Waarom een Maschine?, Voordelen?

Harry Turtle

Gecanceld en verketterd
Hoi ik overweeg een Maschine aan te schaffen omdat ik over wil op een hands on manier van drums programmen. Ik wil een groot arsenaal aan samples en tap mogelijkheid en eventueel sequence mogelijkheden in het apparaat zelf.
De maschine leek mij het meest ideaal maar wat is het voordeel van dit ding t.o.p. van bijvoorbeeld een tap midi controller met pads? Wat is de meerwaarde voor het geld dat je neerlegt van de Maschine?

Hoe zijn de ervaringen?

Thanks in forward.

De ervaring zijn hier erg goed, de workflow is erg intuitief, en je hebt steeds in no time een leuke drumtrack.

Het grote voordeel is natuurlijk de integratie van hard- & software. Bijna alle commando's kan je via het apparaat zelf uitvoeren (inclusief het samenstellen van drumkits zelf), zodat je echt de indruk krijgt met een drumdoos te spelen ipv een controller, de 2 schermpjes helpen daar ook erg mee.

Een ander voordeel is dat de mogelijkheden nog verder uitgebreid kunnen worden, dat was ook al het geval met de 1.6 update waarmee je nu ook VST/AU's kan hosten (en wat de mogelijkheden natuurlijk fenomenaal uitbreid).

Ben er nogmaals zelf erg tevreden mee, de software draait zowel standalone als plug-in (in Ableton Live) hier erg stabiel, en werkt erg snel. Na een tijd kan je echt blindelings te keer gaan, zoals dat natuurlijk moet :)

Ja, werkt met Control Center, heb ik nog nooit problemen mee gehad.

En ja, er zit een 808/909 kit op, niet zo vet als http://www.goldbaby.co.nz/tape808.html maar best ok. De hele bibliotheek is eigenlijk wel goed, maar stop er toch liever m'n eigen samples in.

Enige minpunt vind ik wel dat er geen banks van bv Battery of Kontakt kunnen gelezen worden, je moet het allemaal zelf overzetten (velocity layers e.d.).

is dat ding een beetje voorzien van fatsoenlijke 909/808 kits?

De maschine is echt een geweldig app. met een mooi stukje software, maar deze vraag gaat de maschine niet beantwoorden. En dat dat is ook logisch want het is geen 808 of 909 dus er komt ook niks degelijk 808 of 909 uit. Er bestaan 3.694.790.467 sample libaries met dit soort samples die maschine prima kan laden, als jij dat deglijk 808 of 909 noemt dan kan hij dat dus blijkbaar. Ik heb zelf een maschine gehad als experiment en ik moet zeggen dat de workflow echt bizar snel werkt en erg intuïtief . Ik was echt verbaast hoe goed doordacht het allemaal was. Maar ik trek het gewoon niet dat alle het geluid door 1 digitaal app. gemaakt word, en dat is je geluidskaart in dit geval.

ja het mpc smaakje krijgt hij niet mee of je moet de boel door een mixer kunnen gooien maar het blijft idd usb..

Is het net zo makkelijk als bv Ableton's drumrack om een effecten-chain te maken per pad? Inclusief third-party fx? VST/AU? En zo ja zijn de parameters van de vst/au-fx dan ook aan controls gekoppeld? Of doet de Maschine enkel zn eigen effecten?

Daarnaast inderdaad, het is een sampler, dus hij klinkt zo goed als je samples * je geluidskaart. Ik zou de bijgeleverde samplekits lekker links laten liggen ; )

het is maar net wat je wilt. ik vroeg me meer af wat de kwaliteit van de samples is. maar dat moet goed zijn. ik zoek gewoon een intuïtieve manier van add drums etc etc ik ben het muis werken zat om eerlijk te zijn. ook heb ik geen zin om continue sample banks te bouwen en battery is een langzaam ding. nog maar te zwijgen over de esx sampler van logic. tuurlijk zoek ik hiermee geen substituut voor een vintage drum machine maar als de samples dik zijn is dat mooi meegenomen. alles wat gemaakt wordt met die maschine moet toch op een simpele manier ook wel weer door je mixer te routen zijn lijkt me om net even dat rauwe tandje te geven.

de integratie lijkt me sowieso ongelooflijk vet en je kunt op een efficiente manier je bestaande kits vrij makkelijk in dat ding laden.

daarbij is het ook een soort rex player zie ik die loops opknipt en er weer trigger points van maakt op een hele snelle manier.

Ik weet het niet. In sommige opzichten is de integratie tof, maar ik vrees dat Ableton's drumrack nog beter in Ableton hangt vooral tov fx-chains. Dat is echt zo vet in Drumracks.

De kwaliteit van samples die door een ander gemaakt zijn behoor je eigenlijk gewoon standaard kut te vinden, die moet je niet willen gebruiken. Ik zeg, durf zelf te samplen en laat je creativiteit niet afhangen van een of andere commerciële sample malloot die teveel geld vraagt voor samples die je beter zelf kan opnemen/diggen/etc

samples op basis van samples. uiteindelijk kun je er creatieve dingen mee doen. daar gaat het om.
het is slechts een tool die weer procesbaar is.

Voor die loopmaster samplezooi heb je de Maschine niet nodig. En persoonlijk ben ik gewoon geen fan van het gebruiken van presets(zeker met een sampler) das wellicht duidelijker dan simpel "kut"...

Back