DIY 909 kick

Hier ook.. Alleen dan meer tweakable, in een rackunit... Mooi hoor...

Pedaal, dan kun je er op trappen om 'm te triggeren. Een echte KICK... :D

Leuk dat jullie het ook leuk vinden :)
Denk dat het juridisch niet zo'n probleem is, het is geen exacte kopie, de triggering is behoorlijk gewijzigd alleen het osc en klik zijn nog identiek en dat zijn ook wel een beetje standaard circuitjes en Roland doet ook niet moeilijk over al die andere clones.
Ik ga iig wel een (zo klein mogelijk) print hiervoor maken met alles erop, behalve de jack oid stekkers, dan kan het in principe overal wel ingebouwd worden, denk dat ik zelf iets modulars ga bouwen, want ik wil nog meer drumdingetjes clonen/bedenken.
Wat het kost weet ik nog niet precies maar veel zal het niet zijn, echt veel zit er idd niet in de kosten gaan meer zitten in kassie en potmeters knoppen en printplaat, denk dat je met de componenten alleen wel met 2a3 tientjes klaar bent.
En meer tweakable, alles wat te tweaken is is nu getweakt, veel meer dan tune, env dept, env decay, VCA decay, klik level, noise level en decay is er niet te bedenken, en diode distortion vind ik zelf niet zo mooi dus die laat ik eruit, kan je beter extern doen.

Hoe trigger je de kick eigenlijk als je geen CV hebt?
Valt er misschien iets te regelen via midi? Ik dacht dat daar zo wel kitjes voor waren...

Hier een link naar een kant en klare print voor midi to trigger voor maar €27,50 heb em ook en werkt prima

Zoals de site al zegt idd mooi voor een zelfbouw drumdoos. Misschien ga ik binnekort wel de 909 kick met nog andere circuitjes bouwen en met MIDI aansturen.

Je kunt overigens zelf met een µController zoiets maken.

Wow, de hele '90's op 1 stuk karton.

Klinkt heel goed! Het enige wat ik niet echt in je demootje terugvond, waren settings waarbij hij echt '90's eurobeat "oenke oenke oenke" cq "bod bod bod" gaat klinken zoals we ze nog kennen van bij Haddaway, Snap en consoorten. Rond het "da's het betere werk" comment komt het wel in de buurt. De hardcore kapotte 909 kick heb je er in ieder geval wel goed inzitten.

Kwestie van instellingen, of is deze kloon niet zo oenke als het origineel? :)

In ieder geval heel leuk knutselwerk!

Wow, de hele '90's op 1 stuk karton.

Klinkt heel goed! Het enige wat ik niet echt in je demootje terugvond, waren settings waarbij hij echt '90's eurobeat "oenke oenke oenke" cq "bod bod bod" gaat klinken zoals we ze nog kennen van bij Haddaway, Snap en consoorten. Rond het "da's het betere werk" comment komt het wel in de buurt. De hardcore kapotte 909 kick heb je er in ieder geval wel goed inzitten.

Kwestie van instellingen, of is deze kloon niet zo oenke als het origineel? :)

In ieder geval heel leuk knutselwerk!

Thanx, er zijn niet echt settings voor die kicks die jij noemt en dat gaat ook niet want al die kicks zijn zwaar geprocessed met eq compressie enz, dat zal je ook met deze moeten doen.
De settings gaan wel een stuk verder en zijn uitgebreider als het orgineel en het kan ook klinken als het orgineel, maarre hoe klinkt oenke?

Paar adapters ;)

attachment.php

Op de onderste plank staan een paar voedingen, eerste als voeding, de 2 ernaast om wat "CV"spaningen te maken, links boven de "seqeuncer" , een functiegenerator die levert een constante puls voor de triggering.
Op de scoop een plaatje van de kick.
Het draaid op 2x15VDC neg en pos.
Ga nog wel een wavje maken met wat meer instellingen.

Attachments

• Kick diy.jpg
    Kick diy.jpg
    202 KB · Bekeken: 115
Thanx, er zijn niet echt settings voor die kicks die jij noemt en dat gaat ook niet want al die kicks zijn zwaar geprocessed met eq compressie enz, dat zal je ook met deze moeten doen.
De settings gaan wel een stuk verder en zijn uitgebreider als het orgineel en het kan ook klinken als het orgineel, maarre hoe klinkt oenke?

Youtube is onze vriend. En onze andere vriend meneer Haddaway heeft speciaal voor dit soort situaties ;) een lekkere "909 only" break in What is Love geplaatst.

Hier hoor je 3 keer de platste, droogste, meest puur "bod bod bod" jaren 90 oenke oenke muziek op de break @ 2:02:

(een 909 + een M1 en je hebt de backbone van een heel decennium :luv::D)

is wel een hele dikke productie ja, die bassline vooral in het begin.
in de jaren 90 werd echt alles uit de kast gehaald qua technieken, vooral qua dynamics en alles werd ook voller.
die kick op 2:02 is niet alleen maar een kale 909, die klop is zeker harder dan puur kaal maar die setting is wel vaak gebruikt ja.

supervet idee om een 909 kick unit te maken, ben heel benieuwd naar het eindresultaat, succes en vooral veel respect!

Youtube is onze vriend. En onze andere vriend meneer Haddaway heeft speciaal voor dit soort situaties ;) een lekkere "909 only" break in What is Love geplaatst.

Hier hoor je 3 keer de platste, droogste, meest puur "bod bod bod" jaren 90 oenke oenke muziek op de break @ 2:02:

YouTube - Haddaway - What is love

(een 909 + een M1 en je hebt de backbone van een heel decennium :luv::D)

Moet wel lukken, ga dit weekend nog wat wavjes maken, mischien wel wavje met orgineel en cloon met zelfde instellingen.

ff wat anders, ben opzoek naar pots voor dit, nou lijken deze wel ok http://nl.mouser.com/Bourns/Passive-Components/Potentiometers-Rheostats/Potentiometers/_/N-5g9hZ1z0zlsd?Keyword=pdb121 nadeel log gaat niet hoger dan 50K en heb 220k en 1meg log nodig, iemand nog tips in dit soort pots tot 1 meg in log en goedkoop en normaal leverbaar?

is wel een hele dikke productie ja, die bassline vooral in het begin.
in de jaren 90 werd echt alles uit de kast gehaald qua technieken, vooral qua dynamics en alles werd ook voller.
die kick op 2:02 is niet alleen maar een kale 909, die klop is zeker harder dan puur kaal maar die setting is wel vaak gebruikt ja.

Ik als behoorlijk slechte mixer vind het zeer indrukwekkend dat je na zo'n baslijn nog plaats in je mix hebt voor al de rest die erbij komt. Bij mij was het met een derde van de instrumenten al een brei geworden. :)

Ik ben zeer benieuwd naar de poging om de echte eurobeat bodbodbod uit het stuk karton te krijgen! Daar zal inderdaad wel (heel) wat post processing op zitten, maar goed. Die heel fijne hatjes die er op 2:02 nog tussen zitten laten de kick ook nog extremer klinken door contrast. Ik ben benieuwd hoe dicht een kale 909 (kloon) komt en eventueel met effecten. Als het 20 jaar geleden kon, kan het nu ook. (het verschil met de happy hardcore variant uit bv "have you ever been mellow" is trouwens schrikbarend klein :D. Maar die is net wat hoger/scherper, meer aciiiid klinkend, minder droge bodbodbod. We zijn puristen, nietwaar. :))

Dankzij de 909 kick heb ik stevige nekspieren.

Laatst gewijzigd:
Back