Voordelen hardware sampler tergenover software?

arnomusicman

Radiation!
Ja, ik heb naar bestaande threads gezocht! (is dat vast geen opmerking meer waard)

Wat zijn behalve stabiliteit voordelen van een hardware sampler vs. software?
Ik moet nu echt eens een sampler gaan aanschaffen, en heb eens rondgekeken naar betaalbaar spul (niet té oud, en compleet met scsi cd-rom etc.). Maar: of je kunt van bepaalde merken niet importeren, of ze zijn traag etc.

Qua PC: mijn 2,53 Ghz met 1GHz RAM is besteld (met W2000 erop). Die kan het dus wel trekken qua software.
En ik heb een redelijke ASIO 8I/O geluidskaart, en er komt Cubase SX op te staan. Wat softsampler gaat mijn interesse uit naar HALion.

De sampler zal alleen in de studio gebruikt worden.

Wat qua hardware financieel nog mee kan met HALion zijn bv A3000´s en S3200XL´s. Kunnen die nog met de genoemde software concurreren?
Is de dynamiek van de softsampler alleen afhankelijk van de geluidskaart?

Graag jullie meningen, geen discussies. Dat verzandt nogal eens.8)

Vergeet niet dat de E5000 Ultra nu aan een dump-prijs verkrijgbaar is!
En als je toch soft zou gaan ;) is er nog altijd Kontakt ...

Laatst gewijzigd:
ook de akai's Z serie's is sterk in prijs gedaald,je hebt het voordeel je pc niet te belasten en via usb kun je samples uitwisselen met je pc,dus geen extra cd-rom speler aanschaffen,met ak.sys. software voor de besturing van je Z kun je op je pc je samples bewerken net als het een synth is.24 bit/96kHz

Maar r.5,
wat is dan het voordeel van een EMU5000 Ultra tov software?
En wat is het voordeel van Kontakt tov Halion (2.0!)
Deze dingen wil ik nu juist weten

En sinew,
De Z-serie is toch altijd nog VEEL duurder dan Halion?
En is de Z sampler makkelijker te bedienen als software?

Toch vast bedankt voor jullie reacties!

Origineel geplaatst door arnomusicman

Het belast je pc niet onnodig. Het kent geen installatieperikelen. Het doet wat het moet doen. Bij een pc moet je nog maar afwachten of het direct na de installatie naar behoren werkt.

De Z-serie is toch altijd nog VEEL duurder dan Halion? En is de Z sampler makkelijker te bedienen als software?

Er is al een softwareversie beschikbaar voor 300 euro bij Music Store in Koeln. Overigens prefereer ik dan nogsteeds de hardwareversie. De cpu hou ik liever vrij voor de sequencer en harddiskrecording. Alles op 1 pc tegelijk willen doen is gekkenwerk imho.

Ik Heb een EMU E 6400 Ultra. Er zit een harddisk in van 9 gigabyte. Het kost me een leven om alles te doorlopen. Zet al je favoriete klanken erin en zo snel heb je nog nooit gewerkt. Ik heb al aardig wat samplers gehad, maar EMU is toch wel HET einde. Groot display. Mooie sound. Ik heb 128 RAM erin zetten. Als je deze helemaal volpropt kun je ideaal langs alle sound hobbelen. Inderdaad worden ze gedumpt. Over 10 jaar is iedereen weer op zoek naar oude samplers. Ik heb een MPC 60 die werkt met 12 bit. Als je hoort wat die met een sample kick doet herken je het orgineel niet meer. Hij voegt iets prettigs toe.

Met software heb ik nog niet gewerkt. Maar Je weet het Back-uppen is noodzakelijk. Met PC heb je grote problemen wanneer je harde schijf het begeeft. Zeker wanneer je daar alles op hebt staan.

Hoe meer verschillende hardware, des te orgineler je klinkt. Zou ik zeggen.

Origineel geplaatst door erik.vermeer@wa
Met software heb ik nog niet gewerkt. Maar Je weet het Back-uppen is noodzakelijk. Met PC heb je grote problemen wanneer je harde schijf het begeeft. Zeker wanneer je daar alles op hebt staan.

Erm, vergeet niet dat je je Emu ook moet backuppen! :geslaagd:

zoals je kunt lezen is er geen enkele reden om nog een hardware sampler te kopen voor in je studio.
als je een goede computer hebt en je gebruikt de sampler niet voor live-doeleinden dan is er niks logischer, goedkoper en flexibeler dan software.

Erm, vergeet niet dat je je Emu ook moet backuppen

Inderdaad je hebt gelijk, hier ben ik ook mee bezig. Alleen is de kans voor de helft verminderd wanneer je 2 apparaten hebt. Computer en sampler. Weet niet of je ooit hebt ervaren dat je harddisk crashte, maar dat is erg frustrerend. Ook al heb je er een back-up van. Het geeft veel irritatie. heb dit een keer meegemaakt, maar dan met een nieuwe song. Door de snelheid van werken vergeet je nogal eens te back-uppen.

Waar ik ook achter ben gekomen is een goede administratie. Onthoud bijv. van welke cd's je sounds af haalt, door dit te noteren.

Origineel geplaatst door cyan_circle
zoals je kunt lezen is er geen enkele reden om nog een hardware sampler te kopen voor in je studio.
als je een goede computer hebt en je gebruikt de sampler niet voor live-doeleinden dan is er niks logischer, goedkoper en flexibeler dan software.

U haalt mij de woorden uit den mond, Cyan.
Wat is nu makkelijker werken met een 32 bits 192 KHz super sampler! zomaar voor weinig geld. geen rompslomp etc.

Origineel geplaatst door arnomusicman
Maar r.5,
En wat is het voordeel van Kontakt tov Halion (2.0!)

kontakt, die ik bezit, is vele malen uitgebreider dan halion, heeft meer mogelijkheden om de samples te bewerken, eigen eq, timestreching zonder donald duckin', compressen, noem maar op, ik ben het zelf nog aan het ontdekken allemaal, maar is echt leuk spul!
+ punt ook is dat je eigenlijk alle sampleformaten die er zijn in kan laden en dat zie ik die hardware samplers niet doen (geloof ik!?!)

Halion II is toch ook nog bezig om uit te komen?

En van bijv Akai en EMU komen er toch ook nog samplers uit?

Nu moet je daar nog op wachten lijkt me.

Origineel geplaatst door cyan_circle

De flexibiliteit, de snelheid (en in mindere mate de prijs) zijn de belangrijkste pro's voor een softsampler. Maar of dit nu dé doorslaggevende criteria zijn, is puur subjectief. Ik heb een hele tijd met Kontakt geprutst en vind het nog steeds een waanzinning programma, vooral hoe het werkt met samplecd's en het maken van programs. Super eenvoudig.

Maar toch ben ik (ook wel wegens live redenen) stilaan naar een Emu sampler afgedwaald. Ondanks alles hoor ik echt nog een (voor mij) gigantisch verschil in sound tussen dezelfde banks, ingeladen in de 2 samplers en naast elkaar gehoord A/B.
Voor mij is sound de belangrijkste parameter, heel heel dicht op de hielen gezeten door de interface en flexibiliteit. De interface van een Emu sampler is subliem. Geen handleiding voor nodig, superhelder en overzichtelijk. Op deze manier stoort het me niet dat ik iets minder sound manipulation tools heb (hoewel) om mijn sound helemaal te gaan vernachelen, hetgeen bij Kontakt zonder veel moeite en in Realtime kan.

Daarnaast komt nog dat Kontakt bv enorm veel cpu-kracht vergt (ja, ik heb een snelle computer), hetgeen de stabliteit en de flexibiliteit met andere programma's niet echt vooruit helpt. Als je telkens alles in audio moet gaan opnemen en plug-ins gaan deleten om geen problemen te krijgen. Met hardware heb je nooit (lees: zelden) gezever. Ik wil niet elke dag een gebedje doen om mijn pc gunstig te stellen.

Bovendien is software niet goed voor de oogfocusering en voor polsgewricht langs één kant, waardoor je minder symmetrisch wordt.

Hoe belangrijk vind jij klankkarakter? Wat vindt jij van de 'computer'? Hoe ga je je sampler gebruiken?

Laatst gewijzigd:
Nou, ik ga ook met Cyan mee. Ik heb zelfs m'n akai s5000 weer verkocht. Ik gebruikte hem ten 1e te weinig, hij is te groot/zwaar/duur om mee te zeulen naar gig's. En ik heb binnenkort een gloednieuwe p4 dus ik zag het nut van de s5000 niet echt meer in (en het leverde me weer een goeie duit op :) ) De s5000 was ook te 'hoog' gegrepen voor mij, er zaten opties op die ik nooit zou gebruiken, om mee te beginnen de volle capaciteit van de akai (32 midi-channels, per kanaal 6 octaven aan samples op je klavier, en dat weer maal X; absurd veel)

Uiteindelijk is een sampler ook maar een computer, alleen die heeft het niet druk met zaken anders dan waar hij voor dient. :)

Maar voor gig's zou ik wel een simpel samplertje erbij willen, gewoon om opgenomen zaken mee te nemen naar de gig
Al het gefreak is dan al buiten de sampler om gebeurd. Dus HW en SW tegelijk is helemaal zo gek niet :eureka:

:okdan:
allemaal vast hartstikke bedankt voor jullie nuttige reakties.
Gelukkig is het geen welles nietes spelletje geworden. :)

De keuze is er natuurlijk niet gemakkelijker op geworden.
iig wacht ik nog even met een aanschaf. Kijken wat er op de softwaremarkt gebeurt, en hoe de prijzen van 2e hands hardware verder kelderen.
8)

Origineel geplaatst door nick nova
Daarnaast komt nog dat Kontakt bv enorm veel cpu-kracht vergt (ja, ik heb een snelle computer)

maar was dat niet van voor de tijd dat Kontakt de samples van de harddisk streamde (dat kan ie pas sinds kort) en alles in het RAM geladen moest worden? ik gebruik zelf HALion, maar dat is een van de lichtste applicaties die ik heb...

@arno: ik heb een Akai S2000 zoals je kan zien in mijn sig. maar ik gebruik 'm echt nooit meer. behalve als ik er mee zou optreden of als er echt een specifiek geluid uit zou komen zou ik echt geen hardwaresampler meer kopen. en ik niet alleen; prijzen van hardwaresamplers kelderen als nooit tevoren, Akai gaat bijna failliet toch overstag en begint met softwaresamplers... alle tekenen wijzen in dezelfde richting

Waarom geen tweedehands sampler kopen? Als het niet bevalt dan verkoop je hem gewoon weer toch?

Zelf heb ik een paar sampling synths maar schandalig genoeg gebruik ik dat geheugen bijna nooit. (behalve bij samplingcontests ;) )
Meeste samples die ik gebruik zijn loops en dan is ze gerecycled in Reason stoppen net zo handig.
En na die Reloader voor reason kun je ook Akai samples hiervoor gebruiken en dat is wel handig.
Maar Recyclen naar een Akai bakkie kan ook makkelijk zat.

re. fuse: dat kan wel maar, als de prijzen nog wat kelderen moet je er geld bijgeven om het ding nog kwijt te kunnen. dan is het wel zonde... ook al aan cyan kan je het zien... ik denk dat als hij de kans krijgt dat hij graag z'n s2000 verkoopt... toch? :D

wat betreft keuze software: het ligt voor de hand maar: het hangt af van wat je wilt! bij software speelt de interface natuurlijk wel een rol. ik kan niet omgaan met de interface van kontakt, dus ik gebruik halion. etc.

in ieder geval gebruik ik persoonlijk gigastudio voor orchestrale dingen en koren enzovoorts, en halion meer om snippets van platen in te laden enzovoorts... meer voor electro dus. misschien dat je daar iets aan hebt?

jep ik denk dat de enige reden om te kiezen voor hard of soft is het gebruiksgemak/ flexibiliteit /userinterface.
qua klank/mogelijkheden en dat soort dingen zijn soft en hardware aan elkaar gelijk.
natuurlijk klinkt elke harde sampler anders dan de andere maar dat heb je bij softe samplers ook.

min punten van soft --> geen fysieke controle(tenzij je een knoppen bak hebt uiteraard)
min punten van hard--> mist de flexibiliteit van softsynths

op een beetje sysyteem kan je sequensen en samplen te gelijk dus de aanschaf van een extra pc is niet echt nodig naar mijn mening daarmee is de aanschaf van een softe drastisch lager dan die van een harde sampler

en dat is dus mijn mening, pak aan!

Ik gebruik ze beide. Het is namelijk niet alleen een sample afspelen maar ook nog EQ-en en effecten die door je PC gedaan moeten worden bij een softsampler.

Akai S3000XL (met Milennium Pro; totaal editing en opslag van de Akai op de PC) -> Standaard sample-werk via individuele outs naar mijn mixer.

Soft (HALion. Wil even v2.0 afwachten met nieuwe filters, anders wordt het Kontakt.) -> Extreem filterwerk en gewoon als extra sampler.

Back