versterker en effecten

gracetunes

Nieuwkomer
Hallo,

ik speel keys (vooral orgels en EP's op een NE3 + wat synthgeluiden) en (af en toe) trompet in een beginnende band en zit met een paar probs :

versterking :
1) ik heb na wat opzoekwerk beslist om een fender Twin reverb versterker te kopen. Welk type zou ik zeker (niet) kopen voor keys? Ik was er al achter gekomen dat eentje met JBL speakers ideaal is maar die is zowat onmogelijk te vinden. what about Celestion? Jenssen? andere types? Is er iets specifiek waar ik op moet letten bij het aankopen van een Twin voor keyboard?

2) moet ik zo een signaalvervormer (re-amp kit) kopen en zoja welke is goed? Welke DI zou ik kopen?

effecten :
3) Ik heb geen delay op mijn NE3 en heb eentje nodig voor een paar nrs. die moet heel precies afgesteld kunnen worden. Welke zou ik kopen?. Is er eventueel een oplossing die ik tegelijk ook kan gebruiken voor mijn trompet (waar ik ook delay en comp voor nodig heb?)

4)Ik heb de indruk dat tijdens de repetities, ik ofwel te luid sta (vooral de pieken bij trem of wah), ofwel niet echt goed doorkom. is er een manier om mijn geluid meer presence te geven zonder dat het luider en vooral scherper wordt?

budget : k heb wel wat geld om niet per se het goeikoopste te moeten kopen. K wil ineens goed zitten kwa materiaal, maar niet overdreven

een hele boterham, bedankt op voorhand voor de (gedeeltelijke) reacties

Probleem waar je mee gaat zitten als je alleen voor een Twin gaat is dat je A) mono gaat spelen en daarmee het effect van sommige sound, of vooral de interne effecten om zeep helpt, waaronder de belangrijkste: je Leslie!
B) alles door je Twin gaat, dus ook je synth geluiden en piano etc. Dit kan gewenst zijn as dit je sounds i maar meestal wil je dit niet.

Wat je zou kunnen doen is het volgende:
ga opzoek naar een Rhodes Janus 1 versterker (2x 12" speciaal voor de Rhodes ontwikkeld, 2x 50watt)
Vervolgens een Neo Instruments Ventilator leslie sim, en een klein Mackie mixertje

Je zet je NE3 in split out mode dus 1 output voor je orgel en 1 voor je EP's. De Hammond output gaat mono je Ventilator in, en de outputs van je ventilator stereo je mixertje in.
De mono EP output gaat een stereo delay in en de stereo output daarvan gaat ook naar je mixertje.

De stereo output van je mixertje gaat dan of helemaal naar je Rhodes Janus (dus orgel en EP's) of de Hammond gaat naar de geluidsinstallatie via de alt-out, en je Rhodes naar de Janus.

Je kunt je Janus mic'm met 2x SM57 ervoor en klaar...hard, goed, stereo en dik! Ik weet er nog wel eentje te koop in Noord Holland, vriend van mij heeft er 3 waarvan hij er eentje misschien weg wilt doen. PB voor contact info

versterker en effecten

Hallo,

dank voor je snelle feedback!

Ik dacht voor een Twin te gaan omdat het een rockband is en ik vooral luid en breed moet klinken zonder scherp te zijn. niet echt een prob volgens mij als het mono is. Voor repetitie kan alles door de Twin, live kan ik ook nog een deel naar de Twin en de rest via DI weg.

Anderzijds kan ik wel eens met die Janus beginnen. Ik heb er in A'pen zien staan voor 800E per paar. Trouwens, een Janus versterker, bedoel jij eigenlijk gewoon het set van 2 actieve speakers of is dat nog iets anders? Ik had ook ergens gelezen dat je daar een goeie pre-amp voor nodig had.

Dan zou ik wel gaan voor een Twin. In een rock setting klinkt dat wel lekker ruw en hard, die oversturing uit een vol openstaande Twin haal je niet uit een Janus. En die in Antwerpen zijn al weg weet ik toevallig, die heb ik gekocht hahaha. Ik was al voorzien maar heb ivm een tour een spare nodig, en wil er eentje thuis hebben...dus helaas LOL

Ene die Janussen zijn stereo, dus 1 toren = stereo. Kunnen prima zonder preamp. Die preamp is die normaal op een Rhodes suitcase zit. Een actieve EQ en stereo vibrato/tremolo. Niet echt iets wat jij nodig hebt. Gewoon direct vanuit je Nord in een Twin, houd rekening met je output level, of inderdaad een reamp kastje ertussen voor volle dynamiek. Die Radials zijn aan te raden

twin en janus

twin en janus

He Manu,

wat een toeval! Succes met die janussen, ik ga dus voor een TWIN! als je een goeie weet staan mag je altijd iets laten weten (zonder hem eerst zelf te kopen;-)

bedankt alleszins voor je reacties,

J

Hahaha, nee zal ik niet doen. Een Twin is niet mijn sound, of niet voor wat ik nu doe. Succes met de zoektocht. Qua versie, check gewoon of ie goed is en de speakers goed. Je zult de subtiele verschillen er niet uithalen met een Nord Electro als geluidsbron namelijk. Met een passief instrument als een Rhodes of gitaar, en dan een goede, wel. Ik zal eens kijken, er werd pas een Rhodes met Twin Reverb aangeboden als ruil voor mijn Wurlitzer. Zal zijn mailadres wel ff opzoeken zodra ik thuis ben, misschien verkoopt hij die wel, don't know...ken hem niet persoonlijk.

een twin is een lekkere versterker om over te spelen.
neem er een met jbl´s, als je die kan vinden ( die rooie speakers dus)
jensen is te slap,gaat met keys snel stuk.

en een twin is wel extreem zwaar, qua gewicht dus.
niet aan beginnen met een zwakke rug.
( ik kan hem bijna niet meer tillen).

en als je veel speelt, houd rekening met 1 x per jaar een set nieuwe eind buizen ( bijna 100,- per keer)

:koffie:

Back