Synthi AKS NIN wie voorspelt de juiste afloop

ik denk dat je wel een punt hebt, misschien daarbij opgeteld dat de recente topprijzen andere bezitters ook tot verkopen aanzetten.
Yeps, dat vermoeden heb ik ook. De één steekt de ander aan met het verkopen en kopen ervan :)
mijn vroegste synth ervaring en waardering stamt uit 72-73
tering in nov. 72 ben ik verwekt... :P
vrijwel in alle muziek die ik bewust heb meegemaakt zat wel een synth maar de latere acid house uit 1988-89 was het moment voor mij..
die maplin ken ik niet
Ik alleen maar van youtube filmpjes, net als de synthi's. De Maplin/ETI's kon je ook als zelfbouw kopen en heeft een matrix mixer net als de Synthi's. Over de onderlinge klank- en mogelijkheden verschillen weet ik totaal niets. David Morley heeft ze beide tegelijk gehad en kan het ongewtijfeld toelichten.
clonen moet kunnen hè, ik heb al vaker mensen met verstand van zaken horen zeggen, dat wat er nou al met al in een synthi zit, niet bepaald spectaculair is.
Jurgen Haible en Derek Revell hebben een VCS3 gecloond. Het laatste wat ik op de site van Derek las, was dat ie nog steeds problemen met het tracken van de 3e osc. heeft (Demian correct me if i'm wrong!). Met de CGS modules wil ik bezig blijven, hoop ik mn DIY-skills op te vijzelen en beter technisch inzicht te krijgen. Wie weet waag ik me over een paar ehh heleboel jaar eraan...
want dit bepaalt mede de aantrekking van de synthi: matrix, joystick... lekker hoor
Het is jammer dat je de synthi modules niet icm ander modulair kan gebruiken. Het is een gesloten modulair systeem.

Voor de mensen die op de nieuwe synthi lijst staan hoop ik dat ze nou eens snel echt geproduceerd gaan worden. Het is ondertussen alweer de langstlopende synth-soap in synthland :engel:

gesloten?

de synthi heeft 2 x control out, naast de audio out en bovendien kan je patchpin naar mini-jack kabeltjes (laten) maken om van alles naar en van de matrix te halen.

Yeps, dat vermoeden heb ik ook. De één steekt de ander aan met het verkopen en kopen ervan :)

tering in nov. 72 ben ik verwekt... :P
vrijwel in alle muziek die ik bewust heb meegemaakt zat wel een synth maar de latere acid house uit 1988-89 was het moment voor mij..

Ik alleen maar van youtube filmpjes, net als de synthi's. De Maplin/ETI's kon je ook als zelfbouw kopen en heeft een matrix mixer net als de Synthi's. Over de onderlinge klank- en mogelijkheden verschillen weet ik totaal niets. David Morley heeft ze beide tegelijk gehad en kan het ongewtijfeld toelichten.

Jurgen Haible en Derek Revell hebben een VCS3 gecloond. Het laatste wat ik op de site van Derek las, was dat ie nog steeds problemen met het tracken van de 3e osc. heeft (Demian correct me if i'm wrong!). Met de CGS modules wil ik bezig blijven, hoop ik mn DIY-skills op te vijzelen en beter technisch inzicht te krijgen. Wie weet waag ik me over een paar ehh heleboel jaar eraan...

Het is jammer dat je de synthi modules niet icm ander modulair kan gebruiken. Het is een gesloten modulair systeem.

Voor de mensen die op de nieuwe synthi lijst staan hoop ik dat ze nou eens snel echt geproduceerd gaan worden. Het is ondertussen alweer de langstlopende synth-soap in synthland :engel:

Hij heeft ook twee ingangen (audio) deze heb ik ook als modulatie ingangen gebruikt en i.s.m. doepfer modules (lfo's sequencer ed)

gesloten?
de synthi heeft 2 x control out, naast de audio out en bovendien kan je patchpin naar mini-jack kabeltjes (laten) maken om van alles naar en van de matrix te halen.

:bekdicht: dit wist ik echt niet

Ik denk idd dat dit het is, omdat het een beetje onvoorspelbaar is hoeveel synthi's er uiteindelijk gemaakt gaan worden en het er op lijkt dat er over niet al te lange tijd toch iets gaat gebeuren kan ik me voorstellen dat sommigen het zekere voor het onzekere nemen.
.

ik betwijfel of het er ooit van gaat komen, hoor het al te lang . zou me verbazen
denk dat veel mensen verkopen omdat ze erg veel geld zien en er weinig of niets mee doen. daarbij is menigeen bang z'n geinvesteerd kapitaaltje te verliezen als de prijzen zouden gaan dalen ( wat ik niet zo snel zie gebeuren, net zoals enorme stijgingen overigens ) en denken ze misschien : "cashen en toch maar weer terug naar de beleggingspolissen , nu de crises wat voorbij lijkt te gaan".

vind de kofferversie overigens veel interessanter dan de houten vcs uitvoering : zelfde inhoud , maar werkelijk zo handzaam. de portable synth optima forma.
studio modulaire synth's zijn er nogal veel tegenwoordig , met nog meer plaats en nog meer mogelijkheden. koffersynth's , met speakers , en modulair, zijn op de vingers van 1 hand te tellen .
ook kwa verzamelwaarde verwacht ik dat de a en zeker goede aks dichter bij de vcs gaat aanschuren. een houten kasje zal heer wood wel kunnen blijven maken, een juist model samsonite blijkt nogal wat moeilijker.
plus het pinkfloyd effect natuurlijk ;)

veel van de waarde van de synthi zit mho in de nostalgie. daarbij speelt met name de handel op dit moment en vooral tav de synthi's een erg bepalende rol in de hele hype eromheen. 9 van de 10 keer gaat het over de prijs , met daarover een dun sausje over echte en vermeende kwaliteiten. nuchter gezien is het echter erg veel geld en zijn er hele mooie moderne alternatieven voorradig. maar ja da's gezien het topic vloeken in de kerk...
vergelijken met minimoog en voyager en daarbij concluderen dat de nieuwe het niet haalt bij de oude gaat mank. heb genoeg ervaring met beiden moogs om ze beiden hoog in te schatten en te begrijpen dat het twee volledig verschillende instrumenten zijn. het naamplaatje vermeld dezelfde letterjes, maar de ervaring leert anders.;)

Laatst gewijzigd:
Waarom ik voor een Synthi A kies ipv een VCS3 is vanwege het gemak om hem te bedienen, 1 paneel waar alles van uit de zelfde houding goed bediend kan worden.

Op het moment dat ik hem gebruik wil ik 2 draaibewegingen perfect kunnen doseren om mooie sweeps te maken, ergonomisch gezien is de Synthi A dus beter.

Verder vind ik een VCS3 erg mooi om te zien, en zou zeker niet misstaan in mijn hokkie, qua modden is ie zeker makkelijker en dat is een belangrijk voordeel ook tov een Synthi A, maar speelgemak staat op 1, dus vandaar dat ik niet voor een VCS3 zou gaan.

Verder, ik heb er wel vertrouwen in dat EMS weer synthi's gaat produceren, maar wanneer precies, dat weet ik verder ook niet, maar het lijkt me bijzonder vreemd om te beweren dat je synthis gaat produceren en dat vervolgens nooit gaat doen, dat zou aanzienlijk gezichtsverlies betekenen voor EMS en lijkt me bijzonder vreemd.

Maar het is net zo vreemd ook dat er helemaal niets lijkt te gebeuren, en dat is ook wel een beetje jammer.

Hum ik ga toch dingen steeds meer los van elkaar zien. Als je puur naar de mogelijkheden kijkt van een EMS zal er niemand zijn die zoveel geld er voor neerlegt. Echter is het gewoon een verzamel object geworden. En voor das soort dingen is er geen plafon qua prijs. Ik vraag me ook geregeld af hoeveel muziek wordt er nu werkelijk nog gemaakt met zulke apperaten? al zou ik zoveel neerleggen voor een synth zou ik denk niet meer aan een knop durven draaien... Maar dat terzijde, de prijs is uitverhouding als je het puur als een muziekinstrument ziet. Als je het als een schaars en zeer gelieft verzamel object zie dan is de prijs weer goed te pruimen!

Ik hoef er geen, heb zoiezo het geld niet, als ik het wel had... ach dan nog niet. Ik zie synths toch voral al apperaten om muziek mee te maken. Voor mij is het uiteindelijk de muziek die voorop staat, niet de machine.

Als je verzamellaar ben met voorliefde voor dit soort instrumenten dan is het natuurlijk een unieke synth.

Of nou misschien als ik genoeg geld had zou ik denk wel heel graag zo'n ding in mn studio hebben... :D

Waarom ik voor een Synthi A kies ipv een VCS3 is vanwege het gemak om hem te bedienen, 1 paneel waar alles van uit de zelfde houding goed bediend kan worden.
Op het moment dat ik hem gebruik wil ik 2 draaibewegingen perfect kunnen doseren om mooie sweeps te maken, ergonomisch gezien is de Synthi A dus beter.

Verder, ik heb er wel vertrouwen in dat EMS weer synthi's gaat produceren, maar het is net zo vreemd ook dat er helemaal niets lijkt te gebeuren, en dat is ook wel een beetje jammer.

ja, inderdaad, ik moet altijd heel erg gaan verzitten en heb ook al 2 weken met een mitella omgelopen ;)

volgens mij is het allemaal lood om oud ijzer. ik vind de vcs3 veel mooier, maar dat is gewoon persoonlijk - de ruimte in de kast vind ik praktisch en fijn, maar verder vind ik het gewoon een erg mooi apparaat.
ik zou voor een synthi A mijn neus ook niet ophalen hoor, ook al is het wel een gepriegel met al die knoppen bij elkaar. ;)

alleen de KS heb ik nooit zo zien zitten, omdat die meteen de prijs flink verhoogt en ik heb het niet zo op dat soort keyboardjes, is toch eigenlijk inferieur spul. ook vanwege de gevoeligheid van de KS (waarover ik alleen maar gelezen heb op het net en gehoord van bv Monopoly) had ik nooit zo zin om mijn geld aan KS uit te geven.

wat die nieuwe produktie betreft, jij had toch pas ook een bericht gekregen over of je nog op de lijst wilde blijven? ik had het idee dat er dan toch wat te gebeuren staat, want ik ken meer mensen die door Robin Wood zijn benaderd.

het lijkt me bijzonder vreemd om te beweren dat je synthis gaat produceren en dat vervolgens nooit gaat doen, dat zou aanzienlijk gezichtsverlies betekenen voor EMS en lijkt me bijzonder vreemd.

da's ook zo, anderszijds is het al een erg lang lopend verhaal en een deel van de mythevorming omtrent de synthi's, dat " er komen nieuwe aan ".
zou vreemd zijn als die "droom" op wat voor 'n manier dan ook, ooit verstoord ( of gerealiseerd) gaat worden

tav de ems keyboards : ik heb er een waarmee je 2 stemmig en ( goed) aanslaggevoelig kan spelen. daarnaast zit er een extra vco op met dezelfde tracking als osc 1+2 waardoor osc 3 echt vrijkomt als modulatie/lfo source. geloof dat het een dk2 versie is, zeer zeldzaam en idem dito heeft hij een extra toegevoegde waarde. dat gezegd hebbend : meestal speel ik de synthi helemaal zonder keyboard maar puur als modulaire effectenbak/ voor sounddesign. ik denk ook dat dat is hoe veel andere mensen hem gebruiken.( maar die discussie is al recent al eens aan bod gekomen in een ander topic in dit forum )

Ik hoef er geen, heb zoiezo het geld niet, als ik het wel had... ach dan nog niet. Ik zie synths toch voral al apperaten om muziek mee te maken. Voor mij is het uiteindelijk de muziek die voorop staat, niet de machine.

niet om iets te rechtvaardigen, want dat lijkt me helemaal neit nodig, ook al maak ik niet veel muziek, maar de EMS Synthi is ook muzikaal een heel bijzonder apparaat en wat jij stelt, heb ik meerdere malen andersom ervaren.

dat ik bij mezelf dacht: een synthi van €5000, ik lijk wel gek. hij klinkt geweldig, veel modulatie, maar dat kan bv een a) arp odyssey b) sonic six c) uitgebreide cwejman s1 ook. en dan verkocht ik die houten bak en kocht iets lichters terug, om er na een tijdje achter te komen dat het niet waar was. het geluid uit een EMS Synthi is echt heel bijzonder, net zoals het geluid uit een EMS Vocoder trouwens. als de EMS qua geluid en mogelijkheden de synth is waar je van houdt, dan kaar daar weinig of niets aan tippen.
als je dat afdoet als verzamelwoede, dan doe je de Synthi tekort.

en wat de muziek voorop betreft.... ik denk ook wel eens dat ik alle synths zou inleveren voor een mondharmonica of akoestische gitaar, als ik daar echt goed op zou kunnen spelen, maar dat is natuurlijk flauwekul.

het mag om de muziek gaan, de apparaten dragen hun steentje bij aan die muzikaliteit, om te beginnen door de gebruiker te inspireren. als dat niet zo was, waren we ook in 1 keer helemaal uitgepraat op het synthforum.

relativeren is goed, rationaliseren ook, maar er zijn grenzen hè! ;)

Ik weet niet of dit in jouw geval ook zo is, maar er zijn veel muzikanten die prachtig mondharmonica, gitaar of piano spelen die een EMS hebben. Juist omdat ze zo goed zijn en omdat ze weten dat een EMS heel muzikaal is.

niet om iets te rechtvaardigen, want dat lijkt me helemaal neit nodig, ook al maak ik niet veel muziek, maar de EMS Synthi is ook muzikaal een heel bijzonder apparaat en wat jij stelt, heb ik meerdere malen andersom ervaren.

dat ik bij mezelf dacht: een synthi van €5000, ik lijk wel gek. hij klinkt geweldig, veel modulatie, maar dat kan bv een a) arp odyssey b) sonic six c) uitgebreide cwejman s1 ook. en dan verkocht ik die houten bak en kocht iets lichters terug, om er na een tijdje achter te komen dat het niet waar was. het geluid uit een EMS Synthi is echt heel bijzonder, net zoals het geluid uit een EMS Vocoder trouwens. als de EMS qua geluid en mogelijkheden de synth is waar je van houdt, dan kaar daar weinig of niets aan tippen.
als je dat afdoet als verzamelwoede, dan doe je de Synthi tekort.

en wat de muziek voorop betreft.... ik denk ook wel eens dat ik alle synths zou inleveren voor een mondharmonica of akoestische gitaar, als ik daar echt goed op zou kunnen spelen, maar dat is natuurlijk flauwekul.

het mag om de muziek gaan, de apparaten dragen hun steentje bij aan die muzikaliteit, om te beginnen door de gebruiker te inspireren. als dat niet zo was, waren we ook in 1 keer helemaal uitgepraat op het synthforum.

relativeren is goed, rationaliseren ook, maar er zijn grenzen hè! ;)

Hee er hoeft ook helemaal niks gerechtvaardigt te worden laten we dat vooropstellen!
Dat de EMS qua sound enzo zeer goed en uniek klinkt lijkt me duidelijk. En dat sound zeker bijdraagt aan muziek maken lijkt me ook duidelijk.

als echter over prijzen van boven de 10000 gaan praten wordt het naar mijns inzien een ander verhaal. De meeste mensen die hobbymatig met muziek bezig zijn zullen zoiets lijkt mij niet snel kopen, simpel te duur. Als ze het geld wel hebben dan zullen er het een hoop nog steets niet doen omdat het niet opweegt voor wat je er mee kan.

Ik denk dat dit soort instrumenten steeds meer een verzamel object worden. Niet dat daar iets mis mee is, ere die ere toekomt! Op deze manier blijven ze ook bestaan. als ze voor 1000 weggingen dan zou er toch anders mee omgesprongen worden en zullen er niet snel veel overblijven. Ik heb dan liever dat ze voor dit soort bedragen weg gaan, dan blijft het voortbestaan.

Anyway ik denk dat niemand zich hoeft te verdedigen die het geld er voor neerlegd, en ook niet als mensen het te duur vinden. Het is gewoon wat je wel denk ik!

ja P-P

de kunst is toch ook om je daar zo min mogelijk van aan te trekken. sowieso ben ik altijd voorzichtig omgesprongen met mijn synths en ik heb er ook veel plezier in een micromoog of zo (toch niet zo'n verzamelobject) zo mooi mogelijk te krijgen en houden. dat geldt ook voor de ems inderdaad. ik zag een tijdje terug toevallig ergens een minimoog die ooit van mij was geweest.
de tranen sprongen in mijn ogen. nouja, dat is niet waar, maar het had gekund: wat zag dat ding eruit.
maar ik weet wel dat ie zeer serieus en zeer goed bespeeld is in de tussentijd, gebruikt tot op het bot en dat is ook weer leuk.

de andere kant van die prijsverhogingen..... inderdaad 10000 voor een synthi, belachelijk gewoon en ehtmaakt m onbereikbaar voor heel veel mensen, maar eh..... toen ik jong was had ik ook geen geld voor een ems of minimoog. nog niet voor een juno6.

tegenwoordig is er wel heel veel bereikbaar voor heel veel mensen, da's toch mooi.

maar goed, ik ga eens even een vcs3 op ebay zetten, kijken wat er gebeurt.

Dat is helemaal waar. Ik vindt het mooien van vandaag te dag dat eigenlijk voor iedereen muziekmaken mogelijk is. Er is zoveel aanbod 2e hands dat je voor relatief weinig echt heleleuken dingen kan doen, alles is berijkbaar!

En tja toen ik nog jonger was(ben nogsteeds eigenlijk) kon ik niet voorstellen de spullen te hebben die ik nu heb! Dus misschien in de toekomst komen er hier ook nog wel is dikke klassieke bakken, heb toch wel gemerkt in de tijd dat je nooit moet vergeten je princiepes aan te passen aan de omstandigheden!

Hee succes met de vcs3, vindt ik denk toch wel qua uiterlijk de mooist EMS!

wat die nieuwe produktie betreft, jij had toch pas ook een bericht gekregen over of je nog op de lijst wilde blijven? ik had het idee dat er dan toch wat te gebeuren staat, want ik ken meer mensen die door Robin Wood zijn benaderd.

Ja die mail heb ik gehad, ik neem aan dat er binnenkort meer bekend zal worden, ik had ook begrepen via het synthi forum dat de site van EMS vernieuwd zou gaan worden begin dit jaar, dus, ik ben heel benieuwd. :)

het is een heleboel handel en weinig muziek maken ben ik bang.
tis een leuke en heel aparte synth met een rijke historie.
maar als ik nou bedenk dat ik zowel een minimoog model-d alsook een jp8 en de nieuwe syntonfenix voor bij elkaar bijna 10.000 kan aanschaffen, dan wordt de keuze opeens wel wat rationeler en minder gevoelszaak.
probleem vind ik steeds om objectief info over synth's te krijgen gezien de financiële belangen, die naar mate de waardes stijgen alleen maar groter lijken te worden. gelukkig zijn er wel mensen die lang blijven hangen bij een bepaald type synth ( zoals bv leo met z'n ems -liefde ), die zie je ook niet zo op ebay teweer gaan , en daar kan ik op z'n minst een stukje liefde voor het instrument van leren begrijpen. ze lijken wel steeds zeldzamer te worden ,die mensen, maar dat zal wel mijn ouwedagcynisme zijn

Laatst gewijzigd:
ik denk dat ze binnen nu en een half jaar los komen, vraag me alleen af hoeveel ineens.....

inderdaad spannend.

maar eh, even terug on topic, voor het weer over heel andere dingen moet gaan:

die NIN synthi staat nog steeds op $9000 - zal hij de $15000 gaan halen??!!

neen

Back