Wanneer is een synth minimaal een synth?

lekkere GMO troep 8~

ik las vanochtend dat sowieso soja troep is in de vorm dat we het in Europa nuttigen.
zelfs heel schadelijk zou het zijn!

de chinesen eten het gefermeteerd ofzo..,en dat zou wel goed zijn...

Akkoord, ruis is een vreemde eend in de bijt..:)

Volgende interessante stelling: moet een synth een ruisopwekker bezitten alvorens het als synth gekwalificeerd kan worden?

ja +1

wat denk je er zelf van?

Een synth hoeft van mij niet per sé een ruisopwekker te hebben om hem een synth te noemen.. Maar misschien mis ik iets en heeft een VCO al van zichzelf de eigenschap ruis op te kunnen wekken?

trommels hebben wel degelijk een (of meer) noten. alle drummers en percussionisten stemmen hun instrument dan ook naar eigen behoefte. of je kan een snare in tune stemmen met een lied. ook de Toms, conga set of bongo trommels zijn op elkaar gestemd d.m.v. duidelijke intervallen (terts, kwart). dat klinkt een stuk beter.

trommels zijn inderdaad wel opgebouwd uit ruis, maar er is of zijn altijd bepaalde frequenties die resoneren, en dus wat harder doorkomen.

Hum je hebt idd wel gestemt slagwerk, denk aan pauken/roto toms/ ander orchestraal slagwerk.

Dit is vaak ook slagwerk met 1 vel zegmaar aan de bovenkant. Een gewoone tom op een drumstel heeft toch echt geen nood. Het kan wel maar word heel lastig, in verband met dubble vellen enzo. En het is maar goed ook... Drumstel in E gestemt, effe een liedje van uit F spelen, wordt dan toch lastig. Overgens als drummers hun drumstel gaan "Stemmen" dan gaat het toch vaaker over iets anders dan noodzuiverheid, eerder hoeveel galm, de hoogte van de tom(en nee dan hoeft het nog steeds geen noothoogte te zijn)

Maar tja dit bepaald nog steeds niet wat nu minimaal een synth is :P

Hum je hebt idd wel gestemt slagwerk, denk aan pauken/roto toms/ ander orchestraal slagwerk.

Dit is vaak ook slagwerk met 1 vel zegmaar aan de bovenkant. Een gewoone tom op een drumstel heeft toch echt geen nood. Het kan wel maar word heel lastig, in verband met dubble vellen enzo. En het is maar goed ook... Drumstel in E gestemt, effe een liedje van uit F spelen, wordt dan toch lastig. Overgens als drummers hun drumstel gaan "Stemmen" dan gaat het toch vaaker over iets anders dan noodzuiverheid, eerder hoeveel galm, de hoogte van de tom(en nee dan hoeft het nog steeds geen noothoogte te zijn)

wijsneus! 8o)

een tom een snare heeft wel een duidelijke toon... maar goed, je weet het beter als dan ik! :-)

een pauk is hetzelfde als een Tom. een trommel met een vel....en door het vel strakker of losser te maken gaat de toon lager of hoger...

google even: drumstel stemmen, congas set stemmen, bongos stemmen.. (of iets dergelijks).

:doei:

wijsneus! 8o)

een tom een snare heeft wel een duidelijke toon... maar goed, je weet het beter als dan ik! :-)

een pauk is hetzelfde als een Tom. een trommel met een vel....en door het vel strakker of losser te maken gaat de toon lager of hoger...

google even: drumstel stemmen, congas set stemmen, bongos stemmen.. (of iets dergelijks).

:doei:

Hum wijsneus valt wel mee hoor :peukie:

Maar naar mijn bescheiden wijsheid is er een groot verschil tussen en trommel met onder een boven vel zoals op een rumstel en geintoneert slagwerk zoals pauken roto toms endergelijke. Als je een noot uit een gewoon drumstel (trommels met dubelle vellen) wil halen is dat mogelijk maar moet je toch hard je best doen hoor(en zelfs dan wil je dat niet)

:okdan:

Een synth hoeft van mij niet per sé een ruisopwekker te hebben om hem een synth te noemen.. Maar misschien mis ik iets en heeft een VCO al van zichzelf de eigenschap ruis op te kunnen wekken?
ruis is opzich idd een mooie toevoeging echter zou ik dan graag voor de ruis een extra VCA-env zien zodat je bijv een ruis tik aan een geluid kan maken of bijv andersom; dat de osc sound heel kort is en de ruis lang...
dit is essentieel voor minimale drumsynthese bijv.

ruis die gewoon maar bij de OSCs mee word gemixed is niet zo heel boeiend qua diversiteit...

Hum wijsneus valt wel mee hoor :peukie:

Maar naar mijn bescheiden wijsheid is er een groot verschil tussen en trommel met onder een boven vel zoals op een rumstel en geintoneert slagwerk zoals pauken roto toms endergelijke. Als je een noot uit een gewoon drumstel (trommels met dubelle vellen) wil halen is dat mogelijk maar moet je toch hard je best doen hoor(en zelfs dan wil je dat niet)

:okdan:

dit gaat niet over wijsheid, maar over kennis. die heb je 8> of die heb je niet :? !

als je een drumstel opneemt in een studio, dan zal je dit soort dingen ook moeten weten.
ik ben geen drummer, en weet ook niet alles, maar heb hier wel een drumstel en een bongoset. die heb ik wel degelijk moeten stemmen:

toms kan je met een of twee vellen hebben. Bij twee vellen stem je ze op dezelfde toon.
bij een snare heb je altijd twee vellen, en die kan je hetzelfde of verschillend stemmen voor een bepaalde klank.

en nu hou ik er over op..gister zat ik ook al in zo'n discussie......zonde van mijn tijd.

goede raad: google! of lees een boek. of vraag een drummer.

Ik hou er ook over op, wat mijn betreft heb je gelijk :okdan:

Klopt ik weet ook niet alles, ik heb er net even op zitten google, maar kwam zo snel niet een zinnig/éénduidig antwoord tegen. Ik neem btw nooit drums op in een studio. Wat ik me alleen ofvraag in welke toonsoort snem je ze dan en verander je dat dan per nummer en hoe doe je dit live?

Niet om wijsneuzig te zijn gewoon uit leergierigheid!

Maar misschien moet ik daar vanavond effe een topic over starten ik klank en geluid subforum

:mega:

ruis is belangrijk omdat veel geluiden niet bestaan uit mooie strakbegrensde frequenties. denk aan allerlei natuurgeluiden , wind, zee, water, aanblaasgeruis bij fluiten, percursieve geluiden .
als je erop gaat letten zijn er minder geluiden zonder dan met ruis ( zelfs die goede oude analoge synth's hebben vrijwel altijd een beetje ruis bij het geluid. ( bij de a6 andromeda altijd , net niet duidelijk waarneembaar beetje ruis erbij maakt het geluid "echter analoog ") ).
zonder beperk je dus je geluidspallet behoorlijk, daarom : een synth zonder instelbare ( en liefst routbare ) ruisbron vind ik niet interessant en meestal ook te kunstmatig klinken.

Klopt ik weet ook niet alles, ik heb er net even op zitten google, maar kwam zo snel niet een zinnig/éénduidig antwoord tegen. Ik neem btw nooit drums op in een studio. Wat ik me alleen ofvraag in welke toonsoort snem je ze dan en verander je dat dan per nummer en hoe doe je dit live?

Maar misschien moet ik daar vanavond effe een topic over starten ik klank en geluid subforum

kan je glijk vragen of je trommelvlies ook te stemmen is :D

hola PietjePieter,

het is ook wel interessant! nog even kort antwoord:

er zijn vast heel veel trukken en regels, maar in principe stemt de drummer zijn drumstel zo, dat hij het lekker vind klinken. zal ook wel veel te maken hebben met de muziekstijl.

Dus je kan niet zeggen: een snare moet je op de Toon A stemmen. de floot tom op een E.
zelfs als een drumstel vals is gestemd op de muziek, dan kan je nog gewoon drummen.
op een of andere manier hebben we daar bij het luisteren geen last van.
Maar soms hoor je een heel duidelijk toon op een snare, en dat kan wel gaan storen in de muziek. ik pas wel eens snare-samples aan in toonhoogte om beter bij de muziek te passen. dat kan ook inhouden: expres juist vals! :-)

een trommel stemmen is een lastig karweitje, dat doe je niet even tussen de nummers door in een live-concert. Dan drum je gewoon op je favoriete drumstel met vaste stemming.

kan je glijk vragen of je trommelvlies ook te stemmen is :D

daar zeg je wat. ik ga zo direct met stokken en stemsleutel experimenteren!

en dan ook de vraag:
heeft je trommelvlies een resonantiefrequentie? AUW!

Hee MarsMuscia,

Tanx voor de nadere uitleg!

Ik heb nog even opgezocht op euuhhh :stupid wikipedia (ik weet niet de beste bron)

Hier wordt dus wel heel duidelijk onderscheid gemaakt tussen drums met een Difinite pitch
en met een Indefinite pitch hieronder wordt oa het volgende geplaatst:

Bass drum
Castanets
Cymbals
Rainstick
Slapstick or whip
Snare drum
Tamtam
Tom-tom

Dus eigenlijk een heel drumstel. Onder aan de pagina staat nog een lijstje met gestemt en ongestemt slagwerk.

[ame="http://en.wikipedia.org/wiki/Percussion_instruments"]http://en.wikipedia.org/wiki/Percussion_instruments

Maar ik denk dat we het wezelijk over iets anders hadden. Ik echt een noot hoogte en jij de toon en dat zijn wel degelijk verschillende zaken:okdan:

En dan nu :koffie:

Een noothoogte geeft wel een toon weer, maar een toon hoeft geen noothoogte te bevatten..:eureka:

Of sla ik nu uit den toon..:P

duidelijk onderschijt gemaakt
:dubbel: :mega:
Een noothoogte geeft wel een toon weer, maar een toon hoeft geen noothoogte te bevatten..:eureka:
mja... min of meer wel, ook al zit ie naast de schaal, dus niet exact gequantized op een noot...
aanblaasgeruis bij fluiten, percursieve geluiden.
en voor juist die geluiden heb je een aparte VCA env nodig... zoals ik al eerder aangaf :koffie:

Back