Korg Kronos

en klinkt ie beter dan bvb een radias? misschien wel appelen met peren vergeleken maar kom...

Ik heb er een radias naast staan en hij klinkt inderdaad beter. In het laag is het vergelijkbaar (erg goed dus)

Het gaat lekker zo.

Het gaat lekker zo.

Hallo medemuzikanten,

Even een kleine update van mijn Kronos vooruitgang.

Het gaat hard nu, gisteren de STR-1 behandeld. En nu hou ik alleen nog de AL-1 over. En dan heb ik alle engines gehad.

Wat me nu opvalt, is dat de grens al wat verschoven wordt. Eerst kun je nog nergens iets veranderen, omdat alles nog onbekend is.

Maar gaandeweg de engines steeds toegankelijker worden, merk ik dat het tweaken eigenlijk al langzaam aan het overgaan is in echt andere programs maken. De laatste paar dagen, vervang ik gewoon in programs, die ik wat minder vind, de PCM samples, of zoek ik een heel andere combinatie. En vervolgens overschrijf ik een program, die ik afkeur rechtstreeks met mijn eigen creatie. Zo zit er een hele mooie Attack Shakuhachi bij de samples, en die heb ik zo gemaakt, dat die attack er alleen uitkomt als je heel zacht aanslaat. Bij normale aanslag klinkt de gewone Shakuhachi. En dan met een layer van een PolySix of een andere pad er evt. onder, krijg je al snel mooie sfeertjes.

Ik merk überhaupt dat zodra ik de ene EXi1 een beetje te dun vindt, dat komt toch nog voor. ;) Dat ik direct een andere EXi er onder leg.
Dan knapt het geluid direct heel erg van op. Je hebt heel snel meer body. Effecten bijvoegen, gaat gewoon prachtig. Ik vind het een hele krachtige effectgroep in de Kronos.
En vooral met extra effecten maak je al heel snel doeltreffende wijzigingen. De Kronos-keuken wordt steeds efficiënter gebruikt.

En gisteren warempel, heb ik mijn eerste zinvolle stekkerverbinding gelegd in de Mod-7. Stekkertjes leggen is heel eenvoudig, maar overal ruis op krijgen, verveelt snel.
Gisteren dus een PCM sample in het Patchpanel van de Mod-7 aangebracht.
Het staat nog een beetje kaal die twee omleidinkjes, in vergelijking met de Mod7 die je er dan naast ziet, met dat doolhof aan omleidingen. Maar het begin is er. :)

Ik durf nu wel te stellen, dat ik vooral door die patchpanels, de Mod-7, en daarna de MS20, de lastigste engines vindt.

Tot nu toe mijn conclusie: Een pracht machine die Kronos 8)

Wat ik wèl constateer is, dat ik met de AMS mogelijkheden toch niet veel doe. Behalve dan de Vector Joystick, Joystick en Switch 1 en 2, zit ik tijdens het spelen niets af te stellen bij de control Surface. Dat komt omdat alle effecten bij mij direct gesaved worden, en dat ik tijdens het spelen zelf, daar niets meer aan hoef te doen. Het staat wat mij betreft direct goed. En omdat ik ook nog de Tyros 4 straks midi er aan gekoppeld heb staan, heb ik daar volgens mij ook helemaal geen gelegenheid voor.

Dus dat AMS met die andere grote lijst van al die toepassingen, mis ik eigenlijk niet zo. Ik hoop niet dat dit nu vloeken in de Kronos-kerk is. Eigenlijk vind ik het een overkill aan AMS, maar daar zal iedereen weer anders over denken. Het is net hoe je de Kronos bespeelt. En misschien is mijn leercurve ook nog niet zo ver gevorderd, dat ik de kracht van de AMS nog niet zo goed zie. Je moet ook wel heel veel tegelijk verwerken als je zo'n Kronos bakbeest in huis hebt gehaald.
Ik zal hem maar weer eens inschakelen. Lekker verder puzzelen.

On the move... :walker:
8>

Ik hoor mensen met de 73, en 88 over problemen met hun keybed.
Kan misschien iemand uitleggen wat de symptomen zijn van deze problemen?

1) de toon kapt af en slaat dood (alsof je niet genoeg voices hebt)
2) met sustain pedaal ingedrukt sterft de toon uit in een lelijk hoog gepiep

Twee verschillende kwalen. Merkwaardig genoeg hadden de Japanse piano's er meer last van dan de Duitse. (tenminste bij de 3 kronossen waar ik op speelde)

Het gaat lekker zo.

Het gaat lekker zo.

Kleine aanvulling:
Inmiddels ook wel door, dat aftertouch wel handig is bij het AMS, om de LFO mee te laten doen, bijvoorbeeld de bend in een gitar.

Toch nog een extra nuttige toepassing van AMS... :)
Wat ik dus nog wèl zal gebruiken.

Ik hoor mensen met de 73, en 88 over problemen met hun keybed.
Kan misschien iemand uitleggen wat de symptomen zijn van deze problemen?

het is vrij simpel, als je speelt met een dynamische speelstijl (dus zacht en hard afwisselend) dan kappen onder de C3 voornamelijk je noten af wat met name hoorbaar is als je piano speelt. Dat is echt enorm irritant tijdens het spelen.

Symptomen zijn noot aanslaan, dan wordt de noot getriggerd die je hoort en direct daarna wordt er een noot opnieuw getriggerd met hele lage velocity waarde die de vorige afkapt.

Is tot op dit moment geen oplossing voor, de winkel wil hem niet in repair nemen omdat de distributeur het nog niet kan oplossen en als je de distributeur (op verzoek van korg zelf) mailed dan wordt je genegeerd en hoor je niks :D

Of te wel, tot op dit moment is het een drama met die RH3 keyboards als je een foute krijgt. Dus als ik jouw was zou ik of voor een 61 keys gaan of wachten tot Korg met een officiele verklaring en oplossing komt voor dit probleem. Zeker als je nagaat dat je 800 euro extra betaald (voor een k88 ) voor het RH3 Keyboard (waar je dus bewust voor kiest) dan is het totaal onacceptabel hoe het nu gaat vanuit Korg gezien.

Dus mijn advies: Wachten...

De andere kant van het verhaal is dat de kronos op synth gebied qua mogelijkheden toch wel erg indrukwekkend is, die 9 synthengines zijn echt zwaar indrukwekkend en de cpu power is ook impressive qua polyfonie. Dus het is wel het wachten waard vind ik.

Gisteren even op een 61 gespeeld en ik ben zeer enthousiast. Ik wacht nog even op de oplossing van Korg mbt het keybed. Ik ga voor de 73. Dat lijkt mij een mooi maatje. Voor 88 heb ik hier een roland piano staan waar ik qua feel erg tevreden over ben. Met een midikabeltje komen we een heel end met de sgx-1 :-) ik kan niet wachten. Blij verrast was ik ook over de effecten en de kwaliteit daarvan. Wel moest ik even wennen aan de absolute werking van de ribbon. Dat had ik niet verwacht. Bij brass swells bijv. als je dan loslaat, keert het program/combi weer terug naar de standaard expressie/cutoff zodat je als je je hand er vanaf haalt een stotterend geluid hebt lijkt het wel. Dit is volgens mij eerder mijn gebrek aan ervaring met de ribbon, dan de ribbon zelf die hier tekort komt. Het is even wennen. Geweldig apparaat in ieder geval. Aanrader! Iedereen die nu Roland of Yamaha toetst: stop er mee :-) koop die Kronos! Het is een Nord, Roland en Yamaha killer in 1. ;-) (coming from a Roland evangelist ...;-))

Bij brass swells bijv. als je dan loslaat, keert het program/combi weer terug naar de standaard expressie/cutoff zodat je als je je hand er vanaf haalt een stotterend geluid hebt lijkt het wel. Dit is volgens mij eerder mijn gebrek aan ervaring met de ribbon, dan de ribbon zelf die hier tekort komt.

Dit probleem is op te lossen, als je één van de Sw knoppen, de functie toekent van Ribbon lock. Als je dat doet, blijft de Ribbon staan op het punt waar je hem loslaat. Je ziet het: ook daaraan is gedacht. 8)

8>

Ik had vandaag tijdens de repetitie dat de metalen strip die voor het toetsenbord gemonteerd zit tegen de toetsen drukte. Waardoor er een paar toetsen naar beneden bleven staan tijdens het spelen. (best irritant). Met behulp van een schroevendraaiertje was dit gelukkig snel opgelost.

Ik had vandaag tijdens de repetitie dat de metalen strip die voor het toetsenbord gemonteerd zit tegen de toetsen drukte. Waardoor er een paar toetsen naar beneden bleven staan tijdens het spelen. (best irritant). Met behulp van een schroevendraaiertje was dit gelukkig snel opgelost.

klopt hebben veel meer mensen last van, daarom moet je eigenlijk altijd de kronos vervoeren met die kartonnetjes tussen de keys en die strip omdat te voorkomen.

Ik moet zeggen dat ik merendeel mijn aandacht richt op het tweaken van de programs. En in het geheel nog niet met de sequencer bezig ben geweest. Ik wil gewoon zoveel mogelijk geluiden klaar maken in combinatie straks met mijn Tyros 4.
Maar ik kom in verband met het geluiden tweaken ook al wel dingen tegen, die me wat tegenvallen. Zoals de STR1 engine, die ik over het algemeen toch nog te blikkerig vind klinken. Ik mis daar sfeer en warmte in het gitaargeluid. Dat vind ik op dit moment nog de minste engine. Wie weet verandert dat nog. Er is nog een kanshebber op de loden leeuw.
Dus inderdaad niet alles is hosanna. Helemaal met je eens.

8>

Klopt cuelist is jammer,

Maar goed, volgens mij is geen 1 synth perfect, alhoewel, omnisphere wel natuurlijk hehehe, maar goed die is er niet in hardware. Dus toch nog een klein nadeeltje gevonden.

Kan ik op korg apparaten ook de xy control, ribbon, etc. invloed uit laten oefenen op de door Karma gegenereerde tracks? Of reageren die alleen maar op bepaalde controllers geautomatiseerd?

Dat kan gewoon

Even een klein zijsprongetje: karma programmeren (zoals dat hier op de kronos gebeurd, tot in detail) kan dat ook op de good old rooie Korg Karma? En zoja kan dat op het apparaat zelf, of moet dat dan via PC?

Even een klein zijsprongetje: karma programmeren (zoals dat hier op de kronos gebeurd, tot in detail) kan dat ook op de good old rooie Korg Karma? En zoja kan dat op het apparaat zelf, of moet dat dan via PC?

ja kan, ik heb hier ook een rode korg karma staan, maar ik moet wel zeggen dat ik het daar erg lastig op vind omdat je daar niet die overzichtelijke tabbladen hebt, dus alles moet met knopjes en door menu's bladeren, ik vond het te veel gedoe op die rode korg karma.

Back