DIY 909 kick

richard2000

SyBorg
Had al een tijdje het idee om de 909 kick eens uit te pluizen om te zien hoe je deze het best kan modden en wat er allemaal uit te halen valt, ik had alleen weinig zin om dat met me eigen 909 te doen en kon ook niemand vinden die de zijne ter beschikking van de wetenschap wilde stellen :D.
Dus dan blijft er maar 1 ding over, je neemt een berg onderdelen en stukje karton en flink wat later heb je dit,
attachment.php

en het klinkt zo,
http://soundcloud.com/richard-2000/kick-diy-909

Als mod zit er nu tov enkel pitch op de 909, die eigenlijk geen echte pitch is maar een pitchenvelop decay, zit er nu een echte pitch op, en env. depht en decay, en de attack is gesplit in de klick en noise, deze hebben een eigen level en decay voor de noise.
Er is ook een CV in gemod voor pitch en heb de triggering gemod, de 909 kick is puur gebouwd op de inwendige triggerpuls van de seqeuncer, dit is zo gemod dat ie nu bijna alles "eet", zolang het maar ergens tussen de 0,5 en 10VDC is.
Nou moet dit in een kassie oid maar zit eigenlijk te denken aan iets modulars, alla doepfer formaat oid, zal binnenkort schema erbij zetten voor de diyers incl printplaatje, als ik eruit ben waar ik het inbouw.
Wordt vervolgt dus..

Attachments

• Kick karton.jpg
    Kick karton.jpg
    201,9 KB · Bekeken: 158
Klinkt lekker. Ik ben ook wel benieuwd naar een schema/layout.

Het is de orginele 909 schakeling, alleen de aansturing/triggering is aangepast, orgineel is het idd een driehoek die gefilterd wordt met een diode filter naar sinus, daar heb ik wel flink mee zitten klooien maar kwam toch steeds weer bij het orgineel uit, dat klinkt toch het best.
Voor de componenten heb ik gewoon ordinare transistors en IC's gebruikt, BC547 en 557, LM324 en TL084, er zit wel klankverschil in met het orgineel maar denk dat weinig mensen dat kunnen horen, denk zelf dat in de opamps zit, de torren maken weinig uit.
Schema is dus bijna hetzelfde als orgineel alleen excl de mods en het aangepaste triggering.

hij heeft ook een lekkere "ring" net zo als het orgineel net weer geluisterd zelfs op SC al erg goed

Klinkt behoorlijk :{ voor een stukje karton en wat componentjes.
Ik heb hier nog een schuif vol van die componentjes en een groot stuk karton, als je een schema gefabriceert hebt zet je die hier maar bij, dan doe ik ook een poging. :peukie:

waar te bestellen :D ?

Serieus, volgens mij kan je hier wel iets mee.

Idd. Al niet in de laatste plaats omdat de schakeling qua kosten weinig voorstelt. Of zit je met een juridisch probleem? Anders zou ik zeggen; ergens in een bepaalde oplage printjes laten maken en verzenden die hap! 8)

Hebben hebben hebben :) Leuk idee om aan te knutselen (houdt mij aanbevolen)moet toch een keer aan een DIY gaan beginnen en dit is een leuk project om mee te starten (printplaatjes lijkt mij inderdaad wel handig)
Succes :)

Erg tof dit!!
Loop zelf al jaren met dit idee, maar heb nooit een serieuze poging gewaagd. Maar jij maakt 'm gewoon even...... op karton !??! :okdan: Respect!

Idd. Al niet in de laatste plaats omdat de schakeling qua kosten weinig voorstelt. Of zit je met een juridisch probleem? Anders zou ik zeggen; ergens in een bepaalde oplage printjes laten maken en verzenden die hap! 8)

Dan met toevoeging van de diode distortion uiteraard :{
Ik moet toch eens leren schema's te lezen, heb ik nooit gehad op sgool ;{

Wat betreft die printjes, ik ben voor. Ik bedoel, die x0xb0x was ook een nabouw replica die meer dan 1000 stuks heeft verkocht. Heeft roland daar ooit om gemauwd ?
Ik denk dat er sowieso hier op het forum meer dan genoeg know-how zit om dit voor mekaar te krijgen.

Hoe duur waren alle componenten bij elkaar ?

Laatst gewijzigd:
Back