Wiskop tapedeck uitschakelen.

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Kun je de wiskop van een cassette tapedeck gemakkelijk uitschakelen???

Dit ivm het maken van tapeloops voor mijn cassetedeck.

Dacht zelf aan een schakelaar op 1 van de draadjes van de wiskop maar ik weet niet of dit zomaar kan.

Het deck wat ik heb is een Technics RS-B755.

En het zou zonde zijn als ik hem sloop...

Nou ja bedankt alvast

ah tof bedankt,

dan heb ik binnenkort een analoge looper en delay erbij:)

groeten Tim

Wil zelf ook een keer experimenteren met aan&uit schakelen v/d wiskop mbv een switch en ook keer spelen met de snelheid v/h motortje een soort toerenregeling erop maken.

grtG-J

je kan over het algemeen niet een wiskop uitschakelen met een schakelaar.
dan werkt de voormagnetisatie meteen ook niet meer, omdat de wiskop vaak een onderdeel van de hf oscillator is.
dan krijg je meteen radio oranje geluiden.
wat wel werkt s dus omschakelen met een L, bvk met dezelfde inductie als de wiskop.

:koffie:

Ók Jeroen dus als ik 't goed begrijp pak je een wisselschakelaar dan schakel je de wiskop of de spoel.

grt G-J

Wil zelf ook een keer experimenteren met aan&uit schakelen v/d wiskop mbv een switch en ook keer spelen met de snelheid v/h motortje een soort toerenregeling erop maken.

grtG-J

Voor toerentalregeling zou ik dan gewoon een tweedehands Tascam (bv 112 MKII of een 122 MKIII) kopen. Veel oude Tascam decks hebben een in/uitschakelbare variabele pitch. Ik dacht +/- 12%.
Dan hoef je alleen nog maar aan de wiskop te sleutelen...

Voor toerentalregeling zou ik dan gewoon een tweedehands Tascam (bv 112 MKII of een 122 MKIII) kopen. Veel oude Tascam decks hebben een in/uitschakelbare variabele pitch. Ik dacht +/- 12%.
Dan hoef je alleen nog maar aan de wiskop te sleutelen...
Of zelf met een 555 een PWM circuitje maken.

de meeste cassettedeck motoren hebben in de motor een regeling zitten.
en achterop het motortje zit dan een gaatje, voor het schtoevendraaiertje in te steken , tbv, den regeling van de snelheid.
:D

een pwm schakeling gaat het dus niet doen.
je kan het beste het motortje openen en de instelpot vervangen door een boterham met pindakaas, of een potmeter.\], zie maar hoe de pet staat.

:koffie:

Ik heb een behoorlijke verzameling bandecho's....aan de 201 en RE300 ga ik niet aan sleutelen maar heb nog een Evans met 4 meter lus met hele gevoelige pots je hoeft maar aan de repeat een beetje te draaien en gaat al over z'n nek , overstuurt heel snel (ingangsignaal) dus deze wil ik dus omdopen als freak-bak met de bovengenoemde mods.

grt G-J

Inderdaad, 'frippertronics'!

Voor een delay hoef je de wiskop niet uit te schakelen. Alleen als je echt loop-op-loop wilt stapelen, moet je de wiskop inderdaad uitzetten. Nadeel is dan wel dat de band uiteindelijk gaat satureren omdat op een gegeven moment ieder magnetisch deeltje is gemagnetiseerd. Dan wordt het geluid ondraaglijk en onherkenbaar en moet je de tape wissen.

Hier een blog die er wat meer over verteld (wat betreft cassette dan, voor reel is er sowieso wel meer te vinden lijkt me):

http://ofsoundmind.wordpress.com/2006/12/05/wonders-of-the-cassette-tape-loop-part-1/

http://ofsoundmind.wordpress.com/2006/12/09/wonders-of-the-cassette-tape-loop-part-2/

En deze is ook leuk:

transport_chart.gif

Voor een delay hoef je de wiskop niet uit te schakelen. Alleen als je echt loop-op-loop wilt stapelen, moet je de wiskop inderdaad uitzetten. Nadeel is dan wel dat de band uiteindelijk gaat satureren omdat op een gegeven moment ieder magnetisch deeltje is gemagnetiseerd. Dan wordt het geluid ondraaglijk en onherkenbaar en moet je de tape wissen.

Inderdaad. Dus, vroeg ik me af of een soort van "dimmer" (zoals we kennen van verlichting) tussen de wiskop er niet kan voor zorgen of er al dan niet meer of minder demagnetisatie plaatsvindt... zodat je een uitfadende lo-fi delay krijgt?

Cheers!
Exo. :mega:

Back