Korg Kronos

Wat betreft PolySix engine

Wat betreft PolySix engine

Inmiddels ben ik druk bezig met de PolySix engine.

Mooie sfeertjes kun je daar mee maken, zeg. :)

Alleen jammer dat de draaiknoppen en regelaars van de Tone adjust, enkel werken bij de PolySix 1.
Als je er een tweede PolySix, dus EXi 2 bij pakt, dan kun je de Tone adjust niet meer gebruiken. Omdat die immers dan al zijn toegewezen aan EXi 1.
Dus ben je gedwongen om, zoals het ook bij de CX-3 is gemaakt, verdere veranderingen met de EXi 2, te maken met activeren van parameter,
en daarna met de schuifregelaar, up en down, en de data-dial te tweaken. Dat vind ik een beetje omslachtig. Maar het kan blijkbaar helaas niet anders.

Maar dat geluid nogmaals, is erg mooi. Echt leuk voor Vangelis-achtige sounds. Met de cuttoff ver naar links. En dan met die arpeggiator er door heen.
Ook de bijgevoegde effecten, die je direct kunt bereiken, zijn heel krachtig. Trouwens ook wel leuk om unison op de basis pagina in te schakelen, en dan op 6 of 8 stemmen te zetten.
Daar wordt de sound lekker dik van. Wat mij betreft weer een mooie engine, waar je heerlijk muzikaal op kunt puzzelen.

Verslavend mooi, die Kronos. 8>

Ik ben over. Moet ik bekennen. Kronos is de bom, en de CX-3 i.c.m. een echte leslie (2101) wordt mijn alternatief. Mijn innige spijt betuig ik hierbij aan het adres van de CX-3 die ik onterecht 'ulta bagger' heb genoemd. Korg Kronos wordt mijn alternatief voor Roland dat hiermee volledig passé is. Mijn Roland-overtuiging (ja, erg naief) en bijbehorend evangelisme heeft de eerste barsten vertoond. Ik kan niet meer terug en ga op mijn knieën voor Koning Kronos, van (het in het verleden zeer succesvol, maar erg plastic spul producerende) Korg.

Ook mijn diepe verontschuldigingen aan het adres van de Kurzweil PC3K, moet ik schoorvoetend toegeven. Dit was inmiddels ook een gerede kandidaat geworden... De KB-3 vind ik ook erg aardig. Kortom, ik heb weer wat geleerd. @Marcus: Je hebt gelijk. Inderdaad ondergewaardeerd - ook door ondergetekende. Maar hierop kom ik graag terug.

Allen dank voor de feedback op e.e.a. ik ben enorm geholpen door deze thread en bijdragen uit mijn sampler-vraag thread. King Kronos is the future. Roland mag inpakken, ik zet alles op marktplaats (geen grapje) weg ermee. :-)

Inmiddels ben ik druk bezig met de PolySix engine.

Mooie sfeertjes kun je daar mee maken, zeg. :)

Alleen jammer dat de draaiknoppen en regelaars van de Tone adjust, enkel werken bij de PolySix 1.
Als je er een tweede PolySix, dus EXi 2 bij pakt, dan kun je de Tone adjust niet meer gebruiken. Omdat die immers dan al zijn toegewezen aan EXi 1.
Dus ben je gedwongen om, zoals het ook bij de CX-3 is gemaakt, verdere veranderingen met de EXi 2, te maken met activeren van parameter,
en daarna met de schuifregelaar, up en down, en de data-dial te tweaken. Dat vind ik een beetje omslachtig. Maar het kan blijkbaar helaas niet anders.
je bent goed bezig legolasII !!!

je hebt overigens gelijk, die tone adjust kun je alleen naar EXI 1 parameters in dit soort situaties toekennen. Ik vind dat ook suf, maar heb er nog geen andere oplossing voor gevonden.

Ik vind de power van die cpu in de praktijk toch wel ongelooflijk. Zeker in de nieuwe combi's die ik gemaakt heb zitten bijna standaard de 16 FX inserts vol en lopen er veel verschillende programs tegelijk in 1 combi. En tot nu toe gaat dat gewoon foutloos.

Enige probleem wat ik blijf houden (maar dat is nogal technisch) is dat de smart scan functie van KARMA die de rootnoot bepaald van de bas op basis van je akkoord niet goed werkt. Altans, het werkt anders dan op de M3 waar het nooit fout ging en op de kronos krijg ik dat niet echt goed tot nu toe. Dat zal ongetwijfeld een 'hidden' parameter van KARMA zijn, maar tot nu toe ben ik er nog steeds niet achter.

Ik heb (nog) geen Kronos ;-) maar misschien heb je hier wat aan:
In Control - Range parameters zit een instelling Root note On/Off. Deze kent de volgende omschrijving. Lijkt dit op het probleem dat je hebt? Mogelijk staat het op de M3 standaard op On en op de Kronos op Off? Al lijkt me dat onwaarschijnlijk - mijn voorkeur gaat uit naar On als rechttoe-rechtaan toetsenist en Karma-leek.

Root note on/off
Allows the GE Note Series to be created in root position, regardless of the inversion of the input notes, based on chord recognition. Notes generated from the Note Series may then behave more predictably with all inversions of a chord. In other words, when this is Off, if you play CMaj/E, the Note Series will start from E and continue up, or if you play CMaj/G, the Note Series will start with G (this assumes also that Note Series Inversion is “0”). By using Root Position set to On, you can make sure that any inversion of a chord ends up the same. For example, CMaj/E and CMaj/G will both be the same as CMaj, and the Note Series will start from a C.

Even een bronvermelding: http://www.karma-lab.com/karmasoft/kk/files/KARMA_Kronos_Help_2.2.8.pdf

Laatst gewijzigd:
Dank je wel Quifster,

leuk dat je even reageert.

Tja, het is een prachtige machine, trouwens ook Lamebrane welkom bij de Kronosclub. :)

Maar dan neem ik dat probleem wat betreft de tone adjust maar voor lief.
Het is echt de moeite waard om de PolySix te layeren.

Met Karma ben ik wat betreft de Kronos nog niet bezig geweest.
Ik ben gewoon superdruk met al die engines te doorgronden.
Wie weet dring ik later ook nog wel wat dieper door in het Karma-gebeuren.

Ik was op een bepaald moment ook niet zo enthousiast wat betreft de HD-1, maar dat baseerde ik alleen op de achterhaalde Piano, elcPn en organs,
die respectievelijk ingehaald zijn, door de SGX-1, EP-1 en CX-3. Maar er zitten nog meer dan genoeg mooie sounds in de HD-1, om hem idd. toch wel een stuk hoger te waarderen.

Vooral gisteren is het me uiteindelijk gelukt, om een goede vibrato voor strings, cello's, violin te creëren. Daar heb ik al wat op gepuzzeld. :)
Ik vond de factory vibrato heel zwak. In ieder geval klinkt door mijn vibrato, deze cello beter dan de Tyros 4 cello. Veel vollere sound en veel mooier in het hoog.
Dan valt de Tyros 4 door de mand. Ik heb het gelijk maar goed opgeschreven, dus zodra er andere instrumenten komen, dan schrijf ik het zo weer over.
Dan worden deze bread and butter geluiden achteraf toch nog wat mooier dan ik gedacht had.
Wie weet worden die wat saaie trumpet samples door toevoeging van deze vibrato ook nog wel wat mooier.
Alleen maar goed nieuws dus. Inmiddels beheers ik voor mijn gevoel de HD-1, vooral door het uitspitten van de LFO's nu ook al behoorlijk.

Niet lang meer, dan komen de laatste engines AL-1, Mod-7, Str1, en MS20. En Karma. Al met al ben ik de komende maanden nog wel bezig.

:walker: Moving on...

Ik heb (nog) geen Kronos ;-) maar misschien heb je hier wat aan:
In Control - Range parameters zit een instelling Root note On/Off. Deze kent de volgende omschrijving. Lijkt dit op het probleem dat je hebt? Mogelijk staat het op de M3 standaard op On en op de Kronos op Off? Al lijkt me dat onwaarschijnlijk - mijn voorkeur gaat uit naar On als rechttoe-rechtaan toetsenist en Karma-leek.

Root note on/off

thnx, dat gaat helemaal goed komen met jou als je straks zo karma gaat leren :)

dit was inderdaad 1 van de eerste dingen die ik gecontroleerd heb en dit staat goed bij mijn combi's.

Mijn probleem wordt veroorzaakt doordat er vermoedelijk een timing verschil zit tussen de kronos en de m3. Ik quantitize de triggers op 16e nootwaarde, dus als ik een akkoord aansla dan analyseert die met die waarde. Echter heel vaak sla je een akkoord net niet helemaal strak aan op een 16e noot. Op de kronos krijg je dan het effect dat de bastoon pas bij de 2e noot in de serie op toon is. Dit kun je voorkomen door de noot trigger op AKR of Any te zetten, maar dan heb je weer de kans dat je baslijn uit de maat gaat lopen.

Ik vermoed dat de Kronos op een hogere interne resolutie draait dan de m3 waardoor dit voorkomt .
Het lijkt me ook wel op te lossen via een karma setting, maar goed, vind die maar eens :D.

het komt ook wel goed, maar het is nogal zoeken.

Nieuw demootje online gezet waar ik met 1 van mijn dance combi's een beetje aan het spelen ben met de tone controls om de sound van de combi te veranderen van smooth naar iets meer dirty.

Goed gedaan wederom Quifster,

Het gaat je er hier dus merendeels om, aan te tonen hoe je met de control surface, heel doeltreffend het karakter van het geluid te veranderen.

Dat is je met deze demo heel goed gelukt... :)

Leuke riff, met weer een mooi stukje karma.

Dan ga ik na deze arbeidsvitaminen maar weer verder met de tutorial van de Mod-7. Dat is inderdaad een superhandige tutorial.
Ik had hem weliswaar al in het begin ontdekt. Maar nu doe ik er pas wat mee. Toch wel, zware kost. Maar ja, je moet toch het principe begrijpen van zo'n engine. Ik ben nu modulators en carriers met elkaar aan het combineren... 8>

Yessss ik heb 'm,en is kwa sound eeecht vettt...hiervoor een xf6 gehad..

Ik kan geen sounds bouwen (wil t wel gaan leren) maar als iemand de dirty chords of dirty hook van de xs/xf
kan maken zou ik geweldig vinden als hij deze wil delen. De drums van xs/xf zou ik ook graag hebben dus als iemand deze wilt delen dan ook graag.(ik weet t,ik had drums kunnen rippen van mn xf voordat ik m weg deed,maar de plan was om weer een xf te kopen (van 6 naar 7) maar daar kwam de Kronos tussen :p )

Gefeliciteerd me
je Kronos,

De eerste komende maanden heb je genoeg te doen... :okdan:

Dank jeeeee;)

Geloof ik best..ik was de xs/xf gewend (ik wist de oscilirator e.d. te vinden om te spelen met de sound)
Met de Kronos zal ik zeker een hele tijd bezig zijn om die uit te pluizen...

Ik probeerde trouwens gister mijn synth te registreren, maar kreeg de melding aankopen buiten de usa op
het moment niet te kunnen registreren.

Wel kunnen registreren op kronoshaven..

gefeliciteerd shadowboxer, je kunt je kronos registeren op deze site:
https://www.korg.com/kronos

de officiele site dus, daar werkt het wel.

Quifster thx!!Altijd behulpzaam,paar geleden heb je me nog geholpen met vragen over de xs ;)
Heb ik geprobeerd krijg deze melding na inloggen : Product Registrations for products purchased outside of the USA are not currrently supported.

Quifster thx!!Altijd behulpzaam,paar geleden heb je me nog geholpen met vragen over de xs ;)
grappig, dat kan ik me niet herinneren :D

Laatst gewijzigd:
De editor software had er allang moeten zijn, ik snap ook niet waarom het allemaal zo lang moet duren.
De release datum wordt telkens maar verschoven. Eerst Juni, toen November, en en tijdje geleden had Korg het over half december (en dat is het nu onderhand ook al geweest).

Op de Amerikaanse fora wordt al gesproken over misleidende reclame, omdat er in een Kronos promofilmpje wordt gerefereerd aan "de bijgeleverde editor, en DAW software".

We wachten af; er zit niks anders op denk ik......

De editor software had er allang moeten zijn, ik snap ook niet waarom het allemaal zo lang moet duren.
De release datum wordt telkens maar verschoven. Eerst Juni, toen November, en en tijdje geleden had Korg het over half december (en dat is het nu onderhand ook al geweest).

Op de Amerikaanse fora wordt al gesproken over misleidende reclame, omdat er in een Kronos promofilmpje wordt gerefereerd aan "de bijgeleverde editor, en DAW software".

We wachten af; er zit niks anders op denk ik......

Nouu als ze het vanaf juni al beloven duurt het idd lang! Ik vind het in ieder geval een must have...
Hopen dat als het er is, dat ie netzo makkelijk werkt als de xs/xf editor...

Gisteren na lang sparen en e.a verkopen eindelijk de Korg Kronos kunnen kopen, toch ook weer lekker dat er een 5% kortings actie was bij I4-Muzique dat scheelt echt bij zon bedrag :-)
Ben na de hele dag en nacht spelen nu 1.5 aan het downloaden. (gaat inderdaad heeeeelllll traag.
Maar wat een machine zeg, en dat jullie daar al zo diep in zijn gedoken, petje af.
Ik heb alleen nog met de preset sounds en combis gespeelt.
Maar een een mooie bak, ben nu al verliefd op die rhodes piano die er inzit.
Als ik ooit eigen sounds en combis gemaakt heb die ik durf te laten horen doe ik dat.

Ik kon mijn trouwens nog niet registreren op het Kronos site van korg, was dat julie al wel gelukt?

Eb voor mensen die er een willen maar horen dat ze niet leverbaar zijn, waar ik hem gehaald heb hadden ze nog zeker 1 of 2 73 keys versies opvoorraad!!
En nu met hun 5% actie is hij nog eens meer dan 150 euro goedkoper!!
Ik heb zelf voor de 61 versie gekozen, ben niet zon goede speler en dan vond ik dat met die dubbele triggers wel wat eng. Alhoewel Ron zei dat Korg er hard aan werkt het probleem optelossen.

download nog steeds niet klaar!! pff duurt echt lang.

Gefeliciteerd crusader! Echt gaaf dat steeds meer mensen de kronos als synth interessant vinden.

Wat betreft die editor, die zou rond de kerst uitkomen, maar ik verwacht dat dat niet gaat lukken ivm die rh3 problemen waar ze ook een oplossing voor proberen te vinen.

Overigens is bij mij dat rh3 probleem temperatuur gevoelig. Nu het kouder is het in het begin minder erg. Zodra de kronos een paar uur aanstaat is het probleem weer volop aanwezig en is de kronos onspeelbaar voor mij.

Blijf het maar een vaag probleem vinden.

Back