Korg Kronos

naar aanleiding van een discussie op een ander forum dat KARMA nogal moeilijk is voor het simpele arpeggiator werk heb ik een nieuwe combi video demo gemaakt waarin ik de KARMA patterns geprogrammeerd heb voor Trance muziek. Met die combi improviseer ik wat in de video om de verschillende patterns te laten horen.

Dat valt overigens nog niet mee op een gewogen keyboard om strak te spelen op 140 bpm in die stijl :D
Alles is gewoon in 1 take live ingespeeld en opgenomen.

naar aanleiding van een discussie op een ander forum dat KARMA nogal moeilijk is voor het simpele arpeggiator werk heb ik een nieuwe combi video demo gemaakt waarin ik de KARMA patterns geprogrammeerd heb voor Trance muziek. Met die combi improviseer ik wat in de video om de verschillende patterns te laten horen.

Dat valt overigens nog niet mee op een gewogen keyboard om strak te spelen op 140 bpm in die stijl :D
Alles is gewoon in 1 take live ingespeeld en opgenomen.

Korg Kronos Neptunian Trance Combi - YouTube

Goe genoten.. :okdan:

en wat een mooi degelijke keys, die bak is zijn geld waard

Zo het is me gelukt... nu zelf ook wat Enya-programs te maken. 8)
De Mod7 leent zich erg goed voor deze Enya-sfeertjes.
Je hebt dan een piano of harp op Exi 1, en je wipt met Copy Oscillator, zo de ene EXi, in dit geval een Mod7 program over naar één van die mooie piano's. Dan nog even een lange reverb, wat echo toevoegen.
En je bent al een heel eind in de richting. Dit scheelt zoveel tijd, dat je de ene oscillator kunt kopiëren naar een ander program. En wat een mooie engine die Mod7. :)

8>

johoooooooooooooooo
Ik heb er net 1 gekocht, staat nog in de doos in men studio

flink wat rommel voor ingeruild, dat dan weer wel.

johoooooooooooooooo
Ik heb er net 1 gekocht, staat nog in de doos in men studio

flink wat rommel voor ingeruild, dat dan weer wel.

gefeliciteerd!

mijn 1ste nog wat gebrekkige track/impro met kronos.
http://soundcloud.com/vonhaulshoven/anunnakis-are-coming-for-kloos

2de gedeelte is wat mij betreft de betere.
just for fun :-)

Gefeliciteerd. Eppie. Ik maak eerst mijn laatste album af, maar dan schaf ik er ook een aan. Alleen al voor de CX-3 en de DX-7.

Wat vindt men de minst geslaagde engine?

Wat vindt men de minst geslaagde engine?

Hallo muziekliefhebbers.

Ik ben wel nieuwsgierig te horen, wat men de minst geslaagde Kronos-engine(s) vindt. En de reden waarom.

Laat ik maar als eerste de bal aftrappen.

Bij mij is er sprake van twee engines:
De MS20: omdat er naar mijn mening te veel harde agressieve sounds in zitten, waar ik met mijn muziek niet veel mee kan doen.
Dit is natuurlijk wel smaak-afhankelijk. Maar dat vind ik dus de minst geslaagde.

En direct daarna komt de STR-1.
Ik vind deze snaar-engine, waar zoveel ophef over is gemaakt, zwaar tegenvallen, ondanks kunnen plukken, strijken en bepalen waar je de snaar aanraakt...
Omdat het geluid veel te blikkerig klinkt, het klinkt veel hetzelfde.
En er zit te weinig sfeer in. Als je hoger in het octaaf speelt, begint bijvoorbeeld een nylon gitar wel verdacht veel op een harp te lijken...

De reden waarom deze STR-1 als tweede minst geslaagde engine komt, en niet als eerste...
Dat is omdat ze bij Korg gelukkig de mogelijkheid hebben gemaakt, dat er een pcm oscillator bij deze STR-1 extra zit ingebouwd.
Dan kun je dus de snaar-oscillator uit laten, en werken met de pcm samples in die ene extra oscillator.
Op deze manier kun je dan toch een STR1 EXi, aan een andere EXi koppelen. Waarbij er toch nog mooie combinaties kunnen worden gemaakt. :)

Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat ik helemaal geen gebruik maak van de STR-1 snaar-oscillator. De gitaren, die er door worden gegenereerd,
zal ik ook zo goed mogelijk proberen te tweaken. Meerdere gitaren geeft toch afwisseling in de muziekinstrumenten-verzameling.
Maar voor de STR1 krijgen ze bij mij niet de handjes op elkaar. Maar ook dit is puur smaakgevoelig.

Wat ik ook nog jammer vind, is dat ze het bij Korg niet mogelijk hebben gemaakt de HD1-engine te kunnen combineren met al de andere EXi's.
Nu ben je verplicht de HD-1 engine afgezonderd van de andere EXi's te gebruiken. Hij hoort er eigenlijk niet bij.
En dat is een beperking, die ik zelf liever niet gezien had. Als je het zo ziet, wordt de HD-1 eigenlijk niet als engine gezien.

De andere overgebleven engines vind ik eigenlijk allemaal mooi.
Waarbij de AL1 en de Mod-7, bij mij de mooiste synth-engines zijn.
En bij de keyboard-engines, is dat de SGX-1, met de CX-3.

Nu ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar de ervaringen van de andere forumgebruikers.

Wie volgt. :)

8>

De MS20: omdat er naar mijn mening te veel harde agressieve sounds in zitten, waar ik met mijn muziek niet veel mee kan doen.
Dit is natuurlijk wel smaak-afhankelijk. Maar dat vind ik dus de minst geslaagde.
Hoe ik dit lees vind je de presets het minst geslaagd, maar wat van de engine zelf?

Hoi Nicolas,

Ik heb al best wel een aantal MS20 presets getweaked, en daar zitten veel leads en bass-geluiden bij.
De presets van de MS20, die een minder agressieve opbouw hebben, zijn minder vertegenwoordigd dan de agressieve presets. Tenminste, dat is mijn gevoel op dit moment.
Ik tweak dan op category, of dan weer op bank voor bank, dat varieert, dus elke engine komt dan wel een keer te voorschijn.
Het zal nog een lange tijd duren voordat ik helemaal klaar ben. De bedoeling is de hele Kronos aan te passen. Ik wil dat droge karakter van veel programs er uit hebben.
Ik heb zelfs alle extra banken van de 1.5 update al vol zitten, dus ik heb nog wat te doen... ;)

Ik zoek in mijn Kronos naar volle warme alternatieven.
Vooral Vangelis, Tomita-achtig, Jean Michel Jarre, Enya, vind ik heel mooi. De AL1 en Mod-7 lenen zich daar heel goed voor.
House en Dance geluiden zijn wat minder aan me besteed. Vandaar dat me deze engine denk ik, wat minder aanspreekt.
Maar wie weet, verandert m'n mening nog, als ik alles af heb. En ik toch nog aantrekkelijker MS20 programs vind...

Ik heb echter al veel presets van deze MS20 overschreven.
En vervangen voor alternatieven, die ik zelf mooier vind.
De combi's vervuilen op deze manier, vind ik niet zo belangrijk.
Als ik straks alles getweaked heb, moet ik toch allemaal zelf combi's maken, omdat ik de combi's voorzie van een keysplit,
waar dan op de linkerkant met mijn Tyros 4 kan worden gespeeld.
Het wordt straks allemaal midi-gekoppeld, maar zover ben ik nu nog niet.
Hoewel ik inmiddels al wel weet, dat het gaat werken.

En jij dan, ben jij er al uit, welke je tot nu toe de minste engine(s) vindt.

Brand maar eens los... :)

Hallo muziekliefhebbers.
...
Nu ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar de ervaringen van de andere forumgebruikers.

Wie volgt. :)

grappig, mijn mening is compleet anders dan de jouwe, maar dat komt ongetwijfeld ook doordat ik waarschijnlijk van andere type sounds hou (meer elektronisch)

Van best naar minst leuk:

MS20
Beste synth die er in de kronos zit naar mijn mening, hoofdreden zijn de enorme hoeveelheid soundvariaties die je eruit kan krijgen via dat uitgebreidere patch panel, en vooral dat deze polyfoon is :halleluja

STR-1
Fantastisch, 1 van de EXI modellen waarop je heerlijk kan freaken qua sounddesign. Met name het feit dat je op PCM Oscs string modellen kan toepassen is echt geweldig. Bijvoorbeeld op een bel sound een snaar algoritme loslaten is gewoon leuk om tedoen en je krijgt er instant ambient sounds mee als je de attack dan heel hoog zet. Wel is deze enorm complex om te programmeren (en nog lastiger uit te leggen hoe je dingen moet doen)

Polysix
Geweldige synth voor dance sounds, ook heel goed qua soundkarakter te combineren met de ms20

SGX-1
Met name de donkere piano's vind ik erg mooi, de standaard piano's vind ik niet zo, maar mijn eigen geprogrammeerde piano's klinken exact zoals ik het mooi vindt. Wel zet ik standaard die sustaain pedal resonance uit, dat vind ik erg storend in met name de stille stukken (ook al is dat op een echte piano ook zo, maar daar vind ik het ook storend).

EP-1
Top EP en hoewel het geen echte rhodes is vind ik het wel behoorlijk dicht in de buurt komen qua warmte tijdens het spelen. In ieder geval is dat 1 van de weinige EP's die body in het laag heeft.

Mod7
Leuke fill synth, die ik vaak in de praktijk gebruik als 2e exi voor het aandikken van een sound

HD-1
Vind ik ook een topper, mede doordat hij stampvol zit met samples van de oude klassiekers waardoor je heel simpel die oudere sounds kan programmeren.

Minder vind ik :
AL-1 Analog Synthesizer
Ik weet niet zo goed wat het is, maar ik vind dit tot nu toe niet zo'n goede VA. Als ik een andere VA pak zoals de virus TI of de Korg Radias, dan kan ik zonder na te denken de sound maken die ik in mijn hoofd heb. Bij de AL1 is me dat nog nooit gelukt. Ook zijn de filters van de AL1 niet helemaal mijn ding. Ik vermoed dat ik hier gewoon heel veel tijd in moet gaan steken om deze echt te doorgronden.

CX-3
Ik heb niks met orgels, had er van mij zo uitgemogen. Deze gebruik ik nooit, en zal dat waarschijnlijk ook niet snel doen.

Je ziet dat mijn mening compleet tegengesteld is als de jouwe Legolas II :D
Dat is ook niet zo verwonderlijk aangezien iedereen geinteresseerd is in een bepaald type sounds om te kunnen gebruiken in zijn eigen muziekstijl. Mijne is veel meer gericht op Electronisch en dan vooral de wat hardere en resonantie achtige sounds.

Dat is denk ik ook het mooie van de Kronos, deze kan bijna alle stijlen wel aan, doordat praktisch elk soundengine wel gedekt wordt op additative en granulaire synthese na, alhoewel je wel enige mogelijkheden voor granulaire synthese hebt.

Dus iedereen kan die synth gewoon omzetten naar zijn eigen stijl, mits je een beetje je eigen sounds kan programmeren.

Wel is deze enorm complex om te programmeren (en nog lastiger uit te leggen hoe je dingen moet doen)
Dus iedereen kan die synth gewoon omzetten naar zijn eigen stijl, mits je een beetje je eigen sounds kan programmeren.

Hoi Quifster,

Dat vond ik een leuke uitgebreide opsomming van jouw voorkeur.
Ik weet dat je van dance houdt, dus komt deze andere engine-uitslag niet geheel onverwachts. ;)
Dat is idd. wel heel leuk om te zien hoe iedereen weer anders redeneert.

En wat betreft uitleggen hoe een engine werkt, daar heb je helemaal gelijk in. Dat is gewoon heel lastig. Het is gewoon een kwestie van heel veel uitproberen, en heel goed luisteren naar het effect wat een bepaalde parameter op het te tweaken program uitoefent. Je moet er heel veel tijd in kunnen en willen steken. Hands on werken. Soms zit ik uren, steeds dezelfde handelingen uit te voeren, alleen maar om te kijken hoe het in elkaar steekt. En elke keer weer een stukje dieper. Wat doet wat...

En je laatste comment, van dat iedereen deze synth kan omzetten naar zijn eigen stijl, is precies wat ik vanaf de aankoop al aan het doen ben.

Er zijn zoveel mogelijkheden en kanten waarmee je op kunt met deze machine. Dus ook hier helemaal met je eens.

Straks is er gewoon alles uit, wat ik niet mooi vindt.
En dat eindresultaat zal bij iedereen weer anders zijn.
Geen enkele Kronos zal uiteindelijk hetzelfde zijn.
Iedereen geeft er zijn eigen draai aan. En dat is een mooi idee.

8>

Iedereen de beste wensen en veel geluk in 2012, maar met de Kronos in je bezit zal dat niet moeilijk worden..
In t nieuwe jaar verwacht ik mijn kronos terug (klein ongelukje mee gehad, toets afgebroken) en dan gas erop met uitvinden met wat het allemaal kan. Daar zal ik wat tijd mee kwijt zijn omdat ik niets weet van sounds bouwen..

Anyway t wordt een druk jaar;) :p

Weer een nieuw muzikaal jaar.

Weer een nieuw muzikaal jaar.

Bij deze wil ik jullie allemaal een heel mooi 2012 toewensen en ik hoop dat deze met veel moois en in goede gezondheid doorgebracht zal worden.

Blijf genieten van de muziek en alles wat jullie bezig houdt.

En dat het forum de succesformule blijft die het is.

Van hier uit ook de beste wensen allemaal

Beste mensen,

Ik wens jullie allemaal een gelukkig 2012.
Maak er wat moois van!

Groetjes,
Piet

8>

iedereen de beste muzikale wensen voor 2012, dat er maar veel kronos bezitters bij mogen komen :D

ik was vanochtend aan het oefenen op wat neo soul progressies met de Neo Soul Piano van de Kronos en had de video mee laten lopen. In het begin had ik weinig last van de cutoff notes maar op het einde was het onspeelbaar. Maar toch nog een paar minuten wat footage kunnen redden en deze maar even online gezet. Je hoort af en toe wel dat er wat noten wegvallen, maar dit is nog wel acceptabel ten opzichte van het aantal wegvallende noten na een minuut of 10 (maar die staan uiteraard niet op de video).

Back