ook noize?
Akkoord, ruis is een vreemde eend in de bijt..
Volgende interessante stelling: moet een synth een ruisopwekker bezitten alvorens het als synth gekwalificeerd kan worden?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ook noize?
wat denk je er zelf van?Volgende interessante stelling: moet een synth een ruisopwekker bezitten alvorens het als synth gekwalificeerd kan worden?
lekkere GMO troep![]()
Akkoord, ruis is een vreemde eend in de bijt..![]()
Volgende interessante stelling: moet een synth een ruisopwekker bezitten alvorens het als synth gekwalificeerd kan worden?
wat denk je er zelf van?
trommels hebben wel degelijk een (of meer) noten. alle drummers en percussionisten stemmen hun instrument dan ook naar eigen behoefte. of je kan een snare in tune stemmen met een lied. ook de Toms, conga set of bongo trommels zijn op elkaar gestemd d.m.v. duidelijke intervallen (terts, kwart). dat klinkt een stuk beter.
trommels zijn inderdaad wel opgebouwd uit ruis, maar er is of zijn altijd bepaalde frequenties die resoneren, en dus wat harder doorkomen.

Hum je hebt idd wel gestemt slagwerk, denk aan pauken/roto toms/ ander orchestraal slagwerk.
Dit is vaak ook slagwerk met 1 vel zegmaar aan de bovenkant. Een gewoone tom op een drumstel heeft toch echt geen nood. Het kan wel maar word heel lastig, in verband met dubble vellen enzo. En het is maar goed ook... Drumstel in E gestemt, effe een liedje van uit F spelen, wordt dan toch lastig. Overgens als drummers hun drumstel gaan "Stemmen" dan gaat het toch vaaker over iets anders dan noodzuiverheid, eerder hoeveel galm, de hoogte van de tom(en nee dan hoeft het nog steeds geen noothoogte te zijn)

wijsneus!
een tom een snare heeft wel een duidelijke toon... maar goed, je weet het beter als dan ik! :-)
een pauk is hetzelfde als een Tom. een trommel met een vel....en door het vel strakker of losser te maken gaat de toon lager of hoger...
google even: drumstel stemmen, congas set stemmen, bongos stemmen.. (of iets dergelijks).
![]()

ruis is opzich idd een mooie toevoeging echter zou ik dan graag voor de ruis een extra VCA-env zien zodat je bijv een ruis tik aan een geluid kan maken of bijv andersom; dat de osc sound heel kort is en de ruis lang...Een synth hoeft van mij niet per sé een ruisopwekker te hebben om hem een synth te noemen.. Maar misschien mis ik iets en heeft een VCO al van zichzelf de eigenschap ruis op te kunnen wekken?
Hum wijsneus valt wel mee hoor
Maar naar mijn bescheiden wijsheid is er een groot verschil tussen en trommel met onder een boven vel zoals op een rumstel en geintoneert slagwerk zoals pauken roto toms endergelijke. Als je een noot uit een gewoon drumstel (trommels met dubelle vellen) wil halen is dat mogelijk maar moet je toch hard je best doen hoor(en zelfs dan wil je dat niet)
![]()
of die heb je niet
!
Ik hou er ook over op, wat mijn betreft heb je gelijk
Klopt ik weet ook niet alles, ik heb er net even op zitten google, maar kwam zo snel niet een zinnig/éénduidig antwoord tegen. Ik neem btw nooit drums op in een studio. Wat ik me alleen ofvraag in welke toonsoort snem je ze dan en verander je dat dan per nummer en hoe doe je dit live?
Niet om wijsneuzig te zijn gewoon uit leergierigheid!
Maar misschien moet ik daar vanavond effe een topic over starten ik klank en geluid subforum
![]()

Ik hou er ook over op, wat mijn betreft heb je gelijk
Klopt ik weet ook niet alles, ik heb er net even op zitten google, maar kwam zo snel niet een zinnig/éénduidig antwoord tegen. Ik neem btw nooit drums op in een studio. Wat ik me alleen ofvraag in welke toonsoort snem je ze dan en verander je dat dan per nummer en hoe doe je dit live?
Niet om wijsneuzig te zijn gewoon uit leergierigheid!
Maar misschien moet ik daar vanavond effe een topic over starten ik klank en geluid subforum
![]()
kan je glijk vragen of je trommelvlies ook te stemmen is![]()
wikipedia (ik weet niet de beste bron)
duidelijk onderschijt gemaakt

mja... min of meer wel, ook al zit ie naast de schaal, dus niet exact gequantized op een noot...Een noothoogte geeft wel een toon weer, maar een toon hoeft geen noothoogte te bevatten..![]()
en voor juist die geluiden heb je een aparte VCA env nodig... zoals ik al eerder aangafaanblaasgeruis bij fluiten, percursieve geluiden.

Een noothoogte geeft wel een toon weer, maar een toon hoeft geen noothoogte te bevatten..
Of sla ik nu uit den toon..![]()