als het gaat om een minimaal aantal parameters...
hoe vaak moet ik dit nog blijven herhalen per pagina...?
als ie een variabele toonhoogte , klank en volume biedt , liefst binnen ruime grenzen.
maar welke parameters moet jouw'n synth daar dan minimaal voor hebben? (daar gaat het om he)...

voor mij is een synth minimaal een synths als ie tenminste heeft:

- 1 OSC met zaagtand of blokgolf
- 1 LFO met standaard triangle
- 1 ENV met tenminste Attack, Sustain, Decay/Release (zelfde knop)
- LPF met de gebruikelijke Cutoff, Res, LFO depth, ENV depth, KBDtrack (hoeft niet manuaal instelbaar te zijn)
- VCA met level en env/gate switch

dit uiteraard ff met het oog op synthese...
(ja, er zijn idd doosjes met nog minder maar om ze dan meteen volwaardige synths te noemen...?)

mijn minimaal ideaalste synth zal toch al snel moeten beginnen met iig 2 OSCs en 2 ENVs :koffie:

Wat een quatsch zeg! 6, zeg me dat het een grapje is????? =(

FM is geen synthese meer?

zonder "flexibele "toonhoogte variatie mogelijkheden heb je vind ik geen synthesizer. ( ter onderscheid van een orgel )
zonder klankvariatie mogelijkheden heb je geen synthesizer ( ter onderscheid van een viool )
volumevariatie ( dynamiek ) is een algemeen kenmerk van muziekinstrumenten

verder heeft voor mij een echte volwaardige synthesizer:
2 vco's, 1 vcf, 1 vca, 2 eg, 1 lfo en noise
alles minder is behelpen , alles meer is mmmmm

Wat een quatsch zeg! 6, zeg me dat het een grapje is????? =(

FM is geen synthese meer?

fm synthese zou je kunnen zien als 6 vco's en een heleboel vca's en envelops.
de zwakke kant is het omslachtig programmeren wat nodig is om de klank naar wens te beïnvloeden. een filter had het meer synthesizer gemaakt, en minder "orgelpresetbak"
( ps ik ben niet zo'n fan van fm )

zeg jij het maar...

waarom zou ik dat claimen dan?

Nou je zegt toch

- 1 OSC met zaagtand of blokgolf
- 1 LFO met standaard triangle
- 1 ENV met tenminste Attack, Sustain, Decay/Release (zelfde knop)
- LPF met de gebruikelijke Cutoff, Res, LFO depth, ENV depth, KBDtrack (hoeft niet manuaal instelbaar te zijn)
- VCA met level en env/gate switch

Dat zit allemaal niet op n dx7 hoor (en dat vind ik itt sunny hierboven wel degelijk een synthesizer)

2 vco's, 1 vcf, 1 vca, 2 eg, 1 lfo en noise
alles minder is behelpen , alles meer is mmmmm

Lijkt erop dat vooral de traditionele synthese ((virtueel) analoog subtractief) als synthesizer wordt gezien, ik vind een Roland JV-2080 bijv. ook wel een synthesizer hoor.

Voor mij een synth:
Golfvorm op welke manier dan ook (VA, FM, Granulair, additief, subtractief, sample)
ADSR
Filter
LFO
Uiteraard VCA anders hoor je niets.

jv 2080 zit daar niet gewoon zo'n ( osc /waveampleoscilator-filt-vca etc ) soundblock per noot in ? ( dus synth)

een synth zonder frequentie veranderingsmogelijkheden , is toch geen synthesizer. stel je voor : geen sirenes, geen pitched drums , geen glides, vibrato etc. nogal beperkt.

Nou je zegt toch
Dat zit allemaal niet op n dx7 hoor
ja en... dus?

vertel nou maar ff wat jouw'n minimale synth vereiste is qua parameters want dat is de vraag zeg maar...
Wat moet jij met die DX7 dan? :D
:D
Uiteraard VCA anders hoor je niets.
en toch heeft een oscillator van zichzelf ook al level nutuulk... je zou bijv een synth kunnen maken waarbij niet het volume op 0 gaat bij een key-off maar de freq op 0, ook dan hoor je niets...

nogal beperkt.
Misschien beperkt maar wel een synthesizer. De vraag is ook wat MINIMAAl als synth gezien wordt, m.a.w. wat is de beperkende factor waarbeneden het geen synth meer genoemd mag worden.

Mijn eerste synth was een quasimidi raven, maar ik noem dat zelf geen synth meer, meer een ROM player. De modulatiemogelijkheden mbv filter zijn veel en veel te beperkt, als ik het filter überhaupt zo kan noemen. Maar het wordt volgens mij wel synthesizer genoemd.

vertel nou maar ff wat jouw'n minimale synth vereiste is qua parameters want dat is de vraag zeg maar...

Die vraag is eigenlijk niet echt te beantwoorden.
Een synth is in mijn ogen een apparaat waarbij men verschillende geluiden kan opwekken en bewerken, maar een minimale functie daarvoor is moeilijk te zeggen. Een filter zou men kunnen noemen, maar bijvoorbeeld een filterloze DX7 is ook weldegelijk een synth.

Kan 'm dus niet echt beantwoorden.

Back