Stabiliteitsproblemen (o.a.) Motu en Windows

Bob1991

Ouwe rot
Al geruime tijd wordt ik met het audiobewerken/muziekmaken geplaagd door gehaper met audiodrivers/underruns etc.

Dit probleem begon al met m'n vorige Edirol M-16dx interface.
Heb sinds kort een Motu 828 mk3 en had verwacht dat het (mede door de firewire) hiermee wel opgelost zou zijn. Niets is minder waar helaas, het lijkt nog wel erger.. Ik heb een (zoals vereist) TI firewire chipset, en bij niet-asio applicaties werkt het ook gewoon prima.

Echter heb ik op 512samples =12ms latency al last van pops en clicks in m'n live audio in m'n daw (FL Studio).. En niet alleen m'n live audio, ook de sporen die ik opneem krijgen 'leuke' digitale haperingen aan de WAV toegevoegd. Vooral dit laatste is een enorm probleem voor me, ik kan gewoon geen fatsoenlijke nette opnames maken.

Nu zou het in de live-audio in de DAW wel logisch zijn bij een enorm zwaar project met veel plugins, echter bijgevoegde audio is opgenomen in een praktisch een leeg! project, waar alleen een reverbje in stond en een audioclip.

Verder is 512 samples voor mij teveel, 256 samples (6ms) moet prima haalbaar zijn, maar hiermee worden de problemen alleen nog maar erger..

M'n pc is wel bijna 4 jaar oud, maar was destijds een duur top-ding, E6600 processor, 4gigram, windows 7 64bit. Van zoiets mag je toch wel verwachten dat het fatsoenlijk audio kan opnemen.. Wel heb ik af en toe last van hoog cpu-verbruik, vooral na het crashen van een audiodriver (door het rommelen met de latency instellingen), en dan is het probleem nog erger. Buiten dit sub-probleem heb ik gewoon een normale cpu-load

Dit probleem speelt al maanden bij mij, bij m'n vorige audio interface eens een keer cubase gedownload om te kijken of het daarbij minder was, maar nee, daar was het zelfde probleem.

Als iemand me van dit probleem kan verhelpen ,top!

Bijlage: Voorbeeld van de problemen, kale polysix via de 828 in FL opgenomen.

Attachments

• hickups.mp3
    266,4 KB · Bekeken: 158
Ik weet niet wat je probleem is, das vaak moelijk te zeggen.

maar goed, daar komen we wel achter:duivels:

1. heb je de nieuwste drivers? ook van je BIOS! En je grafische kaart.

2. Zet in Windows alle energiebesparingen uit. in"Energieschema"

3. Kijk of er in je bios CPU Throttling aan staat.

4. Doe een geheugen test..

5. Run: msconfig en dan in de opstart tab alles uitzetten.

suc6

Hier ook geen idee van de waar het aan zou kunnen liggen...weet wel dat er een firmware upgrade is voor de Motu 828mk3 specifiek

Sorry voor de late reactie, was even weinig ermee bezig, en verder leek het probleem zichzelf ineens verholpen te hebben. Retestabiel op 192samples, een mooie prestatie.. Echter heb ik iets te vroeg gejuicht..

Op de een of andere manier gaat het soms toch weer fout: Zit ik aan een track te werken, ga ik bijv. even op internet, of MSN, of luister wat andere muziek, en dan ineens schiet het CPU verbruik omhoog, en wordt het onstabiel. Als ik hierna de Motu ASIO even unload, en opnieuw opstart (of de Motu gewoon opnieuw aanzet) krijg ik hierna een cpu load van 100%, met een heleberg pops en clicks.. Lijkt me toch iets met een Motu Audio driver.. CPU hypertreading en energiebesparingen staan uit in ieder geval. Wat ik ook weg klik van programma's die op de achtergrond draaien, het maakt dan niet uit..

Al met al blijft het erg vreemd dus, aangezien het niet altijd is, nu weer voor het eerst in een paar weken. Wat me verder opvalt, en ik weet niet of het hoort, is het volgende: Stel ik zet iets aan op Youtube, en speel vervolgens vanuit m'n DAW mee met het nummer, en ik zet het volume wat hoger, dan ontstaat er toch ineens een digitale vervorming.. Zeer pijnlijk aan het gehoor, en verder staat er op de Input/Output leds niks te clippen.. Erg vreemd.. Kan de Motu niet overweg met én ASIO audio + normale windows audio tegelijk?

Samengevat: Op de een of andere manier schiet soms het CPU verbruik blijvend ernstig omhoog (dit veroorzaakt de instabiliteit), het enige wat hier tegen helpt is het geheel rebooten van m'n PC, en hier zit ik nou niet echt op te wachten om dit regelmatig te moeten doen..

4 gig ram is wel echt het minimum om op windhoos 7 64bit vlekkeloos audio op te nemen.
zet ook de visuele functies van windhoos 7 uit
ik zou er nog 4 bij doen en een paar banks reserveren voor je audio programma en een paar voor de rest zoals msn.
dat zou het toch al aardig moeten opkrikken.

.. Dan zou ik gelijk een andere pc moeten kopen, ivm moederbord & geheugenruimte (en daar wacht ik liever nog even een jaartje mee), maar ik heb genoeg RAMgeheugenbeschikbaar als ik aan het werk ben.. Bovengenoemde problemen zijn er dan ook in compleet lege projecten, er gaat op de een of andere manier soms iets mis met de audiodriver, en het lijkt me dat dat niet direct een gevolg is van 4gig ram? (waarvan op dat moment nog 2gig in onbruik is, in zo'n leeg project)

Dit soort problemen is soms heel moeilijk of niet te doorgronden.
Je had in het verleden ook al problemen.
Het kan dus ook liggen aan de combi moederbord-CPU-audio interface etc, etc.
En die E6600, is dat een single core? Bij audio is de eerste bottleneck altijd de CPU. Als die niet krachtig genoeg is, hoef je naar de rest al nauwelijks nog te kijken............. En een single core met Windows 7 en een moderne DAW lijkt mij geen goede combi. Check eens of in je moederbord niet een (goedkope) dual of quad core CPU kan. Dat zal aanzienlijk schelen denk ik.

M'n E6600 is dualcore 2.4ghz idd, alweer een goede 3.5 jaar oud. (Beide cores worden in ieder geval door FL gebruikt)

Als ik het stabiel weet te draaien, dan blijft dit zolang ik in m'n DAW bezig ben. Ga ik het internet op, of, scroll ik in Chrome/IE al met de muis door een webpagina, dan krijg ik tijdens het laden van een site, en/of scrollen al gelijk allemaal hickups/artifacts.. Dit duidt dus helaas toch allemaal op een niet krachtig genoege CPU?

Zet je Motu is als primairegeluidskaart en schakel de standaard geluidskaart uit.. Misschien helpt dit aangezien je zegt dat t alleen gebeurd wanneer je switched tussen programma's en geluidsbronnen..

Laatste drivers installeren voor ieder onderdeel in t systeemis altijd goed..

Kzat laatst op een Pentium Celeron met 16 sporen en wat plugins.. Ging prima.. Dus als je CPU geen andere mankementen vertoond lijkt t me niet de cpu zelf maar de combinatie van hardware..

Aan de processor zal het dan niet liggen nee. Eerder idd wat relexted aangeeft.
Het beste een eventuele andere (onboard?) geluidskaart helemaal uitschakelen in de bios of anders in de hardwareconfiguratie van windows.
Heb je de nieuwste drivers zoals flyweight aangaf?
ASIO is niet zo happig op gelijktijdig aangestuurd worden door meerdere programma's. Kan dus goed aan de driver liggen.

Hoi,

In Windows 7 moet je voor firewire audio devices kiezen voor legacy drivers voor je 1394 (firewire) poort op je computer.
Control panel (configuratiescherm) /hardware/device manager.
Selecteer je 1394 poort/update driver en kies voor legacy driver.

Dat helpt meestal.

Suc6,

Bob

.. Dan zou ik gelijk een andere pc moeten kopen, ivm moederbord & geheugenruimte (en daar wacht ik liever nog even een jaartje mee), maar ik heb genoeg RAMgeheugenbeschikbaar als ik aan het werk ben.. Bovengenoemde problemen zijn er dan ook in compleet lege projecten, er gaat op de een of andere manier soms iets mis met de audiodriver, en het lijkt me dat dat niet direct een gevolg is van 4gig ram? (waarvan op dat moment nog 2gig in onbruik is, in zo'n leeg project)

Dit van de 4GB max. doet me vermoeden dat je een el cheapo moederbord hebt... Als er iets is wat ik geleerd heb van "gear" kopen (en toch laatst WEER de fout in gegaan met een media playertje) is dat onder een bepaald bedrag, zeg maar de middenmoot, het spreekwoord "goedkoop is duurkoop" weldegelijk opgaat... tenzij je HEEL veel geluk hebt.

Dat van de firewire op legacy mode moet je zeker even testen (1 post terug), anders doet het vermoeden dat je gewoon een goedkoop/gaar moederbord hebt.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is gewoon een PCI/PCI-E RME testen... Geen geouwehoer met al die vage bussen die niet werken (firewire/USB)..

Lees ook even deze webpagina, download DPC latency checker, je moet niks installeren, gewoon de exe openen.

http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml

Als je last hebt van dropouts is dit vaak te wijten aan één of andere funky driver op je systeem. Bluetooth, wifi en ander usb speelgoed zijn vaak de oorzaak.

Laat de checker even lopen, heb je spikes, trek dan bvb je wifi key uit, check opnieuw.

Nice utility Bob123, blub heb dropouts :S.......wrom werkt een Apple altijd goed :stupid

Maar goed heb altijd geleerd dat je muziek pc (lees windows machine) niet op het I Net aangesloten mag zijn.

Laatst gewijzigd:
Ik zal ook je studio pc voor muziek houden en een andere el tjappie pc voor i-net en andere klooi acties......

Tips over een aparte internet pc stammen toch wel een beetje uit 1999 hoor.

Windows is ook van ver gekomen en zeker Windows 7 is een prima besturings systeem. Ik ken enorm veel mensen die dit OS probleemloos draaien voor zowel audio als internet en de laatste jaren dat ik thuis windows gebruikte heb ik zelfs XP altijd probleemloos gebruikt (ook met een Motu interface).

Verder is het geen gegeven dat Apple altijd goed werkt, echter heeft apple met Coreaudio wel degelijk een betere standaard voor audio. Asio is wat dit betreft gewoon minder goed.

Een dergelijk probleem kan zoveel oorzaken hebben, van een matige kwaliteit Asio driver (iets wat ik niet gewend ben van Edirol overigens) tot aan een problematische plugin.

Meer dan generieke tips kan niemand hier je geven omdat dergelijke problemen vaak heel specifiek zijn voor de gebruikte combinatie van hardware en software. Daarnaast worden topics als deze normaal gesproken gelsoten omdat we nu eenmaal geen pc support forum zijn.

Ik zal dit topic nog even open laten omdat ik de kans dat voor jou de gouden tip voorbij komt niet wil beinvloeden maar ik raad je wel aan om een topic aan te maken op een computer forum zoals http://gathering.tweakers.net/. Als je daar even een zoekactie doet op "Motu" kun je zien in welk subforum je je vraag kwijt kunt.

Tja, als ik internet dan klik ik graag door......ik zal het niet trekken als mijn studio computer raar gaat doen door mijn internet gedrag.....dus los van de prestaties ansich.

Lees ook even deze webpagina, download DPC latency checker, je moet niks installeren, gewoon de exe openen.

http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml

Als je last hebt van dropouts is dit vaak te wijten aan één of andere funky driver op je systeem. Bluetooth, wifi en ander usb speelgoed zijn vaak de oorzaak.

Laat de checker even lopen, heb je spikes, trek dan bvb je wifi key uit, check opnieuw.

Good one! benieuwd wat deze heeft opgeleverd..

Tips over een aparte internet pc stammen toch wel een beetje uit 1999 hoor.
pff moest je dat erbij zeggen :o:

Windows is ook van ver gekomen en zeker Windows 7 is een prima besturings systeem. Ik ken enorm veel mensen die dit OS probleemloos draaien voor zowel audio als internet en de laatste jaren dat ik thuis windows gebruikte heb ik zelfs XP altijd probleemloos gebruikt (ook met een Motu interface).
Gedeeltelijk eens. Windows is niet gemaakt voor.......Voor de gemiddelde consument is het imo een perfecte besturingssysteem.

Verder is het geen gegeven dat Apple altijd goed werkt, echter heeft apple met Coreaudio wel degelijk een betere standaard voor audio. Asio is wat dit betreft gewoon minder goed.
I dunno maar schijnt dat operatingsystem van Apple beter is geschreven waardoor eea beter/sneller in de communicatie verloopt dan een windows based machine.

Ik zal dit topic nog even open laten omdat ik de kans dat voor jou de gouden tip voorbij komt niet wil beinvloeden maar ik raad je wel aan om een topic aan te maken op een computer forum zoals http://gathering.tweakers.net/. Als je daar even een zoekactie doet op "Motu" kun je zien in welk subforum je je vraag kwijt kunt.
nais zoals het hoort, goed bezig :okdan:

Denk dat het een softwarematig probleem is. Dus Windows probleem, iets met een buffer dat wordt gebruikt en volloopt.

Die applicatie van Bob123 begint bij mij te zeuren over disable...w-lan, modems, internal sound devices, USB Controllers ect.

Blub.....zal ik mn pc nog meer strippen, belachelijk zou niet moeten anno 2011 :stupid

OT....aavulling op onderstaande erg goede tips. Trek hem van internet af. Vergeet niet opnieuw op te starten.

Weet niet of je dit al aan hebt ge-vinkt---msconfig>tapblad computer opstarten> geavanceerde opties>aantal procesoren veranderen, zoals bij u is.
Zoek bij google op tweak windows oid

1. heb je de nieuwste drivers? ook van je BIOS! En je grafische kaart.

2. Zet in Windows alle energiebesparingen uit. in"Energieschema"

3. Kijk of er in je bios CPU Throttling aan staat.

4. Doe een geheugen test..

5. Run: msconfig en dan in de opstart tab alles uitzetten.

Back