Korg Kronos

Tegek! Dit is echt creatief gebruik maken van opties die misschien niet direct voor dit doeleinde zijn ontworpen. Superinnovatief Wan - goed gelukt! Ik ben zeer enthousiast over je resultaat tot nu toe. Waar ik nieuwsgierig naar ben is welk instrument je gebruikte om de melodielijn te spelen. Is dat de tenorsax of die muted trompet? En hoe moeilijk is het om deze combi bijv. weer om te bouwen voor meerdere typen secties met andere instrumenten? Is dat een kwestie van een uurtje 'want de combi zit toch al in elkaar', of moet je weer van scratch af aan beginnen en hoe lang ben je er dan mee bezig om dat in elkaar te schroeven?

Zodra ik m'n Kronos heb, neem ik graag een keer een lesje van je om dit specifieke stukje onder de knie te krijgen. Noem je prijs! :-) (Ik vind 't echt tegek!)

Ik vind het ook heel leuk:)
De tenorsax volgt de originele melodie. Het meest. Want alle instrumenten spelen de originele melodie harder of zachter mee. De instrumenten zijn zo te vervangen, die staan los van de karma modules, dus je kan ze testen terwijl je een sound selecteert, in context, werkt heel makkelijk. Het veranderen van de transposities doe je met de Karma modules, dus los van de sounds. Je kunt 8 Karma scenes maken die elk eigen transposities bevatten. Ik heb een 2e versie van deze combi gemaakt met andere geluiden, zal daar ook een stukje geluid van opnemen.

Kun je ook een range opgeven waarbinnen het getriggerde instrument te horen is en wanneer niet? Of heb je daar geen invloed op?

Ik doel hiermee op de trompet die naar mijn smaak iets te hoog is en ik vraag me dan af of je daar dan ook invloed op kunt uitoefenen. Dat hoeft dan niet persé binnen Karma te zijn, maar ik kan me ook indenken dat je een nieuwe program maakt op basis van een kopie van de Kronos trompet, om het zo maar simpel uit te drukken, en die een limiet geeft.

Ben benieuwd naar je tweede soundcloud-demo-tje. Wat zeg ik - naar de rest ook! ;-)

Kun je ook een range opgeven waarbinnen het getriggerde instrument te horen is en wanneer niet? Of heb je daar geen invloed op?

Ik doel hiermee op de trompet die naar mijn smaak iets te hoog is en ik vraag me dan af of je daar dan ook invloed op kunt uitoefenen. Dat hoeft dan niet persé binnen Karma te zijn, maar ik kan me ook indenken dat je een nieuwe program maakt op basis van een kopie van de Kronos trompet, om het zo maar simpel uit te drukken, en die een limiet geeft.

Ben benieuwd naar je tweede soundcloud-demo-tje. Wat zeg ik - naar de rest ook! ;-)

Ja dat kan, dat is onderdeel van het puzzelwerk, er zijn diverse range parameters binnen Karma die allemaal op elkaar inwerken. Hier het 2e demo-tje. Je kunt ook 2 stemmen spelen in je rechterhand, die worden dan allebei ge-harmonized. Dat hoor je hier. En je kunt de harmonizefunctie aanslaggevoelig maken, dat heb ik gedaan op de 2e frase, 2 modules zijn daar aanslaggevoelig, kun je horen aan de lage noten die er soms wel en soms niet zijn. En ik begin hier nu net mee, er zit nog veeeeel meer in:)

http://soundcloud.com/noisefoolz/karmaharmodemo2

Nah - ik moet 'm ook hebben. ;-) Het is nog niet de ARX-03, maar dit is zeker een zeer fantastisch compromis dat i.c.m. de andere engines de Kronos superieur maakt wat mij betreft.

Ondertussen zit ik ook eens te kijken naar de Jupiter-80. Vooral de gitaren en blazers zijn in dat ding erg sterk. Ik zou het liefst die gitaar en blaas-engine in de Kronos willen terugzien. Dan hebben we het over een alleskunner in mijn optiek.

Maar man, wat kun je er nu al veel mee. Meer dan dat ik in een andere synth terugzie. Ik zou graag bijv. een Tower Of Power patch willen proberen te maken. Je komt natuurlijk nooit helemaal in de buurt, maar ik ben wel benieuwd of ik toch iets zou kunnen maken wat functioneel en harmonisch in iedergeval bruikbaar is. Je voorbeelden geven mij in iedergeval wel aanleiding om te denken dat ik een heel eind zou kunnen komen. Geweldig.

Waarom geen 2 EXi's?

Waarom geen 2 EXi's?

Laat ik dan maar eens een vraag van een wat eenvoudiger kaliber stellen.

Ik kom het regelmatig tegen, dat ik een program pak van een PolySix, en dat de Kronos het vertikt om hem te layeren.
Dus op zo'n moment werkt de EXi 1 al wel goed. Maar zodra ik er een EXi 2 aan wil koppelen, doet ie het niet.
Dat geldt op dat moment voor alle EXi's dus, dus geen CX3, geen mod-7, en ga maar door.
Zo'n program is bijvoorbeeld nu A85 PolySix Strings.

Het vreemde is dat ie dit niet bij elk program doet.
Bijvoorbeeld in de CX-3 kon ik zonder problemen layeren.
Dus ik vermoed dat ik wat mis in een bepaalde instelling, die dat layeren van een tweede EXi verhindert. Maar wat zou dat zijn?

Wie wil me even weer op de goede weg helpen?
En heeft dit probleem ook al ondervonden èn opgelost.

8>

Laatst gewijzigd:
Ja dat kan, dat is onderdeel van het puzzelwerk, er zijn diverse range parameters binnen Karma die allemaal op elkaar inwerken. Hier het 2e demo-tje. Je kunt ook 2 stemmen spelen in je rechterhand, die worden dan allebei ge-harmonized. Dat hoor je hier. En je kunt de harmonizefunctie aanslaggevoelig maken, dat heb ik gedaan op de 2e frase, 2 modules zijn daar aanslaggevoelig, kun je horen aan de lage noten die er soms wel en soms niet zijn. En ik begin hier nu net mee, er zit nog veeeeel meer in:)

http://soundcloud.com/noisefoolz/karmaharmodemo2

WOW :halleluja

echt fantastisch hoe je dat voor elkaar gekregen hebt in KARMA. Zou je die combi beschikbaar willen stellen zodat ik eens kan zien hoe je zoiets moet programmeren? Of zou je het anders in basis uit kunnen leggen?

Ik wist echt niet dat dit mogelijk was namelijk en zou geen idee hebben hoe je dit gedaan hebt :okdan:

Laat ik dan maar eens een vraag van een wat eenvoudiger kaliber stellen.

Ik kom het regelmatig tegen, dat ik een program pak van een PolySix, en dat de Kronos het vertikt om hem te layeren.
Dus op zo'n moment werkt de EXi 1 al wel goed. Maar zodra ik er een EXi 2 aan wil koppelen, doet ie het niet.
Dat geldt op dat moment voor alle EXi's dus, dus geen CX3, geen mod-7, en ga maar door.
Zo'n program is bijvoorbeeld nu A85 PolySix Strings.

Het vreemde is dat ie dit niet bij elk program doet.
Bijvoorbeeld in de CX-3 kon ik zonder problemen layeren.
Dus ik vermoed dat ik wat mis in een bepaalde instelling, die dat layeren van een tweede EXi verhindert. Maar wat zou dat zijn?

Wie wil me even weer op de goede weg helpen?
En heeft dit probleem ook al ondervonden èn opgelost.

8>
dat doe je als volgt:

- open A085 Polysix strings
- ga nu de common tab
- daar zie je bovenin 2 kolommen staan met de naam EXI instrument type
- Kies bij Exi2 instrument type de polysix (of een andere exi) en voila, je 2e slot is nu een polysix

Ik heb het even getest bij mij en het werkt prima op die manier.

Hoi Quifster,

Als het zo simpel was, had ik deze vraag niet gesteld.
Dit layeren heb ik dus ook al volop gedaan op de CX-3 programs,
m.b.v. de common page. Zo moet het dus ook gedaan worden.
Maar dat wist ik al.

Echter bij mij vertikt ie het op sommige programs, dus nu ook bij O85,
om een extra EXi, te laten layeren. Je hoort ze gewoon niet.
En het is dus bij elke EXi.

Heeft iemand anders op dit forum al problemen gehad, met het layeren van een extra EXi, op de manier zoals ik het beschrijf?
Wie o weet weet een oplossing?

Toch bedankt voor je reactie, Quifster.

Ik heb zo maar een vermoeden, dat het niet goed is.

Ik heb nu dus al meerdere programma's die weigeren.
Eerst waren het er een paar, die ik van Korgpatches had gedownload.
Nu kom ik dus ook al een origineel programma tegen die ook al hapert.

Terwijl ik ondertussen bij andere programs kan layeren wat ik maar wil.
Dus ik vraag me serieus af, waar dit aan kan liggen.
Waarom werkt de één wèl, en de ander niet?

Nou ja, ik zal die programs maar eens opschrijven.
Als er meer komen, dan zal ik toch m'n dealer maar eens raadplegen.

:(

Ik heb zo maar een vermoeden, dat het niet goed is.

Ik heb nu dus al meerdere programma's die weigeren.
Eerst waren het er een paar, die ik van Korgpatches had gedownload.
Nu kom ik dus ook al een origineel programma tegen die ook al hapert.

Terwijl ik ondertussen bij andere programs kan layeren wat ik maar wil.
Dus ik vraag me serieus af, waar dit aan kan liggen.
Waarom werkt de één wèl, en de ander niet?

Nou ja, ik zal die programs maar eens opschrijven.
Als er meer komen, dan zal ik toch m'n dealer maar eens raadplegen.

:(

Mogelijke oorzaak is dat de 2e exi niet " aan" staat in de program-mixer.
Bij jouw voorbeeld van int-A 085 moest ik, naast het activeren van de exi2 in de common tab, ook nog naar Control Assign -> Timbre/Track en dan de 2e button indrukken. Toen hoorde ik hem pas. Jajaja? :)

Mogelijke oorzaak is dat de 2e exi niet " aan" staat in de program-mixer.
Bij jouw voorbeeld van int-A 085 moest ik, naast het activeren van de exi2 in de common tab, ook nog naar Control Assign -> Timbre/Track en dan de 2e button indrukken. Toen hoorde ik hem pas. Jajaja? :)

dat is het denk ik inderdaad, want ik moest dat ook doen, ik had dat niet vermeld omdat ik dat uit gewoonte al doe, maar dat is inderdaad de stap die legolas waarschijnlijk mist.

Dus de mute button van EXI 2 even indrukken inderdaad

WOW :halleluja

echt fantastisch hoe je dat voor elkaar gekregen hebt in KARMA. Zou je die combi beschikbaar willen stellen zodat ik eens kan zien hoe je zoiets moet programmeren? Of zou je het anders in basis uit kunnen leggen?

Ik wist echt niet dat dit mogelijk was namelijk en zou geen idee hebben hoe je dit gedaan hebt :okdan:

Dank:)
Ik heb dit ooit eerder op mijn Korg Karma gedaan en het koste me even puzzelen hoe ook alweer. Maar goed, de truuk is:

- Je gebruikt een GE met Melodic Repeat (2042) in module A
- Hiervan zet je de keyzone op bijvoorbeeld C4 tot C9
- Dan maak je met Dynamic Midi een regel aan met de volgende waarden
Input = module A (de module die je aan het editten bent)
Source = Note Outside Zone (je wilt hem triggeren buiten de speelzone)
Bottom en Top kies je zodat de scanzone je linkerhand beslaat (bij mij van 0 tot 60)
Destination=Chord Scan
Action=Continuous
Check de module in de outputkolom (dus hier weer A)
Nu heb je een aparte triggerzone en een aparte speelzone, alleen is het effect nog niet goed.
Dus ga nu naar de GE control surface van de module:
- Repeat Rhytm Value moet op nul, zodat de repeats meteen spelen (dit is echt de clou)
- Repeat Repetitions bepaalt het aantal toegevoegde stemmen
- Repeat Transpose bepaalt de transpositie van de stemmen.

En dat is het!

Ik zal mijn combi wel ergens uploaden, jij hebt al zoveel gedaan, is dit eens wat terug :halleluja

Dit is de combi, zit in I-E nr 3 en nr 4 samen met wat andere, maar daar zijn de programs door mij ge-edit, dus die klinken nu niet als bedoeld.

Attachments

• HarmoInIE.PCG.zip
    11,3 KB · Bekeken: 75
Dank:)
Ik heb dit ooit eerder op mijn Korg Karma gedaan en het koste me even puzzelen hoe ook alweer. Maar goed, de truuk is:

- Je gebruikt een GE met Melodic Repeat (2042) in module A
- Hiervan zet je de keyzone op bijvoorbeeld C4 tot C9
- Dan maak je met Dynamic Midi een regel aan met de volgende waarden
Input = module A (de module die je aan het editten bent)
Source = Note Outside Zone (je wilt hem triggeren buiten de speelzone)
Bottom en Top kies je zodat de scanzone je linkerhand beslaat (bij mij van 0 tot 60)
Destination=Chord Scan
Action=Continuous
Check de module in de outputkolom (dus hier weer A)
Nu heb je een aparte triggerzone en een aparte speelzone, alleen is het effect nog niet goed.
Dus ga nu naar de GE control surface van de module:
- Repeat Rhytm Value moet op nul, zodat de repeats meteen spelen (dit is echt de clou)
- Repeat Repetitions bepaalt het aantal toegevoegde stemmen
- Repeat Transpose bepaalt de transpositie van de stemmen.

En dat is het!

Ik zal mijn combi wel ergens uploaden, jij hebt al zoveel gedaan, is dit eens wat terug :halleluja
Je uitleg is perfect, ik snap het helemaal. Ik ga dat binnenkort zeker uitproberen. Echt leuk dat anderen nu ook KARMA gaan programmeren, zo krijg je toch weer hele andere invalshoeken en leer ik toch ook weer een hoop bij zo!

Thanks! :okdan:

Hoi Wan,
dank je wel voor je oplossing.

Echter heb ik moeite je oplossing toe te passen.
Zoals ik het hoor, ben jij al een kunstenaar op dit apparaat.

Dit is na de M3 mijn eerste grote synthesizer.
Dus ik heb er wat meer moeite mee.

Ik hoop niet dat ik nu een te domme vraag stel: Quifster, waar zit de muteknop van de EXi?

En Wan, Control assign timbre/track, waar vind ik dat?
En met mixer bedoel je dan de AMS-mixer?
Ik zie niets van een timbre/track in program-mode.
Vind je het erg om het nog iets duidelijker uit te leggen, zodat ik het principe begrijp?

Inmiddels heb ik zelf ook een alternatieve oplossing bedacht.
Ik denk, ik kopieer een wel goed functionerende EXi van een program, bijvoorbeeld 000 german piano, naar de EXi 2 van het niet goed werkende program 085, en kijken wat die dan doet. Misschien neemt ie dan alle goede instellingen wel mee. Dat werkt dus ook. Mijn EXi werkt weer.

Gelukkig, behalve de fan nog geen verdere problemen.

Ik ga weer verder met tweaken.

8>

Ik hoop niet dat ik nu een te domme vraag stel: Quifster, waar zit de muteknop van de EXi?

- ga naar program 085
- kies een 2e synth voor EXI 2
- speel wat , nu hoor je nog steeds alleen EXI 1
- klik op de knop Timbre / track (bovenste knop van de 2e rij verticale knoppen op je kronos links
- nu zie je de 1e en de 3e knop op de horizontale regel daarnaast branden
- de 2e knop kun je indrukken en dan gaat die ook branden en dan heb je geluid

knop 1 is voor EXI 1
knop 2 is voor EXI 2
knop 3 is voor de Drum Track

Zelfde geldt voor faders 1 - 3 waarmee je het volume instelt.

Alternatief is op het touch screen naar control surface tab te gaan en dan zie je halverwege het scherm ook de 3 knoppen staan waarvan de 2e gemute is.

Hoi Quifster,

Aha, die timbre/track knoppen.
Okay, tja die gebruik ik in dit verband eigenlijk nooit.
Omdat die EXi eigenlijk altijd al aan staat.
Op andere manieren gebruik ik ze natuurlijk al volop.

Het zijn dus gewoon de aan/uit schakelaars, bij de control surface... :)

Het is me helemaal duidelijk.

Thanks

8>

Dat ik het niet direct begreep, komt ook doordat ik deze knoppen in de control surface, eigenlijk alleen maar gebruik bij de tone adjust, en RT/Karma.
De knoppen gebruik ik eigenlijk nooit in combinatie met timbre/track. Want ik tweak de equalizer in program mode. En save het direct met het program mee.

En zo kun je makkelijk misverstanden krijgen.
Maar gelukkig allemaal weer opgelost.
De volgende keer weet ik tenminste wat er aan de hand is.

Thanks Quifster, en Wan.

8>

en klinkt ie beter dan bvb een radias? misschien wel appelen met peren vergeleken maar kom...

Back